Pagina 1 van 1

Stafkaarten CD-ROM's, GPS, ... hoe werkt het!

Geplaatst: ma feb 09, 2004 22:27
door DirtFreak.Q
Hi,

Aangezien er veeeeeeel vraag naar was hebben we er maar een artikel over geschreven...
Ik maak normaal geen reclame voor eigen winkel, maar ik verdien er toch geen fluit aan (het is ook maar een hobby) dus please, don't start flaming!

Veel leesplezier:

http://www.motor-europe.com/news/readar ... p?item=448

Vragen mogen jullie in ons forum stellen, ik heb niet de tijd om het hele web af te schuimen! ;)

Groetjes,

Q

Geplaatst: do feb 12, 2004 09:25
door No Limit YFZ
Zeer verhelderend moet ik zeggen ! Alvast bedankt !

Geplaatst: do feb 12, 2004 12:05
door Freek
Veel GPS units hebben een beperking op het aantal punten dat een route moet bevatten (meestal rond de 50 voor de Garmin units). Probeer elke route maximaal tot 50 punten te beperken, indien niet dan zal de route door de GPS unit ot 50 puten gaan en is het daarbuiten 'grijze mist'.
Je geeft het al aan; het aantal waypoints is beperkt. De populaire (betaalbare modellen)GPSsen kunnen er maar 500 aan.

Maak je route daarom als tracklog. Bovengenoemde GPSsen kunnen tussen de 1900 en 10000 punten aan.
Bovendien hoef je dan onderweg niet aan het eind van je GPS-route naar de volgende te zoeken; Alle (in je GPS aanwezige) tracklogs worden (tegelijkertijd) op het scherm aangegeven.
Hierdoor maakt het ook niet uit of een GPS, kleine knopjes heeft, die moeilijk met ,handschoenen aan, te bedienen zijn, want je hoeft er onderweg toch niet aan te zitten.

Verder kun je je route verfijnder maken,(en elk bochtje aangeven) door het grotere aantal beschikbare track-punten.

De Midsummer sunrise tour (560 km) was ook op die manier gemaakt en bestond uit nog geen 1500 trackpunten, terwijl toch alle belangrijke bochten er in stonden.

Met Oziexplorer + stafkaarten maak (en bewerk) je eenvoudig tracks.
De beste manier om een track na te rijden, is met uitgeschakeld kaartscherm en in/uit gezoomd naar 200m.
Op deze manier zie je geen overbodige info, maar alleen het lijntje waar je moet rijden.
Je kunt eventueel met waypoints, extra info geven, zoals gevaarlijke punten, tankstations enz.

Door op deze manier te werken, heb je aan een 'instapmodel' GPS al voldoende.

Geplaatst: do feb 12, 2004 12:11
door Gast
Freek, het gaat hier om de NGI CD ROM waarop alle stafkaarten al staan. Het bijhorende programma kan enkel routes aanmaken, geen tracks, jammer maar het is zo.

Voor de meesten is de NGI software al moeilijk genoeg, laat staan scannen en dergelijke in Ozie...

Trouwens de GSP V kan toch al 250 waypoints aan, dus is toch al aanzienlijk.

Geplaatst: do feb 12, 2004 14:02
door Freek
Scannen hoeft niet. NGI werkt samen met oziexplorer.

De Garmin V kan 500 punten aan en dat is niet genoeg voor lange afstands routes

Geplaatst: do feb 12, 2004 22:23
door DirtFreak.Q
Ozi Explorer samenwerken met NGI?
Je kan NGI kaarten exporteren naar JPG en TIF, maar of die dan direct gecalibeert zijn weet ik niet direct.

Wat je zegt van de 'beperking' in waypoint daar heb je een punt, vandaar dat ik de manier waarop NGI routes aanmaakt ook niet meteen ideaal vind, maar ja I didn't made the software :)

OziExplorer ken ik een beetje, maar moet het nog eens tot in de puntjes bekijken... Zoals ze eerder vertelden, als NGI al zo ingewikkeld is voor sommige mensen dan moeten ze zeker en vast niet met OziExplorer beginnen, want dat is alles behalve simpel :)

Q

Geplaatst: do feb 12, 2004 22:42
door Freek
In feite gebruik je het NGI-programma dan niet, maar oziexplorer.
Ozie gebruikt de NGI-CD-rom dan alleen als kaarten bron.
Bovendien heb je Oziexplorer binnen een uurtje wel onder de knie.

Routes met waypoints of tracks met trackpoints. Je maakt ze met Ozie op dezelfde manier.

Ozie is ook handig voor het bewerken van daadwerkelijk gereden tracks.
Met Mapsource kun je alleen maar punten verwijderen maar niet toevoegen of verplaatsen. Met Ozie kan dit wel.

Geplaatst: do feb 12, 2004 23:14
door Fr@venture
Tjaaa die Belgen toch, die hebben weer 's wat moois waar wij in Nederland al lang op zitten te wachten.
Ik heb in ieder geval nog geen gedetaileerde digitale kaarten van Nederland gevonden.
Vorige week heb ik voor het eerst een redelijk goede scan gemaakt van een stafkaart van Venray (schaal 1:25.000).
Gekalibreerd met de mapmanager van PathAway.
Ik ga het ook nog eens proberen met TTQV omdat daar meer calibratie vormen mogelijk zijn. Hopelijk wordt het daarmee nog beter.
Omdat veel offroad rijders deze stafkaarten gebruiken (en inscannen) dacht ik dat het wel makkelijk was als we een hoekje op deze site inrichten waar iedereen zijn / haar digitale kaarten kan uploaden zodat ze ook voor anderen bruikbaar worden.
Of doen we daarbij aanspraak op auteursrechten (ik vind daarover niets op de stafkaarten).

Of zijn er nog andere manieren om aan gedetaileerde digitale kaarten te komen?

Groeten,

Fr@venture

Geplaatst: vr feb 13, 2004 01:38
door DirtFreak.Q
Freek,

Ik ga het alleszins eens proberen. Ik heb OziExplorer al gebruikt om zelf een stafkaart in te scannen en te calibreren, is inderdaad simpel...
Maar om er nu een artikel over te gaan schrijven :D
Later misschien :))
Omdat veel offroad rijders deze stafkaarten gebruiken (en inscannen) dacht ik dat het wel makkelijk was als we een hoekje op deze site inrichten waar iedereen zijn / haar digitale kaarten kan uploaden zodat ze ook voor anderen bruikbaar worden.
Of doen we daarbij aanspraak op auteursrechten (ik vind daarover niets op de stafkaarten).
Ik vrees dat je dan snel copyrights zal schenden... Best niet doen of je krijgt problemen!

Geplaatst: vr feb 13, 2004 14:32
door No Limit YFZ
@ DirtFreak,

Voila weeral een ideetje voor een volgend artikel : Ozie voor gevorderde gps gebruikers.

Kan iemand mij eens zeggen waar ik Ozie kan downloaden, in full versie wel te verstaan :toost:

Mag gerust per pm of iets dergelijks. Sinds ik mijn pc heb geformateerd heb ik geen Ozie meer staan.

Geplaatst: vr feb 13, 2004 21:55
door mmrizio...
Stafkaarten 1:25k van heel Nederland zijn beschikbaar via eMule. Daarnaast worden ze veel via geocaches verspreid.

De huidige versie omvat heel nl op 3 cd's, Ozi gecalibreerd. Nadeel is wel dat het onderliggende kaartmateriaal 4 tot 10 jaar oud is (uit m'n hoofd) ... Ik heb me laten vertellen dat er een nieuwe versie aankomt in betere kwaliteit en op 2 cd's.

Maar van auteursrechten en zo weet ik niets :wink:

Maurice

Geplaatst: di feb 17, 2004 22:45
door Freek
No Limit Grizzly schreef:Voila weeral een ideetje voor een volgend artikel : Ozie voor gevorderde gps gebruikers.

hier vindt je een korte uitleg;
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=1057

Oziexplore

Geplaatst: vr feb 27, 2004 22:35
door Gast
MOCHTEN ER MENSEN OPZOEK ZIJN NAAR OZIEXPLORE DAN WIL IK DEZE BEST EVEN OP KAZZA ZETTEN!!!

NATUURLIJK BEN JE ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR AFDRACHT VAN DE JUISTE LICENTIE RECHTEN. NIET VERGETEN HE

WIM

Geplaatst: do mar 04, 2004 23:23
door erwindob
Is het bij emule echt de bedoeling dat je een abonnement betaald om vervolgens "shareware" te kunnen downloaden???

via emule.org en dan download (van de emule S/W nam ik aan) moest ik eerst aanmelden en dan nog betalen ook.

Geplaatst: vr mar 05, 2004 01:00
door N!co
erwindob schreef:Is het bij emule echt de bedoeling dat je een abonnement betaald om vervolgens "shareware" te kunnen downloaden???

via emule.org en dan download (van de emule S/W nam ik aan) moest ik eerst aanmelden en dan nog betalen ook.
Nee...

Geplaatst: vr mar 05, 2004 10:24
door Rachez

Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:43
door Noppy
Kijk eens bij http://www.emulenl.com, daar zie je de leukste gratis aanbiedingen ter download voor absolute bodemprijzen (de meeste prijzen zijn naar beneden afgerond en komen uit op 0,00 ?;-)

Geplaatst: do jun 03, 2004 20:34
door wr450
[quote="Freek"]In feite gebruik je het NGI-programma dan niet, maar oziexplorer.
"Ozie gebruikt de NGI-CD-rom dan alleen als kaarten bron."
Ben je daar wel zeker van ?
Enige wat je kan doen met ngi is een schermafdruk maken en zo een
aantal aan elkaar plakken om zo tot een bruikbare jpg te komen die je kan calibreren in ozi. Tijdrovend zaakje, weet ik uit ervaring.
Gelukkig is er de kabouterbond, die dit allemaal al voor ons heeft gedaan, met uitzondering van enkele foutjes, zeker bruikbaar.