...kapot?
Tja Redski, daar kom je op gevaarlijk terrein. Statistisch kunnen we het niet 100% wetenschappelijk onderbouwen, maar de cijfers geven toch wel een redelijk inzicht:
Overveld parts heeft over de 20 DRZ's die Enduro competitie rijden. Van alle DRZ's is er maar één keer, tot op heden (vanaf 2001?) een blok opengehoeven en dat was bij een gestripte DRZ-S, die alleen op de crossbaan kwam. Daar was een karterdeel aan de binnenzijde bij een asje afgebroken, maar het motorblok was gelukkig niet in de soep. Over behaalde Enduro-kampioenschappen met de DRZ zaag ik niet meer, want die discussie verlies ik toch.
Anderzijds is er voor de 'straatinzet' een koeriersbedrijf bekend in de VS, die meer dan 120.000 km op één blokje, zonder revisie heeft gezet. Nee, inderdaad geen 70 PK op het achterwiel, maar wel pure mishandeling. Korte ritjes in de stad met diverse cycli van opwarmen/afkoelen etc. Het enige wat af te dingen is op de DRZ is dat het kilometertellertje deze hoge km-stand niet ondersteunt: hij stopt bij 99.999 en verder heeft Suzuki niet nagedacht
In Frankrijk wordt de DRZ serieus gebruikt voor SM-wedstrijden. Daar kan je toch ook niet al te tamme motoren voor gebruiken. Mijn Frans is niet zo goed dat ik de ervaringen daar goed kan doorvertalen.
Samenvattend is er 'iets' met de DRZ, wat maakt dat hij zo duurzaam is. Is het degelijk, conservatief 'Japans' ontwerp? Ik weet het niet. Ik weet wel dat, indien ik in Roemenië rij of in de Sahara, zonder ondersteuningshelicopter, het op zijn minst handig is dat het ding het blijft doen. Indien je rondjes rond je aanhanger rijdt, dan speelt dit aspect uiteraard veel minder.
Bij de KTM 5XX-serie lijkt het er op dat kogellagers en keerringen in het blok, noem maar wat onderdelen "Ready for racing" gemonteerd zijn; weggooien en vervangen na 50 uur. Ik vind het jammer dat KTM beknibbeld op onderdelen in het blok, terwijl ze de duurste veersystemen en fatbars af fabriek monteren. Mocht dat in de toekomst nog veranderen, dat sta ik zeker open om een KTM te kopen (Ik had in 2002 bijna een LC8 S gekocht, maar de geluiden op
www.lc8.info hielden me nog wat tegen). De LC4 is natuurlijk wel betrouwbaar gebleken, maar daar heeft KTM dan ook 10 jaar over gedaan.
Ik heb in 2002 een andere 'foute' keus gemaakt voor een F650 Dakar van 170kg droog. Offroad gaat het blok zeker niet stuk, de rest wel;-) Die Rotaxblokjes gaan bijna onaangepast voor de Dakar de woestijn in. Motorisch idd geen ellende mee gehad, wel met het electrische deel van de moto.
Met een nieuw op de markt gebrachte motor kan je verwachten dat er wat kinderziektes zijn, maar de 5XX serie is toch al zo lang op de markt, daar zouden ze toch wel wat leergeld betaald moeten hebben en zaken geoptimaliseerd hebben
Uit de verhalen die ik hier op het forum lees, blijkt dat helaas nog niet
Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat er zoveel mensen op KTM 525 rijden, dat de frequentie van negatieve verhalen komt omdat er hier op het forum veel meer eigenaren eigenaren rond rijden dan Suzuki's. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat er hier meer dan twintig van dit type rondrijden!
Verder moet iedereen natuurlijk doen waar die zin in heeft en kopen wat hij/zij mooi vindt; dat respecteer ik uiteraard.
My €0.02,
Noppy