Pagina 1 van 1
Waar sleutel jij het meeste aan?
Geplaatst: ma nov 08, 2004 21:52
door Noppy
Preventief: Klepspeling meten, olie en filters verversen, je balhoofdlager van je hagelnieuwe enduro en linkarm eens invetten, CV carburateurs vervangen door gasschuif. gesloten handkappen monteren, stuurdemper monteren, scherpere / bredere voetsteunen, dikkere spaken zeg 't maar...
Tunen: andere in- en uitlaat nokkenassen monteren, sproeierbezetting veranderen, andere carburateur, hollere uitlaat, ventielen en veren van je demping veranderen, hardening van het rijwielgedeelte, roept u maar...
Correctief: kleppen bijstellen, je big-end lagers zijn weer eens in de soep, je zuiger is vastgelopen, je nokkenastandwiel heeft nog maar één tandje over, je 5e versnelling heeft tandengepoetst, je hebt weer eens zand in je carburateur, zeg 't maar
M.a.w. waar gaan jouw garageuurtjes aan op?
Re: Waar sleutel jij het meeste aan?
Geplaatst: ma nov 08, 2004 22:27
door JBassie
Noppy schreef:Preventief: Olie en filters verversen, je balhoofdlager van je hagelnieuwe enduro en linkarm eens invetten, CV carburateurs vervangen door gasschuif. gesloten handkappen monteren, stuurdemper monteren, scherpere / bredere voetsteunen, dikkere spaken zeg 't maar...
Tunen: andere in- en uitlaat nokkenassen monteren, sproeierbezetting veranderen, andere carburateur, hollere uitlaat, ventielen en veren van je demping veranderen, roept u maar...
M.a.w. waar gaan jouw garageuurtjes aan op?
misschien heb ik nog een leuke toevoeging.. zal dan vooral van toepassing zijn bij onderdeel ''Tunen'' of misschien beter gezegd ''verfraaiing'' . Wat heb je nog op de planning staan van bijv. speciale kroonplaten e.d
JB
Geplaatst: ma nov 08, 2004 22:32
door JoeBaR
meestal preventief onderhoudt .. er voor zorgen dat de motor altijd klaar staat voor de volgende rit .. en het aanpassen / modificeren van de zwakke plekken aan de motor
tunen , in principe hoef je dat maar 1 keer goed te doen (dikke uitlaat bochten , grotere kleppen , hoge nokkenas en cylinderkop flowen , carb setting aanpassen etc) , maar soms nog een beetje expirimenteren met sproeiers en ontsteking dat blijft .. ook de afstelling van de veering pruts ik graag aan ...
correctief.. tjah .. ondanks goed onderhoud (en ik ben daar een extreme zeikerd in) gaat er soms wel eens wat kapot , onlangs brak de uitgaande versnellingsbak as van mijn husaberg in tweeen .. dat kan je niet zien aankomen ..
en qua verfraaiing heb ik onlangs de husaberg van zwarte excell velgen voorzien ,en een renthall twinwall stuur en een fraaie stickerset is in de maak
Geplaatst: ma nov 08, 2004 22:59
door JBassie
Na elke cross of hoe je wilt voor elke cross
afspuiten, kappen los frame oppoetsen, filterbak schoonmaken, schone filter erin en oude filters reinigen. Motor droog maken (met gewoon een doek) en draaidelen invetten en inspuiten met WD40. Kapjes appart poetsen en weer erop.
Het een en ander nog eens navegen en checken en dan zet ik hem terug in de schuur. Dan de helm, bril ..............
Ben er toch wel zo'n 3 uur mee bezig
Er zitten al speciale voorpoten in (zalig
) en VHM petje, aluminium filterbak, speciale koppeling, witte kappen e.d Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn
Misschien zet ik er een gouwe tandwiel/ketting op (stalen). Radiateur beugels, andere voetsteuntjes.
Kortom wat een leuke hobby
JB
Geplaatst: di nov 09, 2004 00:05
door gassen
Ketting en tandwielen een keer vervangen (spannen op zijn tijd)
Links en rechts wat vastlassen (nadat het is afgebroken).
Nieuwe zuiger of veer als het echt niet meer gaat (ff meten).
Bougietje als tie kapot is.
