Pagina 1 van 1
een Belgische motor?...of toch maar een Hollandse
Geplaatst: di feb 17, 2004 18:32
door jofa
is het voor mij als Nederlander intressant om een Belgische motor te kopen of komen er nog dermate veel kosten bij om de motor naar Nederland te halen (invoerrechten of eventueel omzetten van Belgisch naar Nederlands kenteken o.i.d.) dat het voordeliger is om gewoon in Nederland een motor te kopen.
Geplaatst: di feb 17, 2004 18:54
door Freek
Invoerrechten betaal je niet binnen de EU.
BPM wel (15% ?van de nieuwwaarde) daarbij krijg je ruwweg 2% per maand korting op.
dus 24 % korting op het BPM-bedrag als je motor 12 maanden oud is.
Als je motor jonger is dan 6 maanden of minder dan 6000 km gereden heeft, betaal je ook 19% btw.
Geplaatst: di feb 17, 2004 22:01
door huskie
Hoe liggen de nieuwprijzen van de motoren in belgie tov nl?
Een crosser kopen is natuurlijk intressant.
Geplaatst: di feb 17, 2004 23:07
door jofa
Het gaat mij meer om een enduro fiets. Ik heb al meerdere mooie fietsen te koop zien staan maar wist dus niet of het wel zo intressant was om er werkelijk een uit Belgie te kopen.Nu is het alleen nog even de nieuwprijs opzoeken (ergens?) en rekenen...
Trouwens...die BPM..Als ik dat goed begrijp werkt het alsvolgd, stel, ik koop een motor van 5000 euro (nieuwprijs),daarover moet ik 750 euro BPM betalen die ik aflos door elke maand 2% van die 750 euro (dus elke maand 15 euro) te betalen totdat het totale BPM bedrag is afbetaald..
En die nieuwprijs...is dat de nieuwprijs in het land waar de motor NU op kenteken staat, of is dat de nieuwprijs van die motor in Nederland?
Want er zijn NOGAL wat prijsverschillen.....
Geplaatst: di feb 17, 2004 23:17
door Jasper
ik heb een husq 610 uit 98 gekocht in belgie in sm trim, scheelde qua aansahf een hoop, maar aangezien het ook een ex-enduro machine was moest er een hoop aan gebeuren wilde ie door de keuring komen, teveel naar mijn mening....
verschilt natuurlijk per motor, maar ik zal niet zo snel een enduro/sm/crosser uit belgie meer importeren.....
Geplaatst: di feb 17, 2004 23:41
door Jo VdB
Qua keuring zal het in elk geval bij de moderne motoren geen verschil maken, omdat de meesten tegenwoordig een COC hebben
D.i. een Certificate Of Conformity (meestal Europese COC )
Voor de Vlamingen ; dit heette vroeger het Gelijkvormigheidsattest
Jo VdB
Geplaatst: wo feb 18, 2004 14:40
door huskie
Dat coc attest. Zit dat bij iedere huidige nieuwe motor??
Of moet je er expliciet omvragen of....?
Wie weet hier iets meer van, want misschien moet ik toch eens over de grens gaan zoeken naar bevoorbeeld een 4takt of trailmotor.
Geplaatst: wo feb 18, 2004 17:05
door adje
In nederland heet dat formulier een CVO = certificaat van overeenkomst.
Dit zit b.v. bij elke HM motor.
Geplaatst: wo feb 18, 2004 17:06
door STTEVE
jofa schreef:...
Trouwens...die BPM..Als ik dat goed begrijp werkt het alsvolgd, stel, ik koop een motor van 5000 euro (nieuwprijs),daarover moet ik 750 euro BPM betalen die ik aflos door elke maand 2% van die 750 euro (dus elke maand 15 euro) te betalen totdat het totale BPM bedrag is afbetaald..
.....
Zoals je t schrijft klopt t niet.
Aflossen is er niet bij
Je betaald 750 euro BPM voor een nieuwe.
Is je motor een jaar oud, dan betaald je (750 - (12 maal 15 euro)) = 570 euro BPM.
Verder duurde het importeren van mijn motor 8 weken voordat de RDW een gaatje in de agenda had en toen miste ik een milieuverklaring. Zorg dus dat je alle papieren in orde en bij je hebt
Geplaatst: do feb 19, 2004 22:08
door Gast
Geplaatst: za feb 21, 2004 14:01
door huskie
Ssteve, een mileuverklaring? Was het cvo(waar Ad het over heeft) dan niet genoeg?
Geplaatst: za feb 21, 2004 15:11
door Gast
Destijds had ik een milieuverklaring nodig(werd een maand later weer afgeschaft) en die kon ik of via de TUV in lelystad krijgen, of via Yamaha Nederland. De eerste duurde ongeveer 2 weken, voor € 130, bij de laatste kon ik m de volgende dag voor € 150 afhalen.
Ik bedoelde t eigenlijk als voorbeeld, ik had 8 weken de tijd om dat te regelen, maar kwam er achter toen ik binnen stond. Gelukkig kon ik er de 2 dagen later zonder aparte afspraak terecht, en toen was alles snel geregeld.
Ik denk dat die CVO nu ook wel voldoende is.
Wat ik wel afvraag: stel je koopt in een EU-land een gekentekende XR400 uit 2003. Die XR400 wordt (vanwege milieuregels) in Nederland in 2004 niet met kenteken geleverd. Krijg je dan problemen omdat ze m volgens de 2004-geldende regels gaan keuren, of wordt geredeneerd: in het land van herkomst was ie in 2003 okee, dus hier ook, en krijg je dus (mits licht en remmen etc werken) zonder problemen een kenteken??
Geplaatst: za feb 21, 2004 15:43
door adje
Ik ben met mijn HM twee weken geleden naar de RDW geweest en het enige waar ze naar gekeken hebben was wat voor banden erop lagen en het motorblok nummer hebben ze opgeschreven.
Ik hoefde hem niet eens te starten voor het geluid te laten meten.
Als je zorgt dat er een CVO bijzit en een rekening als bewijs dat er BTW over betaalt is dan heb je binnen 14 dagen het kentekenbewijs in huis.( als je de BPM meteen betaalt via het pinapparaat bij de douane die meestal bij het keuringstation ook met een kantoortje zit )