Pagina 1 van 1
Rem blijft remmen
Geplaatst: do jun 24, 2004 12:33
door remkovandijk
Mijn voorrem blijft hangen. Voordat ik ernaar ga kijken, is dit makkelijk te repareren? Ben een beginnende sleutelaar. Betreft de voorrem (schijf) van een Honda XR 500 uit 1983.
Geplaatst: do jun 24, 2004 13:08
door the rednas
kunnen meerdere dingen zijn, zo kunnen de blokken vastzitten in het zadel (gedeelte waar de klauw zelf aan vast zit)of er kan een zuiger blijven hangen in de klauw of in de hoofdremcilinder.
wanneer de blokken in het zadel blijven hangen ff de boel losmaken en schoonmaken en de blokken terug monteren, wanneer er een remzuiger in de klauw blijft hangen de klauw losnemen en de leiding losnemen, even met een luchtpistooltje in de klauw blazen(lcuhtpistool tegen het gat waar normaalgesproken de leiding op zit gemonteerd) waardoor de remzuigers zo uit de klauw knallen, de boel schoonmaken en weer terug monteren en ontluchtten.
Geplaatst: do jun 24, 2004 13:56
door Remkovandijk
Dat terugmonteren, is dat te doen zonder speciaal gereedschap; om de juiste druk te krijgen e.d.?
Geplaatst: do jun 24, 2004 14:18
door Gast
je bedoelt met ontluchtten? jawoor dat is wel zelf te doen, er zijn meerdere manieren om het zelf met de hand te doen zonder behulp van een ontluchtingsapparaat, eerst het reservoir vullen met remvloeistof, dan laat je iemand in de remhendel knijpen en die vasthouden, dan de ontluchtingsnippel opendraaien, eventjes openlaten tot de lucht/remvloeistof er uit is gestroomd, dan de nippel dichtdraaien, en DAN pas de remhendel weer loslaten, en nu dit weer telkens herhalen.
je kunt ook gebruik maken van een vloeistofspuit(zown grote doktorsspuit) hier sluit je een slangetje op aan welke op de spuit past en op het ontluchtingsnippel, dan het ontluchtingsnippel opendraaien en de spuit vacuum trekken zodat je de remvloeistof met eventuele luchtbellen er uit trekt, wel goed opletten dat je tijdig het reservoir bijvult, anders trek je vanaf boven in het reservoir juist lucht er in en kun je opnieuw gaan beginnen.
het beste is om er flink wat vloeistof door te trekken zodat je meteen het hele systeem van nieuwe verse remvloeistof voorziet.oude remvloeistof bevat vaak een te hoog percentage water wat de kooktemperatuur niet ten goede komt en voor corrosie binnen het systeem kan zorgen.
wel eerst even goed kijken waar precies de oorzaak ligt van het blijven hangen van de rem, het kan net zo goed zijn dat je remhendel niet goed is afgesteld en er daardoor druk blijft zitten op het remsysteem of dat de hoofdremcilinder(aan het stuur) vast zit.maar wanneer je de leiding loshaalt op de klauw en hij loopt nog steeds aan weet je in ieder geval dat je het niet in de hoofdremcilinder moet zoeken.
Geplaatst: do jun 24, 2004 14:20
door the rednas
ohw hierboven was ik, even vergeten in te loggen, maar wanneer het ontluchtten niet wilt lukken kun je het ook laten doen bij een motorzaak bijvoorbeeld, met een ontluchtingsapparaat is het 2 minuutjes werk.
Geplaatst: do jun 24, 2004 15:14
door Remkovandijk
Bedankt. Het zit in ieder geval niet in de hendel. Ik hoorde iemand iets roepen over 2 pennetjes die niet meer goed waren. Hoe heten die onderdelen officieel?
Ik neem aan dat die pennetjes de remblokken tegen de schijf duwen, en vervolgens niet meer teruggaan. Zou dat kunnen?
Geplaatst: do jun 24, 2004 15:32
door the rednas
uhmz ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het remsysteem van een xr500 in elkaar steekt(ookal had k poosje terug nog zown remsysteem in mijn bezit) maar ik weet niet of er pennen in zitten hoor, maar dat zou ook kunnen ja, de pennen zorgen ervoor dat de remblokken geborgd zitten er er dus niet uit kunnen komen, wanneer de remblokken en de pen(nen) klemmen op elkaar kan dat ook de oorzaak zijn ja, de remblokken moeten gewoon vrij kunnen bewegen.
Geplaatst: vr jun 25, 2004 14:42
door Surfroy01
Ik gok erop dat je remcilinders (die de remblokken tegen de schijf drukken) vuil zijn en blijven hangen. Toevallig afgelopen weekend bij mijn KTM gedaan, klauw eraf, blokken eruit drukken, gaat makkelijk als er nog druk op het systeem staat zonder schijf en remblokken gewoon de remhendel inknijpen en dan komen ze naar buiten, laatste stukje met druk eraf trek je ze er zo uit. Remcilinders en klauw schoonmaken (let op evt. beschadigingen, schoonmaken, terugmonteren, vullen, ontluchten en ws. ben je van je probleem af.
Geplaatst: zo jun 27, 2004 11:52
door Gast
GEBRUIK GEEN OPLOSMIDDELEN , deze tasten de rubberafdichtingen aan.
LEG een plaatje triplex tussen de remzuigers dan knallen ze niet zo hard.
Voorzie de zuigers en de rubber ring in de cilinder met speciaal remcilindervet of met remvloeistof voordat deze terug gemonteerd worden.
Met een lijmtang kun je de zuiger er makkelijk in terugplaatsen.
De vierkantvormige rubber ring in de cilinder zorg voor de afdichting en dat de zuiger telkens nadat er geremd is weer een klein stukje terug getrokken wordt.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 23:19
door Estivie
Hoi Remco,
Ik had hetzelfde met het remsysteem van mijn DR350, net voor de rit van Libin. Op aanraden van de mensen van Moto Master heb ik het volgende gedaan:
-Koop ZUIVERE teflonspray. Die van mij is van RIEM als ik het goed heb onthouden. Gebruik zeker geen andere dingen (zoals bv. WD40, vermits dat de dichtingen aantast, waardoor die gaan lekken).
-Zorg dat je de remcylinders (dat zijn die dingen die tegen je remblokken duwen waardoor je remt...) makkelijk met iets naar binnen kan duwen. Ik heb dat met m'n oude remblokken gedaan & een grote schroevendraaier er tussen.
-Spuit de remcylinders goed in met de teflon spray, en druk ze zo ver als je kan naar binnen (dekseltje van je remvloeistof reservoir er even afhalen, zodat je niet te veel tegendruk hebt. Oppassen dat je geen remvloeistof morst)
-Steek de schroevendraaier (of iets anders van ongeveer 3à5 mm) tussen je remblokken & druk je remhendel in, zodat de pistons terug naar buiten komen.
-terug inspuiten met teflon spray, terug naar binnen duwen
-enz... tot het goed gaat
Dit is wel een "noodoplossing" en zoals de mensen van Moto Master me hebben aangeraden: als je een beetje tijd hebt om het fatsoenlijk te doen, doe dan ineens de hele boel (zoals Surfroy01 en anderen in dit topic reeds hebben uitgelegd) Een goed werkplaatshandboek is ook erg handig (de meeste kan je terugvinden op
http://www.motorboektiek.com
Veel sleutelplezier
Stijn V.