Pagina 1 van 1

automatische koppeling

Geplaatst: ma nov 18, 2002 20:11
door Freek
Op een USA-site heb ik iets gelezen over een automatische koppeling.

Een Husaberg-400 rijder reed er mee rond en was zeer enthousiast.

Ik heb op die site om meer info gevraagd.

Weet iemand hier iets van ?

Geplaatst: ma nov 18, 2002 21:12
door Jo VdB
Dag Freek,

bedoel je de REVLOC ?

Zie dan hier op http://www.revloc.com

Ik hoor er zowel goede als minder goede commentaren over in de forums.

Jo VdB

Geplaatst: ma nov 18, 2002 21:36
door Freek
Ja, dat is'm.

De gebruiker is een Nederlander die in Spanje woont.

Ik heb hem gevraagd er hier wat meer over te vertellen.

koppeling

Geplaatst: ma nov 18, 2002 22:07
door Kees
Freek,

In DIRT BIKE van april heeft een test gestaan met een Husaberg FC 470
met als rijder Chuck Sun.
In DIRT BIKE van mei stond een verslag met een Suzuki DRZ 400.
De rijders waren behoorlijk positief.

In beide gevallen was het een REV-LOC koppeling.
Kost in de USA compleet $995,--
Wil je het nalezen mail maar even dan scan ik het in en stuur het door.

Geplaatst: ma nov 18, 2002 23:21
door Jo VdB
Meestal inderdaad goede commentaren.

Maar ook commentaren dat ze niet geschikt zijn voor wedstrijdgebruik (wat Revloc ook aan zijn geïnteresseerde kopers meededeelt...) en dat er bij KTM RFS (4takt) veel problemen waren. Daarom wordt het design voor de KTM nu aangepast.

En wat als je REVLOC dienst weigert???

Jo

Geplaatst: di nov 19, 2002 00:26
door Gast
Wég met het nare rempedaal!!!

Ik heb off-road en bij SuperMotard in rechterbochten zowel een timing- als een keuze-probleem met de voet op de rem óf de grond. Omdat ik dikke pret heb met brake-slides en powerdriften, wordt een fijne controle over de achterrem heel node gemist.
Het grappige is dat ik met het trainen op mijn ATB wél lekker kan remmen. De voorrem heb ik naar rechts gezet, de achterrem dus links en die twee handremmen bevallen me opperbest.
Zou ik op mijn motorfiets daarom ook heel graag doen, alleen zit daar de koppelingshendel al op het stuur.

Een onhandig probleem bij dikke viertakten is het doodremmen van de motor en daarbij laat ik de motor ook wel eens afslaan door foutjes, een val of een combinatie van beide. Tja, een fout maken is menselijk en ik ben blijkbaar héél menselijk... J
Wel of niet sportief genoeg voor de 'echte mannen', rijdt een (half)automaat wat dat betreft natuurlijk probleemloos, want die loopt dan gewoon vrij en slaat dus niet af én de rem kan naar het stuur. Jammer genoeg zijn automaten op een paar spaarzame historische uitzonderingen na onbekend in de motorwereld.
In de noppensector heeft Rokon van '73 tot ongeveer '76 een zeer fraaie variomatic gemaakt en Husqvarna van '78 tot '86 een drie-versnellingsautomaat. Allebei perfecte dingen en nog succesvol ook. De Rokon is zelfs de officiële fiets voor het Amerikaanse ISDE-team geweest; 6 gestart, 6 met een medaille geëindigd in de barre en loodzware Tsjechische Zesdaagse
Dan is er verder nog de al sinds 1960 in productie zijnde Rokon Trailbreaker; een 2x2 automaat die echt overal komt en rivieren drijvend oversteekt. Deze tweewieler is echter ongeveerd en eerder een tractor dan een motorfiets.

