Pagina 1 van 2

motor survival kit voor de langdaagse offroadrit

Geplaatst: za feb 14, 2004 22:00
door huskie
Fox-kid schreef:
Het zou zonde zijn om op dag 1 door een technisch probleem weer huiswaarts te moeten. Nemen jullie onderdelen mee of kijk je op voorhand waar er motorzaken te vinden zijn? Wat voor onderdelen gaan er zoal mee?
Misschien kunnen we onze suggesties geven, wat we zoal nodig denken te hebben voor een meerdaags evenement/offroadrit?

Ik begin met: reserve-binnenband en/of slime voor in de binnenband en natuurlijk niet vergeten bandenplakspullen, bandenlichters en een pompie.
Ook een extra kettingschakeltje met eventueel een kettingpons.
Plus al het gereedschap dat je verder nog in de auto kwijt kunt, we kijken niet op een paar kilootjes :lol:

Geplaatst: za feb 14, 2004 22:24
door Ad Ketelaars
Ik heb bij me: Epoxy materiaal, remhandle, koppelingshandle, reservekoppelingskabel en gaskabel die parallel lopen aan de gemonteerde kabels, schakelpook, ventielsleuteltje, pompje, luchtpatronen, Super Seal in mijn banden, bouten-moeren-revetten, stukje ketting+schakel, multifunctionele tang (met hamer), gereedschap passende op mijn motoronderdelen, alu-reddingsdeken, pleisters, pijnstillers, verband, tape, pen-papier, mes, tweetaktolie, sleepkoord, groene kaart,kentekenbewijs, rijbewijs in plastic verpakt, GSM, stukje koel en benzineslang, tube 10 secondenlijm,bandenlichters en tie-rips. In het verleden ook altijd een reservebinnenband. Uiteraard heb ik niet alles aan mijn lijf hangen, maar dikwijls slim weggewerkt op de motorfiets en uiteraard geen hele rol tape, geen A-4 bloknote etc. Uit ervaring blijkt dat alles nodig is, als je als gids rijdt. Uiteraard niet voor mezelf want ik rijd een KAWA..............

:D :lol: :evil: :twisted:

Geplaatst: ma feb 16, 2004 11:11
door huskie
:lol:
Oke, maar je moet het wel allemaal meenemen. Dus van die kabels weten we het nu, hoe je ze meeneemt, maar de rest? Hoe "verberg" je die op de kawa. Onder de buddy?
Laatst gehoord dat iemand het is gedeeltelijk meeneemt in z'n filterkast. Toch een slim plekje.
Op de rug in een rugtas, die dan de hele dag tegen je rug loopt te bonken?
Heuptasje?

Geplaatst: ma feb 16, 2004 12:05
door Joop
In een goede heuptas van Acerbis of Scott kun je erg veel kwijt. Daar rij ikzelf (Acerbis) altijd mee en het went zeer snel. :idea:

Geplaatst: ma feb 16, 2004 14:10
door No Limit YFZ
Met wat zoekwerk en een pak zip-ties (spanbandjes) kun je al een heel pak van je onderdelen kwijt. Gewoon even rustig bij je moto gaan zitten en zoeken naar een plaatsje vrij.

Voor materiaal is een heuptasje handig of in de rugzak van je camelbak.

Touratech heeft een serie handige tasjes voor achterop of aan het stuur. www.touratech.de

Nog een tip van een ervaren dakarist : je als je achterste tandwiel met voldoende bouten vast zit (min 6 zou ik zeggen) kun je je tandwiel in twee laten laseren (fijnste voeg) zodat je de ketting niet moet afhalen voor het veranderen van tandwiel.

Geplaatst: ma feb 16, 2004 14:50
door Gast
Ik heb een klein tasje (gelijk een acerbis achterspatbordtasje) met spanbandjes onder mijn koplamp bovenop het voorspatbord zitten.

LEO

Geplaatst: ma feb 16, 2004 18:35
door john b
je zou een skikoffer kunnen monteren om t mee te nemen :lol:
maar bij je koplamp past ook heel veel :wink:

Geplaatst: ma feb 16, 2004 18:45
door Freek
bandafnemers maak je gewoon vast aan je achterbrug. Kun je tenminste ook een fatsoenlijke maat bandafnemer meenemen.

Nog een tip; een grote maat kroonsteen (om kabels aan elkaar te maken)kun je gebruiken als bougiedop.

Geplaatst: ma feb 16, 2004 20:42
door sjikkentip
Ik heb vooraan aan de skidplate van men EXC 450 een alubuisje gemonteerd met een diameter van 7 cm en een lengte van 22 cm waar de kleine bandenijzers,allerlei sleutels,resevebougie in beschermdop,plakmateriaal voor banden,kettingschakels,enz zich in bevinden.Al dit materiaal zit in een plastic fles die juist past in de alubuis zodat ik alles in één keer er kan uithalen.Deze alubuis is waterdicht afgesloten en opent zich met 3 bouten met een sleuteltje van 10 die zich bevindt in de beschermingsmousse van het stuur.Zo heb ik altijd alles bij.In de Camelback rugzak zit enkel drank,een sleepkoord en een rem- en koppelingshendel.

Geplaatst: ma feb 16, 2004 21:07
door Jo VdB
Sjikkentip,

heb je hier foto's van, zodat wij dit uitstekend idee kunnen afkijken !

Jo VdB

Geplaatst: ma feb 16, 2004 22:34
door Ad Ketelaars
Inderdaad in zo'n neopreen Scott tas (op je buik en niet op je rug) kan veel in. Even naast de motor gaan zitten doet wonderen. Ik heb e.e.a. in de filterkast gemonteerd en in mijn Camelbak naast drinken, de alu reddingsdeken en overige e.h.b.o. Kettingsschakel met stukje ketting zitten aan het stuur gemonteerd. vind je de kettingschakel teveel om mee te nemen, monteer dan als tussenschakel op een O-ring ketting, een tussenschakel van een crossketting zonder o-ringen. Deze is smaller en je hoeft dan nooit de schakel te vervangen omdat je visje afslijt. Af en toe loshalen om te smeren en hij gaat een hele levensduur probleemloos mee. :idea: :idea:

Geplaatst: ma feb 16, 2004 23:26
door sjikkentip
Jo VdB schreef:Sjikkentip,

heb je hier foto's van, zodat wij dit uitstekend idee kunnen afkijken !

Jo VdB
JO,
Ik heb hier foto's van maar ik weet niet hoe ze hier te plaatsen???
Misschien kan ik ze naar jou doorsturen en kan jij ze plaatsen???
Indien ok geef mij je email adres eens.

Geplaatst: di feb 17, 2004 10:24
door Gast
sjikkentip schreef:In de Camelback rugzak zit enkel drank,een sleepkoord en een rem- en koppelingshendel.
Heb eens iemand gezien die zijn reservehendels achter zijn nummerbord/voorlicht had vastgemaakt.

Geplaatst: di feb 17, 2004 20:41
door Fox-kid
Ik begrijp dat jullie niets aan het toeval overlaten en veel meenemen op zo'n reis. Maar om nou alles aan je lijf of bike te hangen lijkt me geen pretje. Onderweg pech krijgen en met behulp van een sleepkabel weer de standplaats bereiken lijkt me prima.


Waar het mij omgaat is dat je je vakantie er niet voor zou moeten afbreken. Vandaar mijn topic. Jullie gaan er dus niet vanuit dat er een motorzaak in de buurt is en nemen o.a. daarom veel reserveonderdelen mee?

Geplaatst: di feb 17, 2004 21:17
door Ad Ketelaars
Ik orienteer me vooraf altijd waar motorzaken te vinden zijn. Dit kan dikwijls makkelijk met behulp van motorbladen. Je kijkt dan vooral naar de advertenties (klein en groot) en kijkt of deze in de buurt van je bestemming liggen. Voor de ritten in Frankrijk kijk ik altijd in de Moto Verte. Hierin staan dikwijls lange dealerlijsten van motors of accesoires. Hierbij wordt het nummer van de streek dikwijls vermeld. Ik heb een kaart van Frankrijk waar deze streeknummers op vermeld staan. Je kijkt dan eerst naar het nummer, dan vervolgens naar de plaats, in de hoop dat deze vlakbij je route ligt. De oplossing van Sjikkentip is een hele goede. Ik heb deze al regelmatig gezien. Hij wordt in de rallywereld wel meer gebruikt. Ikzelf had er niet meer aan gedacht.

Geplaatst: di feb 17, 2004 21:58
door huskie
Tasjes voor op het achterspatbord zijn ook wel aardig.
Eigenlijk moet je dus zo min mogelijk op je lichaam dragen. Dan houdt je het het langste vol.
Die camelbak gebruik ik ook, en diverse enduro rijders hebben mij al gevraagd over het hoe en wat ervan. Het grote voordeel is dat je kunt drinken, tijdens het rijden zelf. Maar denk erom, het liefst drinken op asfalt of als het echt safe te doen is.

Geplaatst: di feb 17, 2004 22:54
door sjikkentip
huskie schreef:Tasjes voor op het achterspatbord zijn ook wel aardig.
Vroeger op mijn KLX 300 heb ik 2 maal zo'n tasje gehad.Het 1e ben ik eens alles kwijt geraakt doordat het totaal afgescheurd was tijdens de rit en het 2e begon ook al sporen van slijtage te tonen als ik mijn moto verkocht...
Bovendien had de KLX een geringe hoogte.Nadien bij men EXC 400 en nu bij men 450 is zo'n achtertasje veel te hoog.Zeker bij het technisch rijden als men soms moet op- en afstappen is dit hinderlijk.Ik ben dan ook maar 1m70 groot hé.
Alle gewicht juist voor de skidplate is veel beter voor het zwaartepunt ook!!!
Maar iedereen doet maar zoals het hem het beste past...

Geplaatst: vr feb 20, 2004 08:36
door Sjokske
Ad Ketelaars schreef:Inderdaad in zo'n neopreen Scott tas (op je buik en niet op je rug) kan veel in. Even naast de motor gaan zitten doet wonderen. Ik heb e.e.a. in de filterkast gemonteerd en in mijn Camelbak naast drinken, de alu reddingsdeken en overige e.h.b.o. Kettingsschakel met stukje ketting zitten aan het stuur gemonteerd. vind je de kettingschakel teveel om mee te nemen, monteer dan als tussenschakel op een O-ring ketting, een tussenschakel van een crossketting zonder o-ringen. Deze is smaller en je hoeft dan nooit de schakel te vervangen omdat je visje afslijt. Af en toe loshalen om te smeren en hij gaat een hele levensduur probleemloos mee. :idea: :idea:
Hee Ad, mis ik toevallig niet de kettingbreker/kettingklinker ?
Pas toevallig zelf zo'n ding gekocht bij www.motozoom.com, weegt nogal behoorlijk door, dus wordt alleen meegenomen op ritten welke door the middle-of-fucking-no-where gaan.
Hoe haal je anders die fijne pinnekes uit de kettingschalmen :?:
Afgelopen weekend nog wel een tipje (van de sluier) gekregen van Ad F., namelijk kettingbeschermer bij het voortandwiel demonteren. Hier was dus een opeenhoping van vette bagger ontstaan waardoor het visje van de sluitschakel toch wat dunnerder was gesleten. De rest van de ketting had ook behoorlijk neuk gehad.
Het geleidingsrandje (in het hart van de ketting) wel laten zitten natuurlijk.

P.S. Ik heb onderweg geen werkbank bij (maar wel een decoupeerzaag welke op mijn multitool zit) :lol:

Geplaatst: vr feb 20, 2004 11:34
door Airhead
Kettingpons?
Kijk eens bij Sommer. Die hebben een hele kleine, stevige kettingpons. Zo klein dat je 'm bijna kwijt raakt.
OK, je hebt er wel twee moersleutels (of bahco's) bij nodig, maar goed die heb je toch al bij je. Niet waar?
Kijk maar eens bij:
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_04/S_zub_werkz_04.html
(bijna onderaan de pagina)

Twee weken terug ben ik trouwens bij Sommer geweest. Tsjonge, wat een mooie zaak en wat hebben ze veel op voorraad. Ze hebben er ook echt verstand van (en ik rij niet eens op een KTM!!!). Echt een verademing vergeleken bij sommige van die boeren in Nederland die zich motordealer noemen.

Geplaatst: vr feb 20, 2004 12:04
door Sjokske
Airhead schreef:Kettingpons?
Kijk eens bij Sommer. Die hebben een hele kleine, stevige kettingpons. Zo klein dat je 'm bijna kwijt raakt.
OK, je hebt er wel twee moersleutels (of bahco's) bij nodig, maar goed die heb je toch al bij je. Niet waar?
Kijk maar eens bij:
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_04/S_zub_werkz_04.html
(bijna onderaan de pagina)

Twee weken terug ben ik trouwens bij Sommer geweest. Tsjonge, wat een mooie zaak en wat hebben ze veel op voorraad. Ze hebben er ook echt verstand van (en ik rij niet eens op een KTM!!!). Echt een verademing vergeleken bij sommige van die boeren in Nederland die zich motordealer noemen.
Is inderdaad kleiner dan wat ik gekocht heb bij Motozoom, maar die kan dan ook tevens gebruikt worden voor het klinken van de sluitschakel.
Is wel pakkumbeet twee keer zo duur.
Waar zit die Sommer trouwens ergens :?:

Geplaatst: vr feb 20, 2004 12:12
door Airhead
Sommer zit "net" over de grens bij Oberhausen.
Zie:
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_04/S_anfahrt_04.html
Absoluut de moeite waard!
Zeker als je KTM rijdt (maar ook, zoals in mijn geval, als je met een TT600R rijdt en rally-spullen nodig hebt).

Geplaatst: vr feb 20, 2004 12:38
door Sjokske
Airhead schreef:Sommer zit "net" over de grens bij Oberhausen.
Zie:
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_04/S_anfahrt_04.html
Absoluut de moeite waard!
Zeker als je KTM rijdt (maar ook, zoals in mijn geval, als je met een TT600R rijdt en rally-spullen nodig hebt).
Ik rij een KTM zonder K, maar misschien toch een keer interessant om te koekeloere :roll:

Geplaatst: vr feb 20, 2004 20:51
door Ad Ketelaars
perfect Sjokske, hoef ik eindelijk eens iets niet mee te nemen. Ik mis jammer genoeg jouw naam op de inschrijflijst van de "into the middle of nowhere"ritten. Dus toch maar aanschaffen. Ik had er een op mijn stuur gemonteerd zitten, maar deze brak af bij het eerste gebruik. Is dit ding een beetje degelijk Airhead? Ik krijg de Sommer Clan binnenkort op bezoek, kan ik hem mee laten nemen.

Geplaatst: za feb 21, 2004 12:31
door Airhead
Hoi Ad,

Het ziet er sowieso degelijk uit. Ik heb 'm nog niet hoeven te gebruiken. Maar afgaande op de goede reputatie van Sommer en de kwaliteit van de overige spullen heb ik er alle vertrouwen in.
We zullen zien over een maandje of 2 als ik ergens in de middle of neverland in Marokko m'n kettinkie sta te splitsen...
Ach, dan is er altijd nog wel een autochtoon op een Mobyletje met een aggregaat en slijptolletje in de buurt...

greetz,

Enrico

Geplaatst: za feb 21, 2004 17:56
door DirtFreak.Q
Ok eh, no offense guys, maar met al die stuff die jullie meeslepen? Hoe houdt dat ding het uit? Als ik zoiets aan mijn WR hang ben ik er zeker van dat ik na de eerste bos alles kwijt ben wegens teveel putten enz... ???