Pagina 1 van 1

verzuipende cr

Geplaatst: di jul 13, 2004 22:03
door barry!
hallo, ik heb laatst motor uitelkaar gehaald, framepje gestraald en gepoedercoat. alles leuk en aardig. hij ging normaal en goedlopend uitelkaar zonder mankementen.

nu weer inelkaar gezet, en gestart. maar na een paar x gas geven valt die uit, zegt die bluuuuh en daarna poef uit de uitlaat. en stinkt daarna na benzine. dit lijkt mij een duidelijk geval van verzuipen.

nu dacht ik. misschien ligt het aan de bougie. dus nieuwe gehaald!
he... nu blijft die gewoon lopen, toeren maken en zo. ik ff testen, ik trek hem door in de 1,2, ik rem af, daalt ind e toeren, geef gas... en weer bluuuuh en poef uit uitlaat en stinken. dus verzopen. en jah, bougie controle. bougie zeiknat... duidelijk dus...

maar!, waarom heeft die dit in 1keer terwijl die normaal lopen goed uitelkaar ging? filter is net opnieuw ingeolied.

ik zelf kan me als enigste reden bedenken en dat is. toen ik hem kocht. reed die nog 1:25/1:30 volgens de oude eigenaar (hij smeerde zo zij die), nu smeer ik 1:40, en daar loopt die nu op.

nu denk ik dan weer. mengsel bevat minder olie. dus de hoeveelheid benzine door de zelfde sproeier is meer. dus krijgt die meer benzine mengsel. misschien dat die daardoor verzuipt?

wat denken jullie zo?

tevens. wat is de orginele sproeier maat van een honda cr125 uit 1993? (ik heb zelf carb er nog niet onderweg gehad, tijd...)

Geplaatst: di jul 13, 2004 22:06
door barry!
voor de duidelheid dus:
voor hij uit elkaar ging en goed liep, reed die 1:25/1:30
nu weer inelkaar en slecht lopend, 1:40

Geplaatst: di jul 13, 2004 22:10
door JoeBaR
oplossing : tankje leeg gooien .. eventjes benzine olie mixje van 1:25 erin .. en kijken wat het motortje dan doet .... alsie dan goed loopt , weet je waar het aan ligt , en kun je idd een iets kleinere sproeier toepassen ... nu ben ik niet zo met tweetakten , maareh .. is 1:40 niet een beetje arm qua smering??..

Geplaatst: di jul 13, 2004 22:24
door barry!
hmm jah idd, kan ik wel eens doen, ff 1:25 er in flikkeren, hopen dat dat het is. anders is het me een raadsel, niks veranderen aan een setup en dat die dan in 1x anders loopt... maar we zullen zien...

over de smering,
[link]http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... bb01ac8ab0[/link]

Geplaatst: di jul 13, 2004 22:30
door barry!
wat is overgens de orginele sproeier die er in hoort?

Geplaatst: di jul 13, 2004 23:21
door adje
heb je na het poedercoaten wel al de contactdelen op het frame waar de bobine e.d. aan vast zit schoongeschuurd/gekrabt ?
Het kan namelijk zo zijn dat er geen goede vonk is omdat de massa van de bobine niet goed is.

Geplaatst: wo jul 14, 2004 01:04
door Rudy
Als je armer ga smeren zou theoretisch gezien je mengsel iets rijker worden omdat 2-takt olie dikker is. Ik geloof er alleen niets van dat je hier echt iets van zal merken.... Ik zou dus zowizo eens van je afstelling afblijven(zeker omdat hij daar goed op gelopen heeft).

Haal je de choke er wel af? :lol: , en laat je hem wel een beetje fatsoenlijk warm lopen want koud veel gasgeven en 125cc gaat altijd in combinatie met verzuipen :lol:.

Orginele sproeier in mijn 93er was een 178 geloof ik.....

Geplaatst: wo jul 14, 2004 10:49
door barry!
choke heb ik gewoon uit staan. dus niet in gebruik. warm lopen kan haast niet aangezien die dus al vrij snel bluuuuuh, poef uit uitlaat zegt en gaat stinken.

ik probeer igg ff 1:25 te doen. ff kijken hoe dat gaat.

ik heb waar de bobine aan het frame komt het poedercoatspul helemaal weggeslepen met de dremel. dus massa moet die wel maken. en bougie vonkt ook gewoon....

