Pagina 1 van 2

enduroband: en nu de bandenkeuze!!!

Geplaatst: do mar 11, 2004 18:34
door Fox-kid
Afgelopen zaterdag op de crosbaan van Lochem gereden. Deze baan heeft een klei-achtige ondergrond. Het oppervlak was zacht en licht drassig (geen modder). (Als het droog is kan de baan ook betonhard zijn). Nu heb ik er een nieuwe achterband op gelegd. Een enduro band. Dit omdat ik wat veiliger over de weg ga en vooral omdat de bike niet wordt afgekeurd bij de eerste de beste endurorit.

Afijn,.

Ik kon het vermogen van de 426 helemaal niet overbrengen. Iets te veel aan het gas hangen en volop wheelspin. Ik moest van het gas af en vroeg overschakelen om tractie te houden.

Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten. Ik lees her en der dat dat te veel is, maar dat zal toch niet de enige oorzaak zijn.

Ik kan met voorstellen dat ik met deze band heel goed uit de voeten kan als de baan droog en hard is maar in een zachte bodem???


Wat is er mis... of zijn dit de concessies die je altijd doet als je een enduroband monteerd? :?:

Re: enduroband

Geplaatst: do mar 11, 2004 19:14
door Jo VdB
Fox-kid schreef: Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten.
Ik rij altijd met 0.8 bar in een enduro-achterband.

1.8 is toch veel te hard :!:

Jo VdB

Geplaatst: do mar 11, 2004 20:27
door mxrider#28
1,8 bar is erg hard voor op een zacht circuit en zelfs voor een hard circuit is het aan de harde kant, je kan je band beter zo rond de 1 bar doen.

Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten. Ik lees her en der dat dat te veel is, maar dat zal toch niet de enige oorzaak zijn.

nee het zal indd niet de enige oorzaak zijn, wees blij dat je een 4-takt hebt :D (hoef je minder te schakelen) want het zal waarschijnlijk ook aan het circuit zelf liggen, rond deze tijd van het jaar kunnen banen erg veradelijk zijn als het gaat om grip. 3 weken terug heb ik in rilland-bath (zeeland) getraind, en daar had ik dus het zelfde als jou maar dan met een 2-takt:)

Re: enduroband

Geplaatst: do mar 11, 2004 21:00
door Joop
Ik denk dus dat, met de Lochemse ondergrond, de baan zaterdag goed glad was, vandaar dus al die wielspin, wat natuurlijk nog meer werd door die harde achterband. 1.8 bar is echt veel te veel en je grip zal daardoor duidelijk minder worden. Ga maar rijden met 0.7-0.8 bar en je zult merken je meer grip krijgt en de motor dus beter te besturen is. :idea: Een crossband zal dus nog meer grip geven.

Geplaatst: vr mar 12, 2004 00:20
door Fox-kid
Ik zal hem rond de 1.0 bar zetten en jullie laten weten wat mijn ervaringen zijn. Ik hoop ook dat de baan wat droger is!!

Geplaatst: vr mar 12, 2004 13:00
door Gast
Ik rij steeds met een bib vooraan en achter met een dikke binnenband en tussen de 650 en 750 gr.
En 'hout' vasthouden,ik heb sindsdien (reeds 2 jaar en +/- 10.000km)achteraan nog niet lek gereden(enduro).

Geplaatst: vr mar 12, 2004 14:06
door Kees
Fox-kid,

Wat is het merk en type van de enduro band ?

mijn ervaring met enduro banden is namelijk dat er maar een aantal zijn die fatsoenlijk grip bieden maar dat er een heleboel zijn die kompleet waardelooszijn.

Geplaatst: vr mar 12, 2004 15:54
door Ronnie
Ok Kees, welke zijn goed en welke compleet waardeloos?
En welke gaan ook nog een beetje redelijk mee op de weg.
Ik rij nogal eens een km of 15 over de weg alvorens ik bij m'n speeltuin ben. :lol:

Geplaatst: vr mar 12, 2004 18:54
door pantah81
Het zal altijd moeilijk blijven om een compromis te vinden tussen een goede-grip band voor de weg en onverhard samen.

Geplaatst: za mar 13, 2004 21:14
door Fox-kid
Kees schreef:Fox-kid,

Wat is het merk en type van de enduro band ?

mijn ervaring met enduro banden is namelijk dat er maar een aantal zijn die fatsoenlijk grip bieden maar dat er een heleboel zijn die kompleet waardelooszijn.
Ik heb achterop een Micherlin T63 liggen. (130/80). Is dat wat??? Moet zeggen dat hij op de weg erg fijn en safe aanvoelt. Grote vierkante noppen. Niet te hoog. Rond oppervlak voor het betere bochtenwerk op de weg.

Ik heb de bandenspanning nu op 1.1 gezet. Heb er weer mee gecrosst op Lochem. De baan was wat nat en door de klei ook behoorlijk glad. Moet zeggen dat de grip nog lang niet optimaal is. Maar het was ook niet slechter dan vorige week (toen de condities iets beter waren).

Heb her en der rond gekeken. Al die enduro rijders daar hebben er gewone crossbanden op liggen. Ik heb helaas geen twee setjes velgen maar ik kan me goed voorstellen dan er lui zijn die dat wel hebben, alleen al vanwege de banden.

Geplaatst: za mar 13, 2004 22:09
door huskie
"Voor het betere bochtenwerk op de weg" :cry: :cry: :cry:
Nu meteen stoppen daarmee !!!!
Sorry hoor Fox-kid. We zijn offroaders en we nemen geen band omdat ie zo lekker door de bocht gaat op asfalt.
:twisted:
Dus laten we weer over modder en zand gaan praten :wink: Dank U

Geplaatst: zo mar 14, 2004 00:33
door Jo VdB
Fox-kid schreef:
Ik heb helaas geen twee setjes velgen maar ik kan me goed voorstellen dan er lui zijn die dat wel hebben, alleen al vanwege de banden.
Gewoon
eerst de ketting los, dan
a) achterwiel/voorwiel eruit
b) buitenband er af halen d.m.v. 2 bandenlichters
c) andere buitenband erop d.m.v. dezelfde 2 bandenlichters
d) achterwiel/voorwiel erop

en dan weer de ketting vast maken...

Op het dooie gemak 45' "werk" voor een achterband (en minder dan 30' voor een voorband)

Daar heb je toch geen 2 setjes banden voor nodig. En oefening baart kunst !!!

Jo VdB

Geplaatst: zo mar 14, 2004 11:01
door Joop
Op het dooie gemak 45' "werk" voor een achterband (en minder dan 30' voor een voorband)
Of een kwartiertje per band, lijkt me toch ook niet al te gek. Fox-kid ik zou toch eens die 0.7-0.8 bar proberen. :idea:

Geplaatst: zo mar 14, 2004 19:58
door de antrapper
Hallo Foxkid
doe achter een paar tandjes kleiner en je bent van een boel gespin af,er zit toch genoeg vermogen in.
8)

Geplaatst: zo mar 14, 2004 23:37
door Kees
Fox Kid,

een T 63 is voor in het terrein niet echt een goede keus.
Je had wat dat betreft als je redelijk veel over de weg rijd beter een contie of een mich. T66 kunnen nemen.
Die doen het in het terrein ook nog redelijk.
Ik ben bang dat je met deze T 63 bij een enduro of off road rit toch wel een beetje af gaat zien.
Persoonlijk zou ik voor een band met goede terrein eigenschappen kiezen, want dat is tenslotte toch de plaats waar het moet gebeuren met een WR anders had je wel een R1 gekocht.
Bijv. een mich. enduro comp. gaat bij fatsoenlijk gebruik over de weg (lees rustig) nog best redelijk lang mee, al kun je daar natuurlijk qau eigenschappen en slijtage geen wonderen van verwachten.

Geplaatst: ma mar 15, 2004 20:45
door Noppy
Hoi Fox,

Laat ze maar kletsen hoor! Ik rij met 20 van mijn vrienden voortdurend door de bagger op T63's. Ideaal is het wellicht niet, maar dan zou je één motor voor op de weg en eentje voor in the mud hebben.

De T63 is zeker geen slecht compromis. Een Mefo Stonemaster zou je ook eens voor de gein moeten proberen!

