Pagina 1 van 1
kloeivloeistof vreet carter aan!!!
Geplaatst: zo jul 18, 2004 18:25
door jerome_mattie
een cross-compagnon heeft vandaag een lek ontdekt,
bij het carter van zijn honda cr125 uit 1986, leuk goed ding, maar hoe kan die vloeistof dat zo aanvreten, zodat het een gat er in vreet?
is dat op te lossen? lassen/pasta of iets opsmeren?
hoe is dit na reparatie tegen te gaan?
komt dit door de verkeerde koelvloeistof of door stilstaan of door rijden?
hebben meer mensen hier last van?????
graag jullie reactie
heeft iemand nog een helft van de carter liggen voor de honda cr125??
Geplaatst: zo jul 18, 2004 19:28
door Bram
Kan cavitatie zijn. Imploderende dampbelltjes nemen materiaal weg.
Geplaatst: zo jul 18, 2004 19:56
door huskie
Verkeerde koelvloeistof is zoiets als 100% water als koelvloeistof. Koelvloeistof heeft ook nog een anti-oxidatie in zich. Misschien ligt daar het probleem.
Geplaatst: zo jul 18, 2004 20:39
door the rednas
heeft elke oude honda last van tot bouwjaar 1990 ofzo. vaak is het zo erg dat er een nieuw carterdeksel en waterpomphuis gekocht moet worden maar ik heb ook al eens gehoord dat mensen het waterpomp gedeelte in het carterdeksel en de waterpompdeksel hebben laten oplassen
een andere mogelijkheid is DEVCON(soort 2 componenten kneedbaar aluminium)het aantasten word voornamelijk veroorzaakt wanneer de motor lang stil staat, bv een hele winter of langer wat vast wel vaker voorkomt bij wat oudere motoren.ook heb ik eens een verhaal gehoord om spa blauw te gebruiken...zelf nooit uitgeprobeerd maar t schijnt te werken...
ktm 1996 sx125 ook
Geplaatst: zo jul 18, 2004 21:42
door jerome_mattie
maar een andere cross-compagnon heeft laatst hetzelfde gehad, maar bij hem was het doorgesleten naar de carter-bak, dus koelvloeistof liep naar olie.
dus bij lang stilstaan ontstaat dit? is het dan beter om de koelvloeistof af te laten voor de winter, of als er lang niet wordt gereden?
Geplaatst: zo jul 18, 2004 22:08
door Redski
Ik heb dit ooit gehad met een Husky 125. Volgens een vertegenwoordiger van onze olieleverancier verliest koelvloeistof na verloop van tijd en kele beschermde dopes(?). Sindsdien heb me aangeleerd 1 maal per jaar mijn koelvloeistof te verversen.
Geplaatst: ma jul 19, 2004 11:26
door jerome_mattie
maar ontstaat het aanvreten nu door het stilstaan van de motor of het rijden?
Geplaatst: ma jul 19, 2004 14:02
door the rednas
beide, het is gewoon een fout gekozen aluminium legering heeft elke oude honda vloeistofgekoelde crossmotor last van(al weet ik het niet van de allereerste vloeistofkoelers met de pomp links maar dacht die ook)
ik had het ook met een mijn oude cr125 uit 88. dus in ieder gaval de koelvloeistof aftappen wanneer hij wat langer stilstaat want met het silstaan schijnt het toch nog verder in te freten.anders eens navragen bij
http://www.crossmotorsloperijpiepers.nl die heeft veel liggen, een waterpompdeksel is iig nieuw te koop, een carterdeksel ben ik niet zeker van.
maar goede 2e hands delen hiervan zijn heel moeilijk te vinden omdat ze er allemala last van hebben, de een wat erger als de ander dus mischien dat er nog een redelijk bruikbare te vinden is als je geluk hebt...en dan goed navragen welke koelvloeistof de pomp niet aantast.
Geplaatst: ma jul 19, 2004 14:05
door JoeBaR
de honda waterpomp van die types hebben idd een pomphuis aan het carterdeksel .. hiervoor gebruikt honda gegoten aluminium deksels , eigenlijk is dit geen aluminium maar magnesium , een stof toegevoegd aan aluminium om de giet eigenschap van aluminium te verbeteren , een aluminium legering dus.. helaas is magnesium maar slecht bestendig tegen water , koelvloeistof(gemixt met water) ...
opknappen met vloeibaar aluminium is heel goed te doen , lassen gaat minder goed op magnesium !!

Geplaatst: di jul 20, 2004 07:58
door Sjokske
JoeBaR schreef:lassen gaat minder goed op magnesium !!

Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen

Geplaatst: di jul 20, 2004 12:22
door Joop
Sjokske schreef:JoeBaR schreef:lassen gaat minder goed op magnesium !!

Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen

Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast worden

Geplaatst: di jul 20, 2004 12:45
door Sjokske
Joop schreef:
Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast worden

Kan wel wezen, maar dan praat je niet over een standaard lasproces dat iedere boerensmid op de hoek (en dus zeker niet de hobbyist zoals velen onder ons) effentjes in elkaar sopt

Geplaatst: di jul 20, 2004 15:42
door JoeBaR
Joop schreef:Sjokske schreef:
Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen

Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast worden

voor wie goed leest , ziet dat ik niet beweer dat magnesium niet te lassen valt , het is wel degelijk te doen(ik heb zelf al heel wat carters en onderdelen gelast) , .. MAAR in het geval van een waterpompje die aangevreten is , is het BETER te repareren met vloeibaar aluminium , dit brengt geen spanningen in het carterdeksel , het deksel trekt hierbij niet krom , het vergt minder voorbewerking ,ook hoeft er niet geslepen en gefreest te worden na het aanbrengen , het blok hoeft er nie speciaal voor uitelkaar,(waardoor pakkingen gespaart blijven) de keeringen kunnen blijven zitten , het vloeibare aluminium is ook meteen een beschermlaag voor het magnesium , omdat dit wel water bestendig is (toch moet er koelvloeistof in hoor!!)en het is goedkoper dan LATEN lassen ...

achterband
Geplaatst: di jul 20, 2004 18:18
door jerome_mattie
vriendelijk bedankt voor jullie reacties en commentaar en daar weer commentaar op.
maar we hebben al een 2-componenten pasta erop gesmeerd en is nu aan het drogen, ben benieuwd.
volgende is nu weer aan de hand:
de achterband is gaar, heeft er misschien nog eentje een gebruikt liggen waarmee nog gereden kan worden?
ik zou hem graag willen kopen en dit weekend gaan rijden
Geplaatst: di jul 20, 2004 18:29
door JoeBaR
zo n achterband vind je wel bij de dichtsbijzijnde crossshop , meestal mag je die voor weinig of nix meenemen
das trouwens goedkoper dan per post , of dat je hierheen moet ,om mijn opgenopte achterbanden aftehalen

Geplaatst: di jul 20, 2004 19:41
door huskie
Wat is een opgenopte achterband

Geplaatst: di jul 20, 2004 20:01
door JoeBaR