bezine / v-power etc

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Net als V-Power, Slick-50, octaanboosters (als de motor het niet nodig heeft) allemaal onzin.
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

JWJanssen schreef:Net als V-Power, Slick-50, octaanboosters (als de motor het niet nodig heeft) allemaal onzin.
V-power onzin???????? Ik hoef hier niet op te regearen omdat het toevallig mijn werkgever is die dit middel levert maaruh onzin is een iets te botte statement.

Ik gebruik(te het als Pura al) voor mijn Ducati, en onlangs voor groot onderhoud werd het bewezen, het blok zag er perfect schoon uit, geen noemenswaardige slijtage. De goeroe's uit Oisterwijk vertelde me dat ze duidelijk het verschil kunnen zien met 'gewone' benzines en raden het hun klanten aan. Alleen jammer dat het hier octaan 95 is....in Duitsland heb je het in octaan 100....daar vliegt mijn Ducse op.

En het is ook nog eens aangetoond door onafhankelijke laboratorium tests, auto met klokkierond op normale benzine opengemaakt, daarna klokkierond op voorloper V-power (Pura) en weer blok open, blok zag er schoner uit dan voorheen, had zuiniger gereden met beduidend minder schadelijke uitlaatgassen.........me dunkt!!!!!!

Overigens merk ik bij mijn Duc en V40 Turbo niet veel van het zuiniger rijden :roll: ....komt denk ik dat ik gewoon harder rij, want je blok presteert beter :D

Roy GS300/748/V40 T....
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Lulkoek, je praat marketing lulkoek na. En jouw eenmalig, niet wetenschappelijke, subjectieve ervaringen zijn niet relevant.
Wat wel telt is dat over de hele wereld miljoenen interne verbrandings motoren prima functioneren zonder marketing onzin van Shell. En dat zijn dus voertuigen van Citroen 2CV tot Ferrari F50, van Honda CB-500 tot Kawasaki ZX-10R. Met turbo, zonder turbo, met vier turbo's, twee, drie, vier vijf klepen p/c, maakt niet uit, 10 pk/liter, 200 pk/liter, met 1 miljoen kilometers, of met 20 dkm. maakt niet uit, doet het allemaal prima. En brandstof is nog nooit de oorzaak geweest van motorschade.

Schandelijk waarop Shell (en die ander floepers zoals Slick-50) misbruik maken van de wish-full thinking en/of angst van consumenten om met schone beloften consumenten geld uit hun zak te kloppen. Bah!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JWJ zei:
En brandstof is nog nooit de oorzaak geweest van motorschade.
Is helaas niet korrekt :cry:
Je moet geen bezine rijden in een diesel, maar dat is natuurlijk een intikkertje.
En slechte bezine in een hoge compressie motor zorgt voor detonatie en vroegtijdige ontbranding met alle gevolgen van dien. nog een keer :cry:
Maar verder had je wel gelijk, naar mijn bescheiden mening. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Hahahahaha ja misschien ben ik wel geindoctrineerd (pfff woordenboek ingeslikt?). Maaruuh je hebt het over Ferrari, waar denk je dat die GP Ferrari's zo hard op rijden....Yep V-power hahahahahaha.

Brandstof nog nooit oorzaak geweest van motorschade????? vertel dat eens aan iemand wiens kleppen weg gebrandt zijn, gaten in de zuigers hebben gehad, hoe denk je dat je zuiger+cilinderkop er na loop van tijd uitzien, zoals ze ontworpen zijn? nee daar zit heel wat bagger op/aan. Wat de prestatie van je motor niet ten goede komt.

Overigens die niet wetenschappleijke eenmalige ervaring van mij: Aangezien bij Ducati's elke 20 Kkm het blok geheel open moet, kan ik je meedelen dat er al diverse Ducatisten zijn die dezelfde opmerking gekregen hebben van verschillende specialisten dus niet eenmalig!

En voor de rest zijn er zat wetenschappelijke, officiele instanties die het aangetoond hebben. Maarja in dit land wordt er over niets zoveel geouwehoerd als over het weer en de benzineprijzen......

Wat ik overigens niet snap van de nederlandse overheid die milieu en energie besparing in het vaandel hebben, is dat er dan beter brandstoffen komen ze daar niet wat accijnskorting op geven, wij hebben er al genoeg research kosten ingestoken. En voor dat iemand met de vraag/opmerking komt, dit is de opbouw van de kosten:
http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _0328.html

Zo en nu hou ik er mee op, mijn bonus weet ik al, komt over 2 weken binnen hmmmmm maar een nieuwe Duc van kopen.............Ennuh we leven in een vrij land, dus je mag tanken waar je wil :wink:

Ohja had ik al verteld dat ik mijn brandstof gratis krijg van mijn baas whaaahahahahahaha
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Surfroy01 je vertrouwd toch wat teveel op de reclames, onafhankelijke onderzoeken tonen toch anders aan, zeker kwa vermogen.

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Krafts ... geID=10091

De brandstof is eigenlijk ontwikkeld voor motoren met directe injectie, daarbij zijn nog steeds veel problemen met vervuiling van de injectoren en de inlaatkanalen (omdat deze niet meer schoon gemaakt worden door benzine)
Huidige automotoren maken toch geen gebruik van het voordeel in het octaangetal, het is wel een goede optie in de toekomst zeker met het gebruik van directe injectie.

Ik neem aan dat deze brandstof weleens een iets grotere ontstekingvertraging zal hebben, net als het geval is bij 98. Je hebt dus meer voorontseking nodig. Dit beperkt een voordeel al snel. Omdat motoren de ontseking niet automatisch vroeger zetten afhankelijk van een brandstof, nu is dat voornamelijk bepaald door het kenveld (afhankelijk van gas stand, toerental etc)


Voordeel is op een testbank wel te simuleren, je laat dan de motor vrij lang op zijn maximaal vermogen draaien tot deze gaat detoneren, dan zal de klopsensor snel ingrijpen en het vermogen terugregelen. Als je dan gebruikt maakt van een brandstof met een hogere klopvastheid dan zal dit een stuk minder snel optreden.
(helaas is dit niet eens het geval omdat het in nederland zoals je zegt gewoon 95 is)


Leuk dat je denkt dat ze bij ferrari V-power tanken, helaas berust dat alleen op reclames, Ze maken gebruik van de componenten die in normale verkochte benzine zitten. Brandstof voor het F1 team wordt toch apprt in een lab gemaakt.

Vermogen wat je ervaard is toch erg subjectief, je zult verschillen echt moeten meten. Op de lange duur zal er best wat winst onstaan omdat de brandstof schoner is. Maar als je de motor goed belast dan blijft deze toch al wel schoon. :twisted:
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Rudy schreef:Leuk dat je denkt dat ze bij ferrari V-power tanken
Nee nee, dat denk ik niet, maar er zitten hier bij de Schelp 2 kamers verder wat ingenieurs die wel erg nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van smeermiddelen en brandstoffen voor de F1 Ferrari's (zeg maar gewoon dat ze de ontwikkelaars ervan zijn.)

De ervaringen daar opgedaan zijn mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de V-power die jij en ik kunnen tanken...... Overigens wijken de race brandstoffen lang niet meer zo veel af van de huis tuin en keuken versies, op octaan gehalte na dan!

Ikkuh is maar een simpele financiele analyst :wink: , die geen verstand heeft van techniek...... :oops: Heh nu doe ik het weer, zei in mijn vorige mailtje al dat ik ermee op zou houden.....

