Pagina 1 van 1
Kilometerteller ? waar plaats je zo'n ding
Geplaatst: zo apr 11, 2004 13:22
door pinin39
Beste lezers,
sinds 2 weken een KTM LC4 600 in het bezit en ik wil er graag een kilometerteller op hebben (je wilt toch weten hoe hard je rijd, nietwaar!)
ik had van iemand als tip een plekje aan de binnenkant van de remblokken gekregen , maar dan werkt ie niet en heb ik de angst dat ie er een keer afknald tijdens het rijden.
Wie weet een mooie oplossing hiervoor ?
Ik gebruik zo'n digitale fietscomputer alleen de maximale ruimte tussen zender en ontvanger mag maar 5MM zijn (da's niet veel bij een motor)
dank je wel
Geplaatst: zo apr 11, 2004 21:45
door Gast
k ga hem zelf waarschijnlijk op het achtertandwiel monteren, anders moet je met blokjes werken tussen de sensor om binnen die 5mm te blijven etc.kan je meteen zien hoe hard je op het achterwiel kan rijde
Geplaatst: zo apr 11, 2004 22:35
door mxrider#28
en als je wiel nou eens spint in het zand
jaha dan klopt je kilometertellertje niet meer... ff kijken hoe hard ik ga hoor... 120
terwijl je in werkelijkheid 20 gaat
je kan hem beter gewoon aan de voorkant bij het wiel monteren dan heb je ook niet zoveel draad nodig en het is makkelijker weg te werken
Geplaatst: zo apr 11, 2004 22:37
door Joop
Je moet hem in het voorwiel zetten anders klopt er in het zand niets van de gereden afstand en de snelheid i.v.m. wielspin
Geplaatst: zo apr 11, 2004 22:53
door Jo VdB
Aan de voorkant met epoxy (2 componentenlijm) vastplakken, dat magneetje. In de wielnaaf.
Heb ik vroeger zo opgelost bij een XR
Jo VdB
Re: Kilometerteller ? waar plaats je zo'n ding
Geplaatst: ma apr 12, 2004 17:14
door Surfroy01
pinin39 schreef:
ik had van iemand als tip een plekje aan de binnenkant van de remblokken gekregen , maar dan werkt ie niet en heb ik de angst dat ie er een keer afknald tijdens het rijden.
Die iemand ben ik, maaruh heb er nu toch al aardig wat uurtjes mee gereden en is er niet afgekomen hoor. Toevallig van het weekend heel remsysteem eraf gehaald om te ontluchten en de ontvanger zit nog prima vast.
Waarom werkt het niet? volgens mij zit er niet veel verschil tussen onze fietsen
En mocht ie er afknallen, denk niet dat je dat merkt, enkel dan dat je tellertje 0 km aangeeft
Roy GS300
Geplaatst: ma apr 12, 2004 21:11
door Fox-kid
Wat goed werkt is het magneetje op de kop van een van de boutjes waarmee je remschijf vast zit plakken.
Het voelertje zet je met een zelftapper/parker vast aan de binnenzijde van je remklauw (eerst even voor boren en nee, het kan geen kwaad).
Werkt perfect. Check hier de foto's. Vooral bij de eerste link wordt e.e.a. goed in beeld gebracht. Succes.
http://www.trailtech.net/yamaha.htm
http://www.trailtech.net/ktm_husaberg.htm
Geplaatst: di apr 13, 2004 10:19
door Redski
Ik heb een 250 exc gehad met WPextreme voorvork. Bij de dealer kun je een orgineel bruggetje lopen met een magneet. Deze bevestig je tussen 2 boutjes die de remschijf vastzetten. De opnemer zet je vast op de onderpoot(links) dmv 2 zipties en een goede lijm. Ik had dikke stickers op mijn onderpoten waarin ik een kamertje gesneden had . De bedrading heb ik vervangen door dikkere draad van de fietsenmaker die dit gebruikt voor ATB's. Deze constructie heeft 2 jaar probleemloos gewerkt.
Geplaatst: di apr 13, 2004 10:31
door STTEVE
Ik heb mijn originele ToPeak-kabel vervangen door eemtje van een XR600, pastte zonder problemen op de TTR. Voordeel van de kabel is dat hij veeel dikker is dan de originele fietstellerkabel (die iets te kort was en ik dus heb moeten verlengen). De sendor is met een parkertje aan de remklauw vastgezet, achter de rempoot.
Op de site van ICO vind je montagetips:
http://www.icoracing.com/manuals/SensMag.pdf
De magneer heb ik in de schijf gelijmd, na 1 jaar nog geen problemen mee.
Geplaatst: di apr 13, 2004 12:31
door pinin39
Eindelijk ,
het is me gelukt , nogmaals de beschrijving goed bekeken
en jawel hij doet het , heb wel het idee dat hij meer snelheid aangeeft als dat ik daadwerkelijk rij !!
als ik harde loop met de motor haal ik al snel 10 km. u
en ik kan je zeggen dat is wel heel snel met een motor van 138 kilo
groeten
maurice
Geplaatst: di apr 13, 2004 13:10
door Surfroy01
En hoe heb je het nu bevestigd?
Heb je de juiste wielomtrek ingebracht? Beste manier is met krijtje streepje op je band en ondergrond zodat die haaks zijn, dan motor voorruit (oke mag ook achteruit) duwen totdat streepje weer op zelfde plek aan de grond komt daar weer streepje. Afstand tussen de streepje op wegdek opmeten is de meest nauwkeurige.
Theoretisch zou je 10 km/u met je motor aan de hand kunnen rennen, maar dat hou je niet de straat uit vol
Geplaatst: di apr 13, 2004 13:10
door STTEVE
De omtrek van je voorwiel moet 2205 zijn meen ik.
Geplaatst: di apr 13, 2004 13:42
door Surfroy01
STTEVE schreef:De omtrek van je voorwiel moet 2205 zijn meen ik.
Zoals mijn oude natuurkunde leraar altijd al pleegde te zeggen:
Zeker weten door zuiver meten.....
Pas jaren later begin je zo'n man te begrijpen.
Geplaatst: di apr 13, 2004 14:08
door Gast
We gaan weer eens meten !!!
wat een vak , motorrijden !!!
olie , remmen , kettingen , startprocedures , kilometertellers
het is wat
dank je wel
Geplaatst: di apr 13, 2004 15:03
door STTEVE
Surfroy01 schreef:STTEVE schreef:De omtrek van je voorwiel moet 2205 zijn meen ik.
Zoals mijn oude natuurkunde leraar altijd al pleegde te zeggen:
Zeker weten door zuiver meten.....
Pas jaren later begin je zo'n man te begrijpen.
Daar heb je zeker gelijk in, maar als onze Pinin op 4 meter per omwenteling uitkomt heeft ie wel zuiver gemeten, maar op de verkeerde schaal gekeken.
Dus eigenlijk zei je leraar:"Zeker Weten Door Zuiver meten, Maar Ook Op De Juiste Schaal Gekeken, (en daarna nog ns meten)"
Geplaatst: di apr 13, 2004 18:44
door Fox-kid
Ik zou wat zachter gaan rennen - nee, ik zou helemaal niet gtaan rennen met de motor aan de hand. Probleem opgelost!
Geft hij teveel aan dan kun je zonder te liegen een beetje bluffen over je snelheid op het rechte stuk, de gemiddelde snelheid, je topsnelheid, de verredenafstand etc. Kortom niks meer aan doen
Geplaatst: wo apr 14, 2004 18:40
door Gast
Zoals guru cruyff al zei...ellek nadeel hep ze voordeel
KM teller
Geplaatst: wo apr 21, 2004 22:48
door Kaitey
Heb ook zo'n fietsteller gemonteerd, montage richting van transponder moet wel correct zijn anders geeft ie de verkeerde snelheid aan (je transponder is in feite een spoel met een ferriet kern, door het magneet veld van je magneetje welke aan het wiel is bevestigd wordt er bij elke omwenteling van je wiel een puls opgewekt welke dmv je opgegeven wiel omtrek in je teller wordt omgerekend in een snelheid). Het magneetje welke aan je wiel is bevestigd moet loodrecht op de "lengterichting"
van je transponder bewegen, elke afwijkingshoek geeft een bepaalde fout in je aflezing. Maximale fout als ie volledig in de "lengterichting" van je transponder beweegt, zo heb ik ooit eens binnen 100 meter naar "147 km/uur" geaccelereerd op mijn WR400'tje
. Dus even montagehoek van transponder en magneetje nakijken
.
Kaitey
Geplaatst: do apr 22, 2004 10:16
door erwindob
Ik heb al eens een KNMV official een motor zien afkeuren voor een enduro omdat de snelheidsmeter rechts op het stuur zat ipv in het midden.
Best jammer natuurlijk als je lekker wilt gaan rijden. Doe er dus je voordeel mee en zet het ding gewoon in het midden.
Rwin
PS. Ik weet ook niet waarom dat veiliger, beter of wat ook zou zijn dan rechts op je stuur waar er geen kabels voorlangs lopen zoals in het midden al gauw het geval is. Maar ja .....