Pagina 1 van 2

4-takt-->2-takt

Geplaatst: vr sep 03, 2004 17:45
door CrualA
heey,
door de hoge kosten en veel onderhoud aan onze 4-takt gaan we misschien terug een 2-takt crosser kopen,
maar nu is mijn vraag, gaan er nog lang 2-takten mogen rijden?of staat er al een jaar vast dat ze worden afgeschaft?
misschien rare vraag maar wil geen 2-takt kopen als ik hem binne 2 jaar al terug moet verkopen

:roll:

Geplaatst: vr sep 03, 2004 17:50
door the rednas
lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat dit komt, of in ieder geval zal het dan nog wel heel wat jaren duren, ze kunnen hooguit op den duur ervoor zorgen dat ze niet meer geproduceerd mogen worden, maar ook dat zal echt niet zo snel gebeuren

Geplaatst: vr sep 03, 2004 22:45
door huskie
4 takt rules, ook kwa kosten dus :shock:
Maar terug naar 2 takt? Dat is wel heel cru.
Wat voor onderhouds kosten jagen jouw terug naar een 2takt?
Dit om je standpunt te verklaren.

Geplaatst: za sep 04, 2004 14:11
door CrualA
ja ik vind het ook spijtig terug te keren naar dat gekletter,
om het jaar nieuw titanium kleppe en zuiger,om het half jaar nieuwe distributieketting en (nu toch) na elke keer te rijden nieuwe pastille(voor klepspeling)

Geplaatst: za sep 04, 2004 16:14
door pantah81
Ik kan da best verstaan hoor, ik blijf ook nog steeds vasthouden aan mijn tweetakt terwijl ik me nochtans zeer amuseer als ik eens op de CRF van een vriend rij.
Wat het afschaffen van twetakt betreft, ik ben er ook van overtuigd dat de fabrikanten de tweetakt crossers mettertijd een langzame dood zullen laten sterven. Voor hun is dat natuurlijk mooi meegenomen dat je bij een viertakt zoveel kosten hebt.

Geplaatst: zo sep 05, 2004 10:56
door barry!!
bij de niet echt snelle 4takten zal het onderhoud dus wel meevallen.

maar bij een crf450 b.v kan ik me goed voorstellen dat sommigen weer terug gaan naar 2takt, want onderhoud van een crf450 is toch wel erg prijzig in tegenstelling tot 2takt (en dan niet het rijgedrag meerekenen)

Geplaatst: di sep 14, 2004 14:53
door CrualA
nog effe een vraagje
zou je bij een ktm sx 450/520 of yamaha 426 minder onderhoud/kosten aan hebben dan bij een CRF?

dacht dat een ktm een langere slag had en dus meer op koppel rijdt,is er dan niet minder slijtage dan bij een hoogtoerige CRF?

Geplaatst: di sep 14, 2004 17:33
door Redski
Yamaha compleet nieuw 125 cc blok (2 takt), kawasaki 250 cc nieuw blok(2 takt) voor 2005. Japanse fabrikanten ontwikkelen gewoon door hoor.
Nu Honda eindelijk meedoet met hoogvermogen 4 takten begint iedereen opeens te twijfelen aan 2 takt toekomst.
let wel een CRF of RMZ of YZF reviseren kost een veelvoud van een 2 takt blok, buiten dat, wie kan dat zelf(kleptiming en kleppen stellen, distributieketting etc). mijn 300exc 2 takt draait ruim 65 uur op een zuiger dat is volgens mij nog meer dan een moderne 4 takt.

Geplaatst: di sep 14, 2004 20:07
door adje
CrualA schreef:nog effe een vraagje
zou je bij een ktm sx 450/520 of yamaha 426 minder onderhoud/kosten aan hebben dan bij een CRF?

dacht dat een ktm een langere slag had en dus meer op koppel rijdt,is er dan niet minder slijtage dan bij een hoogtoerige CRF?
Als ik opnieuw zou gaan crossen , dan zou ik altijd een tweetakt kiezen alleen al voor het gewicht en de onderhoudskosten die bij een viertakt veel hoger zijn omdat het met crossen allemaal veel meer te lijden heeft.
Voor off-road/enduro rijden heb ik liever een viertakt.

Geplaatst: di sep 14, 2004 22:11
door Joop
mijn 300exc 2 takt draait ruim 65 uur op een zuiger dat is volgens mij nog meer dan een moderne 4 takt.
Dat is veel meer dan alle andere tweetakten maar de zuiger van mijn huidige KTM 450 EXC gaat veel langer mee (verwacht ik), omdat mijn eerste KTM 400 EXC na 6000 km cross/enduro/offroad gebruik nog liep als een zonnetje en ook geen enkel olieverbruik vertoonde. :lol:

Geplaatst: wo sep 15, 2004 15:32
door peewee werk verslaafd
Two stroke rules the world.

8)

Zonder dollen denk ik dat de moderne een cylinder viertakten een ontwikkelingsfase doormaken en uiteindelijk wel goedkoper en betrouwbaarder zullen worden maar vooralsnog zijn de kosten hoger.

In het cross wereld is men het gewend om zelf afstellingen te zoeken, andere uitlaten te plaatsen, spelen met carbarateur setting etc. Dit brengt vaak vermogens winst maar ook kans op een misser. Big end loopt eruit, kleppen krom etc. drama's van gelijke strekking gebeuren ook met tweetakten alleen zijn de kosten voor herstel goedkoper.

Hoogwaardige viektakten op de weg zijn rete betrouwbaar en voordeliger om mee te rijden dan een enduro. Maar ook dat heeft geduurd.

Wil je lage kosten en toch viertakt koppel, koop een dikke viertakt (KTM/HUSQ/HONDA) 600 cc die soort spul blijft relatief lang heel, draait ook lagere toeren dan de nieuwe 450 generatie.

Net als vrouwen : wie mooi wil zijn moet pijn lijden

Wie super modern wil rijden laat zijn portemonee lijden

tja tis maar een mening

Geplaatst: zo sep 26, 2004 20:15
door Jacdesert
Hoezo , duur , wat dacht je van de Yamaha TTR 600 , luchtgekoeld , eenvoudige constructie en super degelijk , gewoon geen kosten , loopt altijd , kan op snelheid en kruip door sluip door prima mee , en bovenal hij kost nieuw nog minder als een 2 takt.

Geplaatst: ma sep 27, 2004 14:06
door Wopke
:?: :idea:

Ach ja, waarom dan niet een AfricaTwin of Ténéré gekocht?
Met alle respect, een TTR600 is GEEN enduro motor.
Ja, als het breekt in het blok, dan kost het bij een 4-takt klauwen vol geld.
Maar onderhoud op tijd doet heel wat.
XR600's waren ook zo betrouwbaar zei men altijd, maar daar heb ik er de laatste jaren ook al heel wat van kapot zien lopen.

Groeten,


Wopke

Geplaatst: ma sep 27, 2004 14:13
door Rudy
Jac TTR600 schreef:Hoezo , duur , wat dacht je van de Yamaha TTR 600 , luchtgekoeld , eenvoudige constructie en super degelijk , gewoon geen kosten , loopt altijd , kan op snelheid en kruip door sluip door prima mee , en bovenal hij kost nieuw nog minder als een 2 takt.
appels en peren? , met alle respect is een tt600 niet te vergelijken met een crf450 of 250 2-t, ze wegen **kg meer en hebben 15pk minder ofzo :roll:

ad f schreef: Als ik opnieuw zou gaan crossen , dan zou ik altijd een tweetakt kiezen
zo wil ik dat horen :wink: :lol:

Geplaatst: ma sep 27, 2004 20:27
door Ad Ketelaars
Een tijdje geleden was het gerucht zeer sterk dat het afgelopen zou zijn met de tweetakten. Nu dat gerucht een beetje wegebt zie ik weer verschillende rijders "teruggaan" naar de tweetakt. In onze club "De Taludrijders" was ik zelfs nog de enige tweetakter. Nu niet meer. Het zit hem vooral in het kostenplaatje. De tweetakten van de laatste jaren lopen zeer mooi. Niet meer die onbeheersbare power van jaren geleden. Pakt bij elk toerental mooi op en loopt als een naaimachientje. Om de zoveel tijd een nieuw zuigertje en klaar is Kees. Voor het uitlaatgeluid hoef je het ook niet meer te laten. Met een leuk dempertje erop zijn ze stiller dan menig viertakt. Vooral de viertakten met een vervangingsdemper dragen heel ver. Niet te geloven dat er in deze tijd nog rijders zijn die het nodig vinden om met zo'n teringpijp rond te rijden. :schieten:

Geplaatst: ma sep 27, 2004 20:59
door Rudy
Geluid maken ze idd wel die 4-takten :lol:, al kan ik me wel voorstellen dat veel enduro mensen liever met een 4-takt rijden. Zo'n 2-takt (zeker een echte crosser) heeft behoorlijk last van vervuilen dus als je ff rustig rij en je geef ff wat te snel gas is je bougie al kapot :lol: (bilstein 2003 heb ik er een stuk of 4 gesloopt... , in riemst met de 250 ging het beter , er is er maar 1tje kapot gegaan 8) .

Geplaatst: ma sep 27, 2004 22:45
door cockandballs
8) 2 takt or nothing 8)

Geplaatst: di sep 28, 2004 08:16
door Ad Ketelaars
Ja Rudy, of je gaat trailen of motorcrossen, dat maakt voor een tweetakt wel een verschil. Bij zo'n groot verschil is het raadzaam om even een bougietje met een andere warmtegraad te monteren. Paar minuutjes werk en geen gezeik tijdens het rijden. Als je de motor normaal alleen voor motorcross gebruikt zal je dan misschien ook een kleinere sproeier erin moeten draaien. Bij motoren die voor offroadgebruik afgesteld zijn, is dat in de regel geen probleem.

Geplaatst: di sep 28, 2004 09:33
door Gast
Jac TTR600 schreef:Hoezo , duur , wat dacht je van de Yamaha TTR 600 , luchtgekoeld , eenvoudige constructie en super degelijk , gewoon geen kosten , loopt altijd , kan op snelheid en kruip door sluip door prima mee , en bovenal hij kost nieuw nog minder als een 2 takt.
.... mooi gesproken, Jac.

Geplaatst: di sep 28, 2004 09:34
door STTEVE
Anonymous schreef:
Jac TTR600 schreef:Hoezo , duur , wat dacht je van de Yamaha TTR 600 , luchtgekoeld , eenvoudige constructie en super degelijk , gewoon geen kosten , loopt altijd , kan op snelheid en kruip door sluip door prima mee , en bovenal hij kost nieuw nog minder als een 2 takt.
.... mooi gesproken, Jac.
ik dus

Geplaatst: di sep 28, 2004 10:39
door Gast
Rudy schreef: appels en peren? , met alle respect is een tt600 niet te vergelijken met een crf450 of 250 2-t, ze wegen **kg meer en hebben 15pk minder ofzo :wink: :lol:
Dat is waar, maar wel heel probleemloos en betaalbaar off-roadrijden, desnoods over de weg naar een rit toe.
In 11000 km alleen kleppen stellen, 3 keer olie + filter wisselen en 2 kettingsetjes. Voor elke rit een schoonluchtfiltertje (1 reserve in de schuur) en naderhand de tuinslang erop en ketting smeren, verder is er nooit veel aan te doen. Maar eerlijke is eerlijk, als ik een dikkere portemonnee had kocht ik een WR450 .... voor erbij.

Geplaatst: di sep 28, 2004 11:04
door Rudy
Anonymous schreef:
Rudy schreef: appels en peren? , met alle respect is een tt600 niet te vergelijken met een crf450 of 250 2-t, ze wegen **kg meer en hebben 15pk minder ofzo :wink: :lol:
Dat is waar, maar wel heel probleemloos en betaalbaar off-roadrijden, desnoods over de weg naar een rit toe.
In 11000 km alleen kleppen stellen, 3 keer olie + filter wisselen en 2 kettingsetjes. Voor elke rit een schoonluchtfiltertje (1 reserve in de schuur) en naderhand de tuinslang erop en ketting smeren, verder is er nooit veel aan te doen. Maar eerlijke is eerlijk, als ik een dikkere portemonnee had kocht ik een WR450 .... voor erbij.
Je hoor mij ook niet zeggen dat het een slechte motor is oid... , ik zeg alleen dat het niet te vergelijken is met een crf of een gelijke daaraan :wink:
Ad Ketelaars schreef:Ja Rudy, of je gaat trailen of motorcrossen, dat maakt voor een tweetakt wel een verschil. Bij zo'n groot verschil is het raadzaam om even een bougietje met een andere warmtegraad te monteren. Paar minuutjes werk en geen gezeik tijdens het rijden. Als je de motor normaal alleen voor motorcross gebruikt zal je dan misschien ook een kleinere sproeier erin moeten draaien. Bij motoren die voor offroadgebruik afgesteld zijn, is dat in de regel geen probleem.
Ik had toen helemaal geen warmere bougie's :wink: , nog steeds hulde voor ad f voor het lenen van zijn bougie :lol:.
Ik heb er toen nog aan gedacht et een kleinere sproeier in te zetten maar de motor was zo smerig dat me dat ook geen verstandig idee leek :wink:

hoge kosten

Geplaatst: za okt 02, 2004 18:27
door 250_EXC_RACING
jullie hebben het hier over dat een 2 takt goedkoper is in ondehoud toen ik mijn ktm ging kopen wist ik ook niet wat ik moest nemen 2 takt of 4 takt de verkoper zij toen dat ik beter een 4 takt kon nemen i.v.m. onderoud omdat je aan een 4 takt veel minder onderhoud hebt dan aan een 2 takt dus lijkt mij als je minder onderhoud hebt aan een 4 takt dat je dus ook minder onkosten hebt of zie ik dit verkeerd ??????

Re: hoge kosten

Geplaatst: za okt 02, 2004 19:32
door Rudy
250_EXC_RACING schreef:jullie hebben het hier over dat een 2 takt goedkoper is in ondehoud toen ik mijn ktm ging kopen wist ik ook niet wat ik moest nemen 2 takt of 4 takt de verkoper zij toen dat ik beter een 4 takt kon nemen i.v.m. onderoud omdat je aan een 4 takt veel minder onderhoud hebt dan aan een 2 takt dus lijkt mij als je minder onderhoud hebt aan een 4 takt dat je dus ook minder onkosten hebt of zie ik dit verkeerd ??????
We hebben het hier over de idioot snelle 4-takten zoals een crf250-450/yz250-450f :wink:

Geplaatst: ma okt 04, 2004 00:15
door Gast
En waarmee worden the Amerikanen champion .......?..?

een 2T (zal de fabriek ook blij mee zijn).