Pagina 1 van 2
RDW keuring bij import
Geplaatst: wo dec 01, 2004 00:34
door 640LC4
KTM640lc4 uit 2000 uit Duitsland ingevoerd,,was prijsverschil (inclusief BPM) waard....voordat ie een mooi geel nummerbord krijgt moet ik binnenkort bij de RDW langs voor een importkeuring
naast een hele papierwinkel (die in orde is) vraag ik mij af hoe streng de keuring is,,,heeft iemand hier ervaring mee? zo zit er bijvoorbeeld een sterretje in m'n voorlamp,,,,en is het linkerachterlicht voor de stevigheid met ducktape vastgetaped....wat gaat de keurmeester hier van zeggen? van de info van de RDW word ik weinig wijzer....
wie weet raad?
Re: RDW keuring bij import
Geplaatst: wo dec 01, 2004 12:44
door speedphreax
640LC4 schreef:KTM640lc4 uit 2000 uit Duitsland ingevoerd,,was prijsverschil (inclusief BPM) waard....voordat ie een mooi geel nummerbord krijgt moet ik binnenkort bij de RDW langs voor een importkeuring
naast een hele papierwinkel (die in orde is) vraag ik mij af hoe streng de keuring is,,,heeft iemand hier ervaring mee? zo zit er bijvoorbeeld een sterretje in m'n voorlamp,,,,en is het linkerachterlicht voor de stevigheid met ducktape vastgetaped....wat gaat de keurmeester hier van zeggen? van de info van de RDW word ik weinig wijzer....
wie weet raad?
Als de motor er niet verzorgd uitziet zullen ze al snel beter kijken.
Ster in komplamp mag gewoon niet.
Let ook op je knippers/claxon/reflector/decibellen/speling op draaipunten/banden
Geplaatst: wo dec 01, 2004 12:47
door N!co
Ik heb een tijdje geleden mijn TDM laten keuren (belgische import). Keuring stelde niet veel voor, maar mijn TDM was dan ook 100% origineel. Zelfs het reflectortje onder de nummerplaat zat er nog op. Schijnen ze ook op te letten. Verder zorgen dat er E-keur op al je verlichting zit en uitlaat. Een ster in je koplamp lijkt me niet OK...
Maar idd, vooraf zinnige info krijgen van de RDW is onmogelijk, of je moet via via een keurmeester kennen.
Geplaatst: wo dec 01, 2004 12:59
door STTEVE
Mijn TTR komt uit Duitsland, en de keuring was miniem. Opvallend was wel dat de teller meer als 6000 km moets hebben, anders moest ook Duitse BTW worden betaald (dus 5000 op de boormachine gereden).
Het meeste last had ik van de papierwinkel, maar de keuring van de motor (die toen een 3/4-jaar oud was) stelde niet veel voor...
Geplaatst: wo dec 01, 2004 16:27
door huskie
Stteve, kun je dat wat uitleggen:" meeste last van de papierwinkel."
Dit topic kan heel nuttig zijn, als we eens alles kunnen doornemen.
Dus als iemand zich wil uitleven in een live verslag, graag!
Dus 640LC4 hou ons op de hoogte van je vorderingen en zeker van je tegenslagen. Dat zou door mij zeer gewaardeerd worden, en door waarschijnlijk vele andere.
Suc6
Geplaatst: wo dec 01, 2004 17:27
door STTEVE
Mijn motor kwam uit Duitsland, met het Duitse kenteken (FahrzeugBrief) etc, technisch maakte ik me geen zorgen (motor is niet gestart, wel opgemeten en er is even aan geschud, remmen gechekt), toen werden allerlei bestanden bestrudeerd ... tot zover niets bijzonders
Uiteindelijk bleek een milieuverklaring nodig te zijn, een dokument dat nergens op de RDW site stond vermeld, ook bij vragen vooraf is er nooit over gerept. Het zure was dat de motor op 11 juni 2001 ter keuring werd aangeboden en dat die Milieuverklaring vanaf 1 juli 2001 niet meer nodig zou zijn, en dat vanaf 12 juni (juist ja, een dag later) er niet meer om zou worden gevraagd....Damn.
De volgende dag opnieuw laten keuren had geen zin, de motor was al gekeurd en was niet goedgekeurd, de administratie wilde/kon die status "niet goedgekeurd"niet veranderen in "komt morgen terug" oid
Via de Yamaha Europe kon ik de volgende dag zo'n verklaring komen ophalen in Schiphol-Rijk, niets dan lof voor de importeur, bij de Duitse TuV duurde het 2 weken. Toen kon ik gelukkig zonder afspraak vooraf weer bij de RDW aankloppen en was de afhandeling snel geregeld.
