Pagina 1 van 1

KTM 525 EXC

Geplaatst: wo jul 28, 2004 17:36
door Wheelyboy
Afbeelding

Ik ben van plan om een nieuwe of evt. 2e hands KTM 525 EXC te kopen uit het jaar 2002/2003 of iets in die richting.
Het probleem is dat als ik me rijbewijs haal hij alleen geldig is voor lichte motoren (< 25 kw).
Hij zal dus begrensd moeten worden wil ik er legaal mee de weg op.
Mijn vraag is dus zijn hier officiele begrenzing-paketten voor waar de verzekering ook mee akkoord gaat.
Zo ja welke mogelijkheden zijn er, gasbegrenzing, begrenzing in de uitlaat?

Als laatste vraag wat is nu het werkelijke vermogen van zo'n KTM 525 EXC als je hem nieuw uit de winkel koopt, want op geen van alle site's op tijdschriften heb ik nog nooit een tabel gezien waar het vermogen wel staat vermeld.

Ik hoop dat jullie hier antwoorden op hebben, :)

mvg

Re: KTM 525 EXC

Geplaatst: wo jul 28, 2004 20:06
door Jo VdB
Wheelyboy schreef: wat is nu het werkelijke vermogen van zo'n KTM 525 EXC als je hem nieuw uit de winkel koopt
13 KiloWatt

Jo VdB

Re: KTM 525 EXC

Geplaatst: wo jul 28, 2004 23:06
door Gast
Jo VdB schreef:
Wheelyboy schreef: wat is nu het werkelijke vermogen van zo'n KTM 525 EXC als je hem nieuw uit de winkel koopt
13 KiloWatt

Jo VdB

Valt me eigenlijk tegen als dit het volle vermogen is van deze machine, of is dit het vermogen wanneer hij evt. begrensd is.
Want een 525cc zou in mijn opzicht meer vermogen moet leveren als ik het met sommige 4 takt enduro machines vergelijk in tijdschriften en op officiele internetsite's, of ben ik gek?

Reden? :roll:

Geplaatst: wo jul 28, 2004 23:17
door Wheelyboy
post van hierboven was van mij btw.


Zo heb ik hier om te vergelijken een KTM 520 EXC 2002 uit een tijdschrift, hierbij staat in de tabel max.vermogen 57 pk bij 7500 tpm.
Dit is een geheel orginele machine, die 57 pk levert, iets rond de 42 kw zoiets, dan klopt dit toch niet met wat hierboven word gezegd dat een nieuwe KTM 525 EXC 13 kw levert.

Explain please,

bedankt alvast!! :wink:

Geplaatst: wo jul 28, 2004 23:26
door jeroen1
Om de EU goedkeuring te krijgen worden de meeste, zo niet alle, enduro's flink geknepen. Dit wordt in nagenoeg alle gevallen verwijderd bij aflevering.

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:21
door [h]onda
precies, en je hoeft je motor dus niet te knijpen omdat hij op papier maar zo weinig kW heeft. En ja als je een ongeluk maakt, dan zouden ze kunnen zien dat ie niet geknepen is. En er word ook gezegd dat ze je op een rollerbank kunnen zetten enzo. Maar zover ik weet is dat nog nooit gedaan, en heeft de politie geen beschikking over een rollerbank voor een motor. En zo'n technische controle is ook nog nooit geweest ofzo. Maar goed je kan altijd de eerste zijn die het gebeurd he :roll:

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:56
door Gast
[h]onda schreef:precies, en je hoeft je motor dus niet te knijpen omdat hij op papier maar zo weinig kW heeft. En ja als je een ongeluk maakt, dan zouden ze kunnen zien dat ie niet geknepen is. En er word ook gezegd dat ze je op een rollerbank kunnen zetten enzo. Maar zover ik weet is dat nog nooit gedaan, en heeft de politie geen beschikking over een rollerbank voor een motor. En zo'n technische controle is ook nog nooit geweest ofzo. Maar goed je kan altijd de eerste zijn die het gebeurd he :roll:
Als de leverancier de restricties er uit haalt dan is hij daar verantwoordelijk voor. Productaansprakelijkheid heet dat. Als je een motor via een normale dealer of handelaar koopt, dan mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat hij voldoet aan alle eisen om op de openbare weg te rijden tenzij je specifiek is verteld dat dat niet zo is (daarvoor moet je tekenen).