PS in die ADAC test hebben ze de (alleen in Duitsland/Oostenrijk en Zwitserland leverbare) V-power met octaan 100 getest. Hier hebben wij het over de 95 leverbare versie...... Die 100 versie is voor de High performace auto's....... uhh vreemd dat ie het dan in de 1.4 Golf :? het best edoet. Blijbaar moet je geen BMW 316 i kopen hahahahahha
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Natuurlijk worden technieken die gebruikt worden in de F1 weer gebruikt voor de normale brandstoffen, eis in het regelement van de F1 is ook dat er met de componenten gereden moet worden die in normale brandstoffen voorkomen. Maar dit houdt echt niet in dat het hetzelfde is. Het zou te gek voor woorden zijn dat ze normale brandstoffen gebruiken, als je op de grens gaat zitten van wat technisch mogelijk is kwa motor etc, dan geruik je een brandsof waar je voor “100%” van weet wat erin zit. Een formule 1 auto zal zeer waarschijnlijk niet eens heel blijven op V-power.
Dacht dat je duidelijk bedoelde dat V-power hetzelfde was dan de benzine in F1.
Al zal de samenwerking tussen beide een relatief groot voordeel bieden voor ferrari.

De golf 1.4 is erg respresentatief om te vergelijken wat het effect is op normale auto’s. Dat juist de traagste auto het het beste doet is opzich wel appart, reden daarvan kan ook wel aan erg veel dingen liggen.

Het belangrijkste doel van de brandstof is eigenlijk ook niet gericht op high performance, al is het natuurlijk wel een goede marketing reden om de brandstof te verkopen. De brandstof is voornamelijk bedoelt voor auto’s met directe injectie, en met directe injectie valt wel weer wat vermogen te winnen, maar dat is weer een ander verhaal...

Benzine stinkt :lol:
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Rudy schreef:Benzine stinkt :lol:
Off topic: Ik vind bezine juist heerlijk ruiken.......geld dat stinkt pas!!!!!
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Huskie: benzine in een diesel, of te laag octaan in een motor is geen fout van de brandstof maar een fout van de gebruiker.
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Verbrandingskamers vervuilen door verbranding van olie niet van benzine. En die olie komt daar doordat er te langzaam met auto's gereden wordt. Er staat dan onvoldoende gasdruk achter de zuigerveren waardoor deze niet meer gasdicht zijn. Hierdoor ontstaan vervuilingen bij de olieschraapveer die daardoor niet meer voldoende afdicht, waardoor weer teveel olie in de verbrandingskamers/uitlaatklep komt die vervolgens de zooi vervuilt. En dat is nu zo leuk, bij de "onafhankelijke" "testen" wordt leuk veel volgas gereden om de vermogenswinst te zien, hierdoor wordt de motor schoner of blijft schoner, ligt dus niet aan de brandstof maar aan de wijze waarop gereden wordt.

F1 auto's, en wel meer raceklassen, gebruiken brandstof met en hoog octaangetaal (omdat er hoge compressie motoren gebruikt worden) waar een hele hoop dope's niet aan toegevoegt zijn. Bijvoorbeeld anti-aging (oftewel stabilisatoren), en zijn andere dope's vervangen door middelen die eventueel niet mengbaar zijn met dope's van andere merken. Pompbrandstof moet chemisch mengbaar zijn met alle merken brandstoffen, dit beperkt de mogelijke keuze van dope's enorm. Deze beperking is er natuurlijk niet voor racers die uitsluitend een bepaald merk gebruiken. Oftewel, F1 brandstof is chemisch heel anders van samenstelling dan pompbrandstof.
De enigste eis aan F1 brandstof is dat er geen lood in mag zitten, en is een maximum aan het octaangetal gesteld. F1 uitlaatgassen zijn overigens erg giftig.
In de motorfiets racerij is al eens iemand overleden aan de gevolgen van het inademen van uitlaatgassen (niet door koolmonoxide). Hij stond in een, open, pistbox te gassen.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
:lol:
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Ik geloof overigens helemaal niets van dat onafhankelijke en dat "testen". Een echte test voor een product als V-power loopt in de tonnen, er moet een groot aantal motoren geprepareerd worden. Niet twee omdat er fabriekstoleranties zijn. Deze motoren moeten vervolgens in klimaat kamers langeduur testen ondergaan onder exact gelijke omstandigheden.
En dan allemaal openschroeven en objectief gaan bekijken wat er gebeurd is.
Twee golfjes pakken en daar mee gaan rijden is natuurlijk kolder, dat is niet wetenschappelijk, niet objectief, niet reproduceerbaar. Lulkoek dus.

En onafhankelijkheid bestaat niet in deze wereld, alles, maar dan ook alles zit aan elkaar vast. De topman/vrouw van ADAC staat te golfen met de top van de Shell, de Greenpeace directeur is een schoolmaatje van de Dupont president, de vrouw van ...... vul zelf maar in. Ga maar eens shoppen bij de "anti-globalisten" dan schrik je van de machtsverhoudingen.
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Leuk hé, Motor73 die een marketing folder van Shell nawauweld. Leuk ook dat Shell altijd goed adverteerd in Motor73.

Weet je waarom er geen Triumph reclames in Kixkstart staan, ze hebben eens negatief geschreven over een of ander lulding van dat merk. Weet je waarom er nooit meer een Triumph test in Kixkstart staat, omdat Truimph nooit adverteerd. Ha, ha.

Het leven is een grote incest bende. Geloof alleen jezelf en blijf kritisch te opzichte van alles.
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Maarja je motortje moet wel lopen, daar heb je benzine voor nodig en om dat motortje te kopen wil je graag een testje lezen in een motorblad, en om dit alles te bekostigen zul je toch geld moeten verdienen.....

Ben het in grote lijnen eens, alleen hoe denken die anti-globalisten dit (globaal hahaha) op te gaan vangen?

Kgloof dat dit een beetje off topic gaat worden.
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

Op de testbank zie je het verschil wel duidelijk, maar het probleem is dat je met die 250 viertakt over het algemeen in het midden en hoog toerentalgebied rijdt, en daar voel je er niks van.
tot wat voor toeren tal heeft dit wel effect?
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Ik geloof overigens helemaal niets van dat onafhankelijke en dat "testen". Deze motoren moeten vervolgens in klimaat kamers langeduur testen ondergaan....
Deze discussie boeit mij en mijn kameraad enorm. :roll: Allebij hebben we een WR426F van hetzelfde bouwjaar. We zijn van plan om beide motoren in een koelcel (leek me een redelijke klimaatkamer) te plaatsen. Op het dak komen dan twee vaten met brandstof die weer 1 op 1 geschakeld zijn met de brandstofttank zodat de hele handel ongeveer twee weken moet kunnen lopen.

De bedoeling is dat ze belast op een rollerbank in de vierde versnelling 4000 rpm gaan draaien gedurende twee weken. De rollerbank is tevens een vermogensbank en net als bij een aardbeving worden de grafieken dan op grote rollen papier vastgelegd. Na de proef trekken we de hele handel los. Foto's moeten dan het verschil aantonen in slijtage. Daarnaast worden de vermogensgrafieken ook bekeken!!


Omdat het effect van V-power misschien wel tussen de oortjes zit willen we nog een motor toevoegen (vrijwilliger gevraagd!!!) die dan op een placebobrandstof gaat lopen!

Wellicht is het handig om de tanks er identiek uit te laten zien en pas aan het einde nagaan welke motor nou de V-power, de wittepomp euro 95 en de placebobrandstof toegediend heeft gekregen.

Jullie begrijpen dat zo'n project het nodige kost. Ik zou Surfroy daarom willen vragen om 2 grote vaten brandstof aan te laten leveren (kost hem toch niks). Wij zorgen zelf voor de placebobrandstof.

Verder zoek ik nog een koelcel 8)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Sjaak van de Bananeboot
Berichten: 29
Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04

Nu wordt het pas interessant.

Mijn oom heeft een slachthuis en ik denk dat ik wel een koelcel kan regelen om de proef te doen.

Ook stel ik mn motor ter beschikking (vervang gelijk effe e.e.a.). Surfboy moet inderdaad wat sap regelen ja, met twee vaatjes van60 liter komt het best goed. Ik zal het adres even mailen mocht ie z'n product willen bewijzen.
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Whhhaaahaaaaa het wordt mij nu een beetje te koud onder den voeten :shock:.

