Pagina 1 van 1

een beetje frezen en proppen, oftewel tunen

Geplaatst: zo nov 21, 2004 15:31
door huskie
Hoi allen, hier wat piccies van mijn blokje. Blokje voor de zekerheid even opgemaakt, omdat ik dacht dat de las weer was gaan scheuren, maar gelukkig alles blijkt goed.
Afbeeldinghier zie het laswerk zitten
Afbeeldinghier zie je de kurken zitten die ik in de krukas heb geduwd. Gelukkig zitten ze er nog goed in :wink: Het opvullen van de krukas geeft theoretisch een hogere carterdruk, wat vooral voor bottomend zorgt. Klopt dusdanig want ik heb nul komma nul overrev met deze motor.
Afbeeldinghier is het hele inlaatcircuit onderhanden genomen met de frees. De dremel kon het werk goed aan, en het werkje is aardig simetrisch geworden. Het inlaat kanaal was naar elkaar toegeknepen, en is nu een groot open gat geworden. Mjammie

Geplaatst: zo nov 21, 2004 18:15
door Gast
eerste foto: wat is daarmee gebeurd!!!

Geplaatst: zo nov 21, 2004 18:19
door huskie
Bigend sloeg vast tegen de krukas aan. Vondt blijkbaar dat het lang genoeg had rond gedraait. Gevolg gat in het carter.
Maar dit fenomeen gebeurde niet bij mij, maar bij de vorige eigenaar.

Re: een beetje frezen en proppen, oftewel tunen

Geplaatst: ma nov 22, 2004 18:29
door Foxkid
huskie schreef:hier is het hele inlaatcircuit onderhanden genomen met de frees. De dremel kon het werk goed aan, en het werkje is aardig simetrisch geworden. Het inlaat kanaal was naar elkaar toegeknepen, en is nu een groot open gat geworden. Mjammie
Kijk hier hou ik van! gewoon tunen schaal 1 op het oog. Geen geouwehoer met allerlei computergestuurde freesmachines. Gewoon vanuit de hand op de keukentafel!

Ik zou zeggen: Nu nog even de kop vlakken met een glasplaat met korrel 800 sandpaper! en vergeet niet je initialen niet in het blok te graveren..!

Ben benieuwd hoe die loopt.

Geplaatst: ma nov 22, 2004 22:32
door huskie
:lol:
Foxkid, hij loopt uitstekend hoor. Hij is even uit elkaar voor een grote beurt, that's all. Heeft net een heel seizoen gelopen, vanaf februari tot week geleden. Ben zo tevreden dat ik mijn 250 gewoon laat staan.
Ik heb nu ook de spoelers even bewerkt. Een spoelpoort opende eerder dan de ander, heb dit even gelijk getrokken, o pardon, gefreest. :wink:
Zal even het piccie plaatsen
Waar je dat zilverkleurige ziet, daar heb ik gefreest. De hoofdpoort en bijpoort zeg maar. Of heet dat anders? Cilinder staat op z'n kop hè :wink: Dus het resultaat is dat deze nu eerder open gaan.
Afbeelding

Geplaatst: ma nov 22, 2004 23:12
door Gast
Gebruiken jullie elke keer nieuwe pakking?? Of uit tube?? Of gewoon twee à driemaal gebruiken???

Geplaatst: di nov 23, 2004 12:36
door huskie
Hornett, als je het netjes wilt doen, dan gebruik je elke keer nieuwe pakking, maar ik heb ook wel, als tussendoortje een pakking hergebruikt. Bij cruciale pakkingen, zoals tussen de carter helften in, doen je dan extra laagje vloeibare pakking, want een ding wil je zeker niet, dat het daar gaat lekken. Want dan heb je een dag verspeelt..moet alles weer open en eraf. Maar zijdeksel van koppeling gebruik ik gewoon tot ze gaan lekken.
Dus als leidraad. Carter helften nieuwe pakking
Cilindervoetpakking nieuw
Cilinderkoppakking nieuw /of O-ringen nieuw
Maar zoals die cilinderkop o-ringen kunnen wel hergebruikt worden, als ze niet oud zijn. Als je bevoorbeeld nieuwe o-ringen gebruikt en binnen een paar weken moet die kop weer open kun je ze gewoon weer gebruiken. Pas als ze zoals bij mij een jaar hebben gezeten gooi ik er weer verse op.
Maar wellicht dat andere sleutelaars hier ook wat over willen zeggen, want het is zeker een discussie waard :wink:

Geplaatst: di nov 23, 2004 14:40
door Barry
Zitten er normaal gaten in je krukas waar jij die kurken in gedaan hebt dan??? :shock:

en snap-on in je gereedschap kist huskie!! toemaar!!!

Geplaatst: di nov 23, 2004 15:50
door huskie
Ja daar zitten dus gaten. Waar andere krukas boeren gewoon de wangen dunner maken, heeft husqvarna gewoon materiaal weggeboord.
Yamaha daar weet ik van heeft plastic stukken geplaats met het zelfde doel, nml de inhoud van het carter verkleinen. De tuners zijn er niet allemaal over eens wat beter is, maar ik dacht: laten we het maar proberen. Alleen heb ik deze motor nooit zonder die kurk gereden, dus ik kan niet het verschil aangeven. :lol: Ik vind het wel lekker ruiken: beaujolais 2001 gemixed met tts. :D

Geplaatst: di nov 23, 2004 19:30
door Rudy
HAhaha , nadeel van een hogere carterdruk is wel dat hij wat piekeriger word :wink:

Geplaatst: di nov 23, 2004 20:12
door Barry
ik had het nog nooit gezien, nou moet ik d'r ook bij zeggen dat ik wel veel krukassen gezien heb maar niet van 2T crossers.

Geplaatst: di nov 23, 2004 20:23
door Fox-kid
Als je hem zover uit elkaar trekt, vervang je dan niet tevens even alle lagers, of anders in iedergeval even de krukaslagers?

Geplaatst: di nov 23, 2004 20:35
door huskie
Deze lagers, in iedergeval de krukas lagers, zitten er nu dus ook 50 uur in. Dat is peanuts voor zo'n lager. Als de lagers goed zijn, mogen ze nog een seizoen blijven zitten. :roll: