Pagina 1 van 1
olie : vraagje over houdbaarheid
Geplaatst: wo jan 28, 2004 23:03
door Mischa
beste motorcrossers
Heeft putoline smeer oli (MX5) een houdbaarheidsdatum, er staat namelijk een datum op de dop, is dit de datum waarop het is verpakt is of de uiterste houdbaarheids datum.
het lijkt mij namelijk stug dat oli bederft als je het dicht laat zitten.
Alvast bedankt.
Geplaatst: wo jan 28, 2004 23:11
door Fox-kid
Olie is hydroscopisch wat wil zeggen dat dit vocht aantrekt. Ik kan me voorstellen dat daarom een houdbaarheidsdatum wordt meegegeven. Zeker weten doe ik het niet maar ik zou het in iedergeval niet vertrouwen en mooi even een nieuw busje aanschaffen...
Re: oli
Geplaatst: wo jan 28, 2004 23:57
door Joop
Zuurstof kan dwars door een plastic fles diffunderen en zodoende de olie kwaliteit verminderen door o.a. oxidatie. Ik denk dat, dat één van de redenen is om een houdbaarheids datum op de dop te zetten. Goed advies van Fox-Kid olie ruim over de datum -> dan niet gebruiken (blijft je mooie viertakt tenminste ook heel)
Geplaatst: do dec 23, 2004 16:06
door n8komeet
Kan iemand me vertellen hoe je kan zien of de olie nu werkelijk "versleten" is en daadwerkelijk moet vervangen worden of hij eigenlijk nog "bruikbaar" is en eigenlijk nog niet aan vervanging toe was hoewel men dit voorschrijft in de werkplaatshandboek.
Geplaatst: do dec 23, 2004 18:49
door Bluto
Het is Hygroscopisch (Vocht uit de lucht opnemend.)
Ook remvloeistof doet dit,en dus de reden om je vloeistof regelmatig te vernieuwen.Anders gaat je kookpunt van je remvloeistof naar beneden en krijg je dampbellen in je vloeistof als je remklauw heet wordt,en dat is weer samendrukbaar en dat remt niet zo fijn.
Beetje off-topic en misschien mierenneukerij...
Geplaatst: do dec 23, 2004 23:55
door Gast
Ik heb al meerdere malen "van horen zeggen" dat ge olie na één jaar niet meer moet gebruiken....(wegens hygroscopisch...)
Geplaatst: vr dec 24, 2004 11:23
door Berry
Putoline vermeldt de fabricagedatum op de dop.
Verder olie minstens 1x per jaar vervangen en voor crossers/enduro's vaker. Daar gaat immers ook niet zoveel in. Reviseren kost heel wat meer dan een keer extra olie verversen!