OK jullie hebben gewonnen, het is allemaal fake, er is niks van waar, you've been punk'd waar je bij stond.

De Tango's etc leveren ook benzine, lekker goedkoop, rijdt ten slotte ook. Ohja had ik al verteld dat zij echt het minste uit onze en die van de concurrentie raffinaderijen krijgen - zo raken wij onze bottom products toch nog kwijt, hoeven het nu niet meer voor veel geld naar low cost gebieden te verschepen - oeps verdienen we er toch weer aan :oops:.

Ik ga vandaag maar eens even op de Maasvlakte rijden (ff een groet aan Pernis brengen).
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Surfroy, goede bezine is zeker merkbaar en als jij beweert dat Tango k.t bezine verkoopt om de kosten te drukken wil ik dat best geloven. Ik bedoel maar: om rijk te worden moet je een beetje slecht zijn.
Ik merk daadwerkelijk verschil in "goede"bezine en "slechte'" bezine, maar ik ben dan ook een gevoelig type :lol:
Als jij zegt dat V power goede bezine is dan geloof ik dat ook nog wel, maar of het ons voordelen biedt op goede gewone bezine, naahhh dat vraag ik me zeker af.
Dat shell over het algemeen goede bezine heeft oke.
Wat ook zeer belangrijk is dat je je bezine haalt bij een pomp die veel verkoopt waardoor de kans op oude bezine minder wordt en dat het een beetje normaal merk is.
btw surfroy, is het mogelijk dat een pomphouder voor mindere kwaliteit vraagt opdat hij meer per liter overhoudt in zijn protemonee??
Ik twijfel altijd als ik niet zie welk merk bezine er verkocht wordt, en meestal krijg ik de kilometers daarna het bewijs aangeleverd. :wink:
Maar ja getankt moet er worden dus....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

De Tango etc benzines zijn op zich goede benzines, maar niet de 'quality fuels' zoals mijn werkgever ze pleegt te noemen.

Of V-power inderdaad zoveel beter is kan ik alleen maar bevestigen van 'hear say'. Maar dat mijn Ducati goeroe het verschil ziet, geeft mij wel vertrouwen.

Ik weet niet of de dure V-power opweegt tegen de additionele voordelen zoals zuiniger, langere levensduur motor resulterend in lagere onderhoudskosten????? Wat wel een feit is dat het minder schadelijke uitstoot veroorzaakt dan de gewone brandstoffen ook niet geheel onbelangerijk (maarja dan moet ik eigenlijk geen 2-takt rijden :oops: ).

Ik heb er geen kennis van hoe het gaat met de benzine aan de pomp. Maar ik kan mij zo voorstellen dat de merkpompen niet met hun kwaliteit gaan rotzooien, je hebt tenslotte een naam hoog te houden. Denk aan wat er laatst gebeurde bij pfffff weet niet wie het was, misschien wij wel, dat er een niet up to spec product uit de slang kwam, waardoor tientallen automobilisten gestrand waren, dat wil je niet als A-producent.

De witte pompen daar in tegen kopen op de vrije markt......

Roy (die veel meer verstand heeft van LNG).
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

V power is een vervanger voor euro95... daar ik in mn KTM 4 takt alleen 98 tank vanwege het hogere octaan gehalte , maak ik geen gebruik van Vpower , als je altijd al 95 gebruikt kan je over gaan naar V power , al zie ik daar geen voordeel van , want volgens mij is v power en shell pura ,etc alleen een verkoop truuk ... :x
4 strokes only !!
Sjaak van de Bananeboot
Berichten: 29
Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04

V-POWER = GOLDEN SHOWER!!
JE
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2003 22:21

ik heb een tijdje terug wat info verzameld over shell benzine.
http://home.planet.nl/~annev040/benzine.html
JE
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Al dit gelezen te hebben is het misschien voor mij een idee om 95 te gaan tanken omdat de bezine wellicht wat verser zal zijn dan de 98.
Misschien door de ontsteking later te zetten kan ik de snellere verbranding van dit mengsel compenseren. Zal het eens gaan proberen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie