Pagina 1 van 1

KTM lc4 640 Adventure 2003 en de Mikuni BST 40 Carburateur

Geplaatst: vr mei 21, 2004 00:34
door Jan Vlietland
Een aantal weken geleden heb ik een gloedje nieuwe motor gekocht waar ik heeeeeeeel blij mee ben. Toch is er een klein euveltje aan de oppervlakte gekomen. Als ik namelijk flink spring met de fiets en dan bedoel ik FLINK ruw spring. Dus op een schans een meter of 8 ver, 1.20 hoog en weer plat op het asfalt dan valt mijn motor stil.

Zou het kunnen zijn dat hij lucht aanzuigt doordat de benzinen los in de tank zweeft of is dit een bekend euvel met de carburateur. Kan het b.v. zijn dat de vlotter vrijkomt en de benzine te lang afsluit of God weet ik veel wat.

Pieker dat ik ben zit hier al een paar avonden mijn hoofd over te breken. Dit moet toch niet kunnen met zo'n meesterlijke fiets :cry: Zo kan ik nooit een backflip oefenen 8)

Geplaatst: vr mei 21, 2004 14:12
door Freek
Olie komt via de carterontluchting in de carb..
Gebeurt ook bij hard remmen.
remedie;
Oliepeil nooit hoger dan halverwege min. en max.
of carterontluchting van de luchtfilterkast afhalen en bijv. boven de ketting uit laten komen.

Geplaatst: vr mei 21, 2004 20:54
door adje
Misschien is je vlotterniveau niet goed waardoor er te weinig benzinevoorraad in de vlotterkamer zit.

Geplaatst: vr mei 21, 2004 23:28
door Gast
Freek schreef:Olie komt via de carterontluchting in de carb..
Gebeurt ook bij hard remmen.
remedie;
Oliepeil nooit hoger dan halverwege min. en max.
of carterontluchting van de luchtfilterkast afhalen en bijv. boven de ketting uit laten komen.
dan wel even de slang aansluiting op de filter kast afdoppen heh !! anders zuigt ie valse lucht achter het filter vandaag :!: :!: :!:

Geplaatst: vr mei 21, 2004 23:40
door JoeBaR
dah was ik dus .. GRRRR vergeten in te loggen .. :twisted:

Geplaatst: zo mei 23, 2004 00:26
door gassen
Vlotterniveau aanpassen; dit heb ik al eens gehoord bij een @venture.
Krijgt te weinig benzine na een sprong.

Geplaatst: zo mei 23, 2004 10:08
door Freek
Het vlotterniveau van mijn '01 Adventure staat nog gewoon op de fabrieksinstelling.

Bij Sommer-KTM, vinden ze dat het max.streepje op de peilstok te hoog zit.
Halverwege min. en max., beschouwen ze daar als maximum olie peil.
Als je daar een beurt laat geven, zuigen ze zelfs het teveel aan olie er weer uit.

Olie

Geplaatst: zo mei 23, 2004 19:09
door Jan Vlietland
Freek,

Je bedoelt die doorzichtige slang die vlak langs het luchtfilter uitkomt? Is het geen probleem om de slang die vanuit het carter komt zo maar in de lucht te laten hangen? Ik bedoel wat gebeurt er als je door 80cm water rijdt?

En is dit het enige wat een probleem is? Ik heb ook gehoord dat door een grote sprong de benzine in de vlotterbak neerslaat of zo waardoor de motor even geen brandstof krijgt.

