Pagina 1 van 1
Rijeigenschappen KTM EXC / MXC
Geplaatst: do okt 07, 2004 17:15
door xander
Wanneer ik de brochures erbij neem stel ik vast dat het rijwielgedeelte van deze motoren identiek is, ongeacht het motortype.
Ook het gewicht is hetzelfde (althans op papier).
Toch heb ik al van verschillende mensen horen vertellen dat een 400 cc viertakt bvb veel handiger is dan een 525 cc .
Dan zijn er ook nog eens tweetakten en viertakten.
Wat is jullie ervaring? Wat is nu het beste geschikt voor de Belgische veld en bospaden?
Geplaatst: vr okt 08, 2004 09:42
door xander
Wel zeg, zitten hier geen KTM-rijders, en hebben die dan geen mening?
Geplaatst: vr okt 08, 2004 11:04
door Jo VdB
Als het puur voor de hobby is, je zelf niet veel weegt en je niet vaak het zware zand opzoekt --> 400 exc
Als het is om competitie te doen --> 450 exc
Als het is om bosPADEN en veldWEGEN te doen, je zelf wat zwaarder bent, je wil genieten van een beer van een moto die je overal doorheen trekt (maar ook een moto die je soms enerveert door te veel vermogen) --> 525 EXC
Jo VdB (520 EXC)
Geplaatst: vr okt 08, 2004 11:52
door STTEVE
Ik zou voor de 400 kiezen
Geplaatst: vr okt 08, 2004 13:17
door Joop
Jo VdB schreef:
je zelf wat zwaarder bent, je wil genieten van een beer van een moto die je overal doorheen trekt (maar ook een moto die je soms enerveert door te veel vermogen) --> 525 EXCJo VdB (520 EXC)
Ik ben zelf ruim 100 kg en en mijn 450EXC trekt mij echt overal fluitend doorheen, ook door de Nederlandse maislanden bij de offroad ritten. Hiervoor had ik een EXC 400 en ook met deze motor had geen enkel probleem op de zware maislanden. Zelf rij ik nog regelmatig op crossbanen en vind ik een 400/450 echt veel plezieriger rijden dan een 525, die vind ik echt te sterk en minder handelbaar. Misschien dat de leeftijd hier ook een rol speelt (52), maar dat een 400/450 makkelijker rijdt dan een 525 wordt wel door iedereen beaamd (vroeger zelf ook wel op dikke LC4 en KTM Rotax gereden). Het is ook wel logisch in een 400 zit minder draaiende massa dan een 525 en zal daardoor dus gemakkelijker sturen, omdat draaiende massa in principe altijd rechtdoor wil (wet van de massa traagheid)
Voor technisch werk is een 400 altijd te preferen.
Ook een KTM 300 tweetakt is een perfekte motor (zelf ook jaren mee gereden), zeer soepel motor karakter en weegt toch 10 kg minder dan de viertakten en dat telt natuurlijk wel. Maar bij lange buitendlandse offroad ritten vind ik een tweetakt wel lastig door het hogere benzine verbruik en door de mengsmering.
Geplaatst: ma okt 11, 2004 10:12
door TTT
Ach, is betrekkelijk... ik heb net mijn eerste weekendje op een 525MXC achter de kiezen, vind het net een mountain bike. Nou ja, wat betreft gewicht en handelbaarheid.
Maar ik was dan ook een BMW R80/S gewend
(wel wat (veel) gemodificeerd)
Op de R80 vermeed ik geen enkel terrein, taluds, zand, tankbanen, bospaadjes, alles heb ik ermee gereden. En dat gaat. Technische stukken wat langzamer dan de KTM, snelle stukken (onverharde wegen, zandvlaktes) net zo snel of sneller dan een KTM.
Maar zo'n KTM... man, da's toch anders. Heel intensief, alert rijden maar de grijns zit nog steeds op m'n gezicht gespijkerd.
Ik heb voor 525 gekozen omdat ik gewend ben aan een breed koppel gebied. De 525 stelt niet teleur maar ik kan niet echt met een lichtere motor vergelijken.