Pagina 1 van 1

Olie verversen KTM LC4

Geplaatst: wo sep 29, 2004 09:19
door Berry
Hoi,

Ik heb een LC4 uit 1994. Deze heeft een oliefilter in het blok en een 'wc-rol ' micro-oliefilter op het blok. De olie loopt ook door de voorste framebuis (dit type heeft daar dus geen oliefilter op zitten).
Volgens het KTM handboek moet je het 'wc-rol' micro-oliefilter ontluchten. Moet dan ook niet de voorste framebuis ontlucht worden? Deze is immers aangesloten op dit filter. Dus als je die afgetapt hebt, dan zal er eerst lucht uit die framebuis in het microfilter gepompt worden.

Moet je nu oliepeilen met ingedraaide peilstok of niet? Het KTM handboek (wat van een nieuwere LC4 is) zegt dat je hem helemaal moet indraaien. Maar op verschillende forums lees ik dat je hem juist niet moet indraaien.
Wie geeft het verlossende antwoord?

Groeten,
Berry

Re: Olie verversen KTM LC4

Geplaatst: wo sep 29, 2004 11:54
door Joop
Berry schreef:Hoi,
Moet je nu oliepeilen met ingedraaide peilstok of niet? Het KTM handboek (wat van een nieuwere LC4 is) zegt dat je hem helemaal moet indraaien. Maar op verschillende forums lees ik dat je hem juist niet moet indraaien.
Wie geeft het verlossende antwoord?
Groeten,
Berry
Over het olie peilen verschillen de meningen nogal, de één doet het met ingedraaide peilstok en de ander niet. Ik heb hetzelf altijd gedaan, bij al mijn verschillende viertakten, met ingedraaide peilstok en nog nooit problemen gehad

Geplaatst: ma okt 04, 2004 20:30
door Gast
Weet verder niemand het?

Berry

Geplaatst: wo okt 06, 2004 14:10
door Gast
Nog een tip ,je kan de nieuwe wc-rol voor het monteren
alvast in een bakje met schone olie zetten ,kan die zich alvast volzuigen.
En peilstok er gewoon indraaien bij oliepeilen.Je kan je moter ook op z,n
kant leggen en zo het gat van het oliefilter alvast wat olie ingooien ,scheelt ook weer wat lucht.

Geplaatst: wo okt 06, 2004 16:54
door JWJanssen
Bij montage van de wc-rol de motor op zijn kant neerleggen, dan de wc-rol plaatsen en de behuizing volgieten met olie, deksel erop en de motor rechtop zetten. Verder oil in het carter vullen. Dan de olieleiding die van de wc-rol filter houder naar de krukas loopt aan de krukas kant loshalen. De motor starten en stationair laten draaien tot er olie uit de olieleiding komt. Olieleiding weer vastzetten met nieuwe koperen ringen. Dan motor een minuut of vijf laten draaien en olie op peil brengen.
De framebuis hoeft niet ontlucht te worden.

Geplaatst: di jan 25, 2005 15:40
door Berry
Die framebuis moet dus WEL ontlucht worden!!
Als je dat niet doet, dan wordt de lucht uit de buis in je wc-rol-filter gepompt en daar wil je juist geen lucht in hebben (want dan wordt de lucht juist in je big-end gepompt en dat wil je helemaal niet).

In de framebuis gaat trouwens 0,7 liter olie als je hem van bovenaf zou vullen dus da's heel wat lucht!

Je moet dus fink wat olie in je blok gooien (boven maximum peil). Alle filters erin en alles dichtbouwen. Dan de olieleiding los die op je linkercarterdeksel zit. Dan motor starten en stationair laten lopen en wachten tot de olie komt. Dit kan effe duren want eerst wordt de framebuis gevuld, als die vol is komt de olie pas in het wc-rol filter. Pas als deze laatste volgelopen is zal er olie uit de leiding komen.
Als de olie uit de leiding komt motor uitzetten. Leiding monteren en oliepeil op peil brengen.

Groeten.
Berry

Geplaatst: di jan 25, 2005 19:34
door Freek
Is het wel zo verstandig om te starten ?

In mijn boek (2001) staat kicken tot de olie eruit komt.

Geplaatst: di jan 25, 2005 21:17
door Berry
Kicken kan ook. Maar dan is het handiger om de olieleiding van het frame te halen en dan eerst de framebuis volgieten anders trap je je bewusteloos. Met stationair draaien duurt het wel 2 minuten voordat framebuis en wc-rol filter volgelopen zijn.

Groeten.
Berry

Geplaatst: di jan 25, 2005 21:22
door Berry
ohja, volgens het KTM werkplaatshandboek moet je hem gewoon stationair laten draaien.