ik dacht dat Kaulille het nog niet had? Wie kan mij happy maken door mijn ongelijk aan te tonen?
-> een post van mij op
www.motorforum.be van 11 mei jongstleden...
Na het lezen van de laatste BMB-nieuwsbrief, wou ik nu wel eens weten hoe het zat met de staat van vergunningen etc van de crossparkoers. Ik heb dan voor Limburg een mailtje gericht nr de voorzitter van de BMB , hetgeen nu trouwens DHr Driessen van As blijkt te zijn, ook voorzitter van AMC Genk., Alsook was deze mail gericht aan de deputées van Ruimtelijke ordening (Sleypen) en Sport (d'Oultremont) van de provincie Limburg.
Als eerste (voorlopig enige) kreeg ik en antwoord terug van Stijn Van Dingenen, van het kabinet van de député van Sport, d'Oultremont.
Hier volgt het:
Permanente terreinen voor grondgebonden, gemotoriseerde sporten
stand van zaken d.d. 2004-02-27 (situatie idem op 11 mei)
1. Heeserbergen Lommel
Bestaand terrein:
- volgens Ruimtelijk Structuurplan Provincie Limburg: geselecteerd als toeristisch-recreatief knooppunt type IIa (uitbreidbaar)
- bestemming: volledig gelegen in recreatiezone
- RUP: geen (provinciaal) ruimtelijk uitvoeringsplan nodig
- advies Vlaamse technische werkgroep: multifunctioneler pogen in te vullen
Potentiële uitbreiding:
- bestemming: mogelijke uitbreiding gelegen in industriezone
- eigendomstoestand: stad Lommel
- multifunctionaliteit:
er is reeds plaats voor motorcross en BMX; er wordt ook occasioneel 4x4, enduro, trial, quad en mountainbike georganiseerd.
Nog te onderzoeken: toevoeging rallycross (wegens toekomstige sluiting Opgrimbie) en outdoor karting (op verzoek van stad Lommel).
- RUP: indien uitbreiding nuttig blijkt, is er een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan nodig
Stand van zaken:
Er werd aan stad Lommel verzocht om aan het studiebureau dat het BPA-Kristalpark opstelt, een bijkomende opdracht te geven.
Dit studiebureau moet dan onderzoeken of omlopen voor nieuwe sporttakken (rallycross, outdoor karting) mogelijk bijkomend kunnen ingeplant worden.
Stad Lommel onderzoekt deze opdracht.
2. Horensbergdam Genk
- volgens Ruimtelijk Structuurplan Provincie Limburg: geselecteerd als toeristisch-recreatief knooppunt type IIb (niet uitbreidbaar)
- bestemming: gelegen in recreatiezone
- beheersituatie:
- het terrein is opgesplitst in een zone voor karting en een zone voor motorcross waar bijkomend ook modelrace en eventueel speedway zullen verankerd worden
- beide zones worden apart uitgebaat door enerzijds de Auto Moto Club Genk en anderzijds de Genker Kart Vereniging, deze verenigingen hebben elk een erfpachtovereenkomst met de stad
- de stad is niet bereid op te treden als aanvrager van één globale milieuvergunning en is voorstander dat elke vereniging zelf instaat voor een milieuvergunning
- RUP: er is geen provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan nodig
- vergunningstoestand:
- karting: vergund tot 2014 gekoppeld aan een ‘voorwaardelijke, tijdelijke bouwvergunning’ van 5 jaar
- motorcross: vergunning klasse 2 (3 wedstrijden) in 2003
- ter info: de compensatie van de illegale ontbossing d.d. 1967 is in de eindfase beland; deze was nl. noodzakelijk in het kader van de bouwaanvraag
Stand van zaken
- Het MER dat in opdracht van de stad Genk werd opgesteld, is conform verklaard op 2003-12-17
- Karting: de bouwvergunning voor een nieuwe accommodatie en de uitbreiding van het circuit is ingediend bij de Stad; de milieuvergunningaanvraag werd in maart ingediend.
- Motorcross: de milieuvergunningaanvraag is in voorbereiding (Stad + AMC) en werd in maart ingediend.
- Conclusie: verwacht wordt dat al deze vergunningen deze zomer afgeleverd worden.
3. Waterloos Maaseik-Neeroeteren
- volgens Ruimtelijk Structuurplan Provincie Limburg: geselecteerd als een toeristisch-recreatief knooppunt type IIb
- bestemming: gelegen in natuurgebied
- milieuvergunning: vergund tot 2005
- RUP: een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan is noodzakelijk
- advies Vlaamse technische werkgroep: er wordt compensatie, zowel kwalitatief als kwantitatief, gevraagd van het hele (groen) schiereiland voor natuur
- aandachtspunt: er is permanent overleg met de buurtbewoners via het actiecomité (overleg i.v.m. wedstrijdkalender, openingsuren,…)
Stand van zaken
- besprekingen met ambtenaren en beleidsverantwoordelijken van de stad Maaseik en met AMINAL (afdelingen Natuur en Bos en Groen) resulteerden in een overzicht van mogelijke compensatiegronden gekoppeld aan een advies van Aminal waarin uitspraak wordt gedaan over de afbakening van het schiereiland en de selectie van de geschikte compensatiepercelen.
- de gemeente Bocholt heeft een compensatievoorstel klaar. Dit voorstel wordt weldra met AMINAL besproken (inclusief plaatsbezoek). Dit is de laatste stap alvorens met de opstart van een RUP begonnen kan worden.
- de provincie is vervolgens van start gegaan met het opstellen van het bestek dat voorafgaat aan de toekenning van de opdracht voor het PRUP aan een studiebureau.
4. Op het Broek Bocholt-Kaulille
- volgens Ruimtelijk Structuurplan Provincie Limburg: geselecteerd als een toeristisch-recreatief knooppunt type IIb
- bestemming: het circuit is gelegen in natuurgebied, de parking in agrarisch gebied en de hele zone is gelegen in een Europees vogelrichtlijngebied (passende beoordeling nodig)
- RUP: een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan is nodig
- advies Vlaamse technische werkgroep: er wordt compensatie, zowel kwalitatief als kwantitatief, gevraagd
Stand van zaken
- verschillende besprekingen met ambtenaren en beleidsverantwoordelijken van de gemeente Bocholt resulteerden in een akkoord inzake de taakverdeling van beide overheiden m.n. over de uitvoering van het RUP en het daaraan gekoppeld plan-MER en de aanvraag van de milieuvergunning en –indien noodzakelijk- het daaraan gekoppelde project-MER.
- gezien de uitvoeringsbesluiten van het MER-decreet nog niet gerealiseerd zijn, weten wij niet of er mogelijks een ontheffing van de verplichting voor de opstelling van dit laatste MER zal komen.
Mijn persoonlijke gedachten:
Lommel zit ok enkel voor uitbreiding naar andere sporten zou men werk moeten verrichten. Laat ons hopen voor de liefhebbers van die sporten, dat de club/Stad/provincie/Staat vlot meewerken om dat in orde te krijgen.
Genk hoopt in de zomer dus volledig ok te zijn, laat ons hopen dat hem dan ook nog dit najaar of volgend seizoen als trainingsomloop opengaat.
Jammer dat de stad Genk niet wil instaan voor de milieuvergunning.
Neeroeteren: Wat werk voor de boeg, zeker doordat men nu in 'natuurgebied' rijdt'. Ook is het wraakroepend dat er een plaatselijk 'actiecommitee' is. -> De situatie is vglbaar met zolder, het zijn bewoners die er zijn komen wonen nadat het circuit er allang was, die het meest protesteren...
Het is een beetje lijk als gaan wonen naast een expressweg en dan eisen dat men er zone 50 van maakt omdat je vindt dat de auto's te snel rijden.
In ieder geval is men ook hier bezig om ervoor te zorgen dat het circuit kan verankerd blijven, en kan men 'bijna' beginnen met het maken van een RUP.
Kaullile: Heeft nog meeste werk voor de boeg, maar er is al een taakverdeling, hoop dat ze vlug uitsluitsel krijgen over de twijfelpunten!