Geplaatst: zo mei 23, 2004 19:51
door Freek
Zo'n slang waar overdruk op zit, zal niet gauw vol water lopen.
Op mijn Husaberg, had ik aan het uiteinde een filtertje gemaakt. (van een kleine verfroller)
Maar ik zou zeggen; koppel die slang eens los en maak die sprong nog eens, dan weet je of je het in de carb. moet zoeken of in de olie.

afslaan motor bij sprong

Geplaatst: di mei 25, 2004 21:34
door Bart640
Beste Jan,
ik heb er nog geen ervaring mee, maar in KTM Sommer catalogus 2004, p24 las ik het volgende vrij vertaald uit het Duits:
de klassieke carburateur Dellorto heeft bij de 640 een duidelijk agressievere karakteristiek, spontaniteit en directheid.
Voor sportinzet zeer aan te bevelen; bijvoorbeeld kan de schuif bij OFFROAD SPRONGEN en Wasserbrett(?) niet vanzelf sluiten. Kosten: EUR 220,-.
Andere carburateur dan Mikuni lost dus het kennelijk bekende probleem op.
Bart.

Re: afslaan motor bij sprong

Geplaatst: di mei 25, 2004 22:43
door Gast
Bart640 schreef:Beste Jan,
ik heb er nog geen ervaring mee, maar in KTM Sommer catalogus 2004, p24 las ik het volgende vrij vertaald uit het Duits:
de klassieke carburateur Dellorto heeft bij de 640 een duidelijk agressievere karakteristiek, spontaniteit en directheid.
Voor sportinzet zeer aan te bevelen; bijvoorbeeld kan de schuif bij OFFROAD SPRONGEN en Waschbrett(?) niet vanzelf sluiten. Kosten: EUR 220,-.
Andere carburateur dan Mikuni lost dus het kennelijk bekende probleem op.
Bart.
Waschbrett zal wel wasbord betekenen, die schuif sluit dan omdat bij een CV carb de schuif aan het rubberen membraam hangt ipv aan de gaskabel, en rubber rekt nou eenmaal!

Groet Daan

Geplaatst: wo mei 26, 2004 12:47
door gasse
Hebben die een CV caburator?
Dan lijkt het mij idd het gemis van een kabeltje

Geplaatst: vr mei 28, 2004 06:56
door Zot
Met mijn dellorto heb ik idd nergens last van, terwijl de 640 door moto'73 getest er ook last van had met die mikuni. Geen idee waar het door komt.

Mikuni BST 40

Geplaatst: za jun 05, 2004 17:42
door Jan Vlietland
Ik heb het artikel van Moto '73 inmiddels gelezen.

De slang van de carterontluchting heb ik inmiddels losgetrokken alsmede de overloopslang van de carburateur via een zwanehals naar beneden laten lopen (tip van Arjan Brouwer).

<Hieronder even wat gedachten van me op papier. Misschien kunnen jullie nog even wat mee brainstormen>
Het probleem blijft echter. Ik ben er inmiddels wel achter dat het niet komt na een sprong. Het gebeurt als ik een minuut of 4 over een flink bobbelig parcour rij met zodanige snelheid dat de vering ongeveer 2/3 wordt benut. Ik denk dat het komt doordat de vlotter van carburateur telkens wordt afgesloten door een schok. Ik moet namelijk een minuut lang wachten totdat het probleem weer weg is als het is opgetreden. Het lijkt erop dat ik de complete carburateur leegrij. Het is in elk geval ook niet de gasschuif die inveert want het probleem treedt langer op. Het probleem gebeurt ook bij alle gasstanden dus dat de hoofdsproeier even geen benzine krijgt is het m.i. ook niet.

Vinden jullie dat ik dit kan accepteren? Ik bedoel ik heb de fiets 2 maande geleden nieuw gekocht. Dit is toch geen KTM waarmee je Adventure kunt beleven of is Adventure tegenwoordig 40km/u offroad met een Varadero? Ik dacht dat een KTM van een crosser afstamde :-?

Oh ja Aart Nolen in Strijen, expert op het gebied van 1-cilinder Tuning vertelde me dat ik de carb direct moet vervangen door een TM 42. Rijdt als een kogel en heeft een vlakschuif carb. de BST 40 is voor een straatfiets. En jawel hoor ik lees dat zelfs de KTM lc4 640 Enduro ook een Mikuni heeft. Ik snap er niks meer van.