April 2002 lees ik over het prototype van een verschrikkelijk interessante technische oplossing; de Rev-Loc koppeling. Doug Dressel, een rijder/uitvinder/constructeur uit de bossen van Colorado, heeft nooit begrepen waarom na de innovatieve automaten eind jaren zeventig deze weg niet verder bewandeld is. Hij heeft lang en goed nagedacht over de hufter-bestedige kogel-en-helling vrijloopkoppeling en deze in een conventionele platenkoppeling geïntegreerd die daardoor centrifugaal zelfbekrachtigend geworden is. Uitgevoerd als vervanging voor de standaard koppeling en dus gewoon op de standaard versnellingsbak.
Blijkt weer hoe klein de wereld en zeker de motorwereld is: Doug Drussel heeft in '75 een 501 cc. prototype voor Rokon gemaakt en het prototype van zijn eigen Rev-Loc is op een Husaberg gemonteerd. Die Husaberg is de doorontwikkeling van de innovatieve Husqvarna viertakt die de revolutie van de huidige viertakten inzette. Hetzelfde Husqvarna dat ook al een automaat bouwde...
Rokon is overigens wel op de ontwikkelingskosten van de variomatic stukgelopen en in '78 failliet gegaan. Jim Hollander, een rijder uit het genoemde ISDE-team, heeft uit de boedel de 501 en 10 incomplete Trailbreakers overgenomen. Die Trailbreakers heeft hij afgebouwd, verkocht en met de winst daarop zijn bedrijf HotGrips, verwarmde handvatten, opgestart. Hij schijnt érg koude handen te hebben gehad in Tjechië J

Terug naar de Rev-Loc. Deze werkt supersimpel en logisch. De koppelingsveren zijn vervallen en zonder bekrachtiging loopt de koppeling dus altijd vrij. Boven stationair toerental worden door de centrifugaalkracht een paar dozijn stalen kogeltjes naar buiten gedrukt die daarbij de koppelingsplaten gelijkmatig aandrukken en dus bekrachtigen. Kortom, wegrijden kan door simpelweg gas te geven en ook voor het schakelen hoeft de koppeling niet meer gepakt te worden. Gewoon wat gas terug om de druk van de tandwielen in de versnellingsbak te halen en er kan geschakeld worden. Ook bij afremmen op de motor loopt de koppeling vrij zodra het toerental in het stationaire bereik komt, slaat niet meer af en kán niet doodgeremd worden, zelfs niet met een geblokkeerd achterwiel.
In technisch kruip-en-sluip-door kun je door het soepele oppakken op het gas gedoseerd net zo langzaam rijden als je wil zonder kunstige manipuleren van de koppeling of angst voor afslaan.
De koppelinghendel is dus overbodig geworden. Yésss! En op de plek van de koppelingshendel kun je nu een remhendel zetten!!!!

Medio mei komen de eerste versies op de markt en de gebruikers zijn in de wolken.
Cannondale monteert er een op hun daarmee winnende SuperMotard en biedt de Rev-Loc af-fabriek als standaardoptie op de 2003 productieversie aan.
Blijkbaar een ideaal ding dus, maar er is een adder onder het gras; de prijs als vervangingsartikel is $995! 'Als ik nu niet naar de Atlas ga....????' "Goed, maar dan is het ook gelijk voor je verjaardag." Had ik daar nu net een bedoeïenenmeisje voor willen vragen ;-)
Overigens zijn er inmiddels meer leveranciers van nét even verschillende oplossingen, maar op zich komen ze op hetzelfde neer en de voordelen zijn ook identiek.

De Rev-Loc is niets anders dan een andere bekrachtiging i.p.v. de veren en verder is het koppelingshuis hetzelfde. Montage is daarom ook een fluitje van een cent.
Stap twee is het omzetten van de achterrem-bediening naar het stuur.
Had daarvoor eerst een Brembo hydraulische koppelingscilinder klaargemaakt, maar toevallig viel mijn oog op de hydraulische ATB-fietsremmen. Ziet er zeer fraai uit en is ook superlicht; snel 200 gram minder dan de Brembo. Kies uiteindelijk een Hope-Mini, met een twee-vinger hendeltje.

‘The proof of the pudding...’ zit uiteraard in het rijden. Daar kan ik kort over zijn: voor mij ideaal. Heb tig keer liever een overjarig ding met deze aanpassingen dan een nieuw model.
Voordelen van de zelfdenkende koppeling:
- op zware ritten wordt ik merkbaar minder moe,
- mijn linkerhand kan ik aan het stuur houden om te sturen
- in krap en langzaam werk doet de automaat het beter dan ik ooit kon en de minimum snelheid vervalt
- afwurgen of doodremmen is er niet meer bij en ook bij een kleine val slaat de motor niet meer af
- beklimmingen zijn een stúk gemakkelijker geworden en het is net of er meer grip is, wat natuurlijk onzin is, maar het effect is hetzelfde; een lastige rivier-oever vlieg ik nu probleemloos op.
Voordelen van de handbediende achterrem:
- zowel zittend als staand makkelijk bedienbaar,
- beter doseerbaar,
- het rechterbeen vrij tijdens remmen, wat met name bergaf en op gevaarlijke richels een héle verbetering is. Pffff.
- het kwetsbare rempedaal vervalt, de hendel is veel beter beschermd,
- gewichtsbesparing van bijna anderhalve kilo.

Op www.revloc.com kun je over dat product meer lezen en op www.husaberg.org wordt het hele fenomeen onde ‘revloc’ uitgebreid uitgekauwd.

Voor alle duidelijkheid: ik probeer niemand van het nut van de aanpassinegn ‘te overtuigen’. Dit is mijn ervaring. Zie maar wat je er mee doet J
Oh, enneh, ik rij er mee in het Andalusisch Enduro kampioenschap en verder nog wat raids.

Peter Bosman
La Huertecilla

Geplaatst: zo dec 15, 2002 12:27
door adje
is er in nederland iemand die ook ervaring heeft met deze koppeling ?

is er toevallig ook een dealer in nederland of belgie of ergens in europa ?

Geplaatst: zo dec 15, 2002 21:24
door huskie
Ik hop vaak over boomstammen en heb dus instant power nodig. Dat doe ik door even in de koppeling te knijpen en meteen weer te laten gaan.
Hop erover. Dat kan dus nooit met de revloc.
:cry:

Geplaatst: wo dec 18, 2002 19:59
door Huertecilla
Dealer in Nederland: nee, in België: nee, in Europa; nee, maar ik help je graag. Monteren kan iedereen die het koppelingshuis kan demonteren en dat kan iemand met vijf duimen op elk van zijn twee linkerhanden.

'Boomstammen' Euh, hoe denk je dat ik over rotsblokopstapjes van een meter of zo kom? Of, bij wedstrijden, de wheelies door de hoofdstraat voor de ruim uitgelopen dorpsjeugd. Nee, niet op de koppeling, maar fluks het gas openen, al of niet met hulp van zwaartepuntverplaatsing en/of ruk(je) aan het stuur is véél makkelijker te controleren. Wheellies op de koppeling doe je ook liever in drie toch?!

Geplaatst: wo dec 18, 2002 21:04
door Zot
Heb je misschien duidelijke foto's?

Voor 1000 euro kan ik heel wat zelf maken/ laten maken.

Ro, die vroeger een kopieer Jappaner is geweest.

Geplaatst: do dec 19, 2002 00:28
door adje
huertecilla,

hoe ben jij aan die koppeling gekomen ?
ook rechtstreeks uit amerika geimporteerd ?
ik wil er ook zeker een hebben , maar ik ben een beetje bang dat het me misschien toch niet bevalt.
ook de kosten zijn nogal aan de hoge kant , vooral als er in nederland ook nog invoerrechten en btw op komt.