Pagina 1 van 1

z clutch koppeling

Geplaatst: ma jun 14, 2004 21:39
door wim
heb zaterdag na lang beraad een z cluth( half automatich))laten monteren bij ad f . na plaatsen hadden we afgeproken om een testritje te doen er kwamen nog enkele vrienden van ad mee rijden sjokse en jac ttr600 en nog enkele andere waar ik nu niet op hun naam kom. Sorry jongens. De jongens laten den belg zien dat ze kunne rijde redelijk vlot he jac of was het vlot .
Om terug te komen op de koppeling had ik het maar eerder gedaan het is een kleine aanpassing maar na een half uurtje kom je toch al sneller de bocht door. technische stukke gaat makkelijker, doodremmen gaat niet en als je valt en je hendel breekt af rijd je gewoon verder.
maar voor verder gegevens van de z clutch moet je bij ad f zijn[/u][/b]

Geplaatst: di jun 15, 2004 17:39
door Jean_BM
Nou ad f..... :)
Hoe werkt de z clutch?
Hij ontkoppelt bij stationair toerental las ik hier na gegoogled te hebben:

http://www.cyclebuy.com/shopping/z-start/z_start.htm

Het vervangt de drukplaat las ik hier in deze pdf-manual:

http://www.rekluse.com/downloads/yfz450.pdf

Geplaatst: di jun 15, 2004 22:34
door adje
Hey Wim , ik ben blij dat het je goed bevalt :D

Jean , de koppeling werkt met centrifugaal krachten.
Er zitten stalen kogeltjes in de nieuwe drukplaat die in oplopende groeven kunnen bewegen.
Door het toerental te verhogen worden de kogeltjes naar buiten gedrukt tegen de top plaat waardoor de drukplaat naar beneden wordt gedrukt tegen de koppelingsplaten en je dus wegrijd.
Bij het loslaten van je gas wordt het toerental minder dus de kogeltjes zakken dan weer terug in de groeven waardoor de drukplaat weer verder van de koppelingsplaten af komt te staan en dus ontkoppelt.
Dit is maar een korte omschrijving van hoe het ongeveer werkt maar er komt heel wat meer bij kijken want je kunt het op allerlei manieren naar eigen keus afstellen. ( hoe snel ie moet "pakken" en moet ontkoppelen e.d.)

Voor meer info kan je me altijd bellen : 0655515759

Geplaatst: di jun 15, 2004 22:52
door Jean_BM
Maar krijg je dan geen overmatig slippen? En blauwe platen door te veel slip en hitte....

Dus je kan je koppelingshendel er bij wijze van spreken afslopen?
Hangt ook af van je afstelling natuurlijk..

Geplaatst: di jun 15, 2004 23:01
door adje
Jean_BM schreef:Maar krijg je dan geen overmatig slippen? En blauwe platen door te veel slip en hitte....

Dus je kan je koppelingshendel er bij wijze van spreken afslopen?
Hangt ook af van je afstelling natuurlijk..
Als die goed is afgesteld dan slipt ie niet meer of minder dan dat je het zelf met de hand zou doen alleen dan is het dus automatisch :wink:

Lees deze topic maar eens door.
Het is wel een ander veel duurder merk maar het principe is hetzelfde.
Toen is het voor mij allemaal begonnen en heb ik eerst veel testwerk gedaan met het merk dat ik nu verkoop.

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... +koppeling

Geplaatst: do jun 17, 2004 20:52
door the rednas
dat de achterrem met de hand bediend kan worden is zeker een groot voordeel, maar als ik het goed begrijp kan er niet meer op de motor geremd worden?

Geplaatst: do jun 17, 2004 21:14
door adje
Jawel , er kan nog steeds op de motor afgeremd worden zolang je maar boven het stationair toerental zit.

Geplaatst: wo jun 23, 2004 12:15
door Gast
Ad, wat kost zoiets ? Bvb voor een YFZ450 of KFX400 quad ?

Geplaatst: wo jun 23, 2004 21:25
door adje
Anonymous schreef:Ad, wat kost zoiets ? Bvb voor een YFZ450 of KFX400 quad ?
Deze zijn allebei leverbaar maar alleen als een set , de automatische koppeling + de externe versteller die tussen de koppelingskabel komt te zitten.
Dit samen komt op 550 euro inclusief montage.

Geplaatst: ma jun 28, 2004 12:02
door Jan :)
Gisteren mijn KTMetje weer opgehaald en gelijk een proefrit van 140 kilometer gemaakt :D .
Het blijft verbazend hoe soepel de automatische koppeling aangrijpt. Dit werk vooral perfect bij kruipdoor sluipdoor.
Het is ook niet gelukt om de motor af te laten slaan. :!:

Voor iedereen die wel eens baald als die net op een lastige plek zijn fietsje laat afslaan. Onderin een slootje of tijdens een technische klim door net iets te laag in de toeren is dit een aanrader.

Ben wel een beetje jaloers op de mooie routes bij Ad f in de omgeving.

