Pagina 1 van 2
Hoe vering afstellen
Geplaatst: za mar 27, 2004 23:20
door Sjaak van de Bananeboot
Ik ben 1.90, 95 kg en heb een WR426 uit 2002. Deze is zo standaard als het maar kan. Op dit moment is ie nog volgens fabrieksspecificatie afgeveerd.
Hoe weet ik of de motor de juiste hoogte heeft voor mij en de minimaal benodigde demping?
Geplaatst: wo mar 31, 2004 23:10
door Gast
Ja, sjaak, we weten nu natuurlijk nog niet genoeg. Welke ondergrond rijd je op, wat is jouw rijsteil, ben jij een zittenblijver of ga je liever staan etc etc.
Geplaatst: do apr 01, 2004 13:36
door huskie
Standaard afstelling met half volle tank bezine en cross uitrusting aan:
Ga op de motor zitten en meet de afstand van vooras tot onderste vorkkroon en achteras recht omhoog naar achterspatbord. Hoeveel is dit?
Meet nog een keer, maar nu niet erop gaan zitten. Hoeveel is dit?
Vertel het ons, en we praten verder. Suc6
Standaard voor 50mm, achter 100mm, dit is met rijder op de motor.
Standaard zonder rijder: voor 25mm, achter 25mm.
Houd rekening met frictie...
Geplaatst: do apr 01, 2004 23:33
door Fox-kid
Husky, die 50 en 100 mm, is dat de afstand dat de vering in mag zakken met rijder t.o.v. zonder rijder, of bedoel je daar de afstanden mee die Sjaak van de Bananenboot (wat een naam) van jou moest opnemen?
Geplaatst: vr apr 02, 2004 21:03
door huskie
Fox-kid, van mij mag alles hoor
50 en 100mm zijn de getallen met rijder etc.
enne als je lekker rijdt hoef je niets op te meten, gewoon rijden.
Alleen als je denkt een verings probleem te hebben of als je er gewoon wat meer aandacht aan wil geven kun je eens gaan meten.
Ik zou zeggen meet het bij jezelf eens op en vertel het hier.
Geplaatst: vr apr 02, 2004 22:46
door Sjaak van de Bananeboot
Ik vind eigenlijk wel dat Fox-kid eerst uit de kast mag komen. F-K heeft toch dezelfde motor?
Ik ga de waardes even opschrijven in de komende uren en kom erop terug...
Geplaatst: vr apr 02, 2004 23:15
door Fox-kid
Standaard voor 50mm, achter 100mm, dit is met rijder op de motor.
Standaard zonder rijder: voor 25mm, achter 25mm.
Ik wil wel meten, maar dan moet ik even weten wat precies. Huskie gaf bovenstaande waarden aan. Welke afastanden zijn dit precies? Zijn dit mm inzakking door op de motor te gaan zitten?
Geplaatst: za apr 03, 2004 00:35
door Joop
Fox-kid je meet eerst de afstand bijv. tussen achteras en achterspatbord terwijl de motor op de standaard staat, daarna de motor gewoon zonder belasting en daarna als jezelf op de motor zit en dan heb je alle belangrijke waarden: de zgn. statische inzak (2-3,5 cm en belaste inzak (met rijder, 9,5 - 11 cm). De voorvork dus op dezelfde manier.
Geplaatst: za apr 03, 2004 10:37
door Fox-kid
Achter zakt hij 9 cm in als ik ga zitten. Gek genoeg zakt de voorvering niet in! Ik heb al eens de achterveer bij reparatie van de achterpomp laten vervangen, deze was voor iemand van 90 kg terwijl ik 74 kg weeg. Achter heb ik dus een goed veertje maar voor zal dan ook nog wel te zwaar zijn.
Maar laatst op de crossbaan kwamen de voorpoten wel een keer tot de aanslag! Hoe kan dat zou je zeggen.
