Pagina 1 van 2

Dubbedubbedub

Geplaatst: zo nov 28, 2004 02:15
door defd90
Beste forumleden,

Een week geleden stond ik op het punt een GS te bestellen...Totdat iemand mij (althans voorlopig)overtuigde van het voordeel van een lichtere(in gewicht) fiets.
Zwaar twijfelend ben ik dus naarstig op zoek naar nieuwe info.
Bij seppenwolde heb ik een hoop lol gehad op een xr400r.Echter ,een xr600r heeft wat meer vermogen.Etc,etc,etc,.
Verder lees ik ook alleen maar lovende kritieken over de xr400r ..
Ik ben er van overtuigd dat het in elk geval een lucht(olie)gekoelde fiets moet worden.Kan in elk geval de koeling niet stuk?!(Tenzij één van jullie mij kan overtuigen van het tegendeel.)

Dus de main question is :

XR400R of XR600R

Of natuurlijk andere suggesties.

Alle input is welkom.

Alvast bedankt,
Rob :D

Geplaatst: zo nov 28, 2004 12:51
door Jo VdB
Wat ga je ermee doen ?

Bedoelde je origineel een BMW 650 of een 1200 GS ?

Jo Vdb

Geplaatst: zo nov 28, 2004 12:52
door TTT
Gewoon een 525 en een GS kopen :)
Ze zijn onvergelijkbaar... aan de GS kan je koffers hangen en naar kantoor/vakantie/treffen rijden. Maar niet zo lekker raggen in het zand.
Dan is een lichte fiets weer veel fijner.

En compromis is een R80GS o.i.d.
Gaat redelijk goed in het terrein, maar je kan eer ook goed mee afstanden rijden op de weg.

Geplaatst: zo nov 28, 2004 14:34
door defd90
Beste Jo en TTT,

Ik bedoelde een 1200 GS.Ik dacht dus het "echte" terreinrijden mooi te kunnen combineren met een praktische toerfiets.Misschien een beetje wishfull thinking ,maar toch..

Gebruik: De (bijv) xr voor het terreinwerk,en de GS voor langere trips(voornamelijk over de weg,met hier en daar wat onverhard).

Voor het geld van een nieuwe 1200 GS,koop je inderdaad een gebruikte 1150GS én een (bijv)XR.
(Van KTM weet ik helemaal niets,dus daar ga ik mij de komende tijd eens in verdiepen.)

Omdat ik al een paar motorfietsen heb,word het wel erg lastig tijd en aandacht over nog twee motorfietsen te verdelen.Maar zeker het overwegen waard.

Wat is het leven toch lastig met keuzes als deze.
:D

Geplaatst: zo nov 28, 2004 17:28
door TTT
Rob,

Ik heb een 1150 GS, een R80G/S en een KTM 525 MXC.
Allemaal lekkere motoren met een heel eigen karakter.

1 BMW moet eruit, ik kan maar 2 motoren in de garage stallen, dus als je eens wilt komen kijken....

Geplaatst: zo nov 28, 2004 22:23
door defd90
Beste TTT,

Alvast bedankt voor het aanbod.Ik ga mij eerst wat meer verdiepen in de materie.

Het is nog winter;voorlopig heb ik ook nog geen haast.

Nogmaals bedankt,

Rob :D

Geplaatst: zo nov 28, 2004 22:58
door Dr_Bean
defd90 schreef:Beste Jo en TTT,

Ik bedoelde een 1200 GS.Ik dacht dus het "echte" terreinrijden mooi te kunnen combineren met een praktische toerfiets.Misschien een beetje wishfull thinking ,maar toch..

Gebruik: De (bijv) xr voor het terreinwerk,en de GS voor langere trips(voornamelijk over de weg,met hier en daar wat onverhard).

Voor het geld van een nieuwe 1200 GS,koop je inderdaad een gebruikte 1150GS én een (bijv)XR.
(Van KTM weet ik helemaal niets,dus daar ga ik mij de komende tijd eens in verdiepen.)

Omdat ik al een paar motorfietsen heb,word het wel erg lastig tijd en aandacht over nog twee motorfietsen te verdelen.Maar zeker het overwegen waard.

Wat is het leven toch lastig met keuzes als deze.
:D
Als je echt terreinrijden en een praktische toerfiets wilt combineren, moet je toch echt geen gs1200 kopen... Die is voor echt terreinrijden niet geschikt. Koop dan een LC8 :-)) . Vandaag heb ik er ook nog heerlijk mee gespeeld.. samen met iemand op een XR400R.

Maar serieus.. Ook een LC8 is lomp en zwaar vergelijken bij een EXC of XR400. en op een XR kan je ook 100'000km wegzetten weet ik uit ervaring. Vergelijkbaar zijn ze gewoon niet. En dan zit je altijd nog met het bandenprobleem: Noppen rijden bij 160 nog prima.. maar slijten wel heel hard.

Anderzijds moet ik zeggen dat sind ik mijn LC8 heb, ik niet meer op de XR600 heb gereden die hier in de schuur staat.

grts

Geplaatst: ma nov 29, 2004 17:55
door Freek
Wellicht is een KTM (LC4) adventure voor jouw een goed alternatief.

Geplaatst: di nov 30, 2004 01:15
door defd90
Beste Mr Bean en Freek,

Nogmaals,ik ben (nog)niet erg thuis in het noppengebeuren.

Toch heb ik al een paar meningen :

vloeistofgekoeld geeft volgens mij meer problemen dan luchtkoeling(vooral bij valpartijen??)

"oude" ontwerpen zijn het sterkst"(bijv.honda xr´´is niet stuk te krijgen´´)(is dit wel zo)

"echt" terreinrijden kan niet op een zware(gewicht)fiets
(dus 1 voor terrein; 1 voor toeren met wat licht terreinwerk)(word weer wat kostbaarder)

Wat ik vooral belangrijk vind is (naast rij/eigenschappen natuurlijk)betrouwbaarheid.Ook redelijk geprijsde en verkrijgbare onderdelen.

Honda Xr schijnt veel goeds te bieden.Ik lees(met name hier op het forum)veel over KTM.Ook daar ga ik mij maar eens in verdiepen.

Welk één drama ligt mij in het verschiet,
de keuze omtrent de motorfiets weet ik nog niet.

Wederom tot zover,.

met dank,
groet,

Rob :D

Geplaatst: di nov 30, 2004 13:37
door Gast
Met een XR 600 kan je niet misdoen! Goed compromis voor weg/terrein...

veel moto voor weinig geld!!!!!!

Geplaatst: di nov 30, 2004 19:58
door Dr_Bean
defd90 schreef:Beste Mr Bean en Freek,

Nogmaals,ik ben (nog)niet erg thuis in het noppengebeuren.

vloeistofgekoeld geeft volgens mij meer problemen dan luchtkoeling(vooral bij valpartijen??)
Daar dacht ik 8 jaar geleden ook zo over. Maar tegenwoordig is daar toch wel veel in veranderd: Goed bescherming, betere ophanging van de radiator(s) zorgt dat het bijna nooit stuk gaat.
Wanneer je een wat grotere tank hebt, beschermt die vaak ook de koeling (bijv lc4 met 20l of met 28l(adv) tank)

Je krijgt er ook betrouwbaarheids voordelen voor terug:
Veel stabilere motorremperatuur, waardoor de smerig veel beter is en oververhittingsverschijnselen minder vaak voorkomen.
door thermostaat in de koeler (en geen koelvinnen aan het blok) warmt ook swinters het blok netjes snel op (terwijl bij luchtkoeling de olie vaak te koud blijft swinters en te warm zomers)
defd90 schreef: "oude" ontwerpen zijn het sterkst"(bijv.honda xr´´is niet stuk te krijgen´´)(is dit wel zo)
Ik heb zelf zo'n 130'000km op een XR600 versleten. Absoluut heel betrouwbare fiets: MAAR: vaak zijn ze erg aan gort gereden (en gesleuteld) als je ze 2e hands koopt. Zo ook de mijne, toen ik hem kocht. Ook een XR kan met 10'000km kompleet verziekt zijn door verkeerd onderhoud.
Ik heb wel een GEREGELDE oliekoeler op mijn XR...: Daarmee heb ik >100'000km met 1 zuiger gereden -> bewijst denk ik dat constante motortemperatuur en goede oliehuishuiding De sleutel is! (maar zeker niet de enige factor)
(Als ik nu moest kiezen, zou ik een nieuwe XR400 kopen, of een van iemand waarvan ik heeeeel zeker wist dat ie goed behandeld is (en euhm.. altijd in onderhoud geweest bij een motorzaak is GEEN garantie).

Er is tegenwoordig wel een heel groot verschil met de echte 'crossers': (CRF, EXC etc): Deze zijn echt gemaakt op maximaal vermogen en minimaal gewicht. Ze zijn bedoeld voor op de crossbaan, niet voor langere afstanden (ralley enzo) met vaak maar 1 liter olie, verversingstermijn van <1000km en zuigers die <50 'uur' meegaan: Behoorlijke onderoudskosten en eisen!


Tja.. en 1 of 2 motoren.. zie bovenstaande posting :-)

groet

Geplaatst: wo dec 01, 2004 00:37
door defd90
Beste Hornet en Bean,

Uitgesproken meningen! Daar heb ik wat aan.Hoewel hier en daar een persoonlijke voorkeur schemert,vind ik het verhaal objectief.

Als ik je goed begrijp is een goedkope xr geen optie.Dit i.v.m. onbekende geschiedenis.
Uberhaupt een(niet al te jonge)gebruikte machine waarschijnlijk geen goede keuze.Omdat ik (zoals zoveel mensen)over niet zo heel veel vrije tijd beschik,vind ik betrouwbaarheid erg belangrijk.
Dus (veel)storingen zijn geen optie.
Dit betekent dat nieuw aanschaffen de enige optie is.
Nadeel hiervan is het volgende:
Hoewel ik 20 jaar motor rij,heb ik pas sinds kort(enkele keren)de geneugten van het terreinrijden met een motorfiets ervaren.
Om dus een nieuwe fiets te kopen om uit te proberen of ik het na wat meer keren nog steeds leuk vind..........?

Misschien ligt hier oplossing.
Eén seizoen van alles en nog wat uitproberen met een goedkope XR(o.i.d.).(Na aankoop direct afschrijven;als ie nog wat opbrengt is dat winst).
Na het seizoen de keuze maken.: richting off-road(ala xr650) of indien het wat tegenvalt(kan ik mij moeilijk voorstellen)richting toer(ala gs1200).

Zoals je al schrijft is een "echte"crosser niets voor mij:teveel onderhoud.

Deze quest is best wel lastig wanneer je niet thuis bent in de materie.Gelukkig zijn er middelen als deze om meer input te vinden.


Wederom bedankt,

groet,

Rob :D

Geplaatst: wo dec 01, 2004 01:12
door Dr_Bean
defd90 schreef:Beste Hornet en Bean,

Uitgesproken meningen! Daar heb ik wat aan.Hoewel hier en daar een persoonlijke voorkeur schemert,vind ik het verhaal objectief.

Na het seizoen de keuze maken.: richting off-road(ala xr650) of indien het wat tegenvalt(kan ik mij moeilijk voorstellen)richting toer(ala gs1200).
oet,

Rob :D
Alle meningen zijn persoonlijk :-)

goed idee denk ik: Iets niet al te duurs kopen (gebruikte XR400?); neem iemand mee die die dingen kent.

Probeer het een jaartje.. is het leuk, maar de motor niets, koop j ewat nieuw en ruil je de ander in. Bevalt het rijden niet... geen buil gevallen, motortje weer verkopen. Misschien heb je ook geluk (natuurlijk zijn niet ALLE gebruikte fietsen slecht..) en koop je meteen het goede!

Offroad rijden betekent toch wel dat je zelf ook wat onderhoud moet doen en das wel handig ook.. dan weet je hoe je iets moet fiksen als er onderweg iets stukgaat (als je eens valt ofzo).

succes met je keuze... en vergeet vooral niet ook naar menigen van anderen te luisteren

groet

Geplaatst: wo dec 01, 2004 15:18
door defd90
Beste Mr.bean,

Inderdaad eerst maar eens een jaartje proberen op een gebruikte.Dan de hele boel heroverwegen.

Wat dat onderhoud betreft.
Het is niet zo dat ik dat niet wil.
Storingen wil ik wel zoveel mogelijk vermijden.Die komen altijd wanneeer je je zinnen hebt gezet op een leuke dag rijden.
Onderhoud is te plannen in de overige tijd.(kan best een potje sleutelen.)

Wederom bedankt voor je moeite.

Groet,

Rob :D

Dual Sporter?

Geplaatst: do dec 02, 2004 14:00
door Noppy
Beste Rob,

Ik hoor het al; je bent een z.g. 'dual sporter'. Je bent niet het type dat de motor op de aanhanger plaatst om naar een event te rijden; dat doe je lekker op de motor zelf, toch?

Je wilt er ook mee op vakantie kunnen, dus bagage meenemen, misschien zelfs koffers van alu? Maybe woestijn in?

Kijk dan naar een motor met een subframe, waar al gaten voor bagagedragers aanwezig zijn. Verkijk je niet op die alu koffers met frame, die kunnen behoorlijk verbuigen en kapot gaan. Losse bagagerollen zijn vaak het meest flexibel.

Je bent ook geen sleutelaar dus beperk je tot Japanse off-road fietsen. Ik heb vriendjes die heel verdienstelijk op een Honda dominator rijden. Dat zou wel bij je passen; is lucht gekoeld. Een Teneré is al snel echt te zwaar; die put jou uit in het terrein en er gaat té veel kaduuk indien je hem neerlegt.

BMW F650 Dakar? Heb ik zelf gehad. De tranen springen je in de ogen en de pijn voel je in je achterzak zodra je hem neerlegt.

De logische opvolger van de XR400 is de Suz DRZ400, maar die is wél watergekoeld. De DRZ400 is er in drie types met verschillende gewichten en motorkarakteristieken. De K voor de hele snelle jongens (heeft alleen kick), de E van Enduro (met E-starter en plenty power, zwaarder vliegwiel) en de S van Streetlegal (andere carb en nokkenassen). Alleen deze laatste beschikt over een subframe.

De radiators van elk merk motor kunnen effectief beschermd worden met een simpel accessoire van onder de 100 Euro. Dus daar zou ik je keuze niet vanaf laten hangen! Mijn tank op de DRZ beschermt de radiators al, dus ik heb niet eens de moeite genomen deze bescherming aan te schafffen.

Leuk artikeltje met vergelijkend warenonderzoek is te vinden op: http://www.travelmaniacs.nl/nld/Motoren/suzuki_400.htm

Voor een tweedehandsje: http://www.mvm.nl in kleur blauw.

Voor goede duitse aanbiedingen: http://www.mobile.de. Voor import en keuring kan je ook diverse tips vinden op dit Noppenforum.

Veel plezier bij het maken van je keuze :D

Noppy

Geplaatst: do dec 02, 2004 21:06
door TTT
de echte 'crossers': (CRF, EXC etc): Deze zijn echt gemaakt op maximaal vermogen en minimaal gewicht. Ze zijn bedoeld voor op de crossbaan, niet voor langere afstanden (ralley enzo)
EXC is een enduro motor, de SX is een crosser. Maar goed, er is weinig verschil.
Het grootste verschil zit 'm denk in hoe je er mee rijd. Een crosser gaat minder lang mee omdat wanneer er mee gereden wordt, er maximaal mee gereden wordt. Een enduro rijder moet zichzelf sparen om het uren vol te houden en spaart daarmee zijn machine. En dit geldt nog meer voor rallye rijders.

Op de transpana reden heel veel EXC's mee, tocht is bij elkaar 1600km, en da's blijkbaar geen enkel probleem.

Het onderhouds schema is wel wat intensiever, da's ook wel waar

Geplaatst: do dec 02, 2004 21:37
door erwindob
Ik heb nog een hele mooie XR400 2002 te koop. Om niet teveel van off topic beschuldigd te worden ..... zie rubriek te koop.


Rwin

Geplaatst: do dec 02, 2004 23:35
door Noppy
De fiets van Erwin is echt in topstaat; ik heb er laatst op mogen rijden. Ik meen van 2002. Hij is er altijd erg zuinig op geweest!

Pakt mooi op, veel kracht onderin, vooral ook voor het kruip-door-sluip-door werk ideaal!

Ook in het drassige maisveld redt die XR het makkelijk!

Let ook ff op het gewicht van de vorige berijder. Heeft die berijder zijn vering aan laten passen, dan is het mooi meegenomen indien jij ongeveer het zelfde gewicht hebt als de vorige eigenaar. Scheelt weer geld!

Noppy
P.S. Wel jammer dattie vervolgens de verkeerde kleur geel heeft gekozen :shock: :D

Geplaatst: vr dec 03, 2004 00:36
door defd90
Hoi Noppy,

Ik denk inderdaad dat ik dan zo'n "dual"typ ben.Hoewel door gebrek aan ervaring,kan dat volgens mij nog alle kanten op.
Duidelijk is wel dat ik niet "al"mijn vrije tijd in het terrein zal doorbrengen.
Ik vind circuit(op een R6)rijden(ander soort circuit dan we hier op het noppenforum tegenkomen)ook héééél erg leuk.En gewoon toeren op de openbare weg(daarvoor kwam de GS in beeld).

Een vakantie lijkt me wat lang op zo'n fiets.Een trip van bijvoorbeeld een week gaat wel lukken denk ik.Volgens mij is de "travelling light" methode dan goed te doen.Er zal dan dus niet zoveel bagagemogelijkheden nodig zijn.

