Pagina 1 van 2

TWEETAKT, NIET ANDERS DAN TWEETAKT HIER!!!!!

Geplaatst: do okt 07, 2004 20:39
door Gast
Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.

Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!

Geplaatst: do okt 07, 2004 21:04
door Rudy
Ik rij zelf 1:40 met castrol tts , maar ik denk dat 1:45 ook best zal gaan.... 1:32 is iig best vet (met fatsoenlijke olie)

Geplaatst: do okt 07, 2004 21:45
door Gast
ik meng ook 1 op 40 met goedkope olie van de pomp (6.50/L)
nog geen problemen mee gehad

Geplaatst: do okt 07, 2004 21:46
door TH
Anonymous schreef:ik meng ook 1 op 40 met goedkope olie van de pomp (6.50/L)
nog geen problemen mee gehad
sorry dat zei ik

Geplaatst: do okt 07, 2004 22:05
door kiwi
ik meng altijd 1:50 nooit problemen gehad, met castrol tts

Geplaatst: vr okt 08, 2004 15:41
door henkzelf
Mengolie: 1 op 50 ; Valvoline Competition Synthetic Blend API TC 2T SAE50 (of iets anders; maakt me niet zoveel uit) (in een GasGas 300)

Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 18:17
door xander
Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander

Re: TWEETAKT, NIET ANDERS DAN TWEETAKT HIER!!!!!

Geplaatst: vr okt 08, 2004 18:37
door Joop
hornet911 schreef:Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!
Bij mijn tweetakten heb ik altijd 1 : 50 gesmeerd en nooit problemen gehad. Als olie heb altijd Castrol TTS gebruikt, een zeer goede olie.

Re: Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 18:39
door Joop
xander schreef:Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Ja dat scheelt toch 10 kg en dat voel je wel en zo'n 300 heeft ook een heel soepel vermogen, alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.

Re: Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 19:04
door Rudy
xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Vergeet ook de aanschaf prijs niet :wink: :lol:

Geplaatst: vr okt 08, 2004 19:42
door gassen
Honda 250 (82) , KTM 250 / 280 (84/85)

Jarenlang met Valvoline comp. 1 op 40 gereden, hiermee gestopt omdat ik problemen kreeg met waterpassages met de KTM (gasschuif bleef plakken :shock: )
Had ik normaliter wat minder problemen mee, maar de jaren beginnen te tellen. :wink:

Momenteel met castrol TT (die goedkope rode) 1:40. Overal verkrijgbaar, rookt een beetje (maar niet schadelijk voor de gezondheid :roll: )

Nooit geen echte problemen met lagers, big end, zuigers gehad wat was terug te voeren naar de olie. Rijd inmiddels alweer 14 jaar met de KTM (geen nicasil wand) en heb nu 3 zuigers versleten en dan bedoel ik dus VERSLETEN.

Alleen in de uitlaat zit wat koolaanslag.

Geplaatst: vr okt 08, 2004 20:02
door Gast
castrol TTS lijkt wel DE referentie te zijn voor tweetaktolie!!!!!

Blijkbaar worden er in de winter/zomer ook andere bougies gebruikt (i.v.m warmte)....????uitleg AUB

Geplaatst: vr okt 08, 2004 20:13
door gassen
Met bougies heb ik nooit liggen kt emmeren. alleen met de sproeiers.
In de winter altijd 1 maat groter dan in de zomer. Maar dan moest de temp toch wel richting de 5 graden gaan.

Als je de sproeier in de zomer dus niet verkleint dan zou deze te rijk staan en dus de bougie eerder vet slaan.

Re: Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 22:15
door Redski
alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.[/quote]

Ik ben deze zomer 2 maal in Belgie wezen rijden met een kameraad die op een 525exc reed. Als ik 5 liter moest tanken tot vol, dan hij 4,5 liter.
Dit gaat alleen op bij zware zandbanen maar niet in Ardennen tochten

Re: Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 22:31
door Gast
xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!

Re: Hoeveel moet het dan wel zijn?

Geplaatst: vr okt 08, 2004 22:56
door Rudy
hornet911 schreef:
xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!
Als je alles in die handleiding ga volgen gaat het je een boel geld kosten :wink:. Zuigers om de 10 uur vervangen , voorvorkolie x keer per jaar vervangen etc...
1:40 werkt gewoon perfect , met een 250 zou ik echt niet vetter gaan aangezien je alleen startproblemen etc krijg. Ik zit zelf te denken iets armer te gaan smeren (maar dat is zo lastig met benzine halen :wink: , nu kan ik gewoon 250ml op 10 liter doen :lol: )

Geplaatst: za okt 09, 2004 13:07
door huskie
Ja, Rudy, anders wordt het al gauw 200ml op 10 liter, en dat rekent veel moeilijker :wink:

Geplaatst: za okt 09, 2004 13:18
door Rudy
huskie schreef:Ja, Rudy, anders wordt het al gauw 200ml op 10 liter, en dat rekent veel moeilijker :wink:
Ik zat aan 1:45 te denken :wink: :lol:

Geplaatst: za okt 09, 2004 15:06
door Gast
By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!

Geplaatst: zo okt 10, 2004 18:40
door mxrider#28
hornet911 schreef:By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!
diameter verschilt best veel, omdat de tanden even groot moeten blijven.

Geplaatst: di okt 12, 2004 11:01
door Gast
Ik rijd met mijn tweetakt eigenlijk hetzelfde als met mijn TTR, d.w.z. steeds op de motor (proberen) remmen......Ik trek da spel open en als ik zie dat ik moet afremmen draai ik de gas dicht (gewoonte van sterk op de motor te remmen)......

IS DIT SCHADELIJK VOOR DE MOTOR??? Gezien de gas veel dichtstaat = GEEN SMERING!!!! Of zijn de motoren/olieën vantegenwoordig zo goed dat dit geen kwaad kan??

Dit probleem heb je volgens mij niet met aparte mengsmering gezien er steeds (zelfs met gesloten gas) een beetje OLIE kan worden "ingespoten".....

Geplaatst: di okt 12, 2004 21:36
door Gast
Heb je goed gezien, maar dan moet het gas ook geheel gesloten worden. Wegrace motoren zijn daar veel gevoeliger voor maar die smeren niet zo vet en draaien veel hoger in de toertjes.

Meestal geef je nog een keer een paar keer gas voordat je de bocht induikt om er weer volledig op toeren uit te knallen

Maar afremmen op de moto bij een 2 T zal niet zo geweldig zijn, je kun beter het gas erop houden tot aan de bocht en beide remmen goed gebruiken.

Geplaatst: di okt 12, 2004 21:50
door huskie
Bij zeer lange afdalingen kun je een vastloper krijgen als je met je 2 takt gas dicht naar beneden rijdt. :twisted: Veel toeren weinig smering.
Maar dat zijn wel extremen. Als je op een bocht afkomt en je doet het gas dicht, is de compressie en dus druk op de onderdelen ook weg. Het weinige olie wat dan aanwezig is, is dan wel genoeg. Je motor moet niet daarvoor aan het detoneren zijn geslagen als volgt van gebrek aan mengsel en volgas.

Geplaatst: vr okt 15, 2004 16:55
door Gast
Heb eens gezocht naar castrol TTS, maar in Oost-Vlaanderen bijna niet te vinden!!! Heb Q8 RS volsynthetische......Heb nu ook geleerd dat men op een koppeling van een 2-T gewone motorolie mag doen :oops: :oops:

Ge leert elke dag iets bij hé.... :wink:

Geplaatst: zo okt 24, 2004 16:52
door tlpeter
ik rij op dit moment met een tm 125 crossblok op een kart met 1 op 25
volgens sommigen kan ik bet er tussen de 1 op 30 en 1 op 40 gaan rijden
klopt dit ?