Pagina 1 van 1

CR250 blijft motorproblemen hebben, oorzaken gevraagd...

Geplaatst: zo mei 23, 2004 19:58
door Sandman (Joost)
Telkens als ik op dat beestje ga rijden, in de zware zand/lommel, en ik durf eens een sessie echt lang door te gaan en echt hard te geven, dan is de kans groot dat ik mijn join de culasse opblaas. Vandaag weer wan hetzelfde.

Dat je eens zoiets kapot rijdt door hard te blijvezn blazen ,ok, maar dit loopt me de spuigaten uit.

Wat kunnen onderliggende problemen zijn? Ik geef het ding echt wel aan zn leer, maar de psiton zit er nog maar 'net' in, lees 3-rijuren naar boven afgerond.

Wat zijn tips ivm warmtegraad piston?
Afstelling carburator?
Oktaan gehalte benzine?

Op dit moment heb ik geen idee van een echt mechanisch iets wat kan mis zijn, (hij is nu binnen bij cois theeuvissen) en daar ik er alleen last van heb op moment dat motor echt hard moet werken en na een tijdje te rijden, vermoed ik ergens dat hem te warm loopt.

Tijdens rijden is er niets van te merken dat hem power verliest ofzo. Hij , blijft gaan en dan opeens, ik kwam aangeremd voor een bocht, draai de gas knal open op moment dat ik hem in de berm zet ->> bwoooeefffffffffffffffffffffff , schluss...

Erna ging er een hele klats water bij in rad, dus zal mijn join de culasse nu ook wel geest hebben gegeven, maar ik had ook nada compressie, ik denk gat in de zuiger, maar heb blok dus nog niet open gehad... :s.

Ervoor al een heel klein beetje water in de radiator kunne bijgieten, maar echt totaal niets verontrustend, dit was na mijn eerste sessie van een minuut of 10-12. nog geen dcl ging erbij.

Verder druptev er wat water, uit de overloop , op vrijloop, bij gasgeven leek dit te verminderen ...

Wie o wie kan me helpen met een lijstje samen te stellen van mogelijke problemen, zodat we dat in de week eens allemaal kunnen nakijken. :s

Geplaatst: zo mei 23, 2004 21:52
door xr-manu
cilinderkop vlakken :?:

Geplaatst: ma mei 24, 2004 08:27
door Kees
Gezien het bouwjaar van de CR zit ik te denken aan de keerring en het asje van de waterpomp.
Waarschijnlijk verliest hij onder het draaien water via het gaatje onder aan de pomp wat de vastloper tot gevolg heeft.

Geplaatst: ma mei 24, 2004 19:06
door Sandman (Joost)
ok, het goede nieuws:

zwel de kop als de cilinder zijn vlak en er zit geen gat in mijn piston.

Wat dan wel...

-> de luchtdarm tussen de luchtfilterkast en de carburator heeft gelost gehad...

alles is dus mooi gezandstraald, piston, cilinder, het chroom is zelfs van de uitlaatpoort weg...

hehehe


weer kostelijk grapke...

nieuwe piston 95€ (pro-x, OK of wegblijven?)
nieuwe lagers op de krukas (krukas is nog ok) : 35€
koppaking: 10€
Voetpakking 8€
en dan cilinder, opnieuw laten nikaliseren, of ne andere cilinder...

Er is ook kans dat ik nog ne '89er met kapotte koppeling kan kopen voor appel en ei, misschien is die cilinder identiek, dan zou het nog meevallen en heb ik meteen ook extra stel velgen ... :s

Re: CR250 blijft motorproblemen hebben, oorzaken gevraagd...

Geplaatst: ma mei 24, 2004 20:08
door adje
Sandman (Joost) schreef:dan is de kans groot dat ik mijn join de culasse opblaas
Wat betekent "join de culasse" :?
Is dit weer een of ander gek belgie's woord of is het een geintje. :lol:

Geplaatst: ma mei 24, 2004 20:29
door Jo VdB
Dat is "Vlaamsch" voor cylinderkopdichting ...

Ook nog in deze categorie

naft = benzine
bourrage = keerring
joint = dichting (in Nederland wordt hiermee gerookt :wink: )
mazout = diesel
racagnac = ratelsleutel
enzovoort

Jo VdB

Geplaatst: ma mei 24, 2004 20:32
door adje
Rare jongens , die Belgen :lol:

Geplaatst: ma mei 24, 2004 20:51
door gassen
Je zegt in je eerste bericht dat je TELKENS je "koppaking" eruit blaast.
Zou dat nu dan enkel en alleen aan die aansluiting tussen carb. en luchtfilter liggen?
Ik dacht het niet he.
De laatste keer dat je carb eraf gehad hebt, heb je dat niet goed aangesloten.
Al die vorige keren heb je een ander probleem gehad wat er nog steeds in zit.
Heb je nergens geen scheurtje in de cilinderkop???
Als de handel koud is zie je dit waarschijnlijk niet maar bij warmte zou dit best eens voor de dag kunnen komen.
Borrelt de radiateur ook niet als deze warm is ( :!: wel ff goed opletten he als die dop eraf moet kan behoorlijk spuiten en heet zijn :!: )

Geplaatst: di mei 25, 2004 09:15
door Sandman (Joost)
gassen schreef:Je zegt in je eerste bericht dat je TELKENS je "koppaking" eruit blaast.
Zou dat nu dan enkel en alleen aan die aansluiting tussen carb. en luchtfilter liggen?
Ik dacht het niet he.

Je hebt gelijk, maar, ik heb idd een paar keer mn koppakking opgeblazen gehad, maar verleden keer dat de blok is open geweest is ie wel volledig nagekeken geweest en cilinder nagekeken/gevlakt. Probleem leek toen wel weg te zijn. Er is toen maximaal 2-3 rijuur mee gereden geweest tot dit, en na elke keer rijden, moest je ong 5 cl water bijgooien op de radiator. om het boven de koelribben te zien verschijnen. Hij hield toen dus mooi alles bij.

Nu had ik afgelopen zondag er effe de pest in, omdat ik dacht dat het 'oude' probleem weer naar boven was gekomen, en niet opgelost zou zijn. Bleek het toch een andere oorzaak te hebben. Geloof me of niet, maar die bouten waren nagecheckt , voor het rijden, net als de assen, het linksysteem, het balhoofd/stuur/hendels/pedalen/uitlaat en motorophanging.

Dees is gewoon zware pech, en kan iedereen gebeuren, ik vermoed dat het gebeurt is toen ik viel met de motor op mijn linkerbeen, terwijl ik een metertje lager lag als de motor. heb toen wat moeten wrikken om eronder te komen, en er niet op nagedacht dat zoiets kon gebeuren. Live and learn.

Geplaatst: di mei 25, 2004 23:00
door the rednas
dat hij vuil aantrok lijkt mij ook niet echt het enige probleem, dat je koppakking er telkens uitblaast zal wel een andere reden hebben, ik weet dat honda's uit 1989 nog problemen met de waterpomp hebben maar of dit al verholpen is bij modeljaar 1990 weet ik niet, de oude honda's hebben allemaal rotte waterpompen(koelvloeistof tast t aluminium aan) waardoor de waterpomp wel eens zijn werk niet goed zal kunnen gaan doen, met als gevolg dat je motor veel te heet word waardoor de koppakking t begeeft. en ik denk dat je sommetje van de kosten nog niet helemaal klopt, wanneer je cilinder zo erg door het vuil is aangetast zal het big end ook wel flink op zn donder gehad hebben, dus tel er meer een drijfstang bij, en wanneer je je krukaslagers gaat vervangen zal k meteen de krukaskeerringen + pompkeerring, een complete pakkingsset, en mischien komen er dus ook nog de kosten bij om eventueel de waterpomp te repareren, maar nogmaals; ik ben er niet zeker van of honda's uit 1990 ook nog het waterpomp probleem hebben dus kijk daar eerst maar eens naar.

Geplaatst: di mei 25, 2004 23:02
door the rednas
dat hij vuil aantrok lijkt mij ook niet echt het enige probleem, dat je koppakking er telkens uitblaast zal wel een andere reden hebben, ik weet dat honda's uit 1989 nog problemen met de waterpomp hebben maar of dit al verholpen is bij modeljaar 1990 weet ik niet, de oude honda's hebben allemaal rotte waterpompen(koelvloeistof tast t aluminium aan) waardoor de waterpomp wel eens zijn werk niet goed zal kunnen gaan doen, met als gevolg dat je motor veel te heet word waardoor de koppakking t begeeft. en ik denk dat je sommetje van de kosten nog niet helemaal klopt, wanneer je cilinder zo erg door het vuil is aangetast zal het big end ook wel flink op zn donder gehad hebben, dus tel er meer een drijfstang bij, en wanneer je je krukaslagers gaat vervangen zal k meteen de krukaskeerringen + pompkeerring, een complete pakkingsset, en mischien komen er dus ook nog de kosten bij om eventueel de waterpomp te repareren, maar nogmaals; ik ben er niet zeker van of honda's uit 1990 ook nog het waterpomp probleem hebben dus kijk daar eerst maar eens naar.

Geplaatst: wo mei 26, 2004 10:23
door Sandman (Joost)
Waterpomp is ok, en ook recentelijk vervangen geweest. :). don't worry.
Dat ik mn koppakking eruitblies, had idd een andere oorzaak, en ik dacht gewoon de zondag dat dat probleem niet was opgelost. Nu denk ik van wel, aangezien hij het toch een tijd heeft uitgehouden gehad, en dit nu niet de oorzaak is van de schade. alles wordt natuurlijk nagekeken. en waar nodig vervangen. daar bespaar ik echt niet op hoor.