Pagina 1 van 2

motor afspuiten

Geplaatst: wo dec 15, 2004 17:26
door Huub Rm
Beste kaalkoppe,
Op het crossterein zijn er mensen die elke week zen motor afspuiten, omdat hij er dan weer blinkend bij staat. Volgens onze theorie, is dit niet goed omdat je overal het vet tussen de lager uitspuit. Hoe denken julie erover? en spuiten julie elke week de ketting opnieuw in?

M.V.G

Geplaatst: wo dec 15, 2004 17:46
door Gast
regelmatig opnieuw invetten......

Geplaatst: wo dec 15, 2004 17:50
door stimpie
ik spuit mijn motor zeker neit elke week af

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:03
door DirtFreak.Q
Volgens onze theorie, is dit niet goed omdat je overal het vet tussen de lager uitspuit
Als je niet als een gek met de hogedrukspuit tussen op de plaasten waar lagers zitten zit te spuiten is er geen probleem.

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:09
door Gast
Geloof me, uw moto na een deftige off-roadrit vuil laten staan, zal voor vele onderdelen ook slecht zijn hoor!!! En daarbij, iedereen rijdt toch graag met een propere moto!!! Of vergis ik mij daarin?????

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:14
door stimpie
mij maakt dat eigenlijk niet uit asl hij nu proper is of vuil is
hij dient toch om te crossen of niet ? je zult niet kunnen crossen zonder je motor vuil te maken hoor

ik rij zelfs liever in de modder en slijk en zo dan in de stof

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:22
door Huub Rm
Een propere motor rijden maakt me niet erg veel uit, maar het staat gewoon een stuk mooier zeker voor wedstrijden. Maar om elke keer nieuw vet erin te duwen is wat overdreven! en vuil word ie toch!

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:32
door Gast
Huub Rm schreef:Een propere motor rijden maakt me niet erg veel uit, maar het staat gewoon een stuk mooier zeker voor wedstrijden. Maar om elke keer nieuw vet erin te duwen is wat overdreven! en vuil word ie toch!
Elke keer nieuw vet is nu ook weer niet nodig hé :roll: En als jullie er niet om geven om te vertrekken met een vuile moto, dan is dat jullie zaak en jullie zullen ZEKER niet minder of meer van jullie rit genieten, ik vind het gewoon leuker om te vertrekken met een blinkertje.......

Ge moogt nu lachen, maar ik kuis mijn motor na elke (winter)rit en dit neemt toch wel een uur of twee in beslag......Het tijdrovende hieraan is dat ik tijdens het kuisen op mijn gemak mijn ganse moto afga en zo eventuele mankementen en/of sluitages vroegtijdig opmerk.....

Zelfs mijn eerste enduro die al wat ouder was ('95) onderhield ik nauwgezet en kuiste ik na elke (winter)rit.....

Ik kan me wel voorstellen dat als je echt een "oudere" EN wat meer "afgejakkerde" motor hebt dat je dit niet of minder gaat doen, maar met een recente en goed onderhouden moto kan je toch niet anders dan dat beestje het onderhoud te geven dat hij verdient...??? :wink:

Geplaatst: wo dec 15, 2004 18:58
door Redski
Ik kan me helemaal aansluiten bij Hornet, ik maak mijn brommer na elke rit schoon. Hierdoor zie je veel sneller slijtage of ander malheur aan je motor dan als er een laag modder op zit. Ook is het evt sleutelen aan een schone motor makkelijker en beter te doen.
Ik bedoel als de motor niet schoon hoeft, was je je crosskleding dan wel :?: :roll:

crosskleding

Geplaatst: wo dec 15, 2004 19:12
door Huub Rm
crosskleding neej die wasse we niet, kost allemaal geld! 8)

Re: motor afspuiten

Geplaatst: wo dec 15, 2004 19:28
door Jo VdB
Huub Rm schreef: Volgens onze theorie, is dit niet goed
Er is ook een theorie die zegt dat de aarde plat is....
Jullie theorie leunt hier dicht bij aan :wink:

Conclusie : maak die brommer zuiver !! En spuit inderdaad zoals reeds geschreven, niet als een gek op lagers e.d.
En een ketting moet je ALTIJD kuisen en smeren (inspuiten) als je gereden hebt.

Jo VdB

Geplaatst: wo dec 15, 2004 19:43
door Bluto
Vooral achterbruglagering en je pro-link lagering vinden de stoomcleaner niet fijn.Als je een keer een revisie hieraan doet,zet meteen overal smeernippels in waar je bij kunt.Kun je na elke stoomcleanerbeurt het water uit je lagers persen.want er komt water in,hoe voorzichtig je ook bent.

Geplaatst: wo dec 15, 2004 20:23
door stimpie
nu als het geen school is rij ik toch zo goed als elke dag hier op het veld of zo dus ga ik niet elke dag mijn motor kuisen . nu als ik op parcour ben geweest poets ik meestal mijn motor ,net zo als mijn crosskleding .

maar je hebt gelijk hronet911 als je enduro rijd is het fijner om met een propere motor te vertrekken maar ik irj hiet wat op een veld dus maakt het niet veel uit en ik smeer regelmatig alles

M.V.G

Geplaatst: wo dec 15, 2004 20:23
door exc 380
Ik spuit de motor elke keer af. Meestal doe ik dat als ik thuis kom want dan zit de modder er nog niet zo vast op. Ook poets ik de motor elde keer met siliconen spray en de buddy met een klein beetje cockpit spray (anders word die zo glad). :!:

Geplaatst: wo dec 15, 2004 20:29
door stimpie
ik spuit hem ook in met silicone spray en mijn buddy ook want hij word even glad met silicone spray als met cockpit spray

M.V.G

Geplaatst: wo dec 15, 2004 20:53
door JoeBaR
na elke rit was ik mijn motor ... het plastiek werk haal ik eraf en reinig ik met een spons met warm water en sop .. de rest spuit ik eerst grof af met de hogedrukreiniger , daarmaa een behangborstel met sop er overheen en vervolgens weer de hogedruk er overheen .. daarna alles drogen .. ketting invetten als de motor op het bokje staat ...alle scharnierende en bewegende delen spuit ik in de kruipolie , het luchtfilter vervang ik met een schone , en de vuile gaat in de emmer met luchtfilter reiniger .. dan check ik alles nog een keer op scheuren en beschadigingen en slijtage .. dan bouw ik het plastiek werk er weer op , om vervolgens de hele motor in de siliconen spray te spuiten (behalve de remmen de buddyseat en de handvatten!!) .. ja das 1,5 a 2 uur werk .. de reden hiervoor is dat alles langer mee gaat , een schone motor ziet er beter uit .. een schone motor sleutelt makkelijker (denk eens aan het vuil dat door je bougiegat naar binnen valt als je de bougie loshaalt , evenzo de oliedop ) en zo sluit je eventuele nare verassingen uit , vlak voordat je gaat rijden :idea: ( ik heb dan ook nog es een mercedes bus die na elke motorcross moet worden uitgebaggerd van binnen ) o jah .. helm en laarzen was ik ook met een emmertje sop en een borstel .. de kleren met de tuinslang en daarna soms in de wasmaschien:P ..

Geplaatst: wo dec 15, 2004 22:24
door JBassie
JoeBaR schreef:na elke rit was ik mijn motor ... het plastiek werk haal ik eraf en reinig ik met een spons met warm water en sop .. de rest spuit ik eerst grof af met de hogedrukreiniger , daarmaa een behangborstel met sop er overheen en vervolgens weer de hogedruk er overheen .. daarna alles drogen .. ketting invetten als de motor op het bokje staat ...alle scharnierende en bewegende delen spuit ik in de kruipolie , het luchtfilter vervang ik met een schone , en de vuile gaat in de emmer met luchtfilter reiniger .. dan check ik alles nog een keer op scheuren en beschadigingen en slijtage .. dan bouw ik het plastiek werk er weer op , om vervolgens de hele motor in de siliconen spray te spuiten (behalve de remmen de buddyseat en de handvatten!!) .. ja das 1,5 a 2 uur werk .. de reden hiervoor is dat alles langer mee gaat , een schone motor ziet er beter uit .. een schone motor sleutelt makkelijker (denk eens aan het vuil dat door je bougiegat naar binnen valt als je de bougie loshaalt , evenzo de oliedop ) en zo sluit je eventuele nare verassingen uit , vlak voordat je gaat rijden :idea: ( ik heb dan ook nog es een mercedes bus die na elke motorcross moet worden uitgebaggerd van binnen ) o jah .. helm en laarzen was ik ook met een emmertje sop en een borstel .. de kleren met de tuinslang en daarna soms in de wasmaschien:P ..
Ik doe na elke rit precies hetzelfde, op die mercedes bus na dan.

Geplaatst: wo dec 15, 2004 23:09
door JoeBaR
zo blijven je spulletjes langer mooi , en heel :) want het crossen is nu eenmaal niet goedkoop ... :cry:

Geplaatst: do dec 16, 2004 10:35
door Sjokske
De mijne wordt ook na elke beurt gewassen :lol:
Behalve als ik weet dat het 's nachts gaat vriezen, mijn schuur is niet permanent verwarmd, met alle ongewenste gevolgen vandien. En met perslucht alles (maar dan ook alles) droogblazen lukt niet.
Er bijft altijd wel wat vocht achter het een of andere randje verstopt :wink:

pilske

Geplaatst: do dec 16, 2004 11:59
door Huub Rm
Als ik thuis kom dan ga ik liever en uitrusten en aan een pilske, en dan heb ik geen zin om men motor afte spuiten. En dan blijft dat werk weer liggen enzo.
Maar als ik em mooi maak ook altijd ff een buske siliconen erover. voor de "bling bling"
ooh ja dan had ik nog een vraagje, stel je vrouw zeg: ik eruit of de motor eruit! Waar zit dan de meeste liefde in?

Geplaatst: do dec 16, 2004 14:47
door Sjokske
Daar kun je dus de goeie vrouwen mee selecteren :

De goeie stellen niet zulke lompe vragen
(Die houden rekening met de gevoelens van hun vent)

Geplaatst: do dec 16, 2004 14:49
door ktm_gs300
Ging het maar zo makkelijk!! :lol:

Geplaatst: do dec 16, 2004 23:59
door Estivie
ktm_gs300 schreef:Ging het maar zo makkelijk!! :lol:
Bij mij gaat dat zo gemakkelijk hoor...

Goeie venten weten namelijk ook de kerk in het midden te houden... :idea:

Geplaatst: vr dec 17, 2004 13:45
door Gast
ktm_gs300 schreef:Ging het maar zo makkelijk!! :lol:
Of ze is gewoon blij dat ze even van me af is :?: (vanavond toch eens vragen...........) :shock:

Geplaatst: za dec 18, 2004 16:59
door stimpie
zo ziet mijn motor er uit als ik vertek :
Afbeelding
en zo ziet hij er uit als ik terug kom , en zo blijft hij ook een paar dagen staan voordat hij gepoets word
Afbeelding
en zo
Afbeelding
en zo de brug en het wiel :
Afbeelding
en de voorkant :
Afbeelding

sorry voor de slecht fotos

M.V.G tim