Pagina 1 van 2
Toerental blijft (even) stationair hoog draaien
Geplaatst: wo okt 20, 2004 16:51
door CrualA
hoi
onlangs is er een klein probleemke komen opduiken bij onze CRF
Als je gas geeft en je laat de gas los zakt het toerental tot +- 2000 toeren(weet niet juist hoeveel maar in ieder geval teveel) waarna het na enkele seconden terugzakt naar het stationair toerental dat het moet zijn.Soms blijft het te hoog draaien, maar als ik even de hot-air hendel(dient voor te starten als de motor warm is) intrek daalt het tot het juiste toerental
je kan begrijpen dat dit zeer lastig is om mee te rijde en zou er graag iets doen,maar wat???
wie kan mij helpen????
alvast bedankt
Geplaatst: wo okt 20, 2004 17:06
door huskie
Hum lijkt op een mengsel probleempje. Want ik neem aan dat de gasschuif goed dicht valt?
Lucht erbij zorgt dat hij gesmoort wordt. Probeer het ook eens met de choke, om te zien wat er dan gebeurt.
Kan vuil zijn, in het stationair circuit.
Re: Toerental blijft (even) stationair hoog draaien
Geplaatst: wo okt 20, 2004 17:15
door Joop
Een andere mogelijkheid is een versleten gasschuif.
Geplaatst: wo okt 20, 2004 17:32
door JoeBaR
check of het inlaat spruit stuk niet lekt , of het gedeelte tussen de carburateur en het luchtfilter , het lijkt mij namelijk dat jou CRF valse lucht zuigt
Geplaatst: wo okt 20, 2004 18:21
door CrualA
bedankt voor de antwoorden, maar had de carbu al uitgekuist zonder resultaat,gasschuif gaat ook nog goed,valse lucht zuigt hij normaal ook niet
zou het eventueel ook niet kunnen dat de cilinderpakking lek is en wat water verbruikt?want heb namelijk gemerkt dat hij wat water verbruikt
Geplaatst: wo okt 20, 2004 18:24
door JoeBaR
pfffff dat zegt ie nu pas
t zou kunnen , maar daar had ik zowieso niet mee blijven rijden !!! al was dat niet de oorzaak , als je motor water verbruikt moet dat opgelost worden heh !!!
Geplaatst: wo okt 20, 2004 18:26
door stimpie
mijn xr'ke had dat ook
Geplaatst: wo okt 20, 2004 18:45
door adje
Ben er zeker van dat hij ergens valse lucht aanzuigt.
Van welk bouwjaar is je crf ?
Als die van 2002 is dan is de luchtfilterbak ergens lek tussen de bak en de slang. Hier hadden al de 2002 modellen last van en dat probleem hebben ze bij Honda in 2003 opgelost.
Even uit elkaar halen en flink wat olie bestendige kit ertussen en het is goed.
Succes.
Geplaatst: wo okt 20, 2004 19:12
door stimpie
bij mijn xr'ke was dei rubber tussen de carb. en de cil. kapot
Geplaatst: wo okt 20, 2004 19:20
door CrualA
is van 2002,en dat lek aan de folterkast is al verholpen en JoeBAr,dat waterverbruik is nadat de cilinder is opengeweest,en vanaf dan is dat probleem met het toerental ook begonnen,heb enkel t'baantje hier bij ons gereden,ben er niet mee gaan crossen hoor sinds die problemen
moet ok wel zeggen dat ik laatste keer dat ik ben gaan rijden 2 paaltje heb kapotgereden aan het circuit en dat ter hoogte van de ... jawel de radiator
,maar toch zie ik nergens water aan de radiator of zo
Geplaatst: do okt 21, 2004 00:03
door adje
Cruala , start je crf wel goed ?
Heb je bij het terug in elkaar zetten van je carburateur de "valveplate" , dat is het plaatje dat voor de gasschuif zit , wel op de juiste manier terug gezet ?
Heb je er een handboek bij dan moet je maar eens goed kijken hoe die moet zitten.
Geplaatst: do okt 21, 2004 09:38
door CrualA
jaja hij start goed,zowel koud als warm,
wat dat plaatje betreft,het staat met het punt naar beneden gericht,in de manuel stata het anders maar dan past het er niet op
maar de brommer had het al voor ik de carbu heb gekuist,
dus het zal niet aan dat plaatje liggen
maar zou het mss toch zijn dat hij water verbruikt??
Geplaatst: do okt 21, 2004 16:54
door Estivie
Mijnen DR heeft hetzelfde probleem sinds hij helemaal open is geweest & een nieuwe naald heeft gekregen (oude was afgebroken).
Erg vervelend vermits hij veel minder afremt op de motor dan. Ik moet hem trouwens dikwijls in toeren laten zakken door de koppeling even te laten opkomen met ingetrokken rem. Dan zakt hij mooi naar zijn stationair toerental en blijft hij daar (tot ik aan de gas draai
)
Geplaatst: do okt 21, 2004 18:09
door CrualA
Estivie schreef:Mijnen DR heeft hetzelfde probleem sinds hij helemaal open is geweest & een nieuwe naald heeft gekregen (oude was afgebroken).
Erg vervelend vermits hij veel minder afremt op de motor dan. Ik moet hem trouwens dikwijls in toeren laten zakken door de koppeling even te laten opkomen met ingetrokken rem. Dan zakt hij mooi naar zijn stationair toerental en blijft hij daar (tot ik aan de gas draai
)
en jij blijft daar mee rijden? HEEL lastig om mee te rijden ze
en verbruikt jouw DR ook beetje koelvloeistof of niet?
Geplaatst: do okt 21, 2004 18:33
door Estivie
is een DR 350.. en heeft dus geen vloeistofkoeling.
En ja, zolang het niet opgelost is blijf ik daar zo mee rijden. Ondertussen zoek ik naar de oplossing, maar hem daarvoor in de garage laten staan? Nee hoor! Daarvoor rijd ik te graag
Geplaatst: do okt 21, 2004 18:41
door CrualA
mss is het je cilinderkoppakking zoals bij mij het gavel kan zijn??
Geplaatst: do okt 21, 2004 20:20
door Estivie
hééy! daar kan het idd aan liggen, want die lekt een beetje zag ik laatst...
Da's zo'n afdicht kit die ze er ooit eens hebben tussen gespoten, en ik denk dat die inderdaad z'n beste tijd heeft gehad.
gelukkig is het bijna winter & gaat ie dan helemaal uit elkaar ter revisie...
Geplaatst: ma nov 01, 2004 13:34
door JeeWee
Bij je DR zou je eens naar je luchtmengselschroef kunnen kijken.
(vooropgesteld dat het de orginele carb is...)
Deze zit aan de kant van de cilinder ONDER aan de carb, lekker verscholen bijnan niet te zien.
Hiermee stel je je mengsel in van het stationair circuit en als die aande magere kant staat heb je dit effect ook... ervaring
De schroef iets dichtdraaien kwart tot halve slag zou genoeg moeten zijn.
Er is vaker wat over dit onderwerp geschreven maar dan hoop ik dat je Duits redelijk is;
http://www.dr350-forum.de/
En hier staat ook wel teen&
http://www.maximum-suzuki.com/
Groeten een mede DR
Geplaatst: ma nov 01, 2004 13:46
door Estivie
Thanks! Dat ga ik alvast proberen!
Geplaatst: do nov 25, 2004 14:01
door STTEVE
Uit bovenstaande antwoorden begrijp ik dat de problemen (te hoog stationair blijven draaien) vooral veroorzaakt worden door verbranding met te veel lucht (te arm mengsel of valse lucht), of door een versleten gasschuif.
Kan je dit probleem ook hebben bij een te rijk mengsel?? Ik heb nl dezelfde problemen, te hoog stationair door blijven draaien, aan het gas draaien heeft soms effect.
De beide naalden zijn 1 standje omhoog gezet (wordt het mengsel rijker van)
aansluitrubbers zijn heel en sluiten goed af
ik zie nergens iets wat lijkt op een lekke kop
de primaire carburateur is schoongemaakt, werkt met een trek (voor gas open) en een duw kabel (voor gas dicht) en valt goed terug,
de secundaire carburateur is schoongemaakt, membraan is nog helemaal heel,
bij standaard afstelling is de luchtschroef 1.5 slag open. ik heb m nu 2 slagen open gezet. vanavond probeer ik het uit met een kwart slagje terug, maar dat is dan ook mijn laatste hoop
zie ik nou iets over t hoofd???
Geplaatst: do nov 25, 2004 15:38
door de koen
motor die niet terug zakt naar stationair toerental komt meestal door te arm mengsel.
dit kan door
luchtfilter los gekomen/darm gescheurd
valse lucht (inlaatspruitstuk gescheurd)
of door een verkeerde afstelling van sproeier.
In deze koudere dagen moet je een iets rijkere afstelling hebben, dus carb rijker afstelling is de oplossing volgens mij
Geplaatst: ma nov 29, 2004 12:37
door No Limit YFZ
Ik heb het ook gehad met een FCR carb. Mengselschroef was er gewoonweg uitgetrild ! Kijk dit eens na !
Geplaatst: ma nov 29, 2004 13:20
door STTEVE
Afgelopen dagen carbuateur eruit, alles losgemaakt, doorgeblazen, schoongemaakt, afgesteld .... zaterdag gereden, eerste haakse bocht beetje bijremmen, gas terug, motortje blijft met 3000 toeren doorloeien, met de noodstop uitgezet, aan de gaskabeltjes geprutst en toch maar weer geprobeerd ....... rest van de dag niks meer, zondag ook gereden, ook niks aan t handje ... wie er ook in zat, hij is er nu uit ..... hoop ik
tks voor alle antwoorden/tips .... ik heb ze geprint, misschien komt hij weer terug
Geplaatst: ma nov 29, 2004 13:48
door huskie
aan de gaskabeltjes geprutst
En daar geven wij al die gouden tips voor
Gewoon een gaskabeltje wat een beetje blijft hangen, hetzij door een klemmend terugslag veertje van de gasschuif hetzij smerige kabel, hetzij .... ik weet het niet meer
Maarre het is wel lekker voor je dat het opgelost blijkt, alleen is het toch een beetje link dat je niet precies weet waar het nou door kwam. Het kan zo terug komen .
Geplaatst: ma nov 29, 2004 13:55
door Gast
Er komt toch geen vocht (water) tussen de schuif van de carb?