Geplaatst: za apr 03, 2004 11:36
door Joop
Gek genoeg zakt de voorvering niet in! Achter heb ik dus een goed veertje maar voor zal dan ook nog wel te zwaar zijn. Maar laatst op de crossbaan kwamen de voorpoten wel een keer tot de aanslag!
Fox-kid,
waarschijnlijk moet je voor een een lichtere veer monteren en de inwaardse demping verhogen.
Geplaatst: za apr 03, 2004 14:04
door Fox-kid
Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs Reiger ga.
Zou het veel verschil geven als je de juiste vering bij je gewicht hebt of maakt het allemaal niet zoveel uit en is het alleen maar merkbaar voor de toppers?
Geplaatst: za apr 03, 2004 14:29
door huskie
Fox-kid, als je voor niet inveert met halve tank bezine, dan zijn die veren dus te stijf voor jouw gewicht. Als je nu haakse bochten wilt nemen, zal je motor dat niet waarderen. Hij wil liever rechtdoor want zo is hij geveerd. Een soort van chopper
Je motor moet van voren ook in verhouding inveren als je erop gaat zitten. Met een bocht nemen en dan op de voorkant te leunen zal hij nog meer op de kop gaan staan en dientegevolge graag de bocht omgaan.
De waarden die ik gaf zijn de waarden die je verkrijgt door eerst de maximale uitgeveerde lengte te nemen, te meten met de banden los van de grond, en dan erop te gaan zitten. Het verschil is dan 50mm voor en 100 mm achter. Maar plusminus 10mm mag wel hoor.
Geplaatst: za apr 03, 2004 18:53
door Joop
Zou het veel verschil geven als je de juiste vering bij je gewicht hebt of maakt het allemaal niet zoveel uit en is het alleen maar merkbaar voor de toppers?
Als de vering voor het juiste gewicht en het juiste rijtempo is afgesteld maakt echt wel een heel verschil. Dus de afstelling heeft niet alleen met gewicht te maken, maar ook met je rijtempo. Hiervoor ben je bij Reiger aan het juiste adres. Als de vering goed afgesteld is merk je meteen dat het rijden veel prettiger is.
Geplaatst: za apr 03, 2004 21:05
door huskie
Joop zegt het helemaal goed: ook rijtempo bepaalt de vering.
Hoe harder je rijdt, hoe harder die 10cm hoge boomwortel je raakt, hoe sneller je vering zal moeten inveren om je niet je polsen te laten breken
Maar veert je vering goed voor die boomwortels veert hij misschien veels te makkelijk voor het zand. Gaat hij dweilend door het zand, waar zand toch al een handje van heeft kwa rijgevoel.
Geplaatst: zo apr 04, 2004 00:46
door Fox-kid
goeie tips heren, hier is wat uit te halen. Voor veert hij geen mm in als ik ga zitten, vooral natuurlijk omdat achter wel op mijn gewicht is en dus des te makkelijker inveert. Mijn voorgangen heeft het balhooft al wel een halve cm laten zakken (veerpoot steekt halve cm boven de kroonplaat uit) dus scheelt dan in iedergeval al iets voor het bochtenwerk.
Ik zal binnenkort andere veren laten monteren en dan gelijk de boel laten afstellen.
Op de crossbaan zie ik rijders altijd alleen maar een ketting spannen, maar nooit de boel (lees vering, stuur, handles, carburatie etc etc) afstellen.
Zitten jullie regelmatig aan de afstelling van de vering? Bijvoorbeeld als de ondergrond anders is of je bent wat sneller geworden op die ene baan...
Geplaatst: zo apr 04, 2004 16:07
door Joop
Zitten jullie regelmatig aan de afstelling van de vering? Bijvoorbeeld als
de ondergrond anders is of je bent wat sneller geworden op die ene baan...
Nee, ik stel de vering 1 x goed af en dan rij ik er alle circuits mee en ook offroad. Dat afstellen kan wel meerdere middagen kosten. Ik moet wel zeggen toen ik jonger was, wilde ik per circuit de setting van de vering nog wel eens wijzigen, maar als 50+ doe ik dat niet meer.