Wielen verspaken, remmen wijzigen
Bakkie of krukas revisie name it and i've done it.
Hoofdzakelijk dus "correctief", op de remmen na want die werkten gewoon niet.
Preventief: na elke rit ff met de tuinslang en borstel ff schoonmaken, Geen HD reiniger!
Alle draaipunten ff doorsmeren ook de kickstarter en steunen van olie voorzien. Bietje olie op de ketting.
Speling controleren (wielen ook spaken), brug, balhoofd
Filter vervangen (meestal), koelvloeistof checken.
Tuning?? sproeiertje bougietje (PKs vs kracht = 1op 0.8
) maw de motor wint het toch wel van me op de lange duur.
Vering en sturen dat moet goed zijn en daar WAS ik het meeste mee bezig. Nu is dat alles ook weer OK.
Dus zijn we binnenkort werkeloos
Ben geen poetser en zal het nooit worden.
Geplaatst: di nov 09, 2004 10:52
door JoeBaR
gassen schreef:
Vering en sturen dat moet goed zijn en daar WAS ik het meeste mee bezig. Nu is dat alles ook weer OK.
Dus zijn we binnenkort werkeloos
dan koop je er toch een KTMetje bij?.. dan kan je voorlopig weer voort
(Joebar zelf fanatiek KTM en Husaberg extremist
)
Geplaatst: di nov 09, 2004 13:56
door gassen
Momenteel heb ik, gelukkig, ruimte gebrek
.
Alleen de frames gaan elke keer weg, de rest blijft.
Nee, ik heb nog een CB360 "project" waar ik mee vooruit kan.
Geplaatst: di nov 09, 2004 15:33
door huskie
In het begin van mijn 2takt carriere, haalde ik na iedere rit, mijn uitlaat eraf om te zien hoe het met mijn zuiger/cilinder stond. Ook was ik constant aan het vogelen met mijn carburateur en vering.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig steeds minder aan het sleutelen ben, misschien ouderdom, misschien wijsheid
en hem ook gemakkelijker wegzet zonder schoon te maken.
Luchtfilter doe ik alleen nog als ik dat nodig vind en ketting smeren vergeet ik ook nog wel eens.
Ik ben wel nog steeds serieus bezig met mijn vering. Ik weet dat daar de meeste snelheid uit te halen valt, want als je vertrouwen hebt in je vering ga je automatisch harder. Een ritje op Ad F. z'n Honda heeft wat dat betreft het meest geholpen. Mijn vering hield mij gewoon tegen om harder te gaan.
Mijn motor heeft dan ook het meeste te lijden van het vast en los draaien van bouten en moeren
Geplaatst: di nov 09, 2004 15:50
door JoeBaR
Zen, en de kunst van het motor onderhoud.
k moet zeggen dat ik tegenwoordig steeds minder aan het sleutelen ben,misschien ouderdom, misschien wijsheid en hem ook gemakkelijker wegzet zonder schoon te maken.
Luchtfilter doe ik alleen nog als ik dat nodig vind en ketting smeren vergeet ik ook nog wel eens.
Is dat die kunst ??? wat loop ik dan steeds te klooien met dat schoonmaken en smeren en zo ??
Geplaatst: di nov 09, 2004 15:55
door huskie
Mijn vader zei ooit eens: als het niet stuk is blijf je ervan af!!!
Misschien dat ik nu eindelijk een beetje die spreuk begin te begrijpen.
Ik heb wel eens stil gestaan omdat ik weer eens aan die carburateur had zitten knoeien
Zen is dus ook weten wanneer je ergens van af moet blijven
Geplaatst: di nov 09, 2004 16:50
door TTT
BMW R80 G/S :
Frame versterkt:
swingarm opname
balhoofd
schokbreker opname
torsiebuis
achterframe ingekort
nieuwe balhoofd lagers
Vering
Voor WP, 30cm veerweg
Achter WP met reservoir
beide in voorjaar bij WP gereviseerd
Swingarm en cardan 74 mm verlengd
nieuwe swingarm lagers
Wielen
21" voor, met nieuwe lagers
18" achter
Cockpit
IMO 300R
elektrisch roadbook
Led verklikkerlichtjes
schuifzekeringen (ipv porselein)
Motor
Oliekoeler (hoge montage)
Siebenrock kit
Kleine uitlaat
nieuwe koppeligs plaat en veer
vlotterkamer vang kabeltjes
Remmen
Voor Brembo
Achter Trommel, remhevel omhoog (omgedraaid)
teflon staal remleiding voor
Diversen
Brede carterbescherming
Acerbis spatborden
Ingekort zadel
Magura 28mm stuur met verhogers
Verlaagde RVS stepjes
Rempedaal verbreding
Led achterlicht
Lichte GEL accu
ontluchting versnellingsbak en carter hoog.
gereedschaptasje.
Deze is nu wel klaar.
KTM 525:
tot dusver: olie en filters ververst, kleppen gesteld, 1cm stuurverhogers, boutjes geloctied.
Verder na iedere rit of weekend: schoonmaken met HD spuit (met een borstel krijg ik al de klei er niet af) lufi vervangen, ketting smeren en speling controleren, alles even snel nalopen en met WD40 en siliconen inspuiten.
Ik ben graag in de garage bezig
Geplaatst: di nov 09, 2004 17:06
door JBassie
Ik ben graag in de garage bezig
[/quote]
ooooo zo belangrijk, een goeie werkplek met goed gereedschap
en dat is een beetje een probleem momenteel. Want wij hebben een rotschuurtje en moet dus in de tuin sleutelen op het gras
en dat vind ik niet echt fijn
Maar binnenkort gaan we waarschijnlijk verhuisen naar een ander huis.. (echt waar? ja) met een schuur van 4 bij 8m. Dus dat is veel beter
ik had de motor eigelijk al eens helemaal los willen halen maar de werkplek weerhoud mij hiervan
JB
Geplaatst: di nov 09, 2004 19:14
door TTT
Jan Bas Walhof schreef:
ik had de motor eigelijk al eens helemaal los willen halen maar de werkplek weerhoud mij hiervan
JB
[ouwe lullen modus aan] JB, toen ik jouw leeftijd had moest ik buiten sleutelen, niks nie schuur. Tussen kerst en oudjaar het motorblok van mijn eerste autootje vervangen in de vrieskou....[ouwe lullen modus uit]
Een verwarmde garage is te prefereren
Geplaatst: di nov 09, 2004 19:49
door JBassie
ja he, ik leef mee met de moderne tijd. ben niet anders gewend, das het probleem
Geplaatst: di nov 09, 2004 20:30
door Gast
TTT,
eerst in de vrieskou en dan de garage in , OM ALLES AAN TE PASSEN WAT ER volgens mij maar aan te passen valt of niet soms.
Jb,
kijk eens wat TTT daarna gedaan heeft, een kompleet andere motor van gemaakt.
Dus als jij een schuur hebt, kunnen wij een project verwachten
Ps ga niet te ver van een circuit wonen ,tis maar een tip.
Geplaatst: do nov 11, 2004 01:17
door JBassie
Jb,
kijk eens wat TTT daarna gedaan heeft, een kompleet andere motor van gemaakt.
Dus als jij een schuur hebt, kunnen wij een project verwachten
Nou wees maar niet bang. Misschien als ik 40+ ben
maar als ik de ruimte heb weet ik zeker dat het niet bij 1 motor blijft
minstens een crosser en een enduro.
JB
Geplaatst: zo nov 14, 2004 15:09
door Gast
Jan Bas Walhof schreef:Na elke cross of hoe je wilt voor elke cross
Motor droog maken (met gewoon een doek) en draaidelen invetten en inspuiten met WD40.
JB
Misschien toch handig een compressor te kopen?????
Met een doekje kom je niet overal.
motoronderhoud
Geplaatst: ma okt 24, 2005 12:00
door Sanne
Zoals er te lezen is zijn er nogal wat menigsverschillen.
Maar wat is een goede midden-weg?
Zelf mag ik niet klagen over mijn technische kennis m.b.t. motoren.
Wel wil mijn mening delen met het hierboven geschreven stukje tekst:
Als ie niet kaput is dan blief ie ervan AF!
Wat heeft het voor een zin om een hoop tijd te besteden aan spaken een moertjes poetsen als ie a.s. zondag/zaterdag toch weer door de drek wordt gesleurt?
Niet veel denk ik.