Geplaatst: wo jul 14, 2004 11:36
door barry!
nou ff geprobeert. ik snap het niet meer. het lijkt wel wanneer die warm begint te worden na een paar min, dat de bougie er dan gewoon mee kapt of zo... hij komt er niet zeiknat meer uit. en als ik controleer of die vonkt, vonkt die ook gewoon goed. als de motor koud is, en langzaam op temp begint te komen, kan ik dus wel wat gas geven, gewoon zoals het hoort. maar zodra de motor echt een beetje op temp begint te komen is het weer bluuuuuuh uit (geen poef en stinken).

dus dan moet het wel aan het eletrisch circui liggen denk ik zo. bougie is nieuw ligt het niet aan. zelfde als bougiedop. onsteking heb ik niks aan veranderd. (tijdens het uitelkaar halen van de motor is er niet motorisch aan dat ding gesleuteld), dus setup is ongewijzigd (helemaal orgineel).

maar stel dat het aan de bedrading ligt of zo. dan kan de bougie toch ook niet goed vonken? en kan die, als de motor nog koud is. toch ook geen toeren maken?

damn man, denk je na een tijdje je motor wee zorgeloos in elkaar te kunnen zetten, lekker scheuren. krijg je dit geikel weer, terwijl er niks is veranderd :evil:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 11:46
door barry!
owjah, bougie is een ngk9es en sproeier 160 zit in mijn cr. maar die sproeier mag niks uitmaken omdat die voorheen dus ook goedliep

Geplaatst: wo jul 14, 2004 12:28
door barry!
het wordt nog fraaier! :evil: , ik heb hem nu zo ver dat die goed op toeren komt die motor. blijft aan en zo, niet bluuuuh meer, maar zodra ik hem in de versnelling zet is het: bluuuuuuh uit.

iemand? ik weet het echt niet meer




--------------------
onderhand al 4 berichtjes achterlkaar vna mezelf, maar dat komt omdat ik me ver in het verleden heb aangemeld, maar kan nu niet meer omdat het mailadres al bestaat op dit forum, dus opnieuw aanmelden gaat niet...

Geplaatst: wo jul 14, 2004 13:24
door Rudy
Zouden je ontsteekspoelen niet kapot zijn ofzo? :oops:


ps: moet je freek ff mailen ofzo of hij je wachtwoord van je profiel kan veranderen en naar jou mailen :wink:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 13:28
door barry!
als je ontstekingsspoelen kapot zijn, dan moet die toch hetzelfde doen als in de vrij? zodra de motor zegmaar kracht moet gaan leveren doordat die in de versnelling zit, valt ie dus uit.

Geplaatst: wo jul 14, 2004 13:51
door barry!
geheel wordt een beetje onduidelijk zo, door al die korte repley's vna mij er tussen door wat er nu beter of slechter is, dus nu weer ff het hele verhaal tot hoe die nu loopt....

had ook al op andere forum vraag gesteld. maar hier ook maar ff.

mijn honda cr125 is goed lopend uitelkaar gegaan, starte perfect en zo, reed perfect. framepje is gepoedercoat nu, meer niet. aan het blok is verder niet gesleuteld. er is ook verder niets gewijzigd er aan. maar nu...

hij loopt wel... maar k*t , ik had eerst dan hij na een paar min, zodra hij warm werd, uitviel. dan zij die gewoon bluuuuuh (wel gas geven maar niet onsteken geluid). bougie controle, bougie niet zeiknat en vonkte ook gewoon. bougie er weer in, en hoppa, hij starte weer. maar het verhaal bleef zich nu telkens herhalen.

tot nu..., nu blijft hij gewoon lopen in de neutraal. niet echt denderend. maar komt omdat hij ook niet echt tijd heeft om warm te worden. toeren draaien doet die nu iedergeval al wel.

maar als ik hem nu in de versnelling zet kom ik misschien 1m vooruit, en dan is het meteen: bluuuuuuuhhh uit...., en daarna meteen weer (wel is waar in de neutraal) kicken, en lopen!, maar dan speelt zich nu weer hetzelfde verhaal, in de versnelling, proberen weg te komen, bluuuh... uit. Heb er een nieuwe bougie opgedaan en bougiedop (Waren beiden niet meer echt denderend). voor de rest ook niet aan onsteking gezeten of zo, en de bekabeling heeft geen breuken o.i.d...

carb misschien verstopt? nee ook niet. want die is schoongemaakt..., en setup is ongewijzigd gebleven en er is verder niks losgehaald...

wat kan dit nou zijn dat die niet wil lopen?


als ik maar niet te lastig ben :oops:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 14:07
door huskie
Ik houd het op een slechte vonk. Hij vonkt zonder compressie, maar met(dus in de motor met gasgeven) compressie zegt hij doe het zelf maar.
Daar de bougie al vervangen is, ga ik ook voor of slechte massa(heb je al die bevestigingspunten blank gemaakt, dus ook waar de bobine aan het frame hangt? en trouwens ook de motor ophang punten?) of een kapotte bobine etc. Bobine doormeten enz enz . Trouwens heb je alleen aan deze motor gewerkt of heeft iemand het voor je gedaan?
Heerlijk he`Barry, al dat sleutelen :twisted:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 14:34
door barry!
sleutelen is wel leuk, alleen niet wanneer je dit krijgt, maarjah hoort er bij...

bobine wat aan frame bevestigd zit, dat stuk frame heb ik kaal gemaakt, dus massa zat. cdi of bobine kan toch niet zomaar kapot gaan? :?

jah ok, kan wel zo in 1keer, maar dat gebeurt dan net op het moment dat ik de motor goed lopend wegzet?

dan nog iets, nu is het zeg maar de vonk, dan mag die in de neutraal toch ook niet het 'redelijk' goed doen en dan in de versnelling bluuuuh zeggen...

