Balhoofdlagers.....
Geplaatst: za dec 18, 2004 22:50
Daarnet even vlug de vorkbeentjes eruit gehaald om neopreen kousen (volledige ) aan te brengen....
Nu, de benen zijn eruit, vlug even het balhoofd smeren (smeernippel).....OK, das gedaan......Och beter eens openzwieren, nu ik toch al zo ver zit........, ik heb hem toch onlangs tweedehands gekocht, maar beter eens kijken
Het onderste lager is licht beroest, waarschijnlijk, of beter, zeker door (hogedruk)water.....
Nu wil ik die eraf halen met twee bandenijzers (de "oude" gekende truc)....GEEN EFFECT! Dan maar met een doorslag proberen.......hmmm, nog niet echt gelukt, de lages is wel al lekker scheef en kan nog dienen om de schroothoop te gaan vullen.....Das niks op zich, morgen krijg ik die er wel af!
Nu mijn eigenlijke vragen :
1) Hoe krijg ik de onderste lager er ZONDER speciaal gereedschap en ZONDER hem te beschadigen op z'n plaats???? (bij MONTAGE)
2) In het werkplaatshandboek spreken ze over OUTER RACE (ik vermoed dat dit de geperste bussen zijn die in het balhoofd aanwezig zijn). Deze moeten samen met de bearing (lagers) als SET vervangen worden.....Als dit effectief die bussen zijn, hoe krijg ik die eruit???? Als het iets anders is, WAT is dat????
3) De bout om het balhoofd aan te spannen zat redelijk vast (niet die joekel erboven, die nog VEEL vaster...), in het werkplaatshandboek schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM????
PS: het feit om een smeernippel te monteren werkt volgens mij niet echt; ik heb nl. een halve pul vet in het balhoofd gespoten en het enige dat er gebeurd is VEEL vet in het balhoofd, maar weinig of geen aan de lagers, tenzij ik misschien volgende keer een volledige bus in het BH spuit....
Nu, de benen zijn eruit, vlug even het balhoofd smeren (smeernippel).....OK, das gedaan......Och beter eens openzwieren, nu ik toch al zo ver zit........, ik heb hem toch onlangs tweedehands gekocht, maar beter eens kijken
Het onderste lager is licht beroest, waarschijnlijk, of beter, zeker door (hogedruk)water.....
Nu wil ik die eraf halen met twee bandenijzers (de "oude" gekende truc)....GEEN EFFECT! Dan maar met een doorslag proberen.......hmmm, nog niet echt gelukt, de lages is wel al lekker scheef en kan nog dienen om de schroothoop te gaan vullen.....Das niks op zich, morgen krijg ik die er wel af!
Nu mijn eigenlijke vragen :
1) Hoe krijg ik de onderste lager er ZONDER speciaal gereedschap en ZONDER hem te beschadigen op z'n plaats???? (bij MONTAGE)
2) In het werkplaatshandboek spreken ze over OUTER RACE (ik vermoed dat dit de geperste bussen zijn die in het balhoofd aanwezig zijn). Deze moeten samen met de bearing (lagers) als SET vervangen worden.....Als dit effectief die bussen zijn, hoe krijg ik die eruit???? Als het iets anders is, WAT is dat????
3) De bout om het balhoofd aan te spannen zat redelijk vast (niet die joekel erboven, die nog VEEL vaster...), in het werkplaatshandboek schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM????
PS: het feit om een smeernippel te monteren werkt volgens mij niet echt; ik heb nl. een halve pul vet in het balhoofd gespoten en het enige dat er gebeurd is VEEL vet in het balhoofd, maar weinig of geen aan de lagers, tenzij ik misschien volgende keer een volledige bus in het BH spuit....