Pagina 1 van 1

wát voor soort achterwiel???!!

Geplaatst: ma feb 02, 2004 19:14
door jofa
WAAAT???!!!! :crazyeyes:
Ik las net iets over een star :shock: of een gedempt :shock: achterwiel...Bij vraag en aanbod bied Harry een star achterwiel aan in ruil (oid) voor een gedempt exemplaar.
Kan iemand mij iets meer vertellen over gedempte, danwel starre achterwielen? Of het verschil tussen beiden aangeven. Ik heb wel begrepen dat men een gedempt exemplaar voor op de verharde weg gebruikt...(waarom???)

bvd,van een verwarde jofa, die dacht dat ie al wel iets (niet veel, maar toch wát) van motoren wist, maar nu toch weer met beide beentjes op de grond staat :lol:

Geplaatst: ma feb 02, 2004 19:36
door huskie
Ha ha ha die Jofa. Ja dat is schrikken hè.
Ik heb even gekeken naar dat gedempte achterwiel en ben tot de conclusie gekomen dat het een achtertandwiel ophanging in rubbers betreft. Blijkbaar heb je die voor een KTM. De XR'en van honda gebruiken dit ook.

Geplaatst: ma feb 02, 2004 20:39
door jofa
huskie schreef:dat het een achtertandwiel ophanging in rubbers betreft.
Huh?........ een achtertandwiel ophanging in rubbers? :? Wat moet ik me daar bij voorstellen..... je schroeft het tandwiel toch gewoon direkt op het achterwiel of ben ik nou gek???? :roll: Maar ok... Wat is dan de motivatie van iemand om te zeggen, "ik ga op de weg rijden dus ik moet een gedempt achterwiel hebben". Heeft het misschien iets met comfort te maken en neemt het bepaalde trillingen weg ofzo??

Geplaatst: ma feb 02, 2004 21:28
door Rogier
Een tandwiel kan idd star of gedempt gemonteerd zijn. Star: dan wordt inderdaad het tandwiel rechtstreeks op de naaf geschroefd.
Gedempt: dan vallen twee elementen in elkaar, met daartussen een krans van rubberen blokken. Zie plaatje. In dit geval van m'n Kawa KLX650c (de KLX650r is star uitgevoerd)

Afbeelding

hoop dat je er wat aan hebt!

Geplaatst: ma feb 02, 2004 21:47
door pruus
Bij supersport-brommers is het gebruikelijk de opname van de achtertandwielen in rubber op te hangen. Spaart banden en het gehele aandrijftraject. Bij noppenfietsen liever niet, werkt wat indirekter, behalve als je richting 100 pk gaat misschien.

Geplaatst: ma feb 02, 2004 23:27
door jofa
ah...dus als ik het goed begrijp zit er een soort torsie/speling tussen tandwiel en naaf? Om bv klappen van plots gas dicht of gas open op te vangen.
als dat zo is, is dat rubber dan ook op een gegeven moment aan vervanging toe zijn ivm slijtage? zo ja hoe merk je dat dan?
Trouwens ka_el_ics...dan weet jij dit waarschijnlijk ook wel....waar dient die rubberen ring die tussen de spaken en het tandwiel zit voor?(eveneens bij KLX 650-C)

Geplaatst: ma feb 02, 2004 23:41
door mmrizio...
Zolang je met echte noppen rijdt en overwegend onverhard, zou ik me niet teveel zorgen maken. De noppen vangen een deel van de klap op. Als je met semi-wegbanden gaat rijden en veel op de weg zit spaart het de ketting, tandwielen en in mindere mate alles ervoor toch aanzienlijk, zeker met een grote viertakt eencylinder.

Hoogtoerige viercylinders geven het vermogen veel gelijkmatiger af (tenzij big bang viercylinders!). Dus als die het al gebruiken.....

Maurice

Geplaatst: di feb 03, 2004 09:31
door Rogier
jofa schreef:..is dat rubber dan ook op een gegeven moment aan vervanging toe zijn ivm slijtage?
Het zijn dikke massieve blokken rubber, ik kan me ook voorstellen dat deze op enig moment vulcaniseren (hard worden) maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand deze heeft vervangen. Iemand??
....waar dient die rubberen ring die tussen de spaken en het tandwiel zit voor?
..duhh, dat wil ik eigenlijk ook wel weten, degene die mijn motor van nieuwe spaken en velgen heeft voorzien heeft die ring netjes teruggezet. Maar waarvoor??

Geplaatst: wo feb 04, 2004 21:22
door fjl
Op mijn Super Tenere en op mijn BMW Dakar heb ik ook van die blokken. Ze zitten in vakjes in de naaf in koppels, en zijn verbonden middels een soort elastiekje, per paar.
Nee, die dingen verslijten nooit. Met mijn ketting zit ik nu op 18.000km, incl off-road gebruik en ik kan er nog wel 5.000 mee, vermoed ik! Ik spuit PTFE en dat gaat langer mee!
Iemand van onze club heeft met PTFE en rubberblokken 6.000km in de Sahara gereden op een Tenere 660. Normaal is het gewoon wegpleuren die ketting. Met PTFE heeft hij en nog 6.000 extra op kunnen zetten!

Je merkt van die blokken echt niets. Wat je wel merkt is dat je vrienden altijd een digitale camera bij zich hebben als jij midden in de bush je kettingblad van je achternaaf los hebt gereden;-)

Suc6,

Frank

Geplaatst: vr feb 06, 2004 18:17
door crosserken
een gedempt achterwiel heeft vooral voordelen voor de levensduur van uwe versnellingsbak...

de KTM's hebben der naar't schijnt nogal wat last van, dus best een gedempte naaf nemen als je veel ( of uitsluitend ) op de baan rijd.
Offroad heeft dit nagenoeg geen enkel effecht...

dit is het geen ik er van af weet

Geplaatst: vr feb 06, 2004 19:17
door jofa
nou mensen,

mag ik jullie hartelijk bedanken? Het is me allemaal een heel stuk duidelijker geworden. :D

Geplaatst: zo feb 08, 2004 12:41
door gijssie2
De nieuwe Husky TE E modellen hebben dit systeem ook heb ik gezien....