Waar sleutel jij het meeste aan?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2982
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Preventief: Klepspeling meten, olie en filters verversen, je balhoofdlager van je hagelnieuwe enduro en linkarm eens invetten, CV carburateurs vervangen door gasschuif. gesloten handkappen monteren, stuurdemper monteren, scherpere / bredere voetsteunen, dikkere spaken zeg 't maar...

Tunen: andere in- en uitlaat nokkenassen monteren, sproeierbezetting veranderen, andere carburateur, hollere uitlaat, ventielen en veren van je demping veranderen, hardening van het rijwielgedeelte, roept u maar...

Correctief: kleppen bijstellen, je big-end lagers zijn weer eens in de soep, je zuiger is vastgelopen, je nokkenastandwiel heeft nog maar één tandje over, je 5e versnelling heeft tandengepoetst, je hebt weer eens zand in je carburateur, zeg 't maar

M.a.w. waar gaan jouw garageuurtjes aan op?
Laatst gewijzigd door Noppy op wo nov 10, 2004 20:09, 4 keer totaal gewijzigd.
:toost:
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Noppy schreef:Preventief: Olie en filters verversen, je balhoofdlager van je hagelnieuwe enduro en linkarm eens invetten, CV carburateurs vervangen door gasschuif. gesloten handkappen monteren, stuurdemper monteren, scherpere / bredere voetsteunen, dikkere spaken zeg 't maar...

Tunen: andere in- en uitlaat nokkenassen monteren, sproeierbezetting veranderen, andere carburateur, hollere uitlaat, ventielen en veren van je demping veranderen, roept u maar...

M.a.w. waar gaan jouw garageuurtjes aan op?

misschien heb ik nog een leuke toevoeging.. zal dan vooral van toepassing zijn bij onderdeel ''Tunen'' of misschien beter gezegd ''verfraaiing'' . Wat heb je nog op de planning staan van bijv. speciale kroonplaten e.d

JB :D
Laatst gewijzigd door JBassie op ma nov 08, 2004 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

meestal preventief onderhoudt .. er voor zorgen dat de motor altijd klaar staat voor de volgende rit .. en het aanpassen / modificeren van de zwakke plekken aan de motor

tunen , in principe hoef je dat maar 1 keer goed te doen (dikke uitlaat bochten , grotere kleppen , hoge nokkenas en cylinderkop flowen , carb setting aanpassen etc) , maar soms nog een beetje expirimenteren met sproeiers en ontsteking dat blijft .. ook de afstelling van de veering pruts ik graag aan ...

correctief.. tjah .. ondanks goed onderhoud (en ik ben daar een extreme zeikerd in) gaat er soms wel eens wat kapot , onlangs brak de uitgaande versnellingsbak as van mijn husaberg in tweeen .. dat kan je niet zien aankomen ..

en qua verfraaiing heb ik onlangs de husaberg van zwarte excell velgen voorzien ,en een renthall twinwall stuur en een fraaie stickerset is in de maak :)
4 strokes only !!
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Na elke cross of hoe je wilt voor elke cross :lol:

afspuiten, kappen los frame oppoetsen, filterbak schoonmaken, schone filter erin en oude filters reinigen. Motor droog maken (met gewoon een doek) en draaidelen invetten en inspuiten met WD40. Kapjes appart poetsen en weer erop.
Het een en ander nog eens navegen en checken en dan zet ik hem terug in de schuur. Dan de helm, bril .............. :lol:
Ben er toch wel zo'n 3 uur mee bezig :)

Er zitten al speciale voorpoten in (zalig 8) ) en VHM petje, aluminium filterbak, speciale koppeling, witte kappen e.d Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn :wink:

Misschien zet ik er een gouwe tandwiel/ketting op (stalen). Radiateur beugels, andere voetsteuntjes.

Kortom wat een leuke hobby :P

JB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ketting en tandwielen een keer vervangen (spannen op zijn tijd)
Links en rechts wat vastlassen (nadat het is afgebroken).
Nieuwe zuiger of veer als het echt niet meer gaat (ff meten).
Bougietje als tie kapot is.
Wielen verspaken, remmen wijzigen
Bakkie of krukas revisie name it and i've done it.

