Pagina 1 van 2

Schakelen

Geplaatst: ma mar 08, 2004 10:55
door Sander p.
Hallo beste mensen. :lol:

Er is zo weinig duidelijkheid over het wisselen van de versnellingen,
Nou zou ik wel willen weten of het slecht is om te schakelen zonder je koppeling te gebruiken.
Ik bedoel dan wel met gas los laten.
bij het schakelen met de koppeling valt hij wel eens terug in toeren. :?

Wat is nu de beste schakel methode als je je versnellingsbak heel wilt houden. :roll:

alvast bedankt.

Geplaatst: ma mar 08, 2004 11:02
door Rudy
beste: koppeling gebruiken..... bakken worden niet zo oud als je veel zonder koppeling schakel :oops:

Geplaatst: ma mar 08, 2004 11:23
door luie peewee
De meeste, let wel de meeste mensen die ik ken die rijden, gebruiken de koppeling voor de eerste versnelling en om het kreng te melken. Ik met mijn 360 gebruik de koppeling louter op de weg en als ik er tijd voor heb anders gewoon lekker door die bak heen roeren. (niemand interesse in een 360???) Gas terug en schakelen , nooit (ff afkloppen) problemen met mijn bak gehad.

groetjes peewee.

Re: Schakelen

Geplaatst: ma mar 08, 2004 13:12
door Joop
In principe kun je elke cross en enduro motor goed schakelen zonder kopelen, zowel op als terugschakelen. :idea:

Geplaatst: ma mar 08, 2004 13:32
door pantah81
als je met opgepompte voorarmen te maken krijgt, heb je vaak zelfs bijna de kracht niet meer om nog te gaan koppelen tijdens het schakelen. Je kracht spaar je dan om je motor goed in de hand te houden. :wink:

Geplaatst: ma mar 08, 2004 13:43
door Gast
Het is niet goed voor de bak, maar dat nemen we voor lief met reden zoals hierboven is aangegeven.

Geplaatst: ma mar 08, 2004 19:26
door huskie
Het ligt ook aan je bak zelf. Sommige bakken schakelen goed zonder de koppeling te gebruiken, andere zijn een ramp. Die ramp gevallen zijn ook met koppeling niet helemaal meer jofel.
Dus als jij merkt dat je bak het gemakkelijk toelaat kan het weinig kwaad, als je het maar met beleid blijft doen.
Zaterdag(enduro holten), in de laatste ronde, wilde m'n hand de koppeling niet echt meer inknijpen, dus ging ik de mooie doorlopende bochten zonder koppeling doen. De haakse bochten moest ik helaas wel met koppeling doen, anders blijf je de motor aantrappen, wat ook niet de bedoeling is. :wink:

Geplaatst: ma mar 08, 2004 20:30
door adje
Mijn koppelingshendel was zaterdag (enduro holten) meteen bij het begin al gebroken dus ik moest zowat het hele eerste rondje van 70km zonder koppelingshendel rijden :twisted:

Ik heb er dus een automatische koppeling inzitten 8) ( zo goed ,Huskie :P )

Geplaatst: ma mar 08, 2004 22:58
door huskie
Vertel er even bij wat voor een koppeling er bij jouw in je motor zit, Ad.

Geplaatst: ma mar 08, 2004 23:48
door mxrider#28
koppeling??? wat is dat? :? :D :P maarruh zoals rudy als zei, het is het beste om je koppeling wel te gebruiken als je je versnellingsbak heel wilt houden, maar daardoor slijten je platen wel iets harder natuurlijk (is te verwaarlozen hoor en nieuwe platen kostten heel wat minder dan een nieuwe versnellingsbak :D )
ik rijdt trouwens zonder de koppeling te gebruiken tijdens het schakelen... gewoon gas er op en gaan! :)

bij het schakelen met de koppeling valt hij wel eens terug in toeren.

als je een minuut over schakelen doet dan is dat te begrijpen jah :P dit zal niet het geval zijn, maar als het een tweetakt is moet je gewoon wat langer je gas erop houden en dan pas schakelen.

schakelen

Geplaatst: di mar 09, 2004 14:01
door Sander P.
he jongens,

bedankt voor de antwoorden ik ben een stuk wijzer geworden.

Ik ga gewoon schakelen zonder koppeling, ik vind dat koppelen maar vervelend.

Geplaatst: di mar 09, 2004 21:53
door Guillaume
Voor opschakelen hoef je trouwens niet je gas los te laten hoor, gewoon vol doorjanken :)

Waarvoor de koppeling wel makkelijk is, is als je bij bochten ed in z'n 1 weer vol op toeren wil weg trekken. Heel ff de koppeling inknijpen, gashendel vol op en dan weg laten schieten, dan heb je weer je volle power die je op lage toeren bij een 125 meestal niet hebt.

