"Standaard" mankementen en kwaaltjes bij diverse m
Geplaatst: do nov 14, 2002 03:01
Het leek mij wel aardig om hier eens een opsomming te verzamelen van probleempjes en PROBLEMEN bij de diverse merken. Liefst natuurlijk met hun oplossingen.
Als eerste aanzet hier eentje van mijn kant.
Slecht startende Husqvarna 4-takten.
In de hele range met 4-takt husky's die ik in mijn team mocht aantreffen bleek een vaak voorkomend euvel het slecht starten te zijn bij ofwel koude start danwel bij heet of na vallen. ( niet dat dat vaak gebeurd
)
Slechte koude start:
Simpele oplossing: co2 stelschroef iets verder open draaien 1/4 slag (meer benzine onderin) of 1/4 slag dichtdraaien (minder benzine onderin)
Altiijd 2 x de gaskraan opendraaien en even vasthouden alvorens te trappen. (controleer ook of de motor stationair genoeg toeren draait)
Veelvoorkomend euvel is een te kleine stationair sproeier.
Slechte warme start:
Te kleine of te grote stationair sproeier (bedenk wel dat hij bij koude start al direct goed moet zijn)
Zet bij het uitzetten van de motor even met de hand de kickstarter tegen de compressie om terugstroom van hete lucht naar de carburateur te voorkomen.
Slecht starten na "doodremmen":
Meestal veroorzaakt door een "Vapour lock" wat zoveel inhoud als een luchtbel in je benzine toevoer in de carburateur.
Simpele oplossing, motor even schuin houden om de benzine de bel te laten verdringen (niet platleggen dan krijg je teveel benzine)
2x gas geven en starten, eventueel eerst de choke er even op en bij de eerste tekenen van leven die er weer af zetten.
Minder simpele oplossing na val partij:
Benzine toevoer stoppen (kraan dicht)
Volgas trappen om zo de overtollige benzine te verwijderen.
Kraan open, gas dicht en aantrappen.
De juiste carburateur afstelling voor Nederland ligt (bijna) standaard bij Ben van Erp op de plank, kost een paar tientjes en je bent van alle gezeur af.
Ben van Erp en monteur Kees van Emmen hebben bij ons allemaal wonderen verricht.
Zowel de TEC 576 en de TEC 400 zijn letterlijk met de hand te starten.
Verder is de Husky probleemloos.
Nou..... volgende..
Als eerste aanzet hier eentje van mijn kant.
Slecht startende Husqvarna 4-takten.
In de hele range met 4-takt husky's die ik in mijn team mocht aantreffen bleek een vaak voorkomend euvel het slecht starten te zijn bij ofwel koude start danwel bij heet of na vallen. ( niet dat dat vaak gebeurd
)
Slechte koude start:
Simpele oplossing: co2 stelschroef iets verder open draaien 1/4 slag (meer benzine onderin) of 1/4 slag dichtdraaien (minder benzine onderin)
Altiijd 2 x de gaskraan opendraaien en even vasthouden alvorens te trappen. (controleer ook of de motor stationair genoeg toeren draait)
Veelvoorkomend euvel is een te kleine stationair sproeier.
Slechte warme start:
Te kleine of te grote stationair sproeier (bedenk wel dat hij bij koude start al direct goed moet zijn)
Zet bij het uitzetten van de motor even met de hand de kickstarter tegen de compressie om terugstroom van hete lucht naar de carburateur te voorkomen.
Slecht starten na "doodremmen":
Meestal veroorzaakt door een "Vapour lock" wat zoveel inhoud als een luchtbel in je benzine toevoer in de carburateur.
Simpele oplossing, motor even schuin houden om de benzine de bel te laten verdringen (niet platleggen dan krijg je teveel benzine)
2x gas geven en starten, eventueel eerst de choke er even op en bij de eerste tekenen van leven die er weer af zetten.
Minder simpele oplossing na val partij:
Benzine toevoer stoppen (kraan dicht)
Volgas trappen om zo de overtollige benzine te verwijderen.
Kraan open, gas dicht en aantrappen.
De juiste carburateur afstelling voor Nederland ligt (bijna) standaard bij Ben van Erp op de plank, kost een paar tientjes en je bent van alle gezeur af.
Ben van Erp en monteur Kees van Emmen hebben bij ons allemaal wonderen verricht.
Zowel de TEC 576 en de TEC 400 zijn letterlijk met de hand te starten.
Verder is de Husky probleemloos.
Nou..... volgende..