Pagina 1 van 1

aantal versnellingen

Geplaatst: zo mar 21, 2004 00:42
door KC
Hallo,
het viel mij op..
weet iemand waarom er meer of minder versnellingen
worden toegepast op div motoren?
bijv.. zitten er op TC 4, een TE 5 en een EXC 6..
En je komt ze allemaal tegen op de weg..

Gevoelsmatig is meer versnellingen een
hogere eindoverbrenging en dus rustiger lopen.
En dus ook minder snel stuk?
Wie kan hier iets over uitleggen? (uit ervaring?)

Grtz, KC

Geplaatst: zo mar 21, 2004 12:25
door Jo VdB
Een crossmotor is niet bedoeld om op de openbare weg te rijden. Een crosser hoeft ook niet persé 120 km/u te lopen op het crossparcours. Een crosser heeft nood aan een lange 1ste versnelling om te accelereren. Een 4takt heeft meer koppel dan een 2takt --> dus heeft een 4takt crosser minder nood aan extra versnellingen.
Extra versnellingen (en dus de extra tandwielen) geven je extra gewicht.
Vandaar dat een crosser voldoende heeft aan 4 versnellingen.

Bij een enduro ligt dus dus ietwat anders.
Wel nood aan hogere topsnelheden (dus extra versnellingen geeft je een langere eindoverbrenging en dus een minder toeren draaiende machine)
Wel nood aan een korte 1ste versnelling
Gewicht is ook belangrijk, maar de andere factoren hebben prioriteit.

Verder is er een verschil 2takt versus 4takt
a) koppel
b) powerband (veel korter bij een 2takt --> eventueel nood aan een andere spreiding van de versnellingen)

Jo VdB

Re: aantal versnellingen

Geplaatst: zo mar 21, 2004 15:23
door Joop
Ik vind de zesbak van de KTM EXC modellen wel prettig, als je op wat rechtere stukken rijdt (met offroad rijden) maakt de motor maar heel weining toeren als je in 6 rijdt, dus KC zoals al door jou geschreven ook minder slijtage. Als ik in Frankrijk offroad rij maak ik regelmatig gebruik van mijn 6e versnelling. Bij Nederlandse offroad ritten gebruik ik de 6e versnelling maar zelden

Geplaatst: ma mar 22, 2004 22:43
door KC
ahh ja natuurlijk.. :idea:
de versnellingen (en overbrenging) zijn dusdanig gekozen
om de motorkarakteristiek optimaal te benutten..

Ik begrijp dat de powerband het toerengebied is
waar de motor optimaal presteert..
maar wat doet nu echt het koppel en het vermogen?
De grote merken laten hier weinig over los :evil:
dus je kunt niks vergelijken..

Maar ik heb (op de weg) de voorkeur aan knap koppel
op rijdbare toerentallen.. (V4 / L )
Maar voor enduro.. gaat dat ook op,
en welke echte enduro motor heeft dat t beste?

En in Holten.. zou je die 6e versnelling wel hebben gebruikt denk ik zo..
mijn bekkie hing iig open toen ze bij 'de leiding' voorbij kwamen knallen!!

grtz.. KC

Geplaatst: di mar 23, 2004 20:39
door Jo VdB
KC schreef: Maar ik heb (op de weg) de voorkeur aan knap koppel
op rijdbare toerentallen.. (V4 / L )
Maar voor enduro.. gaat dat ook op,
en welke echte enduro motor heeft dat t beste?
Koppel heeft m.i. altijd voorrang op vermogen bij een enduro.
Een 4takt heeft meer koppel dan een 2takt
Hoe meer cc, hoe meer koppel (als het concept v.d motor tenminste goed is)
Ook als regel te gebruiken :
korte-slag motor laat meer toeren toe en is eerder op vermogen gebouwd
lange-slag motor laat minder toeren toe en is eerder op koppel gebouwd

(dat is bv het verschil tussen een 450 SX en een 450 EXC)

Jo VdB

Geplaatst: wo mar 24, 2004 12:50
door Guillaume
Ik ben blij dat mijn 125 een 6 bak heeft, want zo kan ik 'm lekker op vermogen houden. Je komt idd niet vaak op die 120 misschien, maar een vriend van me heeft toch een keer een top snelheid van 95 km/u op een crossbaan bij ons gemeten.

Zeker bij een 125 met zo'n gebrek aan koppel vind ik een 6 bak ideaal, zo schakel je ff terug en heb je niet gelijk die enorme toeren stijging als dat je bijvoorbeeld bij een 4 bak zou hebben. Vooral omdat die powerband van een 125 ook enorm smal is.

Geplaatst: wo mar 24, 2004 16:07
door Rudy
En ik heb dus een 125 gehad met een 5 bak en vond het eerlijkgezegt geen belemmerig , die 6 gebruik je toch bijna nooit. Al kan ik me voorstellen dat het op hardebanen wel eens een gemis zou kunnen zijn.

Geplaatst: vr mar 26, 2004 20:57
door henkzelf
na Holten hoorde ik iemand praten over 161 max volgens de tripmaster van de 525; zelf zal ik zo'n 130 gehaald hebben in 6 op de GG EC300. Harder hoeft voor mij ook niet; kan wel door kleiner tandwiel achter maar zulke paden als in Holten en dan nog in een proef zie je maar zelden. War echt anders is, is het inschatten van je rempunt als je met die snelheid richting een dwarsgeplaatst dranghek rijdt.