Let hier wel mee op bij zwaardere machines, zelf heb ik het ook wel eens geprobeerd op een KTM 520 4 -takt waar ik niet aan gewend was, en toen vloog ik half op het achterwiel onbeheersd de kuipbocht door :)

Geplaatst: wo mar 10, 2004 00:15
door Joop
Maar Guillaume het tempo was toen in ieder geval wel goed!! :D

Geplaatst: wo mar 10, 2004 00:24
door mxrider#28
haha jah indd... alleen de motorbeheersing niet :D of wilde je de show stelen door ff op je achterwiel de bocht door te gaan :?: :P (Guillaume)

Geplaatst: wo mar 10, 2004 00:58
door JoeBaR
hihih met een viertakt gebruik je ook maar twee versnellingen op de baan .. 3 en 4 ist bij mij (soms even terug naar twee) .. dus voor die keren kan je makkelijk de koppeling erbij pakken ...echter niet om de motor op toeren te laten komen .. dan schakel ik liever een tandje terug , zodat de koppeling langer meegaat !

Geplaatst: wo mar 10, 2004 09:39
door Guillaume
Haha, het tempo was inderdaad wel goed ja, en de show stelen? Nou, het zag er volgens mij vrij klungelig uit :)

En een 4-takt is zoiezo veel anders rijden, niet vol in toeren doortrekken maar lekker opschakelen op dat enorme koppel :D

Geplaatst: do mar 18, 2004 20:49
door Ice
Ik gebruik bij opschakelen niet de koppeling, bij terug schakelen vaak wel, heb trouwens een hydraulische koppeling, maakt dat nog wat uit ?

Maar terug schakelen doe ik meestal niet. Bij mijn eigen baan heb ik hem alleen maar in de 2e, dus hoef ik niet eens te schakelen :wink:
Op een normale crossbaan is het vaak de 2e en de 3e versnelling die ik gebruik, op lange stukken ook de 4e. Maar mijn machine gaat ook door tot 11.600 toeren, klinkt dan net als een racemotor. :lol:

Geplaatst: do mar 18, 2004 23:08
door mxrider#28
hydraulische koppeling maakt niks uit... het pricipe is bijna het zelfde, het werkt ook gewoon met zo "duwstift" alu buisje of hoe je het dan ook wilt noemen, hij wordt alleen wat anders in beweging gebracht (zelfde al rem dus ook met een zuigertje en die duwt dus tegen dat stiftje) 11.600 toeren is vrij normaal bij een crossmotor, maar het gaat er meer om waar je koppel het hoogst is, je motor kan bv wel 13.000 toeren maken maar als hij bij 11.000 toeren al geen koppel meer heeft dan zakt je vermogen hard naar beneden tussen die 11 en 13 duizend toeren.

Geplaatst: vr mar 19, 2004 16:33
door ..::Rico::..
Die koppelings-hendel zit er natuurlijk niet voor niets op :wink:

Niet alleen voor 't wegkomen

Mzls Rico

Geplaatst: vr mar 19, 2004 18:40
door mxrider#28
koppelingshendel zit er indd niet voor niks op hij is alleen nuttig voor bij de start, en in bochtten wanneer je net iets meer vermogen in die versnelling nodig hebt om de bocht uit te komen... dat zijn in ieder geval de 2 functies die ik van de koppeling ken :wink:

Geplaatst: di mar 23, 2004 19:14
door Ice
Mooiste van mijn machine is dat hij op 11.000 toeren nog steeds super koppel heeft. Wanneer je op de 11.600 komt voel je gewoon dat hij stopt met accelereren.

Maar ik gebruik niet zoveel de koppeling, alleen bij starten en stoppen en soms in de bochten, en omlaag schakelen soms ook.

Geplaatst: di mar 23, 2004 20:15
door Guillaume
Houden jullie ook altijd standaard 2 vingers op de koppeling? Ik dus nooit als ik aan het crossen ben, alleen wanneer ik aanvoel wanneer ik hem moet gaan gebruiken. :)

Geplaatst: di mar 23, 2004 23:31
door mxrider#28
nou niet altijd, bij redelijk grote knippen laat ik het wel uit mijn hoofd om ook maar 1 vingertje van mijn stuur te laten :) en als ik niet over knippen rijdt houdt ik uit automatische 1 vinger op de koppeling, maar wanneer ik hem nodig knijp ik hem vaak met meer dan 1 vinger in :)

Geplaatst: di mar 23, 2004 23:36
door Rudy
Met de 125 reed ik ook altijd met een vinger aan de koppeling , ontkoppelde meestal ook maar met 1 vinger... Lukt met mijn huidige 250 niet maar daar heb ik de koppeling weer veel minder nodig :lol: 8)

Geplaatst: di mar 23, 2004 23:49
door mxrider#28
he rudy, wat is dat nou? :? wel postten op noppenforum maar niet online op msn :D maarruh ik krijg mijn koppeling niet met 1 vinger ingeknepen omdat er wat zwaardere veren inzitten (dan standaard) die je platengroep terugduwen, dus dan gaat het allemaal niet zo soepel :) of ben ik gewoon zo slap :lol: