Pagina 1 van 1

Verschil 525 EXC / MXC

Geplaatst: vr okt 01, 2004 18:18
door erwindob
Ha jullie,

behalve de grotere tank, bijbehorend zadel en fan, is er nog meer verschil in de EXC en MXC versie?
Op een amerikaans forum las ik dat de MXC meer een close ratio bak zou hebben maar op de KTM site zie ik weer dat de Amerikaanse modellen afwijken. Er staat daar niets over versnellingsbakverhoudingen.

groet

Rwin

Geplaatst: vr okt 01, 2004 18:28
door Rudy
Heeft die mxc geen crossbak? :oops:

verschil tusen MXC en EXC

Geplaatst: vr okt 01, 2004 22:23
door Erik V
In de mxc, steekt daar een motor in van de sx(cross) of van de exc(enduro) ? In puur vermogen scheelt dat wel een pk'tje of 7/8 denk(weet) ik. De exc heeft ook tammere nokkenassen en een zwaarder vliegwiel in dan de sx. Wat versnellingen betreft : de sx heeft een hele lange 1ste, de exc heeft een hele korte 1ste.De 2de vd exc komt +/- overeen met de 1ste van de sx, de derde vd exc met de 2de vd sx enz.

Geplaatst: vr okt 01, 2004 23:33
door adje
Mooie avatar , Eric :wink:

Geplaatst: za okt 02, 2004 11:18
door erwindob
Het is in ieder geval geen SX bak want er zitten 6 versnellingen in. Maar theoretisch kan natuurlijk de 1e langer zijn en de rest korter op elkaar.

Geplaatst: za okt 02, 2004 14:49
door Erik V
erwindob schreef:Het is in ieder geval geen SX bak want er zitten 6 versnellingen in. Maar theoretisch kan natuurlijk de 1e langer zijn en de rest korter op elkaar.
Ik heb een omgebouwde 520 sx gehad. De eerste 4 versnellingen zijn identiek aan de cross (sx), de 5de en de 6de waren een soort overdrive versnelling. Heb slechts enkele keren volgas in 6de kunnen rijden, 150km/u op een lange rechte zandbaan was geen probleem !

Geplaatst: za okt 02, 2004 16:24
door xander
Mijn MXC (MY 04)heeft een hele lange eerste versnelling, op de Tunesiscne zoutvlaktes ging ie vlot tot 180 km/u. Onder de 110 kun je niet in 6 e rijden.

Geplaatst: za okt 02, 2004 17:44
door TTT
Net eentje besteld, MXC my 2004.
Volgens Eddy Lemmens: tank, zadel, fan.
En de eerste 4 versnellingen zijn lager gegeared.

Geplaatst: za okt 02, 2004 21:29
door erwindob
@TTT 1e 4 lager gegeared.

Houdt dat in dat de 1e 4 versnellingen korter zijn. En dat dat dan weer goed gemaakt wordt met een langere eindoverbrenging waardoor feitenlijk juist 4 en 5 langer worden dan standaard en 1 t/m 4 ongeveer gelijk zijn aan een standaard EXC?

Geplaatst: zo okt 03, 2004 14:17
door TTT
goeie vraag. maar daar weet ik het antwoord niet op.

Mijn redenatie is eenvoudig zo: in zand, tussen bomen op single tracks (in nederland dus) en op steile rots hellingen gebruik je alleen de lage versnellingen. Als deze wat dichter bij elkaar liggen is dat goed.
De 5 en 6 zijn leuk voor op het asfalt of lange grind wegen.
Net de transpana (in spanje) gereden, een heel ervaring 525 rijder zei dat ie de 6 de hele week niet gebruikt had.

In ieder geval kan de eindoverbrenging eenvoudig naar smaak aangepast worden. Volgende week kan ik je uit eerste hand vertellen hoe het rijdt :)

Re: verschil tusen MXC en EXC

Geplaatst: ma okt 04, 2004 11:18
door speedphreax
Erik V schreef:In de mxc, steekt daar een motor in van de sx(cross) of van de exc(enduro) ? In puur vermogen scheelt dat wel een pk'tje of 7/8 denk(weet) ik. De exc heeft ook tammere nokkenassen en een zwaarder vliegwiel in dan de sx. Wat versnellingen betreft : de sx heeft een hele lange 1ste, de exc heeft een hele korte 1ste.De 2de vd exc komt +/- overeen met de 1ste van de sx, de derde vd exc met de 2de vd sx enz.
Weet je zeker dat de SX ook echt andere nokkenassen heeft? Ik dacht dat het alleen in het vliegwiel, de carb en de kleppen zat. Als iemand de bestelnummers van die dingen kan opzoeken dan weten we het zeker.

Re: verschil tusen MXC en EXC

Geplaatst: ma okt 04, 2004 21:29
door Jo VdB
speedphreax schreef:Weet je zeker dat de SX ook echt andere nokkenassen heeft?
Ja

Jo VdB

Geplaatst: di okt 05, 2004 18:47
door xander
De MXC heeft een elektrische koelventilator standaard.
Door die lange verhoudingen moet je vaak in éérste waar anderen in tweede doorkunnen. Verder is het voor de mindergoden onder ons (waar ik mezelf bijreken) mischien niet slechter dat de langereverhoudingen hem iets in toom houden. Wie deze beer onder controle heeft met een tandwieltje van 13 vooraan, is klaar voor het WK enduro.
Xander

Geplaatst: di okt 05, 2004 18:50
door xander
Oh ja, er is ook nog verschil tussen Amerikaanse en Europese versies.
In Europa zou er volgens het gelijkvormigheidsattest geen verschil zijn.

Geplaatst: di okt 05, 2004 21:47
door Gast
tandjes verhouding stap tussen versn.
exc mxc exc mxc exc mxc
1 14:34 16:32 2.43 2.00
2 17:31 18:30 1.82 1.67 1.33 1.20
3 19:28 20:28 1.47 1.40 1.24 1.19
4 22:26 22:26 1.30 1.18 1.13 1.18
5 24:23 24:24 0.96 1.00 1.36 1.18
6 26:21 21:18 0.81 0.86 1.19 1.17

Dus... de MXC bak versnellingen zijn veel mooier gespreid maar ten koste van een hogere 1 en lagere 6.

Geplaatst: di okt 05, 2004 21:49
door TTT
dat was ik dus. jammer dat het tabelletje niet helemaal makelijk leesbaar overkomt.

Geplaatst: di okt 05, 2004 21:52
door erwindob
Wauw, wat werkt zo'n forum toch weer goed. Bedankt