Pagina 1 van 1

Boyesen membraan/spruitstuk inbouwen

Geplaatst: di feb 17, 2004 23:20
door Alberts
Hallo,

Wij zijn Boyd en Joost, en wij houden ons bezig met het tunen van scooters. Qua tuning zitten wij op een vrij hoog niveau, zeker in vergelijking met anderen. Om een idee te geven zitten we op +/- 20 pk op het achterwiel op een tovami bank. Op de bank bij Koopmans(bij jullie waarschijnlijk niet bekend) scoorde mijn vorige blok 25.17 pk (grafiekje). Nou is bekend dat deze positief meet, je kan de scores vermenigvuldigen met 0.8 voor reële Tovami waardes.
Dit even als inleidend praatje zodat jullie hopelijk niet gelijk afhaken bij het lezen van "scooters".
Bij toeval zagen wij pas bij een kennis van ons een Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor een 80cc crosser waar een 28mm keihin in hoort. De 28mm Keihin PWK is ook de door ons gebruikte carburateur. Bij het bekijken van de boyesen viel ons de mooie opbouw op, welke zeker vele malen beter is dan die van een membraan voor een scooter. Wat ons opviel waren de "dual stage" kleppen, de geflowde binnenkant en de langer doorlopende spijl(schijnt bij schakels vaker zo te zijn).
Nou leek het ons een leuk expiriment om zo'n membraan/spruitstuk in een scooterblok in te bouwen, echter zijn er enkele punten die voor ons moeilijk of onduidelijk zijn, en waar jullie als crossers misschien mee kunnen helpen.
De Boyesen die wij hebben gezien was dus voor een 80(of 85)cc crosser. Na wat passen en meten bleek al dat deze te breed was voor ons scooterblok. Wij zijn niet vies van wat aanpassen, maar er is ten eerste niet genoeg vlees en je komt met je tapeinden in de knel. Vanavond zijn we naar Meurs Motors in Bergschenhoek geweest om te kijken of er misschien een andere oplossing was. Ook hij had een boyesen liggen, echter deze was ook voor een 80(85) en paste dus niet. Volgens hem was er van boyesen niks kleiners(voor bv 65cc). Wel had hij een membraan liggen van aan kawasaki 65 crosser die zelfs zonder aanpassingen in het blok paste. Echter deze was lang niet zo mooi als de Boyesen die we hadden gezien.
Nou zagen we op de site van Boyesen dat er dus wel membranen/spruitstukken zijn voor 65ccers. Namelijk de volgende:

Boyesen Membraan voor kawasaki 65. Aangezien er bij staat dat deze zonder modificaties past zal deze dus dezelfde maten hebben als het membraan wat wij hebben gezien, en dus ook passen. Dit is helaas geen membraan en spruitstik in 1.

Boyesen membraan en spruitstuk in 1 voor KTM 65 Dit is dus wel een spruitstuk en membraan in 1, echter weten we niet of deze ook passen, net als de boyesen voor de kawasaki 65.

Boyesen membraan voor een Suzuki 65. Hiervan weten we dus ook niet of het past.

Dit zijn de 3 dingen die volgens ons in aanmerking komen voor onze blokken. Volgens Meurs waren ze er dus niet, echter ze staan wel op de boyesen site dus moet er aan te komen zijn lijkt ons.


Tot zover eigenlijk ons verhaal. Nu zitten wij dus met enkele vragen, en hopelijk kunnen jullie daar bij helpen.

1)Is het membraan van Boyesen voor de kawasaki qua maten gelijk aan de std membranen voor deze motor? Op de site staat dat het zonder aanpassingen past, maar voor de zekerheid..

2)Het membraan en spruitstuk voor de KTM65, is die qua maten ongeveer of zelfs precies gelijk aan die voor de Kawasaki65? Bij scooters zijn de carters ook per merk verschillend, misschien is dat bij motoren ook het geval.

3)Zelfde geldt eigenlijk ook voor het Suzuki spruitstuk. lijkt die op die voor de Kawasaki qua maten?

4)Deze vraag is misschien lastiger, maar als iemand de maten heeft van de membranen dan zijn wij daar erg blij mee.

5)Voor welke carburateurs zijn deze membranen en spruitstukken gemaakt? Dit omdat wijzelf met 28Keihin PWK rijden.

6)Zijn er misschien nog andere merken die zulke mooie membranen/spruistukken maken als Boyesen?


Al met al is het een heel verhaal geworden. We hebben nog wel meer vragen maar dit is wat ons het meeste bezig houdt. Omdat de Boyesens vrij duur zijn, kunnen we ze ook niet maar zo even kopen om te kijken of het past, of pas te maken is.
Als er iemand is die ons hiermee kan helpen, zou dat erg aardig zijn.
Joost en Boyd.

Geplaatst: wo feb 18, 2004 00:09
door mxrider#28
heey,
V-Force maakt vrijwel de zelfde membramen en misschien nog wel iets beter... dit is hun site: http://www.mototassinari.com

Het antwoord op vraag 1 is jah, de maten van het boyesen membraam zijn gelijk aan die van het standaard membraam.

2: Deze zullen waarschijnlijk verschillend zijn omdat KTM Oostenrijkse productie is en een Kawasaki japans dus de kans is heel klein dat het het zelfde is.

3: Hierover kan ik je alleen vertellen dat het allebij japanse produktie is, ik heb er geen informatie over kunnen vindden omdat de fabrikanten zulke gegevens weinig of niet vermeldden, omdat het niet van belang is voor de rijder, want als er een nieuw membraam opgaat dan wordt die besteld volgens merk motor, aantal cc`s, bouwjaar.

4: Je zou voor die maten heel goed terecht kunnen bij boyesen of v-force, omdat hun die maten eerst nodig hadden om de speciale membramen voor de motoren te maken dus het valt te proberen.

5: Het kawasaki membraam en spruitstuk is voor een Mikuni VM24SS caberateur en bij suzuki ook. (65 cc)

6: V-force

Geplaatst: wo feb 18, 2004 00:26
door Rudy
hey joost
ik betweifel me eerlijk gezegt of je echt vermogen zal winnen met een crossmembraan.... simpelweg omdat een crossmotor een redelijk brede powerband moet hebben en je dat bij een scooter totaal niet nodig heb :lol: die dualestage dingen zouden voor een kleiner/grotere membraan oppervlakte moeten zorgen bij lager/hogere toerentallen (klinkt best logisch ook :lol: )
1)Is het membraan van Boyesen voor de kawasaki qua maten gelijk aan de std membranen voor deze motor? Op de site staat dat het zonder aanpassingen past, maar voor de zekerheid..
Past altijd zonder aanpassingen :lol:
2+3)Het membraan en spruitstuk voor de KTM65, is die qua maten ongeveer of zelfs precies gelijk aan die voor de Kawasaki65? Bij scooters zijn de carters ook per merk verschillend, misschien is dat bij motoren ook het geval. [/qoute]
Ik neem aan dat het ktm carter anders is... , de suzuki en kawasaki zijn precies hetzelfde (kan je ook wel zien als je de modellen naast elkaar zie...) kawa en suzuki hebben een of ander samenwerkings verband :lol:


4)Deze vraag is misschien lastiger, maar als iemand de maten heeft van de membranen dan zijn wij daar erg blij mee.
op het macdizzy forum hadden ze dat wel geweten denk ik , helaas is dat forum zoals je ook wel weet betaald sinds jan 2004 :oops:
5)Voor welke carburateurs zijn deze membranen en spruitstukken gemaakt? Dit omdat wijzelf met 28Keihin PWK rijden.
zoals mijn voorganger al zei een 24mm
6)Zijn er misschien nog andere merken die zulke mooie membranen/spruistukken maken als Boyesen?
V-force zoals die zelfde voorganger al zei;
http://www.mototassinari.com/

Afbeelding
(kwijl kwijl :lol: )
deze vind ik persoonlijk ook mooier , erg groot doorlaat oppervlakte 8) , ze zijn alleen erg duur (160€voor een 125je geloof ik).

Geplaatst: wo feb 18, 2004 14:42
door Gast
bedankt voor de antwoorden so far mensen. die vforce membranen zien er ook erg mooi uit ja. echter op die site vind ik niet een soort van catalogus zodat ik kan opzoeken over er wat passends te vinden is.
het membraan voor de kawa is voor ons dan zowiezo interessant omdat die zonder modificaties in onze blokken past. wat ik me over dat membraan nog afvraag is het volgende:
de boyesen die wij hadden gezien waren van binnen erg mooi geflowed, en de spijl begon al vrij hoog. dit was wel een versie met een spruitstuk erop. zijn de boyesen zonder spruitstuk ook zo mooi gelowfd en opgebouwd?

Geplaatst: wo feb 18, 2004 14:48
door Alberts
ik was me vergeten in te loggen, bovenstaande post is van mij.

Geplaatst: wo feb 18, 2004 16:38
door Rudy
http://www.mototassinari.com/PDF/LrgAppMoto04Web.pdf

maar ik zie er geen kx/sx65 tussen staan :oops:

ik heb eerlijkgezegt eigelijk nog nooit een echt slecht afgewerkt crossmembraan gezien , zelfs die std membranen zien er erg net uit....
maar je mag aannemen dat boyesen al hun membranen netjes afwerkt (ze gieten al die dingen zelf geloof ik)

Geplaatst: wo feb 18, 2004 18:23
door Gast
in principe kun je je carters wel oplassen om ze vervolgens uit te frezen om zodoende het membraan passend te krijgen, word trouwens ook vaak gedaan om een 80cc cilinder van een '83er cr80 op een honda mt5 blok passend te kijgen dus het moet kunnen, verder betwijfel ik of je heel veel winst gaat halen uit het membraan, en wel omdat de membranen waar je het over hebt zo zijn gemaakt dat ze over een heel brede powerband werken, wat bij een scoot natuurlijk niet het geval is.

Geplaatst: wo feb 18, 2004 18:39
door Rudy
zoals ik ook al zei :wink:

ik zou persoonlijk als je er echt geld voorover heb proberen een 80cc membraantje pas te maken al draaien al die dingen zowizo wat minder toeren als een scooter. Zo;n 65je draai een 13500 geloof ik , die rappe scooters halen de 14-14,5 wel :lol: (en levern daar ook nog eens vermogen , toerendraaien is natuurlijk 1 , daar vermogen leveren is een heel ander verhaal)

Geplaatst: do feb 19, 2004 12:40
door Guillaume
Leuk project op zich, maar ik zou dus ook vooral kijken naar het materiaal waar de membraamplaatjes van gemaakt waren. Ooit hebben we met Valentino en op de list daar ook weleens discussies over gehad, en dan voornamelijk het "zweefeffect" ervan op hogere toerentallen, iets wat voornamelijk ook op scooters van toepassing is...

Maar jullie zijn vooral geinteresseerd in de flow ervan, en daar kan ik je weinig nieuws over vertellen. Maar veel succes verder.

Geplaatst: wo mar 03, 2004 21:15
door Gast
Dat topvermogen van die scoot is toch wel zeer netjes vind ik, en bij de 5800 toeren al.. echt netjes man. Mag ik vragen wat er allemaal onder zit, of is dat té off-topic?
Greetz Nelis.

Geplaatst: za mar 06, 2004 01:48
door mxrider#28
deze topic zakt alweer naar onder in de lijst en was vanaf 19 feb al niet meer actief, dus echt off topic kun je het niet noemen :)