Pagina 1 van 1
digitale ontsteking en analoge ontsteking, zoek verschil
Geplaatst: do jan 29, 2004 21:39
door huskie
Hallo techneuten,
ik heb weer een vraagje voor jullie.
We zijn in het tijdperk van de programmeerbare ontstekingen aangekomen.
Lekker zelf achter de computer je motor tunen. Niks smerig werk, heerlijk voor de winteravonden.
Ik vraag ik me af, hoeveel crossers en of offroaders hebben zich al op dat vlak begeven.
Doen enkel en alleen onze toppers het, of laten ze het doen, of is iedereen wel tevreden met zijn huidige ontsteking?
Is het grote verschil tussen een digitale en een analoge de ontstekings-curve?
Geplaatst: zo feb 01, 2004 13:34
door AMBUSH
had toch allemaal te maken met een variable voor onstekeingen op verschillende toeren gebieden btw weet iemand ook een howto voor het perfect afstellen van een binnenrotor onsteking of is het gewoon proberen ??
Geplaatst: zo feb 01, 2004 20:41
door Rudy
Andere ontsteking op een crossmotor zetten heeft volgens mij alleen nu als je hem echt extreem ga tunen. De meeste motoren zijn wel zo ver ontwikkeld dat het niet zo makkelijk te verbeteren.
Afstellen moet eigelijk op de vermogensbank
Geplaatst: zo feb 01, 2004 23:05
door JoeBaR
heY Husk !! (k heb dat kappie nog in de Bus ligge Grrr
) ...maareh .. was dat niet dat amerikaanse merk : cannondale , die zo n ontsteking had op zn motoren?.. k geloof van wel .. deze kon je idd met de computer aanpassen (lekker als iemand je PCtje hackt en aan je fiets gaat zitten prutsen) ...maar goed.. cannondale is naar de kl*te nu heh
....zegt mij genoeg
Geplaatst: ma feb 02, 2004 00:21
door KTMZ©
Een cdi interpoleert zo'n beetje tussen stationair ontsteking en maximale vervroeging. Een digitale kan dat 'zo'n beetje' veel preciezer. Maar of je er echt iets mee opschiet... Ik denk het niet. Als je tijd over hebt is het een aardig projectje, maar het gaat je vast enorm veel tijd en moeite kosten om er iets van te maken. om maar te zwijgen over de kans dat je gigantisch gaat pingelen of knallen, met alle desastreuze gevolgen van dien.
Geplaatst: ma feb 02, 2004 11:47
door huskie
Joebar, ik was gisteren in het havengebied, even een tankie leegrijden. Heb je niet gezien, maar voor de volgende keer, waar parkeer jij nu?
En dan nu weer on topic: Klopt dat Cannondale daarmee rijdt. Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat dat maar zo zo werkt. Als het werkt doet ie het ook goed, maar plostklaps stopte dat ding ermee. Meestal als je op kop lag
Terug naar de pits en de laptop aansluiten:resetten en gaan maar weer. Dus als iemand met een cannondale wil ruilen met mijn analoge ontsteking, ik ben wel bereid(denk ik) om te ruilen.
En KTMZ bedankt voor de extra info, altijd welkom.
En Ambush: perfect afstellen is gewoon proberen. Gisteren heb ik bevoorbeeld de ontsteking later gezet(dan standaard) en ik moet zeggen dat dat ook beviel. Ga hem nu nog later zetten en kijken wat dat wordt.
Hou je op de hoogte.
Geplaatst: ma feb 02, 2004 17:18
door AMBUSH
kort en krachtig dus gewoon proberen
moet maar es kijk loopt nu wel goed vor dat ik er aan begin zal ik eerst wel wat merk tekens zetten zo dat je hem weer heel makelijk terug kan zetten
Geplaatst: ma feb 02, 2004 19:31
door huskie
Ambush, als het goed is moet ook jouw grondplaat merktekens bevatten. Goed zoeken en je vindt ze.
En anders zoals je al zelf aangeeft even zelf merktekens zetten.
Geplaatst: ma feb 02, 2004 19:45
door AMBUSH
volgens mij zitten ze er nog niet op ik heb hem laatst nog schoon gemaakt en kon nix vinden maar hij staat nu wel redelijk goed ( beetje laat denk ik ) bij binnen rotor is vroeger zetten tog tegen het de rotor in en met de rotor mee later ??
Geplaatst: ma feb 02, 2004 20:05
door huskie
correct