Elke keer duuuuuuurt het alleen zo lang, staat je afspraak om 2 uur, moet je 20 min. wachten bij de balie, wordt een dossiertje aangemaakt, krijg je een ingang toegewezen, weer 15 min wachten, deur open keuring wachten), dossier afgeven bij administratie (weer wachten), vervolgens wordt ie beoordeeld, kan je betalen.....en overal wachten ... een keuring van een half uur effektief kostte me 4 uur .... en 500 euro totaal.
Ik zou het zo weer doen (scheelde toch 1500 euro) , maar met een betere voorbereiding en een picknicmand .
Geplaatst: wo dec 01, 2004 17:54
door speedphreax
Ik ben zelf eens naar de keuring geweest en verder ken ik nog enkele mensen die ook naar de keuring zijn geweest maar op de zwaarte van de keuring is eigenlijk geen pijl te trekken. De ene keer kijken ze heel goed terwijl ze de andere keer nauwelijks kijken.
Het is net als met een APK. Je weet het nooit. Voor de zekerheid zou ik gewoon zorgen dat de motor in orde is en aan alle eisen voldoet. Met een europese motor houdt dat in dat je meestal zo naar de keuring kunt (als alles erop zit, werkt en in goed staat is).
Ik had destijds een Canadese motor en daarvan moest ik alle lampen vervangen voor exemplaren met E-keurmerk
Check ook even:
http://home.wanadoo.nl/motorimport/
Geplaatst: wo dec 01, 2004 19:54
door Bluto
Ik heb mijn TT600R ook bijna keuringsklaar(Belgische import).Moet alleen nog 2 originele knipperlichtjes achter monteren.Zaten van die mini-pruldingen op zonder E-merk.Ik heb er wel een leo vince X3 open demper op die ongeveer 100 dB uitkraamt.Ik heb hier een dB killer voor gemaakt zodat ie wat gedimd wordt.Kijken wat ze daar van gaan vinden.Of heeft iemand nog een originele TT einddemper liggen voor de keuring?Zou wel tof zijn om die een dagje te lenen.
Ik zal jullie ook op de hoogte houden van mijn keuring.
Geplaatst: wo dec 01, 2004 19:56
door Freek
STTEVE schreef:anders moest ook Duitse BTW worden betaald
Volgens mij Nederlandse BTW.
Geplaatst: wo dec 01, 2004 20:36
door Mars
Ik heb een Duitse Landcruiser op grijs kenteken laten zetten. Zat een tussenschot in dat afgekeurd werd omdat het niet met de carrosserie verbonden was. Moest ik de dakbekleding doorsnijden. Kom ik de volgende keer voor een herkeuring met een andere keurmeester: "vind je dat niet zonde, dat je die bekleding hebt doorgesneden?"
Hoe gek wordt je dan......
Geplaatst: wo dec 01, 2004 21:01
door Gast
'heb een dr big uit duitsland gehaald
keuring was niet zwaar maar de voor mijn gevoel erg stille originele uitlaat haalde volgens de keurmeester net aan de Db norm
maar let op er was ook iemand twee minuten te laat en die werd gewoon weggestuurd waarna de keurmeester een half uur met zijn ... kon gaan spelen en het slachtoffer 3 weken
hans h
Geplaatst: wo dec 01, 2004 21:32
door huskie
is er een beetje sprake van willekeur?
Het lijkt de douane wel, waar ik vroeger mee te maken had.
Bood je wat aan, goederen en documentje, was alles in orde. Volgende dag precies het zelfde, alleen andere ambtenaar, kreeg je toch een hoop gezeik, niet te geloven zo veel. Moet je proberen cool
te blijven.
Geplaatst: do dec 02, 2004 23:41
door 640LC4
Dank voor al jullie info. Ik geloof dat ik voor de zekerheid nog maar een nieuw knipperlichtje en voorlapm ga regelen voor de keuring. De motor ziet er dan tip-top uit.
De keuring is op 10 december a.s.. Zodra die voorbij is zal ik laten weten hoe het is gegaan, ben erg benieuwd.
Geplaatst: vr dec 03, 2004 18:22
door Bluto
Ik ook
Geplaatst: za dec 04, 2004 21:20
door Bluto
Moet je tellerstand nog steeds boven de 6000 kilometer zijn om zo geen BTW te betalen?