Geplaatst: zo apr 04, 2004 20:25
door huskie
Ik zit altijd aan m'n vering te klooien. En ik voel ook altijd andere hun vering. Op die mannier krijg ik er langzaam wat "verstand'" van.
Eergisteren kreeg ik nog een leuke tip. Ga op de motor zitten en laat een ander je vering indrukken. Kijk hoe snel/langzaam je vering weer terug komt. Mag niet te snel maar zeker niet te langzaam gaan. Gaat hij te snel kan de vering gaan nadeinen. Moet ook voorkomen worden.
Een vering moet uitveren en meteen strak staan zonder na te wiebelen.
Enne er komt een dag dat ik nooit meer aan m'n vering zal zitten, want dan is hij perfect en ben ik in dienst van ....... de beste veringspecialist van de wereld
Geplaatst: zo apr 04, 2004 22:33
door Fox-kid
huskie schreef:
Enne er komt een dag dat ik nooit meer aan m'n vering zal zitten, want dan is hij perfect en ben ik in dienst van ....... de beste veringspecialist van de wereld
Geldt ook voor mij, maar dan bij 6 feet under
Geplaatst: di apr 06, 2004 12:58
door gassen
Boven de 40 wordt het al een stuk minder.
Hetzij het in een zandbak moet heb ik bijna altijd dezelfde veer en voorspanning.
Demping in/uit is een seizoenskwestie (bevroren ondergrond).
Geplaatst: di apr 06, 2004 18:10
door huskie
O ja Fox-kid, ik bedenk net iets. Veert je motor uberhaupt voor niet in.
Dan zitten er te lange veren in of gewone veren met teveel voorspanning.
Geplaatst: di apr 06, 2004 19:45
door Fox-kid
huskie schreef:O ja Fox-kid, ik bedenk net iets. Veert je motor uberhaupt voor niet in.
Dan zitten er te lange veren in of gewone veren met teveel voorspanning.
Nee, hij veert wel maar dan moet ik echt op de steppen gaan staan en flink op en neer bewegen.
Sta ik er naast, trek het voorremmetje in en beweeg de machine flink naar voren dan gebeurt er niet echt veel. Eerdere crossers reageerden lekker soepel.
Ik ga er vanuit dat de voorveren ook op iemand van 90 95 kg is afgesteld net als de achterpomp was. Toen ik deze ter reparatie aanbood bleek er een veer van 90 95 kg in te zitten. Deze heb ik laten vervangen voor een veertje voor 75 kg.
Zou dat het verschil kunnen zijn?
Geplaatst: di apr 06, 2004 21:25
door Joop
Ja, zet voor maar andere veer en je voelt meteen het verschil.
Geplaatst: wo apr 07, 2004 13:49
door huskie
Ook met veren voor iemand van 100kg moet je motor zonder rijder ongeveer 25mm voor doorzakken. Als dat bij jouw niet gebeurt kan het zijn dat ze de normale 75kg veren hebben gebruikt met veels te veel veervoorspanning waardoor je dus een gevoel krijgt van zware veren.
snappie
Geplaatst: wo apr 07, 2004 14:05
door Helen
Met het risico om een domme opmerking te maken
, maar allez:
Ook een mogelijke reden dat de voorvork niet inveert is dat bij het terug vastzetten van je voorwiel (nadat het eruit geweest is) de vorkpoten niet mooi evenwijdig staan en daardoor niet inveren. Om dit te vermijden, vooraleer de schroeven volledig vast te zetten, de vork even induwen.
(Misschien dwaas, maar ik heb al ervaren sleutelaars zich hieraan weten laten vangen)
Geplaatst: wo apr 07, 2004 19:28
door huskie
Niks dwaas, hoe meer mensen meedenken hoe beter. Ik vind toch al dat er weinig nagedacht wordt over hoe en wat van alles. En daarbij heb je helemaal gelijk wat dat knellen betreft.