Pagina 1 van 1

mengverhouding

Geplaatst: vr mar 05, 2004 23:14
door Bart
hoi

kan iemand mij vertellen wat de idiale mengverhouding
is van een yz 125 uit 2002.
in de handleiding staat 1 op 30, nu lijkt mij dit erg veel.
de olie die ik gebruik is mx5 van putoline.

welke mengverhouding moet ik gebruiken als ik het echt
veilig wil houden.

alvast bedankt.

Geplaatst: za mar 06, 2004 00:30
door mxrider#28
1 op 30 is indd wel erg vet, je kan makkelijk 1 op 35 gaan rijden 1 op 40 zou ook nog wel kunnen, maar ik zie dat je het het liefst zo veilig mogelijk houd dus 1 op 35 is wel een goede mengverhouding.

Geplaatst: za mar 06, 2004 02:26
door Rudy
Gewoon 1 op 40
1 op 30 is wel erg vet, dat blijft roken etc. Het loopt ook gewoon minder.

Geplaatst: za mar 06, 2004 10:13
door pantah81
Die 1 op 30 die opgegeven wordt, zal voor een bepaald type olie zijn dat vermeld staat in de handleiding, maar meestal staat bij iedere olie op de verpakking welke verhouding je mag hanteren. Zelf rij ik al jaaaren met Castrol TTS 1 op 50 zonder problemen.

Geplaatst: za mar 06, 2004 18:57
door dvanleur
De mengverhouding is altijd al een discussie punt geweest, de 1 zegt 1:25 en de andere rijdt weer 1:40 zelf rij ik met een 250CC 2takt slap 1:30, en dan heb ik geen last van plaatselijke "mist" vorming achter me.

Geplaatst: ma mar 08, 2004 19:38
door Kees
mx5 is geschikt om te smeren van 1:40 T/m 1:50
Het is de kwaliteit van de olie die bepaald welke mengverhouding je moet gebruiken en niet de motor.
zelf rij ik al jaren 1:50
bedenk wel dat te vet smeren veel meer problemen opleveren dan dat vaak gedacht wordt.
De meeste denken hoe vetter hoe beter maar dat is juist niet het geval.

Geplaatst: ma mar 08, 2004 19:47
door Rudy
Idd , ze gaan er vooral slecht van starten. Je verlies er opzich ook wat vermogen mee :lol:

Geplaatst: ma mar 08, 2004 21:45
door huskie
We praten toch wel allemaal over een 125 cctje, hè?
Ook het toeren bereik is belangrijk.
Bij een motor die zelden volgas komt, heeft de olie meer tijd om z'n werk te doen, zodat je dus schraler kunt smeren. Laten we nog even in het midden welke kwaliteit olie we gebruiken. Bij volgas gedurende langere tijd, hoge toeren, vliegt de olie zeer snel door de motor/cilinder heen, en krijgt minder tijd om neer te slaan/te hechten aan de cilinder etc.
Ik heb hier een linkie die het een en ander nog wat verduidelijkt:http://www.maximausa.com/technical/oilmigration.html