Boyesen membraan/spruitstuk inbouwen
Geplaatst: di feb 17, 2004 23:20
Hallo,
Wij zijn Boyd en Joost, en wij houden ons bezig met het tunen van scooters. Qua tuning zitten wij op een vrij hoog niveau, zeker in vergelijking met anderen. Om een idee te geven zitten we op +/- 20 pk op het achterwiel op een tovami bank. Op de bank bij Koopmans(bij jullie waarschijnlijk niet bekend) scoorde mijn vorige blok 25.17 pk (grafiekje). Nou is bekend dat deze positief meet, je kan de scores vermenigvuldigen met 0.8 voor reële Tovami waardes.
Dit even als inleidend praatje zodat jullie hopelijk niet gelijk afhaken bij het lezen van "scooters".
Bij toeval zagen wij pas bij een kennis van ons een Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor een 80cc crosser waar een 28mm keihin in hoort. De 28mm Keihin PWK is ook de door ons gebruikte carburateur. Bij het bekijken van de boyesen viel ons de mooie opbouw op, welke zeker vele malen beter is dan die van een membraan voor een scooter. Wat ons opviel waren de "dual stage" kleppen, de geflowde binnenkant en de langer doorlopende spijl(schijnt bij schakels vaker zo te zijn).
Nou leek het ons een leuk expiriment om zo'n membraan/spruitstuk in een scooterblok in te bouwen, echter zijn er enkele punten die voor ons moeilijk of onduidelijk zijn, en waar jullie als crossers misschien mee kunnen helpen.
De Boyesen die wij hebben gezien was dus voor een 80(of 85)cc crosser. Na wat passen en meten bleek al dat deze te breed was voor ons scooterblok. Wij zijn niet vies van wat aanpassen, maar er is ten eerste niet genoeg vlees en je komt met je tapeinden in de knel. Vanavond zijn we naar Meurs Motors in Bergschenhoek geweest om te kijken of er misschien een andere oplossing was. Ook hij had een boyesen liggen, echter deze was ook voor een 80(85) en paste dus niet. Volgens hem was er van boyesen niks kleiners(voor bv 65cc). Wel had hij een membraan liggen van aan kawasaki 65 crosser die zelfs zonder aanpassingen in het blok paste. Echter deze was lang niet zo mooi als de Boyesen die we hadden gezien.
Nou zagen we op de site van Boyesen dat er dus wel membranen/spruitstukken zijn voor 65ccers. Namelijk de volgende:
Boyesen Membraan voor kawasaki 65. Aangezien er bij staat dat deze zonder modificaties past zal deze dus dezelfde maten hebben als het membraan wat wij hebben gezien, en dus ook passen. Dit is helaas geen membraan en spruitstik in 1.
Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor KTM 65 Dit is dus wel een spruitstuk en membraan in 1, echter weten we niet of deze ook passen, net als de boyesen voor de kawasaki 65.
Boyesen membraan voor een Suzuki 65. Hiervan weten we dus ook niet of het past.
Dit zijn de 3 dingen die volgens ons in aanmerking komen voor onze blokken. Volgens Meurs waren ze er dus niet, echter ze staan wel op de boyesen site dus moet er aan te komen zijn lijkt ons.
Tot zover eigenlijk ons verhaal. Nu zitten wij dus met enkele vragen, en hopelijk kunnen jullie daar bij helpen.
1)Is het membraan van Boyesen voor de kawasaki qua maten gelijk aan de std membranen voor deze motor? Op de site staat dat het zonder aanpassingen past, maar voor de zekerheid..
2)Het membraan en spruitstuk voor de KTM65, is die qua maten ongeveer of zelfs precies gelijk aan die voor de Kawasaki65? Bij scooters zijn de carters ook per merk verschillend, misschien is dat bij motoren ook het geval.
3)Zelfde geldt eigenlijk ook voor het Suzuki spruitstuk. lijkt die op die voor de Kawasaki qua maten?
4)Deze vraag is misschien lastiger, maar als iemand de maten heeft van de membranen dan zijn wij daar erg blij mee.
5)Voor welke carburateurs zijn deze membranen en spruitstukken gemaakt? Dit omdat wijzelf met 28Keihin PWK rijden.
6)Zijn er misschien nog andere merken die zulke mooie membranen/spruistukken maken als Boyesen?
Al met al is het een heel verhaal geworden. We hebben nog wel meer vragen maar dit is wat ons het meeste bezig houdt. Omdat de Boyesens vrij duur zijn, kunnen we ze ook niet maar zo even kopen om te kijken of het past, of pas te maken is.
Als er iemand is die ons hiermee kan helpen, zou dat erg aardig zijn.
