Pagina 1 van 1
Ohh?-ringenketting
Geplaatst: za feb 21, 2004 21:20
door Fox-kid
Ik heb een set ketting met tandwielen op mijn Yamaha wr 426F liggen die praktisch nieuw zijn. Nu hoor ik mijn ketting behoorlijk kletteren. Weet niet wat hij met een ander set doet, dit setje lag er op toen ik de motor kocht.
Wat me opvalt is dat de schakels stug draaien. Aan de trekzijde van de ketting kun je een schakel met je vingers in een V buigen. Zo blijven ze dan ook staan. Toen ik de ketting er af had zag ik dat het een o-ringenketting is. Ik kan me voorstellen dat door de ringen die er tussen gekneld zitten, de schakels wat moeilijker buigen. Maar is dit normaal??
Ik heb de ketting helemaal gereinigd en weer ingespoten maar het helpt niet.
Zelf heb ik liever een fijn crosskettinkje zonder o-ringen, maar goed, voorlopig moet ik het hier maar mee doen.
Hoe zien jullie dit? Wat is de oorzaak van dat geklapper of is dit normaal. De kettingspannning is naar mijn idee goed.
Waar geven jullie de voorkeur aan?
Re: Ohh?-ringenketting
Geplaatst: za feb 21, 2004 21:29
door Jo VdB
Fox-kid schreef:
Waar geven jullie de voorkeur aan?
DID X-ring ketting 520 VM. Beter is er niet.
En haal het uit je hoofd dat een gewone ketting beter is op een enduro.
Je 426 vreet die op...
Jo VdB
Geplaatst: za feb 21, 2004 21:40
door Fox-kid
Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
Geplaatst: za feb 21, 2004 22:32
door pruus
geloof dat een o of x- ringketting idd beter is dan een gewone. Alleen al vanwege de levensduur en het (veel minder) naspannen. Maar ook deze kettingen slijten. Kun je de ketting iets van je achtertandwiel liften? Dan is het fout.
Geplaatst: zo feb 22, 2004 23:36
door Bart M
Fox-kid schreef:Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
Niemand wil je blijkbaar gerust stellen, kid
![Grapje/Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Dan zal ik het maar doen: ja dat hoort zo
Rij gewoon eens een paar km offroad en controleer dan de stugheid van je ketting nogmaals: zou al veel soepeler moeten lopen. Waarschijnlijk ben je dan ook van dat gekletter verlost. Eenmaal afgekoeld en gereinigd wordt je ketting terug stug, dat is dus doodnormaal met een nieuwe ketting.
Geplaatst: ma feb 23, 2004 12:23
door pantah81
Als je een goede kettingspray gebruikt op basis van siliconen, zal die er ook voor zorgen dat je O-ringetjes niet uitdrogen en lekker soepel blijven.
Geplaatst: ma feb 23, 2004 19:53
door Gast
Bedankt jongens!
Geplaatst: ma feb 23, 2004 20:03
door Fox-kid
bedankt heren!
Geplaatst: zo apr 25, 2004 20:37
door pinin39
Dom vraagje ,
las op het forum iets over de ketting op je tandwielen leggen !!!
iets over niet recht maar in een :
" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
snapt iemand hoe dat moet ???
volgende week komt mijn tandwiel binnen en dan ga ik aan de slag
dus beetje hulp zou welkom zijn
dank je wel alvast
Geplaatst: zo apr 25, 2004 21:17
door Jo VdB
pinin39 schreef:" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
"Naft" is Vlaams voor benzine ..
Als je een O-ring ketting in benzine legt,dan zal ze inderdaad proper zijn. Maar ze zal ook naar de knoppen zijn, want de benzine zal
a) de O ringen aantasten
b) daardaar in de bussen kruipen en het vet wegspoelen !!!
En net dat is oa de sterkte van een O-ring ketting : het vet dat onder normale omstandigheden niet weg kan !!
De ketting reinigen in benzine, petroleum, diesel, etc is enkel nuttig bij een niet-O-ring- ketting, zoals crossers die meestal gebruiken.
En dan nog moet die ketting volledig terug geolied worden (best de ketting in warm vet leggen)
Jo VdB
Geplaatst: zo apr 25, 2004 21:29
door pinin39
Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking
net zo iets als bouchievonkjes !!!
dank je voor het behoeden van een blunder
maurice
Geplaatst: ma apr 26, 2004 19:14
door DAANTJE
pinin39 schreef:
Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking
net zo iets als bouchievonkjes !!!
dank je voor het behoeden van een blunder
maurice
hALLO!
Een O-ringketting op een enduro is inderdaad gewoon beter,
loopt er ook minder snel af, omdattie minder zijdelings beweegt!
(hij loopt stijver in de lengterichting bedoel ik)
Groet Daan!