Pagina 1 van 1
Wanneer staan en wanner zitten in bochten
Geplaatst: ma nov 22, 2004 22:05
door Jan Vlietland
Tijdens mijn avonturen afgelopen weekend vroeg ik me af wanneer je in een bocht moet gaan staan en wanneer zitten. Veel enduro mannen zie je staan in bochten, terwijl veel crossers juist zitten. Zelf heb ik de neiging om te gaan zitten in de bocht omdat je dan de moto lekker plat in de bocht kunt leggen.
Bij wat oefenen met staan kreeg ik weer de indruk dat juist bij glibberige, aggresieve bochten het staan soms beter is. De motor kan dan achter slaan zonder dat je er veel last van hebt.
Wat is jullie mening hierover?
Geplaatst: ma nov 22, 2004 22:44
door huskie
Een bocht met hele diepe knippen, dan kun je niet eens zitten, of je moet graag pijn lijden
Re: Wanneer staan en wanner zitten in bochten
Geplaatst: ma nov 22, 2004 23:18
door Joop
Wat is jullie mening hierover?
Staan of zitten in de bocht, dat hangt volledig van de situatie af
Geplaatst: ma nov 22, 2004 23:22
door Rudy
Geplaatst: di nov 23, 2004 23:15
door gassen
Staan als je niet meer zitten kunt en zitten als staan niet meer lukt
Tja , als ik er zo over nadenk dan weet ik het eigelijk niet precies.
Bij grote knippen en bij het remmen dan sta ik zowiezo.
Op paden met boomwortels = staan.
Kruip sluip op hoge snelheid = staan (het is zowiezo niet aan te raden om een voet uit te steken tussen de bomen , stronken en wortels).
Snelle bochten op volle snelheid (driftend) is zitten.
Snelle bochten met knippen = staan , maar dit is weer afhankelijk van hoe je deze aansnijdt.
Korte bochten = meestal zitten
Tja, het gaat allemaal op gevoel.
Geplaatst: wo nov 24, 2004 22:51
door Jan Vlietland
He Gassen bedankt!
Dit was precies waar ik naar op zoek was.
Korte bochten dus zitten. Is dit omdat je dan de motor lekker plat kunt leggen?
Bij knippen ga ik inderdaad ook altijd staan.
Ik had van Ronald Overveld ook al de opmerking gekregen dat ik mijn benen op de stepjes moet houden bij kruip-sluip paden. Nadat hij me een paar horror verhalen vertelde begreep ik waarom
(Passion of Christ was in vergelijking met die horrorverhalen net Sesamstraat)
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je bij snelle bochten op volle snelheid gaat zitten. Ik vind bij die bochten juist lekker om te staan. Is dit omdat je dan je been als extra steunpunt kan gebruiken? Bijstappen op die snelheid kan ik niet. Tenminste ik loop geen 60km/u.
Geplaatst: do nov 25, 2004 00:57
door Guillaume
Jan Vlietland schreef:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je bij snelle bochten op volle snelheid gaat zitten. Ik vind bij die bochten juist lekker om te staan. Is dit omdat je dan je been als extra steunpunt kan gebruiken? Bijstappen op die snelheid kan ik niet. Tenminste ik loop geen 60km/u.
Ik kwam laatst in de berm een rondslingerende suikerbier tegen met een gangetje van 80 km/u waardoor m'n achterwiel compleet wegsloeg en toen heb ik toch maar een voetje uitgestoken als reflex, maar ikw as toch blij dat ik m'n cross laarzen aan had
Maar juist op die hogere snelheden stuur ik meer met m'n knieen en sta ik eigenlijk veel meer in bochten.
Geplaatst: za nov 27, 2004 05:53
door gassen
Jan,
op hoge snelheid dan bedoel ik ook op HOGE snelheid waarbij de achterkant van de motor naar buiten toe weg wil (driften dus).
Dit driften gaat gemakkelijker als je ver voorop de motor gaat zitten en voorover gaat hangen ;meer druk op de voorkant en een lager liggend zwaartepunt.
Knie tegen de tank , een beetje "in de bocht gaan hangen".
Beide voeten kunnen gewoon op de stepjes blijven.
(zelfs ene V. Rossi kan niet staand op hoge snelheid door de bocht...........denk ik
)
Biete sehr
Geplaatst: za nov 27, 2004 12:00
door maxwr450f