Pagina 1 van 1

Tips welkom... hoe verwijder ik de blok/swingarm-as???

Geplaatst: za okt 23, 2004 11:44
door Arnaud
Ja, daar zit je dan met je goeie gedrag :?
Heb besloten om toch maar het hele blok eruit te halen (voor 't eerst...).
Alles is los, behalve de grote scharnierbout/as die door de swingarm en de achterkant van het blok loopt.
De moer is los, maar zelfs met tamelijk veel geweld komt die as er maar met zeer veel moeite uitzetten!
Heeft er iemand tips dat ik iets vergeten ben misschien of hoe ik dit tot een goed einde kan brengen?? (uiteraard bescherm ik het uiteinde van de bout met de moer :wink: en zal ik er -volgens de instructies- een passend stuk as insteken terwijl de originele as eruit gaat om de swingarm op te vangen).
Afbeelding
Elke raad is welkom :P

Arnaud.

Geplaatst: za okt 23, 2004 12:16
door stimpie
mijn blok van mijn tt is er nu ook eerst hadden we er moer goed los gedraaid dan aan de andere kant van de as de rakenjak op gezet en gedraaid dan an de kant van moer de moer eer gedeeltelijk afgedraait en dan met de hamer ze er uit ge klopt zo ver het ging en dan met een grote tang de as er uit getrokken als je die er uit haalt kunn je best ook wat met swingarm schudden helpt wel wat

suc6

Geplaatst: za okt 23, 2004 12:25
door huskie
Jaaa, die kan lekker vastgeroest zijn. En dan heb je doorzettings vermogen nodig.
Ik weet van sommige dat die het motorblok, met frame, op de grond legden, om daarna met geweld die as er uit te slaan.
Je kunt hem ook in de deuropening zetten en dan een hydraulisch krik gebruiken.
Afijn, begin maar met kruipolie ed, dan misschien met wat warme lucht werken, en dan een fijn mokertje gebruiken. Zorg in iedergeval dat het blok niet klemt om die as, dus draai desnoods die andere anker bouten weer even vast. succes

Geplaatst: za okt 23, 2004 20:40
door barry!!
ja als die goed vast zit ga je nog wel zweten...:)

ik heb toen de voorhamer moeten gebruiken :shock: , maar ging gelukkig allemaal goed

Geplaatst: zo okt 24, 2004 00:28
door mxrider#28
die van mij druk ik er zo zonder gereedschap uit, dat die dingen soms zo vast kunnen zitten :? maar ja die van mij gaat er minimaal 4x per jaar uit om de lagers te smeren :D

as verwijderen

Geplaatst: zo okt 24, 2004 09:06
door Erik V
In een ver verleden heb ik ook eens dat probleem gehad, ik dacht met een XR 600. Om maximaal kracht te kunnen zetten met de (voor)hamer, leg je de motor plat. De ruimte tussen de vloer en het frame moet je opvullen met hard materiaal (betonblokken,bakstenen,...). Zo wordt er geen kracht gezet op het frame als je de as probeert door te kloppen. Toch kan het ook dan nog een helse klus worden. Alleen regelmatig invetten kan dit probleem vermijden. Zweet ze en suc6 ermee.

Geplaatst: vr okt 29, 2004 18:50
door Arnaud
Nou, Erik, het is me gelukt met je advies: HIJ IS ERUIT!!!
Wel eerst een weekje kruipolie z'n werk laten doen en daarna toch vrijwel zonder schade aan de bout of het frame de bout eruit kunnen meppen... :lol:

Maar goed, nu komt het volgende punt aan de orde: is m'n drijfstang nog bruikbaar..... :oops: (fotootjes staan op http://wr400f.lookhere.nl/BlokDrijfstan ... index.html).
Morgen naar De Specialist en dan maar hopen dat er geen nieuwe in moet (blok helemaal uit elkaar :cry: ).

"Fingers Crossed :!: "

Groeten,
Arnaud.

Geplaatst: vr okt 29, 2004 19:12
door huskie
Arnaud, zie ik het goed, heeft dat smallend oppervlakte beschadiging?
Wanneer ja, hoe is dat ontstaan? Hoe zagen de naaldlagers eruit, ook mat?