Geplaatst: do jul 29, 2004 15:34
door Wheelyboy
ok dat is duidelijk.. Als ik een KTM 525 EXC nieuw koop in de winkel en ik geef aan dat ze de restricties moeten laten zitten, zal het vermogen zeker onder de 25 kw zitten.

Maar wat nu als ik een 2e hands KTM koop waar de restricties eruit zijn, is het dan mogelijk om deze weer te laten plaatsen door een officiele dealer zodat ie op papier en in de praktijk onder de 25 kw zit.

Geplaatst: zo aug 01, 2004 12:47
door Wheelyboy
Wheelyboy schreef:ok dat is duidelijk.. Als ik een KTM 525 EXC nieuw koop in de winkel en ik geef aan dat ze de restricties moeten laten zitten, zal het vermogen zeker onder de 25 kw zitten.

Maar wat nu als ik een 2e hands KTM koop waar de restricties eruit zijn, is het dan mogelijk om deze weer te laten plaatsen door een officiele dealer zodat ie op papier en in de praktijk onder de 25 kw zit.
Niemand?? :cry:

Geplaatst: di aug 03, 2004 01:03
door jofa
Natuurlijk is dat mogelijk, alleen zal je die "resticties" aan moeten schaffen en erop laten zetten en bovendien zal de motor al een 25Kw kenteken moeten hebben anders zal je ook nog eens een ander kenteken op de motor aan moeten vragen wat ook weer de nodige kosten met zich mee zal brengen.

Trouwens...Wat ik niet helemaal snap is dat je een 525 wil rijden, maar dan wel de geknepen versie. Kan je dan niet beter voor een lichte motor gaan die standaard niet meer dan 25Kw levert?

Geplaatst: di aug 03, 2004 02:31
door JoeBaR
een 250 exc bijvoorbeeld?..

Geplaatst: di aug 03, 2004 14:45
door Wheelyboy
Ok bedankt!!!

Een KTM EXC 250 4 takt zou idd ook kunnen, naar die mogelijkheid heb ik ook al gekeken, alleen als ik die 2e hands zou tegenkomen en hij meer als 25 kw heeft, zit ik weer met hetzelfde verhaal dat jofa schreef met het kenteken ed.

Zouden deze motoren gloednieuw uit de winkel onder de 25 kw zitten, als ze er ook helemaal NIKS aan doen kwa motorisch en restricties, dus gewoon alles laten zitten, hier hebben we het dan over de KTM EXC 250 4 takt.

Geplaatst: di aug 03, 2004 16:51
door Robje
Ter aanvulling: (van een forum geplukt...)

Tot hoeveel CC mag je met 25KW?
25KW! KiloWatt is een vermogen, dit heeft dus geen ruk met het aantal CC's te maken. Een 1000cc sjopper heeft misschien minder dan 25kw terwijl een opgevord stink RSje met 125 cc misschien wel meer heeft. Nog even voor de goede orde 25KW staat gelijk aan 34PK

Welke motoren zijn allenmaal standard 25kw?
Er zijn er zat. teveel om hier ff neer te zetten. Voor racers zijn dit meestal 125cc 2 tactjes, en 250cc 4 tactjes. choppetjes en crossers leveren vaak wat minder vermogen bij meer CC's. Enkele populaire motoren die standard minder dan 25KW (34PK) hebben zijn: VTR250, ZZR250, CBF250, RS125, Mito 125, ect.

