Pagina 1 van 1
Goedkope olie!!
Geplaatst: wo jan 28, 2004 23:19
door Fox-kid
Ik rijd een wr426f. Hier gaat 10w40 olie in (half synth). tot noch toe koop ik de olie bij een motorzaak voor de prijs van 30 euro per 5 liter.
Bij Brezan kan ik voor minder terecht alleen weet ik niet of ik dan in de problemen kom met mijn koppeling.
Mijn vraag: Op welke specificaties naast de codering 10w40 moet ik letten zodat ik bij Brezan de juiste olie voor een normale prijs (30% korting) uit het schap kan pakken???
Het liefst wil ik trouwens vol synthetische olie gaan stoken, waardoor ik ook wat minder vaak hoef te verversen!
Re: Goedkope olie!!
Geplaatst: do jan 29, 2004 00:09
door Joop
Fox-Kid,
Ik zou geen Brezan olie in je WR426F doen, volgens mij is dat vragen om problemen. De Brezan olie is een goede olie echter ontwikkeld voor gebruik in een automotor, waar een koppeling geen rol speelt. Een motor olie is speciaal ontwikkeld voor een goede smering en voldoende frictie in de koppeling. Feitelijk zijn dit 2 tegenstrijdige eigenschappen, die dus in een motorolie goed samengaan.
Ook over het gebruik van vol synthetische olie doen allerlei verhalen de ronde. De één zegt het is beter de ander zegt dan heb je sneller last van een slippende koppeling. Ik heb gedurende 6000 km enduro / offroad en crossgebruik mijn KTM 400EXC altijd gesmeerd met vol synthetische olie en ik moet zeggen na deze afstand liep deze motor wereklijk nog als een zonnetje.
Geplaatst: do jan 29, 2004 09:37
door Surfroy01
Het belangerijkste verschil tussen mineraal, half en vol syntetische olie zijn de additieven die toegevoegd zijn. Over het algemeen zal een vol synt. olie een beter werking hebben tov een minerale, althans bij motor fietsen van recentere bouwjaren. Echter deze additieven worden door de jaren afgebroken door oa zuurstof/vocht maar ook bij extreme belasting.
Ook zal een vol synt.olie zijn werk langer en beter doen, eigenlijk veel langer dan de fabrikanten aangeven, maarja omzet.
Maw (nee dit moet ik niet van mijn werkgever vertellen) gebruik bij voorkeur een A-merk, mocht je toch een B-merk gebruiken, ververs dan de olie zeer regelmaitig wat het misschien net zo of zelfs duurder maakt dan het gebruik van een A-merk olie.
Deze wijsheid heb ik in leen van een paar techneuten hier op kantoor die onderandere wat race teams adviseren over welke olie/brandstof te gebruiken, welke teams? ach misschien hebben jullie er wel eens van gehoord ene Ferrari formule 1 team en een Ducati motoGP team, wat Parijs-Dakar gangers enzo......
Roy 'schelp' GS300/748.
Geplaatst: do jan 29, 2004 14:40
door huskie
ach en als je shell olieen neemt sponsor je dus meteen de formule 1 en ducati gp team. Is toch wel een prijsje waard, toch?
o ja, Fox kid, alle additieven staan niet vermeld dus je kunt moeilijk vergelijken, maar ik zou voor 6 euro de liter gewoon die syntheet blijven gebruiken. Is kwa prijs goed.
En je hebt een 4takt en die kunnen wel wat goede olie gebruiken ivm de nokkenassen die heet worden.
Ook deze op tijd verversen!
En Joop, gewoon de olie blijven gebruiken die goed blijkt te werken.
Op tijd verversen is belangrijker dan het merk.
Geplaatst: do jan 29, 2004 19:25
door Jo VdB
Zoals reeds eerder in het forum gezegd (zoekfunctie gebruiken ...)
de olie moet aan de JASO MA specificatie voldoen. Niet meer, niet minder
(Behalve de Honda 450, die heeft olie met en zonder molybdeen nodig)
Jo VdB
Geplaatst: do jan 29, 2004 21:03
door Kees
Als je nu toch bij Brezan bent koop je toch gewoon Expulsa 4Stroke oil Synthetic van Kroon Oil.
Dit is een specifice motor fiets olie voor ongeveer 9 euro per liter zonder korting,ik weet natuurlijk niet hoeveel korting jij krijgt.
kijk op
www.kroonoil.nl
Geplaatst: do jan 29, 2004 21:35
door Fox-kid
We zijn het met elkaar eens dat een volysnth. beter zal werken. Maar kan ik danook minder vaak verversen??
Bij de dealer hebben ze het over 1 keer verversen op de 3 keer rijden. Lijkt me toch zwaar overdreven. In dat geval wordt het voor hen een goudmijntje en voor mij een aderlating.
Niet dat ik wil klagen, maar ik vind de kosten van de olie uit verhouding staan.
Brezan verkoopt voor de auto echt zeer goede oliën, er zal toch vast wel een kannetje tussenstaan die voor een motorfiets geschikt is zou ik zeggen. Maar goed, uit jullie reacties bljikt wel dat ik niet moet gokken.
Wat betalen jullie voor een kannetje olie van 5 liter? Kopen jullie groter in om de kosten te drukken of verversen jullie gewoon minder frequent?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
olie
Geplaatst: do jan 29, 2004 23:11
door j.b
heb je geen testen of onafhankelijk onderzoek over de verschillende merken olie want ene dealer zegt dit en de andere zegt weer wat anders[/quote]
Geplaatst: vr jan 30, 2004 11:48
door Jo VdB
Ik vervang om de 400-500 km. Lijkt mij meestal (enduro-gebruik) ruimschoots voldoende .
Zoals gezegd, de olie moet aan JASO MA voldoen voor de moderne 4-takt.
Jo VdB
Geplaatst: vr jan 30, 2004 12:06
door Surfroy01
En voor een 2-takt, wanneer dan de olie vervangen?
Roy GS300/748
PS op de Ducati vervang ik het om de 5,000km..........
Geplaatst: vr jan 30, 2004 12:19
door Joop
Ik heb in mijn KTM 400EXC de olie (vol synthetisch) altijd 3 x per jaar vervangen. Per jaar rij ik ongeveer 2500 km motocross, enduro en offroad. En zoals al eerder geschreven liep de KTM 400EXC na 6000 km nog als een zonnetje. Ik ben niet iemand die de motor afbrandt door bijv. op de koppeling de bocht uit te komen. De olie elke 3 x rijden vervangen lijkt mij persoonlijk onzin. Of je moet misschien zo hard rijden als bijv. Smets, want bij deze heren wordt de motor natuurlijk wel aanzienlijk warmer, wat dus een snellere afbraak van de olie tot gevolg heeft. Ook veel op de koppeling de bocht uitkomen zal een snellere afbraak van de olie tot gevolg hebben.
Re: Goedkope olie!!
Geplaatst: za jan 31, 2004 20:54
door JoeBaR
Fox-kid schreef:Ik rijd een wr426f. Hier gaat 10w40 olie in (half synth). tot noch toe koop ik de olie bij een motorzaak voor de prijs van 30 euro per 5 liter.
Bij Brezan kan ik voor minder terecht alleen weet ik niet of ik dan in de problemen kom met mijn koppeling.
geen risico nemen met *goedkope bende* in je dure viertaktje ... t beestje werkt hard genoeg en verdiend een goede olie .. maar ff zonder gekkigheid..het is natuurlijk niet voor nix dat bijvoorbeeld KTM voorschrijft om zn 4 takten te vullen met Shell Advance of Motorex olie... mocht je toch voor een goedkope olie gaan , hou je dan wel aan de voorgeschreven waardes van viscositeit e.d , en volsynthetisch lijkt mij idd beter geschikt gezien het hoge toerental van de motor..
Geplaatst: zo feb 01, 2004 00:54
door Gast
Bedankt voor jullie reacties!!
Geplaatst: zo feb 01, 2004 00:55
door Fox-kid
Bedankt voor jullie reacties!!
Dat bedoel ik!!!!
Geplaatst: vr feb 06, 2004 23:22
door wilm
olie is olie
Geplaatst: vr feb 06, 2004 23:31
door Gast
wilm schreef:olie is olie
olie is NIET olie.
Wat ik al ondervonden heb goeiekoop is achteraf bezien meestal dure koop........................................
Geplaatst: vr feb 06, 2004 23:32
door Jo VdB
wilm schreef:olie is olie
Sla-olie en arachide-olie en olijf-olie en zonnebloem-olie en ... is ook olie
Maar ik ben het niet eens met je stelling
Jo VdB
Geplaatst: za feb 07, 2004 00:13
door Rudy
wilm schreef:olie is olie
Ben ik het ook niet mee eens!, zeker niet bij een moderne 4-takt crosser/enduro.....
Geplaatst: za feb 07, 2004 03:10
door dorzel
Joop Geplaatst: Vr Jan 30, 2004 11:19 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb in mijn KTM 400EXC de olie (vol synthetisch) altijd 3 x per jaar vervangen. Per jaar rij ik ongeveer 2500 km motocross, enduro en offroad. En zoals al eerder geschreven liep de KTM 400EXC na 6000 km nog als een zonnetje. Ik ben niet iemand die de motor afbrandt door bijv. op de koppeling de bocht uit te komen. De olie elke 3 x rijden vervangen lijkt mij persoonlijk onzin. Of je moet misschien zo hard rijden als bijv. Smets, want bij deze heren wordt de motor natuurlijk wel aanzienlijk warmer, wat dus een snellere afbraak van de olie tot gevolg heeft. Ook veel op de koppeling de bocht uitkomen zal een snellere afbraak van de olie tot gevolg hebben.
vind ik dat je nog lang op jou olie rijd. (c.a. 800km) tussen de 300 en 450km ververs ik mijn olie.
zeker bij de nieuwe 4takten is het van groot belang om je olie tijdig te verversen, de moderne motoren worden steeds compacter waardoor er minder olie in het blok gaat en het dus meer te verduren krijgt. bij auto's en wegmotoren is dit anders deze zijn onderhoudsvriendelijk en hebben dan ook een groter olieresevoir.
mischien dat ik onnodig zuinig op mijn motor ben, of zijn er meer mensen op een moderne 4takt die langer met de olie doen
Geplaatst: za feb 07, 2004 10:09
door wilm
leuk dar er zo op gereageerd wordt,
ik wou namelijk een beetje olie op het vuur gooien
goede olie is zeer belangrijk vooral in de moderne motorfietsen
net als veel verversen, en warm laten draaien
Geplaatst: zo feb 08, 2004 23:36
door Gast
zal ook ff de API - kwaliteitsindex vergelijken, weet zo uit mijn hoefd niet welke je moet hebben maar op de verpakking moet er ergenst heel klein API staan met daar achter 1 of meerdere letters die aangeven voor welke soort motoren het is en een cijfer dat de kwaliteit hiervan aangeeft, dus kijk even op je dure bus olie wat hier vermeld staat en vergelijk dat met de brezan olie.