Wij hebben in de betuwe alleen maar klei. :(

Ad nog bedankt, Jan

Geplaatst: ma jun 28, 2004 16:13
door wim
weer een tevreden klant :lol: :lol: :lol:
betere reclame als dit kan je je niet wensen ad

Geplaatst: ma jun 28, 2004 21:06
door adje
:usa :toost:

Geplaatst: di jun 29, 2004 23:16
door jofa
Jan_b schreef:Gisteren mijn KTMetje weer opgehaald en gelijk een proefrit van 140 kilometer gemaakt :D .
:roll: Waar heb jij die kilometers gereden dan Jan??? want wij komen nooit aan zoveel bij mijn weten...Of ken jij weggetjes en paadjes die wij (of jij en B en D ) nog nooit gereden hebben?

Geplaatst: di jun 29, 2004 23:26
door Jan :)
Die kilometers zijn bij Ad f in de regio gereden :D .

Had het andersom neer moeten zetten, Eerst de proefrit en dan ophalen :oops:

Daarom ben ik ook jaloers op de mooie roetes bij Ad f in de regio :wink:

PS Als je de volgende keer weer mee gaat rijden moet je de koppeling maar eens proberen.

Geplaatst: za jul 03, 2004 12:27
door 't Schilderke
Jan_b schreef:PS Als je de volgende keer weer mee gaat rijden moet je de koppeling maar eens proberen.
Ik ben erg benieuwd of het echt zo lekker rijdt. Ook gefeliciteerd met je verjaardag overigens.

Geplaatst: za jul 03, 2004 13:53
door Jan :)
Ook gefeliciteerd met je verjaardag overigens.
He bedankt :lol:

Vogende weekend ga ik vast wel weer rijden.
Morgen lukt niet, Moet weer terug naar Rome. De Italiaantjes daar hebben mijn werkzaamheden weer prima weten te vertragen. Heel vervelend :wink:

Geplaatst: za jul 03, 2004 18:02
door adje
Ook gefeliciteerd met je verjaardag overigens.
He' Jan proficiat met je verjaardag :new-bday:

Had je wel eens mogen zeggen vorige week dan had je toen al kunnen trakteren op gebak in het cafe restaurant waar we hebben aangelegd. :wink:

Geplaatst: zo jul 04, 2004 12:48
door stimpie
PrOfIcIaT jan

z-koppeling

Geplaatst: zo jul 11, 2004 23:51
door tuareq
leuke info mannen/vrouwen
maar nu heb ik een ktm600lc uit 95 en daar is nu net niet zo,n koppeling voor te krijgen . en als je ergens van baalt is als je in een wedstrijd je motor doodremt en hem snel weer aan de gang moet krijgen , kost je vele plaatsen.nu ben ik behoorlijk handig is zo,n koppeling niet zelf te maken (van een bestaande) of eventueel een nieuwe aan te passen en is er ergens een site waar je op kan zien hoe zo,n apparraat in elkaar zit.

Geplaatst: za jul 31, 2004 15:06
door adje
prijs van de koppeling gezien op een Italiaanse website :?

http://www.innteck.com/ita/elencoprodot ... e&offset=0

Geplaatst: ma aug 02, 2004 21:33
door exc 380
Hoe gaat dat dan bij het starten van achter het starthek of bij een proef kun je dan net zo weg rijden als normaal of zijn daar dan ook nog trukjes voor?

Strak hollen

Geplaatst: ma aug 02, 2004 22:24
door adje
gasje bij schreef:Hoe gaat dat dan bij het starten van achter het starthek of bij een proef kun je dan net zo weg rijden als normaal of zijn daar dan ook nog trukjes voor?

Strak hollen
Rij je op een gas gas motor ?
Bij een motor met hydraulisch bedienbare koppeling is de hendel zonder verdere aanpassingen gewoon bruikbaar zodat je gewoon de hendel in kan trekken en gas kunt geven tot aan een bepaalt toerental en dan wil de motor een beetje vooruit gaan kruipen maar dat toerental is dan al hoog genoeg om snel te kunnen starten.
Bij een motor met een kabel bediende koppeling komt er een externe versteller tussen de kabel zodat je ook gewoon de hendel kunt blijven gebruiken bij bv een bocht uitkomen.( als je hem bv een versnelling te hoog hebt staan.)
Er zijn ook mensen die er voor kiezen om de hendel eraf te halen en er een handbediende achterrem voor in de plaats te zetten.
Als je dan achter het starthek staat dan moet je hem gewoon in de versnelling zetten en stationair laten draaien en als het hek valt , gas erop en je bent weg ( meer geschikt voor 4takten omdat die niet "vollopen" als ze stationair staan te draaien )

Geplaatst: vr aug 06, 2004 20:20
door exc 380
Nee ik rij geen gas gas maar een groene maar dat zal van het najaar ook wel een ander kleur zijn.
Maar ik was wel benieuwd naar de ervaringen ervan want in noppenieuws stond er als een keer een advertentie van een automatische koppeling zodoende kwam ik er bij.

Als Daniel Willemsen samen met Karpers Stupelis zondag [size=24][/size]WERELDKAMPIOEN [size=12][/size]is er dinsdagavond om 18.30 een huldeging in het centrum van Lochem en dat was vorig jaar erg gezellig.

Strak hollen

Geplaatst: vr aug 06, 2004 20:57
door adje
gasje bij schreef:Nee ik rij geen gas gas maar een groene maar dat zal van het najaar ook wel een ander kleur zijn.
Maar ik was wel benieuwd naar de ervaringen ervan want in noppenieuws stond er als een keer een advertentie van een automatische koppeling zodoende kwam ik er bij.
Dat was ik dus , van de advertenties in noppennieuws :lol: