Pagina 1 van 1
motorolie in tweetaktbak
Geplaatst: wo okt 27, 2004 10:39
door Gast
Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......
Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
Geplaatst: wo okt 27, 2004 12:41
door Gast
En in de viertakt is dit wel goed bedoel je natuurlijk.
De viertakt heeft een pomp en filter welke de rommel uit de olie filtert.
De versnellingsbak olie voor de tweetakt heeft andere eigenschappen dan de 10w40 , bij een 2T wordt de olie niet zo warm.
Maar dat heeft niets met lagers en of pakkingen te maken, maar meer met de toevoegingen die nodig zijn om de zaak schoon te houden lijkt mij.
Geplaatst: wo okt 27, 2004 13:23
door huskie
Nou Hornett, zoek maar weer een nieuwe dealer
Gek word ik van die zgn "eerlijke" adviezen van dealers.
Doe maar even een zoekertje hier op het forum, we hebben er al vaak over gesproken.
Re: motorolie in tweetaktbak
Geplaatst: wo okt 27, 2004 14:10
door mxrider#28
hornet911 schreef:Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......
Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
10w40 slecht
voor in een brommer wel jah, maar voor een 2-takt crossmotor is het het beste wat er is! (volgens mij
want het eerste getal is bij een motor met kickstart toch niet echt van toepassing)
Geplaatst: wo okt 27, 2004 17:35
door Redski
Ik gebruikt al zeker 10 jaar 10w40 in de versnellingsbak van mijn motor. Ik heb 250 cc tweetakten gereden van Kawa, Suzuki, Honda en de laatste 2 zijn KTM,s geweest. Nooit problemen gehad. Ook niet met de koppeling, hoewel een enkeling beweert dat " auto olie" de koppeling laat slippen. Ik praat hier dan over cross en off-road gebruik (kruipdoor sluipdoor).
Geplaatst: do okt 28, 2004 11:34
door huskie
Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
Geplaatst: do okt 28, 2004 11:43
door Gast
huskie schreef:Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
idd, denicol 10w15 dunne olie......kost maar 4,76 euro, dus me daarvoor een blaas wijsmaken vind ik ook wel stom....
Wat bedoel je trouwens met ATF?
Geplaatst: do okt 28, 2004 16:52
door huskie
ATF = automatic transmission fluid. Is een 7,5 SAE olie die dus voor automatische bakken gebruikt wordt.
Atf-en heb je in verschillende kwaliteiten, maar de goedkoopste is voor de koppeling het beste. Ik zal eens zien wat op mijn etiketten staat.
Atf olie wordt weer anders gekwalificeerd als motorolie als versnellingsbak olie etc etc.
Geplaatst: do okt 28, 2004 17:59
door TH
welke olie is nu eigelik het bester voor je koppeling, dat hij het minst slipt??
ik heb nu GP 10 is die goed?
Geplaatst: vr okt 29, 2004 21:22
door Berry
GP 10 is perfect. Ook goed voor je koppeling. Zeker niet overstappen op andere troep.
Geplaatst: do jun 30, 2005 16:02
door Bushmaster
Zelf heb ik KTM EXC300 (2T dus). vanuit het gebruikershandboek wordt voorgeschreven:
bouwjaar 2002: 10W-40 (Shell Advance Ultra 4)
bouwjaar 2003: 10W-40 (Shell Gear EP80)
Hoe spits komt dit nu eigenlijk. Mijn gevoel zecht me dat het wel zal loslopen voor wat betreft het merk/type (afgezien van de viscositeit dan). Immers, de olie in een tweetakt vervuilt bijna niet, en wordt ook niet zo warm.
Wat gebruiken jullie (merk)? En hoe vaak vervangen jullie de olie?
Geplaatst: vr jul 01, 2005 23:24
door willem7
hallo, ik gebruik in mijn yamaha (yz 125 cc bouwjaar: 1988) putoline GP80 voor mn versnellingsbak. en voor de 2takt olie (voor bij de benzine) castrol tts (vol synt.) Ben ik zo goed bezeig of moet ik naar iets anders overschakelen.
bedankt
Geplaatst: za jul 02, 2005 21:48
door Mario2t
Ik sluit me aan bij Husky: ATF !!
Voor alleen je versnellingsbak is dat meer dan voldoende. De vervuiling is namelijk zeer beperkt in de versnellingsbak, daar deze bij een tweetakt, helemaal buiten de cylinder/krukas staat en alleen de bak smeert.
Voor zover er sprake is van slijtage, zou dat komen, wanneer de koppelingsplaten slippen en aflaten, maar dat is een kwestie van achtestallig onderhoud.
Dus: Goedkope ATF !
Geplaatst: zo jul 03, 2005 19:42
door Ad Ketelaars
Inderdaad gewone minerale olie uit de autoshop is goed genoeg voor de bak van een tweetakt. Mijn vorige tweetakt heeft 52000 offroadkilometers gemaakt zonder noemenswaardige koppelings/versnellingsbakproblemen.
Nu ik een moderne KX rijd ipv een "gedateerde" KDX zal het wel anders worden volgens de meeste clubmaten van me. Nadat ik de Putoline gear oil had opgemaakt , die ik bij mijn motor kado kreeg, ben ik ondertussen weer overgestapt op de "autoshopolie"
Vandaag weer twee moderne 4takten met moterpech naar huis begeleid
. Wat ben ik blij dat er nog steeds van die betaalbare, 2-takt endurootjes verkocht worden.............
Geplaatst: ma jul 04, 2005 14:35
door Bushmaster
Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Geplaatst: ma jul 04, 2005 22:20
door Joop
Bushmaster schreef:Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Met goede olie reed ik gewoon 52000 km
Geplaatst: di jul 05, 2005 08:58
door huskie
Joop, spreek jij nu voor Ad Ketelaars?
Maar laat ik dan maar weer serieus antwoorden.
Aangezien er een koppeling indraait die nogal heet wordt bij sommige mensen/rijders zou ik niet te lang doorrijden met olie die ook nog wat lagers moeten smeren. Lagers kunnen weliswaar veel hebben, maar ververs de olie toch maar om de 1000km, dat is voor sommige rijders dus eens per jaar.
De koppeling vindt schone olie ook wel lekker, dus het wordt een win-win situatie
Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Geplaatst: di jul 05, 2005 19:04
door Dr_Bean
huskie schreef:
Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Groot verschil is echter dat een wegmotor een olieomloop heeft met 1 of meerdere filters. Versnellingbakken van tweetakts hebben meestal geen aktieve pomp en geen fijnfilter.
Geplaatst: do jul 07, 2005 18:41
door gassen
Al jaren de put-oli-ne 80. Gaat er zo om de 3 jaar uit.