Pagina 1 van 1
een crossmotor kopen
Geplaatst: wo jul 21, 2004 22:29
door marck
Ik ben al jaren van plan om een crossmotor te kopen en nu eindelijk heb ik heb geld zon beetje bij elkaar. Na ik op marktplaats rond te hebben gekeken. zag ik dat de prijzen zeer veel verschilden.. Ik was van plan om zo rond de 1000 euro uit te geven. Ik had een mooie gezien voor deze prijs.
namenlijk.
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren ... =100&pv=nh
en
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren ... =100&pv=zh
Alleen weet niet goed waar ik op moet letten. Hoeveel cc. en wat eventueel een goede zou kunnen zijn voor welke prijs. Ik denk dat een 125cc het beste is maar die kon ik niet vinden in die prijsklasse Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen. Er was zag ik ook al een soort gelijk forumonderwerp maar daar zijn niet al deze onderwerpen behandeld.
alvast bedankt!
Geplaatst: wo jul 21, 2004 22:35
door adje
die eerste honda met nummer 3 is niet van het bouwjaar 1992 maar van 1991.( 2 heel verschillende modellen )
Die tweede is van bouwjaar 1989.
Geplaatst: wo jul 21, 2004 22:37
door marck
maakt dat veel uit die 2 jaar verschil?..
Geplaatst: wo jul 21, 2004 22:52
door BJT
Of je een 125 of een 250 wil, is een wel van belang je lichaamsbouw en je gewicht. Het zou zonde zijn als je van je spaargeld een 250 koopt die er met jouw vandoor gaat in plaats van jij met je 250.
Die van 1991 lijkt mijn een iets strakkere strijdwagen als die van 1989.
Succes ermee:!:
Geplaatst: wo jul 21, 2004 23:05
door marck
Ik ben zelf vrij groot en zon 72 kg.. ik ben ook niet echt wat je noemt slap maar ik weet dat een 250cc behoorlijk sterk is.. het zou misschien ook zonde zijn als ik een 125cc koop en na een poosje al weer over moet ( kan ) op een 250
Geplaatst: do jul 22, 2004 01:04
door Rudy
Tja of je een 125/250 wil zou je zelf moeten bepalen. Als je groter ben en een redelijke leeftijd heb zou je best kunnen beginnen op een 250 , al rijd een 125 opzich gewoon makkelijker en je leer er goed op rijden.
Ik vind die nieuwere (zogenaamde 92er) trouwens veel mooier , en aangezien ze bijna hetzelfde kosten
Geplaatst: do jul 22, 2004 10:51
door JoeBaR
1000 euri voor een CROSS motor van 12 jaar oud , en zonder kenteken is best een boel geld nog , alles wat in zo n advertentie staat kun je gewoon vergeten , belangrijk is het merk , het bouwjaar , de staat , en de prijs , niemand zal immers in zn advertentie zetten dat zijn motor een slecht ding is die te duur verkocht wordt ..
dingen als Banden en ketting en tandwielen zijn niet echt de kosten , toch is het een mooi puntje om de prijs iets te drukken
kijk en luister hoe de motor loopt , maaktie veel mechanisch geluid , dan zal een nieuwe zuiger , koppeling , of lagers nodig zijn (zoek eerst eens uit wat dat zou kunnen kosten) kijk ook of de motor niet lekt ..ik heb zelf 2x een CR250 gehad (1986 en 1988), en bij allebei begon de cylinder te scheuren aan de zijkanten
check de wielen en achtervork op speling , door ze heen en weer te bewegen , en bekijk meteen de remblokjes.en kijk of de vork keeringen niet lek zijn , en zo ook de keering van de achterschokbreker....
probeer of je een stukje mag rijden , kijk dan of de motor in alle 5 de versnellingen wil ..
enne... staar je vooral niet blind op glimmend plastic !!! das het minst belangrijke aan de motor
Geplaatst: do jul 22, 2004 11:22
door Rudy
, je haal de woorden uit mijn mond. 1000 euri is idd best veel geld...voor dat geld moet je volgens mij ook wel een iets nieuwere (lees 92/93er) kunnen krijgen
Geplaatst: do jul 22, 2004 12:45
door Gast
Vergeet vooral niet te informeren bij div. dealers of er uberhaupt nog voldoende reserve delen te verkrijgen zijn.