Geplaatst: zo jun 06, 2004 22:24
door Gast
640 LC4 ENDURO MODELSADVENTURE

Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 40 kW / 7000 rpm
Max. torque 55 Nm / 5500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Mikuni BST 40
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5

Geplaatst: zo jun 06, 2004 22:25
door Gast
625 SXC MODELSADVENTURE

Engine


Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 24 kW / 6000 rpm
Max. torque 45 Nm / 3500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Keihin FCR- MX 41
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5

Geplaatst: zo jun 06, 2004 22:38
door Fr@venture
Hallo Jan,
Je probleem komt me heeeel eg bekend voor. Op mijn 2001 Adventure met Mikuni CV carburateur heb ik precies dezelfde problemen.
Ik heb het echter sterk kunnen verbeteren door het vlotter niveau te verhogen met bijna 1 cm!!!

Afstellen kun je dan het beste niet doen op de manier zoals KTM die voorschrijft, maar gewoon met een doorzichtig slangetje dat je aansluit op het aftap-tuitje onderaan de carburateur.
Het blijft pielen en klooien maar het werkt een stuk beter.

Op het Duitste adventure forum heb ik ook eens vragen gesteld over dit onderwerp. Er was slechts 1 andere rijder die dit probleem kende. Hij had zelf ook goede ervaringen met een verhoogt vlotter niveau.

Sommer weet voor dit probleem helaas geen goede oplossing.

Als laatse...
Ik heb enige tijd geleden een grotere hoofdsproeier gemonteerd (157.5 in plaats van 155) en daarmee kwam het probleem weer boven water.
Voor mij een indicatie dat we het probleem wel op de goede plaats zoeken.

Misschien is het een idee als we eens een foto maken van het vlotter niveau in dat slangetje waar ik het over had.....

Groeten en succes!!

Fr@venture

Garantie

Geplaatst: ma jun 07, 2004 22:22
door Jan Vlietland
1 cm hoger vlotterniveau? Ik heb er zelfs nog een veel grotere sproeier in zitten volgens Van Meel motoren nadat ze de milieu dingen er voor me hebben afgehaald.

En dan de hamvraag zou ik garantie kunnen claimen. Zelf vind ik van wel. Als ik een videorecorder koop ga ik zelf ook niet condensatoren op de controller van de aandrijving zitten solderen. Ik ga dan terug naar de winkel en zeg dat het niet goed is.

De importeur vertelt me dat het een fiets voor de straat is. Dat is toch flauwekul. Dan had ik beter een transalp kunnen kopen die trilt ook niet zo en daar kan ik ook mee offroad.

Geplaatst: di jun 08, 2004 09:27
door Freek
Misschien moet je'er toch eens mee naar Sommer.
Ik heb mijn '01 daar nieuw gekocht, en ze hebben er direkt andere sproeiers en een open luchtfilterdeksel opgezet.
En ik heb nooit ergens last van.

Geplaatst: di jun 08, 2004 11:31
door Gast
Heb zelf ook een 03 Adv maar geen last bovenstaande verschijnselen, then again heb nog geen sprongen van 8m gemaakt....

er staat iets over jouw problem op

http://www.ktm-sommer.de/PDF_2004/063_072_ADV640.pdf

onderaan pagina 64 "Mikunivergaser trophelt"

wellicht heb je er iets aan

grtz
meindert

Geplaatst: di jun 08, 2004 13:34
door Gast

En als je er dan op gaat letten :-)

Geplaatst: di jun 08, 2004 21:28
door Jan Vlietland
De Mikuni heeft blijkbaar ook een druiper.

Trouwens ik zag dat de carb wordt gebruikt op de Yamaha Virago, DR 650s etc. Een echte enduro carb is het dus niet. Hebben jullie ervaringen met het vervangen van de standaard carb voor b.v. een:
* Mikuni TM 42
* Dellorto
* Keihin (heeeeeel duur)

B.v. wat betekent dit voor de standaard bekabeling, het verbruik etc