Pagina 1 van 1
Shock!!! De volle mep.
Geplaatst: wo apr 14, 2004 21:22
door Fox-kid
Wat is er aan de hand, en belangrijker: hoe los ik dit op
Afgelopen weekend met een maat wezen rijden en toen gebeurde het. Ik ging van het gas af en stond tijdens het afremmen behoorlijk onder stroom. Drie of vier keer kreeg ik flinke schokken. Later die middag gebeurde het nog weer een keer.
Nee, het is niet mijn dodemansknop (alhouwel die zijn naam dan wel redelijk eer aan zou doen), want ik voel het vooral in de benen ipv in de armen.
Moet zeggen dat ik wel door wat plassen ben gereden, maar dit lijkt me toch ook niet de oorzaak? |Ik had wel mijn verlichting aan. Deze werkt nog naar behoren.
Ik ben een beetje benauwd om weer op te stappen. Maar ik moet wel om te testen of de hele handel nog onder stroom staat. Graag goed advies!!!
Hebben jullie dit wel eens gehad?
Geplaatst: wo apr 14, 2004 22:16
door JoeBaR
euh .. het enige wat een schok kan veroorzaken , moet haast wel de bobine zijn .. die moet dus ergens sluiting maken naar je frame toe.. misschien is 1 van de draden beschadigd.. kwestie van je draadboom inspecteren lijkt mij
Geplaatst: do apr 15, 2004 00:04
door Joop
Ik sluit me volledig bij de KTM ridder aan, of ben je al een andere ridder.
Geplaatst: do apr 15, 2004 09:04
door JWJanssen
Dit is heel raar. Stroom zoekt atlijd de kortste weg naar massa. Als het hoogspanningscircuit ergens sluiting maakt gaat de stroom via het frame of motorblok naar de min-pool van de accu. En dus niet via de voetsteunen door je lichaam naar het stuur om dan via het frame naar de minpool te gaan. Let wel, als de hoogspanning niet door je lichaam gaat, en dus de kortste weg is (en/of de weg van de minste weerstand), dan merkt je er niets van.
Wat het dus kan zijn is dat het frame niet goed aan de massa ligt van de accu. Maar dat is praktisch uitgesloten omdat de bouten waarmee het blok vastzit genoeg geleiden. Het motorblok ligt meestal met een massakabel direct aan de min van de accu.
Raar probleem, hou ons op de hoogte.
Geplaatst: do apr 15, 2004 21:27
door JoeBaR
Joop schreef:Ik sluit me volledig bij de KTM ridder aan, of ben je al een andere ridder.
neh .. rij nog KTM ...maareh .. zodra dr een verse zware plof staat , laat ik het meteen weten hoor !!!!
Geplaatst: do apr 15, 2004 21:34
door JoeBaR
JWJanssen schreef:Dit is heel raar. Stroom zoekt atlijd de kortste weg naar massa. Als het hoogspanningscircuit ergens sluiting maakt gaat de stroom via het frame of motorblok naar de min-pool van de accu. En dus niet via de voetsteunen door je lichaam naar het stuur om dan via het frame naar de minpool te gaan. Let wel, als de hoogspanning niet door je lichaam gaat, en dus de kortste weg is (en/of de weg van de minste weerstand), dan merkt je er niets van.
Wat het dus kan zijn is dat het frame niet goed aan de massa ligt van de accu. Maar dat is praktisch uitgesloten omdat de bouten waarmee het blok vastzit genoeg geleiden. Het motorblok ligt meestal met een massakabel direct aan de min van de accu.
Raar probleem, hou ons op de hoogte.
Heb Fox zn Yamaha een accu aan boord dan?.. is dat ding electrisch gestart?.. en een 12 volts accutje kan je geen schok geven dacht ik .. het enige wat een spanning opwekt die hoog genoeg is voor een goeje schok , dat is de bobine
Geplaatst: do apr 15, 2004 21:55
door Fox-kid
Nee, er zit geen accu aan boord. Dat kan het dus niet zijn. Ik zoek het eigenlijk toch in dat dodemansknopje. Heb eerder een crosser gehad waar de draad van die knop los hing. Als ik dat dan aanpakte voelde het ongeveer hetzelfde.
Ik ga hier de bedrading maar van vervangen. Wellicht is die halverwege beschadigd en ligt hij tegen het frame te schuren.