Hoofdzakelijk dus "correctief", op de remmen na want die werkten gewoon niet. :shock:

Preventief: na elke rit ff met de tuinslang en borstel ff schoonmaken, Geen HD reiniger!
Alle draaipunten ff doorsmeren ook de kickstarter en steunen van olie voorzien. Bietje olie op de ketting.
Speling controleren (wielen ook spaken), brug, balhoofd
Filter vervangen (meestal), koelvloeistof checken.

Tuning?? sproeiertje bougietje (PKs vs kracht = 1op 0.8 :roll: ) maw de motor wint het toch wel van me op de lange duur.

Vering en sturen dat moet goed zijn en daar WAS ik het meeste mee bezig. Nu is dat alles ook weer OK.
Dus zijn we binnenkort werkeloos :shock: :shock:

Ben geen poetser en zal het nooit worden. 8)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

gassen schreef:
Vering en sturen dat moet goed zijn en daar WAS ik het meeste mee bezig. Nu is dat alles ook weer OK.
Dus zijn we binnenkort werkeloos :shock: :shock:
dan koop je er toch een KTMetje bij?.. dan kan je voorlopig weer voort :P


(Joebar zelf fanatiek KTM en Husaberg extremist :P )
4 strokes only !!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Momenteel heb ik, gelukkig, ruimte gebrek :roll: .

Alleen de frames gaan elke keer weg, de rest blijft.

Nee, ik heb nog een CB360 "project" waar ik mee vooruit kan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

In het begin van mijn 2takt carriere, haalde ik na iedere rit, mijn uitlaat eraf om te zien hoe het met mijn zuiger/cilinder stond. Ook was ik constant aan het vogelen met mijn carburateur en vering.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig steeds minder aan het sleutelen ben, misschien ouderdom, misschien wijsheid :roll: en hem ook gemakkelijker wegzet zonder schoon te maken. :oops:
Luchtfilter doe ik alleen nog als ik dat nodig vind en ketting smeren vergeet ik ook nog wel eens.
Ik ben wel nog steeds serieus bezig met mijn vering. Ik weet dat daar de meeste snelheid uit te halen valt, want als je vertrouwen hebt in je vering ga je automatisch harder. Een ritje op Ad F. z'n Honda heeft wat dat betreft het meest geholpen. Mijn vering hield mij gewoon tegen om harder te gaan.
Mijn motor heeft dan ook het meeste te lijden van het vast en los draaien van bouten en moeren :lol: :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Zen, en de kunst van het motor onderhoud.
k moet zeggen dat ik tegenwoordig steeds minder aan het sleutelen ben,misschien ouderdom, misschien wijsheid en hem ook gemakkelijker wegzet zonder schoon te maken.
Luchtfilter doe ik alleen nog als ik dat nodig vind en ketting smeren vergeet ik ook nog wel eens.

Is dat die kunst ??? wat loop ik dan steeds te klooien met dat schoonmaken en smeren en zo ?? :lol: :lol:
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Mijn vader zei ooit eens: als het niet stuk is blijf je ervan af!!!
Misschien dat ik nu eindelijk een beetje die spreuk begin te begrijpen.
Ik heb wel eens stil gestaan omdat ik weer eens aan die carburateur had zitten knoeien :lol:
Zen is dus ook weten wanneer je ergens van af moet blijven :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

BMW R80 G/S :
Frame versterkt:
swingarm opname
balhoofd
schokbreker opname
torsiebuis
achterframe ingekort
nieuwe balhoofd lagers

Vering
Voor WP, 30cm veerweg
Achter WP met reservoir
beide in voorjaar bij WP gereviseerd
Swingarm en cardan 74 mm verlengd
nieuwe swingarm lagers

Wielen
21" voor, met nieuwe lagers
18" achter

Cockpit
IMO 300R
elektrisch roadbook
Led verklikkerlichtjes
schuifzekeringen (ipv porselein)