Geplaatst: za okt 30, 2004 20:29
door gassen
Is het gezichts bedrog ??
Is dat werkelijk tot op de helft van het small-end?
Drijfstang krom?
Is aan de bovenzijde niets te zien?

Geplaatst: di nov 02, 2004 08:49
door Arnaud
Hai Huskie,

Er zit idd schade op het (onderste deel van het) loopvlak van het small-end. De harde laag is hier enigszins beschadigd geraakt. Het small-end is ook opgemeten en bleek tpv de beschadigingen ook daadwerkelijk iets 'te ruim' te zijn geworden. De zuigerpen (geen naaldlagers!) zal daardoor ook een fractie scheef komen te staan waardoor er een lichte rand is ontstaan aan de tegenoverliggende zuiger-zijde.
De oorzaak van deze ongein schijnt aan de gekozen olie te liggen (Shell semi-syntheet... :oops: ). Vandaar dat ik in die andere post aangaf om altijd een volle syntheet toe te passen in dit type hoogtoerige 4-takt blokken. Die paar euri extra wegen absoluut niet op tegen de hoge kosten die ik nu moet gaan maken om deze schade weer 'weg te poetsen'... :?

Groeten,
Arnaud.

*PS Drijfstang is verder niet krom en aan de 'bovenzijde' van het small-end is niets te zien...

Geplaatst: di nov 02, 2004 21:10
door JoeBaR
oei .. met een drijfstang geen risico nemen , gewoon vernieuwen , ik heb onlangs namelijk een yz 426f gehad met een gebroken drijfstang , op de versnellingsbak na kan alles van het blok bij t oud ijzer ... :cry:

Geplaatst: wo nov 03, 2004 09:17
door TTT
Drijfstang is verder niet krom en aan de 'bovenzijde' van het small-end is niets te zien
Is dat niet logisch ??? De grootste krachten worden tijdens de werkslag door de zuiger naar beneden, dus op de onderkant uitgeoefend.

Ik vraag mij alleen af wat is nu oorzaak en wat gevolg....

Geplaatst: wo nov 03, 2004 13:03
door Arnaud
Ja, ja, geheel logisch. Maar blijft toch het feit dat de olie niet voor voldoende smering heeft gezorgd op dat cruciale draaivlak door:
- verkeerde eigenschappen (had ik maar een syntheet gebruikt...)
- ontoereikende hoeveelheid (oliepomp-probleem??)

Dat laatste gaan we binnenkort checken (toleranties oliepomp) en dat eerste: voortaan alleen nog maar echte olie :roll:

Arnaud.

Geplaatst: wo nov 03, 2004 14:19
door huskie
Arnaud, je bent zo stellig dat het aan de olie gelegen heeft. Hoe kom je aan die informatie?
Verder, wat weet jij van de vorige eigenaar dus geschiedenis van deze motor. Heb jij de drijfstang speling etc gevoelt toen je hem kocht?
Je zegt dat de zuiger aanloopsporen vertoont. Op welke zijde van de zuiger? Hoe ziet de cilinder eruit? Ook aanloopsporen?
Het smallend draait dus rechtstreeks op de zuigerpen. Kon je de zuigerpen er makkelijk uithalen, of moest je kracht gebruiken?
Vragen vragen vragen

Geplaatst: do nov 04, 2004 11:35
door Arnaud
...en antwoorden, antwoorden, antwoorden :lol:
Ik ken de geschiedenis van m'n fietsje niet maar volgens De Specialist (MWS Motortechniek, Almere; zie ook topic http://www.motor-forum.nl/forum/topic/38945) is de schade aan het smallend recent veroorzaakt (anders zou de aangerichte schade nl. alweer enigszins 'gepolijsd' zijn) door ontoereikende smering (oliepomp??) of verkeerde olie.
Dat van die oliepomp gaan we vanmiddag nameten en olie, ach, moet ik hier nog meer over zeggen :wink: (http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3193)
Hoe zouden jullie dat trouwens doen als je een 2e hands fiets koopt (particulier): geef je dat blok dan een grondige inspectie of zo?

Graag jullie mening!
Groeten,
Arnaud.