Pagina 1 van 1
Schroefdraad oliestop uit karter!
Geplaatst: zo jan 25, 2004 20:44
door Fox-kid
Hallo allemaal,
We zitten met een klein probleempje waar jullie vst een oplossing voor weten?
Bij het aftappen van de olie van een WR426F kwam zo ongeveer de gehele schroefdraad
mee. Helaas was het niet de draad van de stop maar de draad onderin het blok.
Hoe kunnen we dit oplossen? Nieuwe draad tappen? Er zit nog wel iets metaal om naar een overmaat te gaan, maar ik vind het toch maar griezelig? Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem? Zijn er staandaard reparatiekitjes??
Opmerking: de motor is net gekocht dus aub geen advies in de zin van "een druppeltje loctite en inruilen die fiets".
Geplaatst: zo jan 25, 2004 20:53
door adje
Zoals al gezegd op een ander forum , probeer een helicol.
Mits goed geplaatst is dit sterker als de orginele schroefdraad die in het carter zit.
Gebruik wel de goede maat boor om een goed resultaat te krijgen.
Geplaatst: zo jan 25, 2004 20:58
door Fox-kid
Hoe werkt zo'n helicol? Hiervoor eerst zelf draad tappen??
Geplaatst: zo jan 25, 2004 22:51
door Jo VdB
Geplaatst: ma jan 26, 2004 01:01
door JoeBaR
gat in het carter 2tot 3 milimeter groter maken .. nieuwe schroefdraad erin tappen ..(daarna nog es door spoelen met de oude motorolie ivm achter gebleven spanen ) vervolgens op de draaibank een stalen busje draaien met buitenop het zelfde schoefdraad als in het carter en binnen in hetzelfde draad als op de carterstop zit ... het busje draai je op je carterstop met ( jawel ..een drupje loctite..alleen zit er nu WEL goed schroefdraad op ) en de buitenkant van het busje smeer je een heel klein likje copaslip op ...dat is makelijker als je de stop er weer uit moet draaien ooit...en ..je kunt hem met minder kracht toch een kwartslag vaster draaien ... wat hebbie nou gedaan?.. in feite is alleen je gat groter geworden ..en je carterplug dikker.... zo heb ik dat bij de Husky van mn maatje ook gedaan (hij wou ook niet dat t blok opengemaakt werdt) .. als je geen draaibank hebt ..kun je zo n busje ook laten maken bij een machine fabriekje in de buurt ofzo
goodluck alvast
schroefdraad
Geplaatst: ma jan 26, 2004 02:39
door wilfredw
als je nog nooit een helicol gezet hebt ,dan kun je dit beter door een revisie bedrijf laten doen
dit kost ongeveer 30 euro
Geplaatst: ma jan 26, 2004 17:51
door Kees
Schroefdraad busjes zijn gewoon in verschillende maten te koop.
Ik dacht van Midlock.
Informeer bij de beteregereedschaphandel of automateriaalen zaak.
Geplaatst: di jan 27, 2004 01:15
door wim TB
Hoi Kees,
Heb ik ook gehad. Ik heb rechtstreeks in het carter een grotere draad getapt. Standaard is M12, de nieuwe draad werd 3/8".
Om de draad goed recht in het carter te tappen, belangrijk voor de afdichting, heb ik een bus gemaakt waar de tap precies in past (geleider) en deze op het carter geklemt. Daarna heb ik een verloopstuk (hydrauliek) geplaats van 3/8" naar 1/8" en deze vast gelijmd. In het 1/8"gat zit nu een nieuwe stop.
Omdat schroefdraad rechtsteeks in aluminium altijd kwetsbaar is, heb ik vanaf toen de oliestop altijd voorzien van een gaatje en met een borgdraadje vastgezet. Je hoeft de stop dan niet zo vast aan te trekken omdat toch niet los kan lopen.
Geplaatst: di jan 27, 2004 09:56
door Guillaume
Kees schreef:Schroefdraad busjes zijn gewoon in verschillende maten te koop.
Ik dacht van Midlock.
Informeer bij de beteregereedschaphandel of automateriaalen zaak.
Ze worden ook wel Time-Serts genoemd, zijn idd van die busjes met aan de buiten en binnenkant schroefdraad. Schijnt beter te zijn dan Helicoils.
Geplaatst: di jan 27, 2004 22:47
door wim tb
Nog een handige tip. Als je bang bent dat er tijdens het tappen spaantjes in de versnellingsbak terecht komen dan is het erg handig om iets druk op het blok te zetten. bv perslucht aansluiten op de carterontluchting die op de kop zit. Alle losse delen zullen dan direkt naar buiten geblazen worden.
Geplaatst: wo jan 28, 2004 23:04
door Fox-kid
Omdat schroefdraad rechtsteeks in aluminium altijd kwetsbaar is, heb ik vanaf toen de oliestop altijd voorzien van een gaatje en met een borgdraadje vastgezet. Je hoeft de stop dan niet zo vast aan te trekken omdat toch niet los kan lopen.
Hoe werkt dit precies? ik hab namelijk ook een gaatje in de kop van mijn carterstop zitten, maar daar zit nu geen draadje door. Waar wordt dit draadje aan bevestigd??
Geplaatst: do jan 29, 2004 00:18
door Joop
Je maakt dit draadje ergens aan het frame vast o.i.d. dan kan de carterstop niet meer loslopen.
Geplaatst: do jan 29, 2004 20:57
door Kees
Een simpele manier van borgen is gewoon siliconenkit aan de schroefdraad smeren.
Loopt gegarandeerd niet los maar is wel gemakkelijk te demonteren.
Helpt niet alleen voor carterpluggen maar voor alle bouten die lostril gevoeligzijn.
Voordeel is dat ze gemakkelijk los te draaien zijn tov. loctite.
Geplaatst: do jan 29, 2004 21:50
door Fox-kid
Goeie tip van die siliconenkit!
Om mijn oliestop zat geen afdichtingsring toen ik hem los draaide. Lijkt me dat die er wel tussen hoort. Volstaat een koperen schijf??
Groet
Geplaatst: vr jan 30, 2004 11:21
door Joop
Een koperen schijf is uitstkend.
Geplaatst: za jan 31, 2004 15:15
door Fox-kid
schroefdraadprbleem is perfect opgelost. We hebben er een helicoil in getapt. Zit echt perfect.
Kunnen we weer lekker rije!!!!
Trouwens, dat vullen van het systeem is best tricky. We hebben het carter met olie gespoeld om het slijtsel er uit te krijgen. Er moet echt veel olie in voordat er ok maar iets uit de carterstop loopt. Dit terwijl het frame tot aan de nok vol zit. Je kunt de motor dus niet zomaar starten wnt het kan goed zijn dat er onvoldoende olie in het carter zit en de schade zal aanzienlijk zijn!
Hoe zit dat eigenlijk met het bijvullen. Ik weet dat er 1,6 liter in gaat. Maar op een gegeven moment (na ongeveer een litertje) zit je frame zo vol dat die overloopt. Moet je dan met de kickstarter de motor rondtrappen om olie door te pompen en hiermee het carter vullen, of moet je heel geduldig wachten tot het doorloopt (via het retourkanaal?)
Het olifilter is vervangen en onder in het frame is het filter ook schoon gemaakt dus hier kan het niet aan liggen.
Weet iemand hoe dit zit bij de wr426F???