Suc6,

Frank

Geplaatst: ma mar 15, 2004 22:01
door Fox-kid
huskie schreef:"Voor het betere bochtenwerk op de weg" :cry: :cry: :cry:
Nu meteen stoppen daarmee !!!!
Sorry hoor Fox-kid. We zijn offroaders en we nemen geen band omdat ie zo lekker door de bocht gaat op asfalt.
:twisted:
Dus laten we weer over modder en zand gaan praten :wink: Dank U
Husky, Als je goed leest dan kun je opmaken dat ik ook liever heb dat de band in het terrein (lees zand en bagger) goed voelt in plaats van op de weg. :!:

Ik denk dat Kees inderdaad gelijk heeft en dat een ander profiel meer crossplezier biedt. Ik moet zeggen dat een lagere bandenspanning ook heeft geholpen. Ik zit nu op 1.0/1.1 bar. 0.7/0.8 bar lijkt met toch wel erg zacht. Probeer ik de volgende keer!

Ik voel trouwens ook een kleine bandenwisselcompetitie Tussen Jo en Joop aankomen :D

Geplaatst: ma mar 15, 2004 23:25
door huskie
Die westrijd gaan ze uitvechten tijdens de noppenforum dag. Komt dat zien allen :lol:

Geplaatst: ma mar 15, 2004 23:51
door adje
huskie schreef:Die westrijd gaan ze uitvechten tijdens de noppenforum dag. Komt dat zien allen :lol:
Dan zorg ik dat ik een paar wielen bij heb waar een nieuwe band op moet dus dan is dat ook gelijk gedaan :D

Geplaatst: di mar 16, 2004 11:33
door Kees
Noppy,

Ik begrijp niet waarom je een band monteerd op een ras enduro motor die het ook goed op de weg doet.zo`n motor is toch knudde op de weg.Kies dan ook voor een band met prima terrein eigenschappen zodat je daar tenminste het maximale profeit uit je (dure)motor kunt halen.Met een compromie is het op beide vlakken behelpen en dat is zonde van je investering.Als je een band monteerd die in het terrein geen grip bied kun je beter voor een paar euri een vijftien jaar oude xr250 aanschaffen,daar zit ook geen vermogen in en bij je huidige dure motor kun je het niet benutten vanwege je slechte band.Daar komt nog bij dat het in het terrein ook nog eens gevaarlijk kan zijn als je geen grip hebt.Net voor of net tegen die boom of net voor die sloot of net er in is een groot verschil !
Ik vindt dat je een motor maximaal moet benutten waar hij voor gemaakt is,je kunt beter aan het een maximaal plezier beleven en op het andere vlak nog iets meer inleveren dan op beide vlakken lopen klooien.
Maar meningen mogen verschillen hoor !

veel plzier in de blub.

Geplaatst: di mar 16, 2004 13:30
door huskie
Kees, weet jij wat voor een motor Noppy rijdt dan?

Geplaatst: di mar 16, 2004 14:56
door Noppy
Noppy rijdt een Yamaha Super Teneré en een BMW F650 Dakar.

Noppy gaat zijn Super verkopen/inruilen tegen een TT600R. Noppy heeft geen aanhangertje en rijdt dus vanaf de woonplaats naar de plek waar de rit start.

Noppy rijdt niet op cross circuits en geen enduro's. Noppy plant wel in 2005 een woestijnrit met zijn TT600. Dan komen er Michelin Desserts onder.

Kortom, er zijn blijkbaar verschillen in de inzet van een noppenmotor :roll:

Geplaatst: di mar 16, 2004 18:33
door Kees
Nu wel huskie :wink:

Geplaatst: di mar 16, 2004 19:41
door huskie
:D Kees dat is geen ras enduro motor, dus noppy's banden zijn goed en weloverwogen gekozen.
Dus noppy wat die bochten betreft op de weg, jij hebt gelijk. Maar wat Fox-kid z'n yamaha betreft, daar moeten offroad banden onder. Anders komt die yamaha niet to z'n recht.

Geplaatst: di mar 16, 2004 19:52
door Fox-kid
Jongens, ik ben er al uit. De volgensde keer komt er een enduroband onder die het meest geschikt is voor terrein. En anders gaat er gewoon weer een crossband onder!!! Rijd je op de weg: twee metertjes naar rechts en je zit in het onverharde :idea: