Pagina 1 van 2
Africa Twin versus Super Tenere
Geplaatst: wo aug 04, 2004 15:28
door speedphreax
Ik ben van plan een zware allroad te kopen in een lage prijsklasse en nu ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat een Super Tenere wellicht wat is. Als ik een Super Tenere echter met een Africa twin vergelijk dan valt me op dat die een heel stuk duurder zijn. Kan iemand me uitleggen waarom dat is? Is dat alleen omdat het een Honda is?
Een Super Tenere heeft ook nog eens 10pk meer dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom ik een AT zou moeten kiezen.
Geplaatst: do aug 05, 2004 08:20
door Zot
qualiteit kost geld. Mijn At heeft nu bijna 80.000 gelopen en krijgt minimaal onderhoud (kleppen zijn bij 40.000 voor het laatst gesteld). Dat ding loopt als een zonnetje. Een Super Tenere heeft meer onderhoud nodig, gebruikt bijna altijd olie en de vering is minder. De afschrijving op een AT is ook minder als op een Super tenere, dus per jaar is ie goedkoper.
Geplaatst: do aug 05, 2004 09:28
door speedphreax
Zot schreef:qualiteit kost geld. Mijn At heeft nu bijna 80.000 gelopen en krijgt minimaal onderhoud (kleppen zijn bij 40.000 voor het laatst gesteld). Dat ding loopt als een zonnetje. Een Super Tenere heeft meer onderhoud nodig, gebruikt bijna altijd olie en de vering is minder. De afschrijving op een AT is ook minder als op een Super tenere, dus per jaar is ie goedkoper.
Dat die blokken goed zijn, wist ik al wel. Ik heb in het verleden ook ooit nog eens Hawk gereden en daar zit eigenlijk hetzelfde blok onder. Ik vind ze wel een beetje kortademig maar goed... je kunt ook niet alles hebben. Ik heb nu zelf ook toevallig een YZF 750 staan dus dat Yamaha's van die tijd olie kunnen gebruiken wist ik ook al.
Dat de demping van een ST slechter is dan een AT wist ik niet. Ik heb dinsdag op een ST gereden en vond de demping/vering inderdaad wel heel zacht en zwevend. Beetje a-la TT600 uit de 80's. Is een AT dan een stuk steviger? Wellicht de moeite om toch eens op zo'n ding test te gaan rijden. Tot op nu zat ik eigenlijk niet echt aan een AT te denken dus vandaar dat ik het eerst hier maar eens vroeg.
Zijn er bij een AT ook nog bepaalde mijlpalen waar je op moet letten? Volgens mij zijn er grofweg drie modellen: de 650, de oude 750 en de nieuwe 750 vanaf 1993. Klopt dat?
PS, Zot : De tank van mijn KTM is nog steeds dicht. Ik heb hem alleen wel verkocht.
Geplaatst: do aug 05, 2004 21:15
door Noppy
Speedo,
Ik heb zelf twee jaar een Super Teneré gereden en die blokken zijn absoluut niet minder dan die V-twin van een Honda.
Het is een 10-klepper dus moet meer vermogen bovenin hebben dan de Honda en dan merk je dan ook. Ook bij Yammie eens per 40.000 kleppen stellen. Mijn buurman had er 190.000 zonder problemen opgezet, zonder revisering, maar wel wegkilometers. Uit Brazilië kreeg ik laatst een mailtje van 160.000, incl. off-road kilometers.
Inderdaad, het eerst wat ik deed is 85€ besteden aan een stel progressieve WP-veren voorin. Maar dat deed ik bij mijn BMW F650 Dakar ook.
Een recente AT oogt wel off-roadwaardiger; hoogwaardiger materiaal gebruikt. Maar omwille van het blok zou ik juíst de ST kiezen en de AT laten staan. Op
www.tenere.nl staan nog een aantal leuke modellen te koop!
Nou, veel succes met je keuze!
Noppy
Geplaatst: do aug 05, 2004 22:22
door Zot
Noppy schreef:Speedo,
Bij een AT is hoogwaardiger materiaal gebruikt.
Nou, veel succes met je keuze!
Noppy
Geplaatst: do aug 05, 2004 22:25
door Noppy
Recent bedoel ik wel bouwjaar 2003 hoor
Geplaatst: vr aug 06, 2004 18:33
door Zot
Noppy schreef:Recent bedoel ik wel bouwjaar 2003 hoor
Wat is daar anders aan als de 1998 er?
Geplaatst: zo aug 08, 2004 23:39
door speedphreax
Volgens wat ik nu weet is elke AT vanaf 1996 hetzelfde
Geplaatst: di aug 10, 2004 14:42
door speedphreax
Zo... Zojuist maar eens testgereden op een 98-er Africa Twin. Ik moet wel zeggen dat het toch een heel groot verschil is met een Super Tenere. Een AT voelt veel en veel strakker aan. Dat het AT blok 10pk minder heeft maakt hij goed omdat het een heel anders lopend blok is. Lijken meer dikke klappen.
Al met al blijf ik trouwens wel zeggen dat zowel de AT als de ST naar mijn zin te weinig vermogen heeft. Ik mis een beetje het hooligan gevoel. In het zand zal het allemaal best voldoende zijn maar toch heb ik liever een pk of x erbij.
Wellicht dat een adventure 950 wat is... Die vind ik echter veel te duur dus ik ga maar niet proefrijden. Ik ken mezelf... stel je voor dat het bevalt.
Geplaatst: di aug 10, 2004 19:24
door Zot
Kweet misschien nog een gebruikte 950S niet te ver weg (wijk bij duurstede) Rijd precies zoals jij wilt
Geplaatst: wo aug 18, 2004 16:56
door erwindob
Ik zou het niet doen, een 950 adv proefrijden. Moet je weer langer sparen
Geplaatst: do aug 19, 2004 09:54
door Noppy
Ik zou het wel weten: zout je verlangens nog even op en ga sparen voor een tweedehands 950S. Door de 'S' istie veel off-road waardiger en er zijn al interessante carbon foefjes en beugels beschikbaar voor het beschermen van de tank.
De kinderziektes zijn er al redelijk uit. Je kunt jezelf oriënteren op
http://www.lc8.info.
Nou, veel voorpret gewenst,
Noppy
Geplaatst: do aug 19, 2004 22:30
door erwindob
Ben net terug van vakantie! Veel plaatjes van waar je met zo'n KTM allemaal kunt rijden op
http://erwindob.net
Geplaatst: di sep 14, 2004 20:42
door Gsser
Moet eens een gs 650 dakar proberen , ik zelf ook lang getwijfeld tussen een at en gs toch besloten om de gs te kopen omdat ik meer off road gaan Dit jaar niet maar vorige 2 JAAR Libin mee gedaan met dat ding
Goei poeier
Geplaatst: di okt 05, 2004 22:09
door AT
als je een at of st al te weinig pk vind hebben moet je geen gs kopen of het moet een 1100/1150 zijn maar die zullen wel boven je budget liggen.
Is een tiger niet wat voor je 955i of model ervoor 955 heb je meer pk's en mooie motor. Een varadero heeft natuurlijk ook meer pk's.
Met beide motoren kun je minder in terrein rijden maar daar is st of at ook niet echt geschikt voor
LC8 te koop
Geplaatst: di okt 05, 2004 22:30
door Noppy
€8.650, maar er valt gelukkig nog over te onderhandelen
http://lc8.ipbhost.com/index.php?showtopic=2307
Hij doettem vast wel weg voor 8000 als je zegt dat je helemaal uit NL moet komen!
Geplaatst: wo okt 06, 2004 08:06
door erwindob
en dan nog 2000 euro aftikken voordat je er als Hollander in Holland op mag rijden
Geplaatst: wo okt 06, 2004 08:26
door Noppy
Geplaatst: wo okt 06, 2004 22:00
door Rogier
erwindob schreef:en dan nog 2000 euro aftikken voordat je er als Hollander in Holland op mag rijden
denk meer aan ca. 3600 Euri bijtelling 1200 BPM en dan nog 2400 aan BTW (ding heeft nog geen 6000km op de teller)
Geplaatst: wo okt 06, 2004 22:28
door Dr_Bean
Rogier.V schreef:erwindob schreef:en dan nog 2000 euro aftikken voordat je er als Hollander in Holland op mag rijden
denk meer aan ca. 3600 Euri bijtelling 1200 BPM en dan nog 2400 aan BTW (ding heeft nog geen 6000km op de teller)
en de RDW zegt noch zo EXPLICIET erbij dat je dat NIET op de teller erbij mag draaien (als dat geen hint is weet ik het ook niet meer).
Grts
Dr_Bean
Geplaatst: do okt 07, 2004 00:01
door STTEVE
Mijn TT600R heb ik ook uit Duitsland geimporteerd, met 1300 kilometers op de teller. Na 3 weken boormachine stond er 6250 op....
Geplaatst: do okt 07, 2004 07:22
door Gast
Alleen jammer dat KTM electronische opnemers heeft! en je dus het hele wiel moet laten ronddraaien
Geplaatst: do okt 07, 2004 10:54
door Gast
Anonymous schreef:Alleen jammer dat KTM electronische opnemers heeft! en je dus het hele wiel moet laten ronddraaien
MISCHIEN IS EEN STROBOSCOOP LAMP AAN TE PASSEN ...STAAT JE TELLER OP 6000 KM, BEN JE GESTOORD VAN DIE LAMP
Geplaatst: zo okt 10, 2004 20:35
door Dr_Bean
Anonymous schreef:Alleen jammer dat KTM electronische opnemers heeft! en je dus het hele wiel moet laten ronddraaien
tja.. wat zal ik zeggen. Het is een hallsensor.
Geplaatst: ma okt 11, 2004 12:09
door erwindob
mmmm, plaatje meet een paar boutjes op een boor???