Motor
Oliekoeler (hoge montage)
Siebenrock kit
Kleine uitlaat
nieuwe koppeligs plaat en veer
vlotterkamer vang kabeltjes

Remmen
Voor Brembo
Achter Trommel, remhevel omhoog (omgedraaid)
teflon staal remleiding voor

Diversen
Brede carterbescherming
Acerbis spatborden
Ingekort zadel
Magura 28mm stuur met verhogers
Verlaagde RVS stepjes
Rempedaal verbreding
Led achterlicht
Lichte GEL accu
ontluchting versnellingsbak en carter hoog.
gereedschaptasje.

Deze is nu wel klaar. 8)


KTM 525:
tot dusver: olie en filters ververst, kleppen gesteld, 1cm stuurverhogers, boutjes geloctied.

Verder na iedere rit of weekend: schoonmaken met HD spuit (met een borstel krijg ik al de klei er niet af) lufi vervangen, ketting smeren en speling controleren, alles even snel nalopen en met WD40 en siliconen inspuiten.

Ik ben graag in de garage bezig :D
smurf.
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Ik ben graag in de garage bezig :D
[/quote]

ooooo zo belangrijk, een goeie werkplek met goed gereedschap :!:
en dat is een beetje een probleem momenteel. Want wij hebben een rotschuurtje en moet dus in de tuin sleutelen op het gras :x en dat vind ik niet echt fijn :cry:
Maar binnenkort gaan we waarschijnlijk verhuisen naar een ander huis.. (echt waar? ja) met een schuur van 4 bij 8m. Dus dat is veel beter :D

ik had de motor eigelijk al eens helemaal los willen halen maar de werkplek weerhoud mij hiervan :oops:

JB
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Jan Bas Walhof schreef:



ik had de motor eigelijk al eens helemaal los willen halen maar de werkplek weerhoud mij hiervan :oops:

JB
[ouwe lullen modus aan] JB, toen ik jouw leeftijd had moest ik buiten sleutelen, niks nie schuur. Tussen kerst en oudjaar het motorblok van mijn eerste autootje vervangen in de vrieskou....[ouwe lullen modus uit]

Een verwarmde garage is te prefereren 8)
smurf.
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

ja he, ik leef mee met de moderne tijd. ben niet anders gewend, das het probleem :wink:
Gast

TTT,

eerst in de vrieskou en dan de garage in , OM ALLES AAN TE PASSEN WAT ER volgens mij maar aan te passen valt of niet soms. :lol:

Jb,
kijk eens wat TTT daarna gedaan heeft, een kompleet andere motor van gemaakt. :shock:

Dus als jij een schuur hebt, kunnen wij een project verwachten :P

Ps ga niet te ver van een circuit wonen ,tis maar een tip.
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Jb,
kijk eens wat TTT daarna gedaan heeft, een kompleet andere motor van gemaakt. :shock:

Dus als jij een schuur hebt, kunnen wij een project verwachten :P
Nou wees maar niet bang. Misschien als ik 40+ ben :lol:

maar als ik de ruimte heb weet ik zeker dat het niet bij 1 motor blijft :wink: minstens een crosser en een enduro. :P

JB
Gast

Jan Bas Walhof schreef:Na elke cross of hoe je wilt voor elke cross :lol:

Motor droog maken (met gewoon een doek) en draaidelen invetten en inspuiten met WD40.

JB

Misschien toch handig een compressor te kopen?????
Met een doekje kom je niet overal.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Zoals er te lezen is zijn er nogal wat menigsverschillen.
Maar wat is een goede midden-weg?
Zelf mag ik niet klagen over mijn technische kennis m.b.t. motoren.
Wel wil mijn mening delen met het hierboven geschreven stukje tekst:
Als ie niet kaput is dan blief ie ervan AF!
Wat heeft het voor een zin om een hoop tijd te besteden aan spaken een moertjes poetsen als ie a.s. zondag/zaterdag toch weer door de drek wordt gesleurt?
Niet veel denk ik.
Plaats reactie