Geplaatst: do apr 15, 2004 22:03
door Dewiene
Hey mannen ; let op deze spanning kan oplopen tot 10.000Volt,geloofde dit zelf ook niet , maar ik had zo ooit een brommertje van Mobilette en als je de bougiekabel vastnam terwijl deze motor draaide ,dan kreeg je zelfs door de isolatie heen nog een flinke shock. Als de stoom door je heen gaat dan moet je weten dat stroom altijd de gemakkelijkste weg kiest? Dus : bezwete handen zijn goede geleiders, als je massa verstoord is door modder,oxydatie dan is dit goed mogelijk.Kijk alvast na of de massa goed is en leg deze zelfs dubbel (als bypass of reserve)
Groetjes Erwin
Geplaatst: vr apr 16, 2004 09:17
door JWJanssen
Jullie moeten wel lezen, de accu veroorzaakt geen voelbare spanning maar het hoogspanningscircuit. En de opgewekte hoogspanning moet ook weer terug naar de min, of dat nu de min van de accu of de min van de generator is, dat maakt niet uit. Dus de hoogspanning zoekt de makkelijkste weg van bobine uitgang naar de min (accu of generator). Dus als de hoogspanning kan onsnappen bij de bougiekabel dan gaat de spanning naar het blok of frame en zoek dan een weg naar de min van de bron. Dat gaat in dit geval via de voetsteunen naar het stuur en dan naar de min, heel vreemd.
De spanningen van bobines kunnen oplopen tot 20.000 volt (bij thyristor ontstekingen zelfs 30.000 volt) en kunnen dus dodelijk zijn.
Trouwens, aan de laagspanningskant van de bobine kunnen spanningen oplopen tot zo'n 1000 volt. (Inductief schakelen).
Geplaatst: vr apr 16, 2004 12:56
door gast
De dodemansknop schakelt m.i. naar massa.
Als daar een probleempje zit, dan zou dat weleens via je lichaam naar de voetsteunen willen gaan lijkt me.
Geplaatst: vr apr 16, 2004 23:52
door Fox-kid
Het probleem lijkt opgelost. Ik heb de bedrading van de dodemansknop vervangen en meteen massa opgeschuurd. Bedrading zag er ingesleten uit. Ik wacht in spanning de eerste regenbui af.
Geplaatst: za apr 17, 2004 00:50
door Wim tB
De dodemansknop kan het eigenlijk niet zijn. Je zou dan ook een schok kunnen krijgen bij het uitzetten van de motor. En de dodemansknop maakt nooit kontakt met het hoogspannings gedeelte.
Kan het misschien zijn dat je andere kleding aan had, en dat de schok die je kreeg ontstaan is door statische elektriciteit?
Geplaatst: za apr 17, 2004 20:28
door huskie
Helaas, kan het de dodemans knop wel wezen, zelf ondervonden. De dodemans knop zit niet op het hoogspanningsgedeelte, dat klopt, maar wel op het primairespoel gedeelte wat toch voor hoge spaningen zorgt.
Mijn motor liep ook gewoon tot dat ik de motor uit wilde doen. Kreeg ik een lekker zeurderig gevoel van, zeurderig genoeg om hem meteen los te laten
Maar tijdens het rijden merkte ik toen niets op. Voetjes van de vloer houden
Geplaatst: ma apr 19, 2004 08:46
door JWJanssen
Inderdaad als de on/off knop tussen de ontsteking en de bobine zit (de schakeldraad dus) dan staat er inderdaad hogespanningen op de dodemansknop. Door inductief schakelen staan daar hoge spanningen. Is dus eigenlijk levensgevaarlijk. De dodemansknop moet tussen de +12V en de ontsteking zitten.
Geplaatst: ma apr 19, 2004 14:44
door Sjaak van de Bananeboot
Hé Fokskit,
ik denk dat je last heb van vonkoverslag doordat de bougiedop niet meer ok is.
Gooi er eens een baK water overheen inhet donker, start hem en kijk maar eens ter hoogte van de cilinderkop. Mooi vuurwerk garandeer ik je!!
Geplaatst: ma apr 19, 2004 15:45
door mxrider#28
maar waar moet de vonk dan op overslaan:S op het frame of zo?
Geplaatst: za apr 24, 2004 00:29
door Fox-kid
Heb de test voor de zekerheid gedaan maar geen fonken gezien Sjaak!!
Ik denk dat het probleem is opgelost en dat de oorzaak toch de bedrading van die dodemansknop was.