Wat het sleutelen betreft,wil ik dit zeggen.
Het is één van mijn grootste hobby's.
Wat ik bedoelde te zeggen,is het volgende:ik vind moeten sleutelen is helemaal niks.Gewoon onderhoud en reparatie waar ik de tijd voor kan nemen(het liefst buiten het seizoen) is natuurlijk heel iets anders dan elke week moeten sleutelen om hem aan de praat te houden.Rijden is een nog grotere hobby van me.

Ik ben inderdaad overtuigd van een laag gewicht.En,ook een belangrijk punt:als elke valparty schade en reparatie's oplevert is het plezier er natuurlijk ook snel vanaf.
Zodoende had de xr400r al een beetje mijn voorkeur.Van de Suz heb ik begrepen dat onderdelen prijzig en slecht voorhanden zijn.(uit de mond van een Honda fan;dus objectief??)(Voordeel van de Suz is zijn wel erg intressante nieuwprijs)(en als ik het goed heb begrepen twee jaar garantie?!).

De gevoeligheid van de radiateur is misschien ook wel een psygologisch iets.

Ik ga (als ik wat meer tijd heb)je links even volgen.

Plezier heb ik nu al.Op deze manier leer je snel en veel.

Bedankt voor je input.
:D

Geplaatst: vr dec 03, 2004 00:47
door defd90
Beste Erwin,

Uiteraard heb ik je xr400r gezien.Errug mooie fiets.Misschien kom ik er nog wel op terug bij je.
Het zijn toch een paar centen die besteed moeten gaan worden.

En,de concurrentie is sterk.Ik heb nog een xr400r van 2002 gevonden,waar een stuk minder voor gevraagd word.Ik moet me duidelijk de materie nog eigen maken waarom deze verschillen voorkomen.

Ook de eerder besproken Suzuki is in (financiele)vergelijking met jouw fiets erg interresant.Hoe dat kan is mij ook niet duidelijk.Misschien een verouderd ontwerp ofzo?!

Maar goed,ik hou uiteraard je aanbod in gedachten,want zoals ik al schreef heb ik ergens in het onderbewustzijn een voorkeur(tje)voor de xr.

groet,

Rob :D

Geplaatst: vr dec 03, 2004 00:51
door defd90
Hoi Noppy,

laten we het alsjeblieft niet over gewicht hebben.Heb begin augustus mijn been gebroken en sindsdien alleen maar lopen vr**ten en z**pen.En veel in bed gelegen.
Dus plusminus 10 kg aangekomen.Weeg nu96 bij een lengte 1.83.
ga in het voorjaar maar weer wat fietsen ,want het beetje conditie wat ik had is nu ook zoek.

Groet,

Rob :D

Geplaatst: vr dec 03, 2004 01:25
door defd90
Beste allemaal,

ik heb eens wat verder gekeken naar de suzuki.Prijstechnisch gezien is de S de beste optie.Maar de S staat voor street;dus minder geschikt voor het terrein??
Nu het eind van het jaar nadert zitten er och wel wat aanbiedingen aan te komen.
Erg interresante periode.

Tot zover ,
groet,
Rob :D

Geplaatst: vr dec 03, 2004 13:53
door erwindob
Pas op met fietsen, dat is heel gevaarlijk!

M'n hand doet nog zeer (sind eind augustus) en m'n helmpie was aan splinters.

Rwin

PS. over de kop gegaan door hard voor te remmen met ATB om (minder pijnlijke ?) botsing te voorkomen.

zwaar... of licht?

Geplaatst: zo dec 05, 2004 14:22
door Harry
"echt" terreinrijden kan niet op een zware(gewicht)fiets


Ai.. nu raak je me wel een beetje...

Met een zware brommer heb je inderdaad niets te zoeken op een crossbaan, maar ik heb zelf jarenlang allerlei twee- en viertakt enduro's helemaal zoek gereden met een aangepaste...Super Tenere!

Geplaatst: zo dec 05, 2004 14:49
door TTT
Nou Harry,
ik ben begonnen op een 1150GS off road te gaan rijden.
Dat gaat (en daar is wat mij betreft alles mee gezegd)
Toen een R80G/S serieus verbouwd tot off-road motor.
Dat ging al een stuk beter. In Doel in de duinen of in spanje tijdens de transpana geen enkel probleem. Kan gewoon met de KTM's, WRren e.d. meerijden.
Rij nu KTM 525, en kan gewoon weer een stapje moeilijker terrein opzoeken.

Net of je van je stadsfiets op een MTB stapt.