Pagina 1 van 1

Sproeiers??

Geplaatst: do jan 29, 2004 22:09
door Fox-kid
Op de diverse forums lees ik veel over rijders die te pas en te onpas sproeiers wisselen. Kennelijk te komen tot een juiste afstelling (voor die dag/ondergrond/luchtvochtigheidsgraad...???)

Ik kan me voorstellen dat met tandwielverhoudingen en dergelijke wordt geëxperimenteerd maar om met sproeiers te gaan kl*ten....


Ik blijf altijd netjes van mijn carburateurtje af. Zolang de motor goed loopt, goed oppakt etc kom ik er niet aan!!!

Mijn vraag,


Mis ik iets??? Is de standaardafstelling maar minimaal en kan ik er nog meer uithalen...?

Geplaatst: za jan 31, 2004 15:18
door Fox-kid
Geen reacties, lastig onderwerp..?

Geplaatst: za jan 31, 2004 17:01
door AMBUSH
heeft wel degelijk nut zit je hoog in de bergen moet je weer andere sproeier voor de zelfde prestaties als op nap

Geplaatst: za jan 31, 2004 19:17
door huskie
Neee geen lastig onderwerp. Wel een uitgebreid onderwerp als je dat zou willen. Het valt onder het hoofdstukje: Tunen van je motor. Maar omdat jij dus blij bent met jouw sproeier bezetting is het voor jouw niet intressant om iets te veranderen. Alleen zou het kunnen dat jouw motor op een andere sproeier bezetting wel veel beter werkt :D
Als je niet van tunen/sleutelen houdt en je hebt verder geen problemen met je motor dan afblijven. Alleen ik zou voorzichtig rijden in de winter door diep zand, zeker als hij zomers erg goed presteert :twisted:

Geplaatst: za jan 31, 2004 19:23
door Rudy
hehe :lol:

afstelling in nederland veranderd eigelijk alleen met de temperatuur , bij mijn ex cretje zette ik er in de winter altijd een grotere sproeier in anders stond ie te arm.....

Geplaatst: za jan 31, 2004 23:52
door KTMZ©
Het ligt er toch ook aan of je een 2- of 4-takt hebt? Een te arme 2-takt krijgt te weinig olie. Een te arme 4-takt wordt alleen maar wat te heet, maar zal niet meteen een gat in de zuiger branden. Of hij is erg veel te arm.

Geplaatst: zo feb 01, 2004 01:23
door Fox-kid
Ik houd wel van sleutelen maar dan meer in de mechanische zin. Het geeft een goed en vertrouwd gevoel als je het spul fijn voor elkaar hebt. Slijtdelen zoals wiellagers, zuigers van een 2takt etc. is leuk werk!!

Maar als mijn fiets goed loopt (mar ja, wat is goed) dan ga ik niet met ontsteking of sproeiers bezig. Ook zal ik niet zo snel aan de luchtafstelling komen. als ik dit doe tel ik wel de slagen van de stelschroeven.

Ik heb het idee dat ik dan aan het kl*ten kom.


Is het inderdaad zo dat mijn motor in de zomer een andere sproeier nodig heeft dan in de winter?? Spelen jullie ook met de gasnaald??

En kan ik de fluktuaties in temperatuur niet opvangen met de luchtschroef (of geldt dit alleen voor stationair toerental??)


Lastig allemaal :roll:

Geplaatst: zo feb 01, 2004 01:44
door Joop
Tweetakten kunnen er wel gevoelig voor zijn met de afstelling tussen de zomer en de winter. Bij alle viertakten die ik heb gehad veranderde ik nooit wat aan de carburateur. Bij mijn laatste tweetakt een KTM 300 verdraaide ik in de winter de luchtschroef meestal iets (iets meer benzine) en dan liep hij zonder problemen. :idea: Ik kan me nog goed herinneren dat ik bij een vroegere crossmotor een Kramer-Rotax ik regelmatig sproeiers moest verwisselen om de motor goed aan het lopen te houden. Plotseling kouder weer meteen pingelen, maar deze motor was dan ook extreem gevoelig voor temperatuur wisselingen (motorblok met roterende inlaat)