Kan je motoren terug voeren?
Ja elke motor kan je terugvoeren. Alleen stom genoeg kan je het bij de meeste motoren niet officieel krijgen m.a.w, Je er zijn voor bijna elke motor 25kw kitjes verkrijgbaar, maar om het allemaal legaal te maken moet er voor je motor een 2e type goedkeuring zijn. Als deze 2e type goedkeuring er is, kan je motordealer je motor terugvoeren en de papieren opsturen naar de RWD waar vervolgens je kentekenbewijs wordt aangepast en je een mooie 25kw vermelding erop krijgt, waarna je zo bij elke verzekeringsmaatschapij je motor kan verzekeren. LET OP: het kan per bouwjaar verschillen of jouw motor een 2e typengoedkeuring heeft. Wil je weten of jouw motor die typegoedkeuring heeft, moet je even met de importeur belllen. Zij zijn de enige die met zekerheid daar op kunnen andwoorden. Is er geen 2e typegoedkeuring voor jouw motor, maar wil je hem toch teugvoeren? wees niet bang. zie volgende vraag

Kan ik een motor die officieel niet op 25kw te krijgen is, toch op 25kw krijgen en verzekeren?
Jah, gelukkig wel. Je kan elke motor op 25kw kijgen. hier zijn 3 methoden voor. De Tesbank uitdraai, importeeren, en een motor kopen die al op 25KW staat. Ik neem mijn ZXR400 hier even als voorbeeld. Voor de ZXR400 bestaat een 2e typegoedkeuring. Alleen omdat kawasaki nederland te lui was om deze direct voor alle ZXRtjes af te geven, is deze 2e typegoedkeuring er pas vanaf bouwjaar '99. Ik als arm studentje kon geen '99er betalen, dus dat moest ik anders oplossen. Hieronder de mogenlijkheden:


Mogenlijkheid 1: Testbank uitdraai.
Je kan elke motor zo op 25kw krijgen, het probleem is alleen dat je hem ook nog moet verzekeren, en tegen oom agent moet kunnen vertellen dat hij idd 25kw is, en dus niet vol verogen zoals nogsteeds op het kenteken zal staan. Wat je kan doen is dus de 25kw kit er in schoppen en hem vervolgens op de tesbank zetten. Dan krijg je een mooi grafiekje mee, waarmee je vervolgens naar verschillende verzekerings maatschapijen kan om aan te tonen dat jou motor idd 25kw is, en je motor te verzekeren.
NOTE: Dit is natuurlijk niet legaal. Ahoewel ik denk ruim 50% van alle 25KW gedupeerde op deze manier zijn motor heefd verzekerd, en er geen gevallen bekent zijn waarbij de verzekerings maatschapijen wijgerde te betalen, blijft het illegaal. In theorie zou je een boete van oom agent kunnen krijgen, en ook zou in therorie de verzekeringsmaatchapij kunnen weigeren uit te betalen. Zorg dus altijd dat je de uitdraai bij je verzekerings papieren en kentekenbewijs hebt als je gaat rijden! Maar nogmaals: er zijn geen negatiefe verhalen hierover bekent.


Mogenlijkheid 2: Invoeren.
Ik gebruik mijn ZXR weer als voorbeeld. In andere landen zoals duitsland zijn ze niet zo moeilijk met typegoedkeuringen. In duitsland kan je elke motor door de TUV op 25kw laten zetten. Dit wordt van vermeld in de fharzuchbrief (oid ). Dat is een sortvan duits kentekenbewijs. Je kan dus gewoon een motor in duitlans kopen bijv. een ZXR400, Die daar laten terugtunen en de fharzuchbrief (oid ) laten aanpassen. Hem vervolgens importeeren naar Nederland, en de 25KW wordt dan automatisch overgenomen op het nederlandse kentekenbewijs. Je betaald hier natuurlijk allemaal flink voor. BPM en keurings kosten zijn al gouw 300 tot 500 euro, maar motoren zijn in duitsland wel veel goedkoper. bijv een ZXR400 kost in nederland meestal rond de 4000, maar is in duitslan al voor minder dan 3000 te vinden!