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:17
door adje
Heb je toevallig geen poetslap in je luchtfilterhuis laten zitten bij het wisselen van een luchtfilter ?
Zijn je membraamplaatjes nog goed ? Kijk eens of er niet ergens een stukje van de membraamplaatjes af is of dat ze open blijven staan.
Het kan van alles zijn dus je moet alles even nalopen.

Suc6

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:21
door adje
Smeer 1/40 met castoll tts.
Ik heb 25 jaar met tweetakten gereden en altijd zo gedaan. (ook honda cr125)

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:26
door ..::Rico::..
Ik heb precies 't zelfde probleem gehad met mijn cr125.De zuiger was op, de cilinder was aan een hoonbeurtje toe en de lucht moest worden afgesteld.En altijd met choke starten.Ik ken namelijk geen 1 crosser die zonder choke start.

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:26
door Gast
bedankt voor de reacties maar ben er dus al achter :), denk ik altans...

carb voor de 3de keer schoongeblazen, alle sproeiers en gaten e.d, had al 2x eerder gedaan, leek me sterk dus... maar toch.
hij loopt nu vrij goed. valt niet meer uit, draait genoeg toeren e.d. heeft alleen als je wat ver in de toeren zakt (vrij of koppeling in), en je geeft dan gas, dan wil die nog wel eens bluuuuh zeggen en neiging tot uitvallen. maar dan is het kwestie van ff gas inhouden, klein beetje gas maar, tot die over dat gedeelte heen is. en dan weer gaan. maar motor loopt nu igg weer vrij goed. nu dat kleine beetje bluuh er nog uithalen :)

maar bedankt

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:29
door barry!
..::Rico::.. schreef:Ik heb precies 't zelfde probleem gehad met mijn cr125.De zuiger was op, de cilinder was aan een hoonbeurtje toe en de lucht moest worden afgesteld.En altijd met choke starten.Ik ken namelijk geen 1 crosser die zonder choke start.
hmm mijn crosser starte (voor dat die uitelkaar ging, nu nog niet aan toegekomen om te kijken ), altijd wel zonder choke, maar moest ik wel ff choke er bij aan doen, anders kwam die niet op toeren, extreem stotteren en zo, met choke starten was dus wat fijner :).

zuiger is overgens 2uurtjes oud, zal het niet aan liggen ;), maar het probleem staat bij mijn vorige bericht al...

Geplaatst: wo jul 14, 2004 18:46
door Rudy
ad f schreef:Heb je toevallig geen poetslap in je luchtfilterhuis laten zitten bij het wisselen van een luchtfilter ?
Zijn je membraamplaatjes nog goed ? Kijk eens of er niet ergens een stukje van de membraamplaatjes af is of dat ze open blijven staan.
Het kan van alles zijn dus je moet alles even nalopen.

Suc6
Dit heb ik ook al eens gehad , krijg je ook hetzelfde probleem :lol:
ad f schreef:Smeer 1/40 met castoll tts.
Ik heb 25 jaar met tweetakten gereden en altijd zo gedaan. (ook honda cr125)
Heb jij 125 gereden? :lol:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 19:08
door adje
Rudy schreef:Heb jij 125 gereden? :lol:
In 1982 - 1983 en 1984 en nog twee jaar in 1996 en 1997.
Was altijd wel leuk maar ik miste toch de power van een 250cc. En op een 125cc moet je altijd bij die jonge gasten rijden en die hebben allemaal een plank voor hun kop maar ik kon ze toch nog goed partij geven en dikwijls zagen ze de hele wedstrijd alleen maar mijn achterspatbord. :lol:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 19:15
door Gast
..::Rico::.. schreef:Ik heb precies 't zelfde probleem gehad met mijn cr125.De zuiger was op, de cilinder was aan een hoonbeurtje toe en de lucht moest worden afgesteld.En altijd met choke starten.Ik ken namelijk geen 1 crosser die zonder choke start.
Mijne start altijd zonder choke :wink:

Geplaatst: wo jul 14, 2004 20:42
door Fox-kid
Ik zou de vlotterkamer even checken. Als je de motor een tijdje uit elkaar hebt gehad zal je carburateurtje ook wel een tijdje droog hebben gestaan. Wellicht functioneert je vlotter niet meer goed door aangekoekt vuil of corrosie. Hierdoor zit er structureel te weinig brandstof in de vlotterkamer en trek je hem met een maar keer melken aan de gaskraan leeg en slaat hij af!! Controleer meteen de sproeiers en kijk of de schuif van de choke niet los zit van het stangetje. :idea: