Pagina 1 van 2
rekluse autoclutch
Geplaatst: wo nov 17, 2004 15:08
door TTT
Heeft iemand ervaring met zo'n ding
http://www.rekluse.com/ ?
op de US forums (ktmtalk, thumpers) zijn ze er erg enthousiast over.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 17:53
door Jan :)
Ik heb een Recluse Z-start op mijn 525 Exc samen met een remhendel aan het stuur voor mijn achterrem (Waar de koppelingshendel zat).
De koppeling bevalt prima
Als je naar de Noppenforum cross komt kan je hem wel proberen.
Adje (beter bekend als Ad f of Adje patatje

) importeerd deze koppelingen.
Lees het volgende draadje maar eens door.
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... ght=zstart
Hier staan weer links in naar andere draadjes.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 22:46
door TTT
bedankt Jan.
Re: rekluse autoclutch
Geplaatst: wo nov 17, 2004 22:49
door adje
TTT schreef:Heeft iemand ervaring met zo'n ding
http://www.rekluse.com/ ?
op de US forums (ktmtalk, thumpers) zijn ze er erg enthousiast over.
Je kunt me altijd bellen voor meer info : 0655515759
Re: rekluse autoclutch
Geplaatst: do nov 18, 2004 11:18
door speedphreax
adje schreef:TTT schreef:Heeft iemand ervaring met zo'n ding
http://www.rekluse.com/ ?
op de US forums (ktmtalk, thumpers) zijn ze er erg enthousiast over.
Je kunt me altijd bellen voor meer info : 0655515759
Via het forum kan ook, neem ik aan? Dit is alleen een automatische wegrij koppeling en geen slipper, toch? Kan hij ook nog met de hand bediend worden of vervalt die mogelijkheid geheel?
Geplaatst: do nov 18, 2004 12:01
door Jan :)
Het is een automatische wegrij koppeling. en geen slipper clutch.
Als het motor toerental te laag wordt ontkoppeld de koppeling. Of als je achterwiel blokkeerd (door remmen) ontkoppeld die, en koppeld die pas weer op het moment de je even gas geeft. (zou dus ook handig kunnen zijn voor supermotard)
Je kan je koppelings hendel nog gewoon gebruiken.
Ik heb mijn koppelings hendel vervangen door een remhendel. (Achterrem) Dit heeft als voordeel dat je makkelijker je gewicht kan verplaatsen op de voetsteunen tijdens het remmen en je kan ook je rechterbeen al uitsteken tijdens het remmen. Ook is het makkelijker om je achterrem te doseren met de hand. Dit is een voordeel bij stijle afdalingen.
Geplaatst: vr nov 19, 2004 08:39
door TTT
Ik neem aan dat :
als de motor niet draait, de koppeling ontkoppeld is. Dus als je stilvalt op een helling (opwaarts rijdend) kan het achterwiel vrij draaien en de motor dus achteruit de helling af rollen.
Dan lijkt mij een handachterrem wel handig. Nog handiger lijkt mij als je voetrem dan ook nog werkt.
(je ik weet het.... je moet gewoon niet stilvallen op een steile helling, maar ik ben wel eens op een onmogelijke plaats gestopt om foto's te maken. Had ik niet moeten doen

)
Geplaatst: vr nov 19, 2004 15:51
door Jan :)
TTT schreef:Ik neem aan dat :
als de motor niet draait, de koppeling ontkoppeld is. Dus als je stilvalt op een helling (opwaarts rijdend) kan het achterwiel vrij draaien en de motor dus achteruit de helling af rollen.
Dan lijkt mij een handachterrem wel handig. Nog handiger lijkt mij als je voetrem dan ook nog werkt.
(je ik weet het.... je moet gewoon niet stilvallen op een steile helling, maar ik ben wel eens op een onmogelijke plaats gestopt om foto's te maken. Had ik niet moeten doen

)
Wat je aan neemt klopt en Recluse verkoopt ook een kit waar je het voetpedaal kan behouden.
Toen ik de rem heb besteld was de kit waarbij je de voetrem kan behouden nog niet leverbaar.
Zonder voetpedaal leverd wel komische gezichten op bij de motor keuring voor off road ritten

Geplaatst: vr nov 19, 2004 17:25
door adje
Toine , je hebt op de site van Rekluse rondgekeken neem ik aan dus weet je er al heel wat meer over hoe het werkt en wat de voordelen ervan zijn t.o.v. de gewone koppeling.
Zelf heb ik nu een van de eerste "dual brake kit" met een "two finger clutch override" op mijn Honda waarbij je dus de voetrem ook nog gewoon kunt gebruiken en de koppeling ook nog manueel kan bedienen.
Dit ga ik komend weekend uittesten maar het voelt wel wat vreemd aan om met je hand de achterrem te bedienen.
Geplaatst: vr nov 19, 2004 17:49
door TTT
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Wat ik overigens echt vreemd vind aanvoelen is een motor achteruit op een helling terug laten zakken met de motor uit en dan op de koppeling laten slippen. Loslaten is dan remmen. Ik kan daar niet aan wennen,
Geplaatst: vr nov 19, 2004 17:53
door adje
Je kunt altijd een keer komen testen hoor.
Laat maar wat weten als je interresse hebt.
Geplaatst: zo mar 06, 2005 12:18
door Houten Klaas
Schrijf je ervaringen eens op en omschrijf de werking eens in jouw woorden.
En Ad bouw jij de koppeling in?
Zijn er alternatieven?
Geplaatst: zo mar 06, 2005 12:34
door adje
Klaas,
Als je even gebruik maakt van de zoekfunktie op dit forum of op
www.thumpertalk.com of
www.ktmtalk.com of op
www.rekluse.com dan kan je een heleboel informatie lezen.
Als je een Rekluse auto-clutch bij mij bestelt dan bouw ik hem uiteraard ook voor je in.
Geplaatst: ma mar 07, 2005 08:54
door TTT
Gisteren gereden in de sneeuw. Vooral daar waar auto's gereden hebben (verbazingwekkend hoeveel auto's er blijkbaar over de boswegen rijden) was de sneeuw aangereden en was het spekglad. Maar dan ook echt glad.
Goeie test voor de rekluse dus. 1 klein streepje gas,, toerental beetje omhoog en hij begint op te pakken en je kan vrijwel zonder slippen wegrijden. Je moet wel een heel gevoelig koppelinghandje hebben om zo subtiel het koppel te kunnen overbrengen.
Daarna wel een keer of 4 op me bek gegaan, maar dat was met 1.5 streepje gas.
Tot dusver blijft die rekluse een absolute aanrader wat mij betreft.
Geplaatst: ma mar 07, 2005 12:41
door Sjokske
TTT schreef: (verbazingwekkend hoeveel auto's er blijkbaar over de boswegen rijden)
Is niet zo verbazingwekkend, bij ons in de buurt staan tegenwoordig op veel plaatsen bordjes "verboden voor motoren", terwijl op diezelfde plekken wel met een vierwieler gereden mag worden, waardoor de kans groot is dat het gemiddelde bospad veranderd in PC-Hooftstraattractorterrein.
En ze zitten droog
Sparen voor twee wielen extra dus...........
Geplaatst: ma mar 07, 2005 14:58
door TTT
Sparen voor twee wielen extra dus...........
Die heb ik al.
Ze zitten onder een andere motor

Geplaatst: di aug 30, 2005 12:57
door Fox-kid
Hoe zit het met het schakelen? Gaat dit wel soepeltjes? Of is het vergelijkbaar als schakelen zonder koppeling en dus niet gezond!
Geplaatst: di aug 30, 2005 14:27
door TTT
Schakelen gaat soepel, maar uiteraard zonder koppeling.
Kwestie van gas dicht en schakelen op het moment dat de boel niet belast is.
Volgens mij is dit best wel gezond

Geplaatst: di aug 30, 2005 21:20
door adje
Fox-kid schreef:Hoe zit het met het schakelen? Gaat dit wel soepeltjes? Of is het vergelijkbaar als schakelen zonder koppeling en dus niet gezond!
Als je het gas een fractie van een seconde dichtdraait en meteen schakelt dan voel niet eens dat je schakelt ( behalve aan je snelheid dan

)
Ik kan met mijn CRF zelfs nog wel schakelen als ik mijn gas niet dicht draai maar dan kost het af en toe iets meer moeite.
Hans Vogels en Leo Brands ( van twin air ) hebben ook op mijn motor gereden en die vonden het ook fantastisch werken.
Geplaatst: di aug 30, 2005 22:15
door Sjokske
Truc gelukt met het onderschrift
En toch weer verliefd op het oude meis....... euh brommertje

Geplaatst: wo aug 31, 2005 18:38
door Fox-kid
Ik heb begrepen dat die koppelingen met of zonder externe versteller verkrijgbaar zijn. Wat doet die versteller? Slijtage er uit stellen? of bepaal je hoe agressief hij pakt?
Hoe duurzaam is zo'n koppeling?
Het schakelen zonder koppeling gaat op zich prima op mijn yamaha, alleen het terugschakelen bij hogere snelheden wanneer je achterwiel de motor nog flink aandrijft kun je goed voelen en lijkt mij niet fijn voor het uurwerk. Ik weet niet of ik mijn koppelingshandle in dit geval op zou willen geven voor een achterremhandle.
Ik zie wel voordelen met zo'n remmetje links aan het stuur: In een bochtje naar rechts bijvoorbeeld met een uitgestoken voetje toch nog even ietsje bijremmen om lekker door een spoor te trekken bijvoorbeeld.
Maar ja, dan moet je de koppelingshandle opgeven. Dilemma!
Een kleine koppelingshandle bovenop die rem zie ik me nog niet 1 2 3 gebruiken om steeds mee terug te schakelen.
Geplaatst: wo aug 31, 2005 18:58
door Jan :)
Fox-kid schreef:Ik heb begrepen dat die koppelingen met of zonder externe versteller verkrijgbaar zijn. Wat doet die versteller? Slijtage er uit stellen? of bepaal je hoe agressief hij pakt?
Hoe duurzaam is zo'n koppeling?
Het schakelen zonder koppeling gaat op zich prima op mijn yamaha, alleen het terugschakelen bij hogere snelheden wanneer je achterwiel de motor nog flink aandrijft kun je goed voelen en lijkt mij niet fijn voor het uurwerk. Ik weet niet of ik mijn koppelingshandle in dit geval op zou willen geven voor een achterremhandle.
Ik zie wel voordelen met zo'n remmetje links aan het stuur: In een bochtje naar rechts bijvoorbeeld met een uitgestoken voetje toch nog even ietsje bijremmen om lekker door een spoor te trekken bijvoorbeeld.
Maar ja, dan moet je de koppelingshandle opgeven. Dilemma!
Een kleine koppelingshandle bovenop die rem zie ik me nog niet 1 2 3 gebruiken om steeds mee terug te schakelen.
zo'n remmetje links aan het stuur heb ik en ik wil niet meer terug naar een voetrem Bij een afdaling waar je staand naar beneden rijd maar toch moet bijremmen is de rem aan het stuur heerlijk.
Met terugschakelen op hogere snelheid draai ik mijn gas niet helemaal dicht zodat ie net onbelaast is en geef tijdens / na het schakelen weer een beetje gas zodat het terug schakelen toch soepel gaat. De automatische koppeling zit er nu ruim een jaar op en werkt probleemloos
Geplaatst: wo aug 31, 2005 19:09
door adje
Fox-kid,
Volgens mij heb je hier en daar al wat meer informatie gelezen over deze automatische koppeling
Met de externe versteller kun je regelen bij welk toerental je motor wegrijdt , tot een bepaalt maximum natuurlijk , dus inderdaad de agressieviteit van het aankoppelpunt.
De duurzaamheid ligt natuurlijk voor een deel aan jezelf net als bij een normale koppeling maar als je er op de juiste manier mee rijdt dan heb je bijna nul slijtage.
Ik rij nu twee jaar met dezelfde automatische koppeling en ik heb nog nooit iets hoeven vernieuwen.
Zelfs de olie blijft veel schoner dan bij een gewone koppeling zodat je die ook iets langer kunt laten zitten.
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... n&ID=60032
Geplaatst: wo aug 31, 2005 19:18
door Fox-kid
Ik heb inderdaad al links en rechts wat gelezen over deze koppeling maar ik probeer me er een goede voorstelling van te maken. En ik moet zeggen: Ik ben bijna om!
Ad, op marktplaats heb je het over een hot start systeem. Ik heb hier toch een kleplichter voor en een rode knop op mijn Carb. Wat doet die hotstart? En heb je die nog wel nodig... in princiepe slaat hij niet meer af als hij valt
't Is wel een hele investering zeg. Helaas ben ik net jarig geweest

Geplaatst: wo aug 31, 2005 19:49
door adje
Dat hot start systeem is voor motoren met de hot start al op het stuur gemonteerd maar dat zit dan altijd aan de linkerkant bij de koppeling.
Als je een auto clutch monteerd en je wil je koppelingshendel er ook af hebben dan moet je een andere hotstart erop zetten en daar is dan dat systeem voor om het aan de rechterkant te zetten zodat je het met je duim kan bedienen.
Je mag altijd een keertje komen testrijden als je echt serieuze interesse hebt.
Enne , als je net jarig bent geweest dan heb je toch genoeg cadeautjes ( geld ) gehad om zo'n koppeling te kunnen kopen