Het lijkt soms dat enkele types verkeren in het fosiele tijdperk (de onderdelen moet je met een loep zoeken).
En nogmaals Yep 1000 is echt veul voor een 12jr oud beestje.
Nog ff over je keuze.
Als je nog nooit hebt gecrossed, vind ik persoonlijk een 125 niet zo geschikt, het vermogen is veel piekeriger dan een 250 ,die je nog fijn kunt afknijpen. Om lekker met een 125 te kunnen rijden moet het gas er bijna continue vol op staan.
Met een 250 of 300 kun je lekker "touren" zonder dat je veel de koppeling of het schakelpedaal nodig hebt.
De 125 is idd lekker licht en makkelijk handteerbaar, maar je moet het wel eerst kunnen.
Geplaatst: do jul 22, 2004 14:16
door barry!
ik crossde ook wel eens, nu ga ik wat fanatieker doen omdat ik een cr125 heb gekocht. maar ik reed daarvoor wel eens op een cr125 en cr250.
ik vond die 250 helemaal geweldig door het brute vermogen
maar die 125 gaat ook wel hard, alleen boven in, uiteindelijk wel een 125 gehaald, meer om de reden, omdat ik dus gelukkig wat vergelijkingsmateriaal had.
ik durfe met die 250 helemaal niet fatsoenlijk bochten te nemen e.d, alleen maar op rechte stukken gas er op. was alleen maar bang om bij de bochten te veel gas te geven. en bij die 125cc was ik veel minder bang, daar durfe ik wel fatsoenlijk gas mee te geven, moet ook wel
, maar ook bochtenwerk e.d
en waar draait het crossen nou om? niet de rechte stukken. dat kan iedereen..., mijn mening gaat dus uit dat je beter op een 125cc kunt leren crossen voordat je veel vermogen neemt
Geplaatst: do jul 22, 2004 14:18
door barry!
en met een crosser moet je niet 'cruisen' maar gewoon vol gas gaan!. ook met 250, maar wacht daarmee tot je zover bent vind ik....
(jah, ik ben 1.95m en 95kg, dus had wel 250 gekund, maar ik vind het vermogen van een 125 genoeg om eerst te leren crossen, gaat ook hard zat)
Geplaatst: ma aug 02, 2004 13:13
door the rednas
ik kan de advertenties niet bekijken omdat ze al verwijderd zijn maar ik weet in ieder geval wel dat die uit 89 zeer waarschijnlijk een rotte waterpomp heeftwat ze allemaal hebben uit dat bouwjaar, in sommige gevallen is het niet zown enorm probleem maar wanneer de boel al zodanig is aangetast dat het begint te lekken kan het wel eens een behoorlijk duur grapje gaan worden, ikzelf heb een cr125 uit 88 gehad welke dit ook had en mijn mening is dat er voor een honda uit die jaren relatief veel geld betaald word als je ze vergelijkt met wat nieuwere modellen zo zou ik zelf gewoon iets meer geld uitgeven en gewoon heel goed alle advertentie sites afgaan totdat je iets moois hebt gevonden want voor een paar honderd euro meer kun je een heel wat nieuwere en betere motor aanschaffen, om een voorbeedl te geven, een vriend van me heeft een rm125 uit 2000 gekocht voor 1550 euro, en ikzelf een kawa kx125 uit 1999 voor 1700 euro en dat is niet te vergelijken met mijn vorige cr125 uit 1988 is welliswaar wel een smak meer geld maar bij een oudere motor komen vaak nog wel eens wat extra kosten dus vergis je daar niet in....of wanneer dat wat veel geld is bijvoorbeeld voor 1300 euro een cr uit 1995 ofzo dat is al een heel verschil ten opzichte van de 89'er.
of die uit 1991 ook waterpomp problemen heeft weet ik niet zeker, wel moet ik zeggen dat mijn cr125 uit 1989 opzich goed reed en leuk is om mee te beginnen maar de kans is gewoon groot dat je er veel extra kosten krijgt bovenop je gewone onderhoud wat je bij de verkoop van de motor er nooit meer uit krijgt.
als je een oudere motor voor een goede prijs weet te kopen is het meer puur geluk hebben als je er lang mee kunt rijden zonder extra onkosten, dus je kan mazzel hebben en pech hebben maar nogmaals, ik zou persoonlijk vanwege mijn eigen ervaringen met oudere motoren iets meer geld uitgeven en een wat nieuwere aanschaffen.