Mijn teller staat op 1750 km. en de motor is van bouwjaar 2002.Anders moet ik ook met een boormachine aan de gang.Hoe lang duurde dat ongeveer sTTeve,dat opdraaien van je teller met je boormachine?
Geplaatst: za dec 04, 2004 22:32
door Freek
klopt. Als er minder dan 6000km op staat mag je 19% btw gaan betalen bij import.
Geplaatst: za dec 04, 2004 22:48
door Bluto
Dat wordt dus de teller verkrachten
Geplaatst: zo dec 05, 2004 07:57
door Houten Klaas
Je kunt beter een teller van iemand lenen, zullen er niet veel zijn met zo'n stand,maar je kunt het proberen.
Geplaatst: zo dec 05, 2004 11:40
door Bluto
Iemand een teller te leen dus?
Geplaatst: ma dec 06, 2004 23:36
door Bluto
Hij hangt al aan een 12 volt maxxon motortje.Hij loopt slechts 80 km/u maar altijd beter als een boormachine verkrachten.2 Daagjes en hij is op de 6000...
Oja,afgelopen zaterdag online een afspraak gemaakt met RDW en kan vrijdagmiddag al terecht voor de keuring.Ben benieuwd.Ik heb een belgisch gelijkvormigheidsattest erbij.Is dit voldoende?Er is Nederlandse typegoedkeuring voor dit type motor,heb ik voor gebeld naar Yamaha Nederland.Echter het C.V.O op laten sturen kost €150.Heb ik dit nog nodig voor de keuring?Die vrouw bij hetr RDW wist er ook niet veel zinnigs over te zeggen.Morgen nog maar eens iemand anders vragen,of weten jullie het?
Geplaatst: di dec 07, 2004 23:40
door STTEVE
Bluto schreef:Moet je tellerstand nog steeds boven de 6000 kilometer zijn om zo geen BTW te betalen?
Mijn teller staat op 1750 km. en de motor is van bouwjaar 2002.Anders moet ik ook met een boormachine aan de gang.Hoe lang duurde dat ongeveer sTTeve,dat opdraaien van je teller met je boormachine?
als je teller zeg 100 kpu gaat, en je moet er 5000 bij zetten, dus 50 uur...
Geplaatst: di dec 07, 2004 23:58
door Bluto
Hij hangt nu aan een 24 volts voeding wat hem op 100 km/u brengt.Duurt nog tot morgen 18:00.Kan ik hem weer inbouwen.Kijk en huiver...Boormachine is om trillingen te dempen van mijn teller.Beetje mcGyveren,maar beter als BTW betalen.
Geplaatst: wo dec 08, 2004 23:25
door Gast
ik zit al tijden te kijken om een KTM uit Duitsland te halen. Naar mijn weten hebben deze geen analoge teller?!? Klopt het dat je deze niet kan terugdraaien, of hebben deze uberhaupt wel een km-teller. Vriend van mij heeft een NL'se KTM met zo'n digitale fietsteller. Ik neem aan dat dit bij de keuring niet wordt geaccepteerd.
Geplaatst: do dec 09, 2004 00:41
door Dr_Bean
Anonymous schreef:ik zit al tijden te kijken om een KTM uit Duitsland te halen. Naar mijn weten hebben deze geen analoge teller?!? Klopt het dat je deze niet kan terugdraaien, of hebben deze uberhaupt wel een km-teller. Vriend van mij heeft een NL'se KTM met zo'n digitale fietsteller. Ik neem aan dat dit bij de keuring niet wordt geaccepteerd.
(graag eerst alles lezen)
Probleem is niet dat je de teller terug moet draaien, maar juist dat je die verder moet draaien. Verder draaien kan altijd, gewoon 3000km in je achtertuin rijden
of motor naast de computer zetten en het voorwiel ronddraaien tijdens het computeren
Neh serieus: Ook een 'electronische' kan je makkelijk vooruit laten tellen zonder echt te rijden.
Tis gewoon een rare regeling van de RDW die er alles aan doet om het importeren onaangenaam te maken. Ze zeggen er zelfs op hun site nog bij dat je NIET de teller vooruit mag draaien, tja, als dat geen hint is....
Geplaatst: do dec 09, 2004 10:36
door huskie
Bluto, helemaal toppie.
Als de RDW deze foto heeft gezien, keuren ze je motor cum laude.