Joost en Boyd.
Wij zijn Boyd en Joost, en wij houden ons bezig met het tunen van scooters. Qua tuning zitten wij op een vrij hoog niveau, zeker in vergelijking met anderen. Om een idee te geven zitten we op +/- 20 pk op het achterwiel op een tovami bank. Op de bank bij Koopmans(bij jullie waarschijnlijk niet bekend) scoorde mijn vorige blok 25.17 pk (grafiekje). Nou is bekend dat deze positief meet, je kan de scores vermenigvuldigen met 0.8 voor reële Tovami waardes.
Dit even als inleidend praatje zodat jullie hopelijk niet gelijk afhaken bij het lezen van "scooters".
Bij toeval zagen wij pas bij een kennis van ons een Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor een 80cc crosser waar een 28mm keihin in hoort. De 28mm Keihin PWK is ook de door ons gebruikte carburateur. Bij het bekijken van de boyesen viel ons de mooie opbouw op, welke zeker vele malen beter is dan die van een membraan voor een scooter. Wat ons opviel waren de "dual stage" kleppen, de geflowde binnenkant en de langer doorlopende spijl(schijnt bij schakels vaker zo te zijn).
Nou leek het ons een leuk expiriment om zo'n membraan/spruitstuk in een scooterblok in te bouwen, echter zijn er enkele punten die voor ons moeilijk of onduidelijk zijn, en waar jullie als crossers misschien mee kunnen helpen.
De Boyesen die wij hebben gezien was dus voor een 80(of 85)cc crosser. Na wat passen en meten bleek al dat deze te breed was voor ons scooterblok. Wij zijn niet vies van wat aanpassen, maar er is ten eerste niet genoeg vlees en je komt met je tapeinden in de knel. Vanavond zijn we naar Meurs Motors in Bergschenhoek geweest om te kijken of er misschien een andere oplossing was. Ook hij had een boyesen liggen, echter deze was ook voor een 80(85) en paste dus niet. Volgens hem was er van boyesen niks kleiners(voor bv 65cc). Wel had hij een membraan liggen van aan kawasaki 65 crosser die zelfs zonder aanpassingen in het blok paste. Echter deze was lang niet zo mooi als de Boyesen die we hadden gezien.
Nou zagen we op de site van Boyesen dat er dus wel membranen/spruitstukken zijn voor 65ccers. Namelijk de volgende:
Boyesen Membraan voor kawasaki 65. Aangezien er bij staat dat deze zonder modificaties past zal deze dus dezelfde maten hebben als het membraan wat wij hebben gezien, en dus ook passen. Dit is helaas geen membraan en spruitstik in 1.
Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor KTM 65 Dit is dus wel een spruitstuk en membraan in 1, echter weten we niet of deze ook passen, net als de boyesen voor de kawasaki 65.
Boyesen membraan voor een Suzuki 65. Hiervan weten we dus ook niet of het past.
Dit zijn de 3 dingen die volgens ons in aanmerking komen voor onze blokken. Volgens Meurs waren ze er dus niet, echter ze staan wel op de boyesen site dus moet er aan te komen zijn lijkt ons.
Tot zover eigenlijk ons verhaal. Nu zitten wij dus met enkele vragen, en hopelijk kunnen jullie daar bij helpen.
1)Is het membraan van Boyesen voor de kawasaki qua maten gelijk aan de std membranen voor deze motor? Op de site staat dat het zonder aanpassingen past, maar voor de zekerheid..
2)Het membraan en spruitstuk voor de KTM65, is die qua maten ongeveer of zelfs precies gelijk aan die voor de Kawasaki65? Bij scooters zijn de carters ook per merk verschillend, misschien is dat bij motoren ook het geval.
3)Zelfde geldt eigenlijk ook voor het Suzuki spruitstuk. lijkt die op die voor de Kawasaki qua maten?
4)Deze vraag is misschien lastiger, maar als iemand de maten heeft van de membranen dan zijn wij daar erg blij mee.
5)Voor welke carburateurs zijn deze membranen en spruitstukken gemaakt? Dit omdat wijzelf met 28Keihin PWK rijden.
6)Zijn er misschien nog andere merken die zulke mooie membranen/spruistukken maken als Boyesen?
Al met al is het een heel verhaal geworden. We hebben nog wel meer vragen maar dit is wat ons het meeste bezig houdt. Omdat de Boyesens vrij duur zijn, kunnen we ze ook niet maar zo even kopen om te kijken of het past, of pas te maken is.
Als er iemand is die ons hiermee kan helpen, zou dat erg aardig zijn.
Joost en Boyd.