Mogenlijkheid 3: Een motor kopen die al op 25KW staat
Dat heb ik met mijn ZXR400 dus ok gedaan. Mijn motor komt uit '92 en is officieel dus niet in NL op 25kw te krijgen. Die van mij stont dus wel op 25kw toen ik hem kocht, dus ik denk dat hij uit duitsland geimporteerd is. Er rijden wel meer motoren rond waarbij dit is gebeurd, dus je kan ook even naar zo'n 1 zoeken!

Het terugvoeren zelf houd trouwens over het algemeen niet veel in. Dit er meestal op neer dat ze een paar stalen plaatjes met een gat er in, in de rubberen "slangen" van je carburateurs naar je blok doen. Dit voorkomt als het ware dat de volle mep aan mengsel in je carbs komt. Sommige motoren worden ook op de CDI teruggevoerd. bijvoorbeeld de RS250. Het is trouwens niet aan te raden een 2t terug te voeren omdat je dan een verhoogde kans op vastlopers hebt.

Is het handig om een hayabusa op 25kw te zetten?
Nee, al zijn er mongooltjes zat op het forum die dat wel een goed idee vinden. Over het algemeen kan je alles tot en met 600cc goed terug voeren. Motoren als de R1, ZX10R, ZX12R, Hayabusa, GSXR1000, GSXR1100, GSXR750, zijn dus niet aan te raden als een 25kw motor. Technisch gezien kan het wel, maar ik garandeer je dat het voor geen meter zal rijden. Het staat ook een beetje lullig als jij met je r1 voor het stoplicht staat te posen, en oma trekt je er met haar rolator uit. Houd het gewoon op maximaal een 600, en het zal nog heel redenlijk rijden. De ideaale 25KW fiets is een teruggevoerde 400! Die wegen weinig, maar hebben wel het uiterlijk van een echte motor, rijden nog erg lekker met 25kw, en heb je zeker ook nog eens veel plezier van als je van de 25kw af mag! ohjah... om hem er even in te houden:

Hoe hard gaat 25KW?
Snelheid is relatief Maar om even een idee te geven zul je met een 25KW racer een top van tussen de 160 en de 190 hebben. Dit is natuurlijk afhangkenlijk van de stroomlijn van je motor en je eigen postuur. Nakeds zullen zo tussen de 140 en 160 als top hebben. Ohjah, en als je NC30kerel heet en een speciale HRC 25kw kit hebt, moet je makknelijk 210 kunne halen (mist je wel zo'n gaaf retro pak hebt) Qua optrekken zullen de meeste 25kw motoren iig de meest auto's ver achter zich laten. reken zo op rond de 5 seconden naar de 100


Veel plezier verder met je 25KW fiets en veel plezier op dit forum

Geplaatst: wo aug 04, 2004 12:58
door speedphreax
Robje schreef:Ohjah, en als je NC30kerel heet en een speciale HRC 25kw kit hebt, moet je makknelijk 210 kunne halen (mist je wel zo'n gaaf retro pak hebt)
Hehe... grappig... Een speciale HRC 25kw kit. Zeker 26kw dan.

Geplaatst: do aug 26, 2004 10:50
door Gast
als je weet wat je wil dan heb ik nog een 520exc voor jou te koop van 2002.zeer mooi.hoe oud ben je eigenlijk?
als je 18 bent haal je toch gewoon lijk iedereen een motorrijbewijs van 600cc.dan mag je toch rijden met alles.
ps.mijn 520 heb ik nieuw gekocht en alleen wat omgbouwd naar de crosslook en als jij alles kan gebruiken wat die motor heeft dan ben jij zeer goe bezig en moet je je maar inschrijven voor hetwk enduro.want die dingen zijn zeer sterk en snel
greets casino
www.ronnycasino@pandora.be