Pagina 1 van 1
maat zuiger
Geplaatst: ma feb 09, 2004 17:45
door Gast
ik wil voor mijn xr250 een zuiger via internet bestellen, ik heb zojuist mijn cilinder opgemeten met een binnenschroefmaat en kwam op 73,53mm nu zie ik op de sites staan dat er zuigers te koop met de maat 73,5 ik neem aan dat dit de goede zal zijn of moet ik nog rekening met de zuigerspeling?oftewel staat die 73,5mm voor de maat van de cilinder of van de zuiger zelf?
Geplaatst: ma feb 09, 2004 18:53
door JoeBaR
73.50 is de maat van je zuiger , ff checken of dat de standaard maat is want het beste is om de cylinder te laten hohnen naar de volgende overmaat en een daarbij passende zuiger aan te schaffen
Geplaatst: ma feb 09, 2004 19:40
door Gast
cilinder ziet er helemaal 100% perfect uit, hoeft in principe niet gehoond te worden mocht de zuiger de goede maat zijn, wat naar mijn weten wel goed moet zijn, zit maar 0,03 millimeter boven de zuigermaat.
enkel weet ik niet 100% zeker of een 73,50 zuiger is bedoeld voor een cilinder van een zelfde maat of voor een cilinder met een maat van bijvoorbeeld 73,6.ivm de zuigerspeling.
naar mijn weten moet de 73,50 dus goed zijn maar ben hier niet 100% zeker van en heb niet zoveel zin om een foute maat zuiger te krijgen:)
Geplaatst: ma feb 09, 2004 19:57
door xr-manu
Het beste is om steeds te boren en honen en een overmaat zuiger te monteren, een cilinder slijt steeds wat ovaal uit(werkzijdes)...dan heb je meteen een perfecte afdichting ook (olie verbruik,compressie)...Om de nieuwe zuigerveren perfect te laten afdichten (na rodage)moet je trouwens steeds honen
Je kan ook in Belgiƫ of Nederland goede zuigers voor XR's krijgen.Een hoge compressie zuiger of bigbore (of beiden
)is een prima oppepper voor een XR
Zie bv
www.wiseco.be voor zuigers
Geplaatst: ma feb 09, 2004 23:19
door rednas
ahaah dat is mischien ook nog wel een goed idee ja, zal eens rond kijken of er iets van een bigbore kit voor te krijgen is of een hogere compressie zuiger,
maar in ieder geval, de cilinderbus die er nu in zit is eigenlijk helemaal perfect heb de cilinder een aantal maal op verschillende plekken gemeten en hij was overal precies 73,53mm, er is namelijk amper mee gereden na de vorige hoonbeurt omdat de zuiger gewoon van een te kleine maat was maar mischien hierdoor juist beter om hem te laten honen ja...zo duur is dat sowieso niet, ik zal in ieder geval eerst nog even kijken of er iets van een big bore kit of zuiger met hogere compressie te koop is hiervoor tegen een betaalbare prijs. thnx iig
Geplaatst: ma feb 09, 2004 23:46
door xr-manu
Ik denk dat je tot rond de 300cc kan gaan met de originele cilinderbus,die is origineel redelijk dik en geeft dus ruimte tot verbouwen
.Kijk wel dat je genoeg dikte overhoud(warmteoverdracht en vervorming enzo).
Compressie kan je ook winnen door een dunnere cilinderpakking te snijden en te monteren.XR's hebben origineel een lage compressie verhouding om met alle soorten(lees lage octaan)benzine te kunnen rijden.Daar kan gerust nog wat bij
Je kan ook de kanalen/spruitstuk in de cilinderkop opkuisen,helpt ook veel naar het schijnt.Kijk voor veel meer tips op
www.4strokes.com (forums etc )of thumpertalk
Geplaatst: di feb 10, 2004 00:06
door crosserken
@ rednas
http://users.pandora.be/Wiseco/wiseco9.htm
op deze pagina staan al de zuigers voor de Honda
onder de 2takten staan de 4takten waar ook een XR 250 model bij staat
Geplaatst: di feb 10, 2004 15:56
door huskie
hou er met een grotere boor rekening mee dat je de cilinderkop ook die diameter geeft. Anders zou die nieuwe zuiger de cilinderkop aan kunnen raken met veel kosten tot gevolg.
Geplaatst: di feb 10, 2004 18:15
door xr-manu
Een juiste zuiger zal nooit de kop raken,met "hete" nokkenassen moet je wel opletten dat de kleppen de zuiger niet raken(grotere kleplift),meestal zijn hiervoor uitsparingen voorzien in de zuiger.Dit is alleen in extreme gevallen.Dit kan ook opgemeten worden.White Brothers bv. schrijft min. 1mm ruimte tss klep en zuiger voor.
Geplaatst: di feb 10, 2004 19:04
door rednas
denk niet dat de zuiger de kop ooit zal raken, zit namelijk een behoorlijk grote squish in. word dan alleen even opletten mocht er ik hoge compressiezuiger er in steken(mocht die ergenst te koop zijn)dat ie de kleppen niet raken kan, de cilinderbus is zown 6 millimeter dik dus zal eventueel nog wel wat uitgeboord kunnen worden zonder dat hij daardoor te dun word en mischien problemen krijg met de warmteafvoer etc. k zal eens uitrekenen hoeveel cc's er eventueel bij geboord kunnen worden, het is dus wel een flinke verbetering voor het vermogen om hem wat uit te laten boren?
Geplaatst: di feb 10, 2004 20:22
door JoeBaR
kan je niet beter (en goedkoper) een xr 400/600 aanschaffen als je meer vermogen wilt?.. een standaard xr 400 heeft al meer power in huys dan een opgeboorde 250... plus dat een standaard fiets natuurlijk betrouwbaarder is dan een opgefokte ... tel eens op wat zo n bigbore kit met zuiger kost (zal ook de cylinder kop + uitlaat systeen moeten aanpassen wil je dr profijt van hebben ) en daarbij de waarde van je XR250 .. misschien kan je van dat geld beter een xr 400 of 600 kopen
Geplaatst: wo feb 11, 2004 00:47
door Gast
jah daar is ook wel weer wat voor te zeggen ja..moet sowieso nog zien of er uberhaupt iets van een hoge compressiezuiger of bigbore kit voor te krijg is en dat zal waarschijnlijk sowieso wat aan de prijzige kant worden vrees ik..xr400 of 600 daar moet ik nog een paar jaartjes mee wachten ivm 25 KW.hah eerst maar eens 18 worden en dan op naar de 21 om vermogenvrij te kunnen rijden.
Geplaatst: wo feb 11, 2004 19:36
door JoeBaR
kijk eens bij de honda dealer ..want ik denk dat je een XR 400 gemakkelijk onder de 25 kw kan krijgen (op kenteken
) sterker nog ... ik denk dat ze standaard al als 25 kw op kenteken staan .. dat er iets meer pit in zit daar let toch niemand op ?..
Geplaatst: za feb 14, 2004 16:06
door pantah81
Normaal loopt de speling van een zuiger evenredig met de cilinderinhoud, in die zin dat bijv voor een vijftig cc met boring van 40mm een zuigermaat wordt aangehouden voor 39.96mm, voor een 125 met boring 54mm een zuiger van 53.95mm , dus iedere keer per 10mm verschil in diameter, een honderdste speling erbij op de zuiger. Daarom lijkt het me ook raadzaam als je die zuiger van 73.50 zou bestellen, je toch best bij een revisiebedrijf inlichtingen neemt om te zien of je cilinder best niet wordt gehoond naar iets meer dan 73.53. In feite zou hij dus naar 73.57 moeten gebracht worden.